joi, 4 aprilie 2024

Întâmpinarea Domnului într-o nouă mărturisire

 

   ,,Totul în rânduiala lui Dumnezeu”, ar spune un preot mulțumit de comunitatea pe care o păstorește. Cu o zi înainte de marele Praznic al Întâmpinării Domnului, l-am aniversat pe scriitorul Nicolae Breban, cu prilejul împlinirii a 90 de ani de viață. După praznicul Întâmpinării Domnului printr-un telefon am fost înștiințat de apariția unei cărți, iar surpriza și bucuria a fost îndoită, pentru că în dar am primit câteva volume din această prea frumoasă scriere literară și de mărturisire a credinței creștine.

      Autorul, Adrian Georgescu, cunoscut poet și scriitor român contemporan, reușește cu fiecare volum să propovăduiască credința creștin-ortodoxă, în paginile cărților. Cea mai nouă dovadă e volumul Întâmpinarea Domnului, Editura Stefadina, București, 2024, 182 p.., în a doua ediție, revizuită.

       Paginile cărții îl transportă pe cititor în atmosfera rugăciunii: ,,Miluiește-mă – Dumnezeule – miluiește-mă – că – nepricepându-mă la niciun răspuns – Îți aduc această rugăciune” (p. 14). O rugăciune ce se întinde pe parcursul a cinci capitole distincte prin tematică, dar unite prin țelul final al acestui demers: ,,Venirea lui Dumnezeu”; ,,Domnul vine”; ,,Mulțumirile pentru viață și moarte”; ,,O rugăciune înainte de împărtășanie și de mulțumire pentru împărtășania Sfintele Taine” și ,,Preacurata”.

         Pe fiecare pagină ne sunt mărturisite principale teme ale credinței: Creația; Harul, Cunoașterea lui Dumnezeu; Haina omului; Moartea; Rugăciunea. Autorul cărții, Adrian Georgescu este bun cunoscător al cugetării patristice, în special a Sfântului Nicolae Cabasila care învață că firea, păcatul și moartea sunt biruite de Hristos Dumnezeu și Omul: ,,Trupul; lumea și vrăjmașul se răzvrătesc împiedicându-mă să sosesc spre Hristos Iisus. Rămân captiv unui mod de raționalizare care să mă îngroape în nicio finalitate” (p. 11).

       Contemplarea și mărturisirea devin imaginile poetice de forță ale cărții: ,,Șed pe pragul lumii și contemplu pe Domnul în inima mea: Hristos Iisus mi se descoperă prin această fereastră deschisă către Dumnezeirea Sa. [...] Îmi îmbrac rugăciunea cu veșmântul sărac al imnului. Astfel îmi iese din inimă și se înfățișează lui Iisus Hristos umilă-n frumusețea ei; strălucind ascuns în adevărul pe care-l portă-ntru sine. Venirea ei la Domnul este răsplătită cu Darurile Duhului: pacea; iubirea; uitarea păcatelor și nepomenirea răului – toate-adumbrite de Har” (p. 27; 42).

        Unul din meritele cărții – cred eu – rezidă în cunoașterea doctrinei și a limbajului religios de autor și transpunerea acestuia în opera literară. Un model de misiune, așadar, o întreprinde autorul în fiecare carte izvorâtă din rațiunea, simțirea și voința sufletului său nepereche.