vineri, 24 iulie 2015

Amintiri cu Profesorul G. I. Tohăneanu (1925-2008)

L-am întâlnit pentru prima oară spre sfârşitul anilor ’50, dar m-am simţit ca şi cum ne-am fi cunoscut mai dinainte, îmi veneau atunci în minte cuvintele lui Mateiu despre unul dintre crai: ,,într-însul mi se părea că găsisem un prieten de când lumea, mai mult chiar, un alt eu însumi”.
            Unul din temeiurile acestei apropieri spontane trebuie să fi fost, socot, interesul aprins pentru limba română, cu ascunzişurile fermecătoare ale lexicului, dar şi cu limpezimea şi rigoarea gramaticii sale, care ,,de la Râm se trage”. Studiile clasice pe care el le făcuse cu strălucire la Bucureşti au fost pentru mine o preocupare la Cluj, e drept, nu pentru mult timp[1]. […].
            Pe lângă lexic şi gramatică ne mai lega şi plăcerea de a spune versurile marilor poeţi şi fragmente din prozatori, care au dat o nouă înfăţişare limbii noastre.
            La Timişoara, nota Deliu Petroiu: ,,Aici într-o vară, când familia mea era la mare, şi eu, la cursuri şi seminarii, aproape toată ziua, mă-ntrebam unde o să iau masa; zice G. Tohăneanu: ,,Hai şi tu aici, la cantină; mâncarea e bună şi nici nu-i ieftină. E gratis”[2]. […].
            Adaug că, inspirat din lucrările lui G. Tohăneanu, vreo 2-3 ani am ţinut un curs special: Valori plastice în poezia românească[3]. […].

            O scrisoare a lui Ion Tohăneanu către Deliu Petroiu:

,,...Mulţămim –adânc mulţămim– pentru prietinia Dtale faţă de fătul nost –Gheorghe– ,feciorul nost prea iubit, prea bun, prea modest, dar –totdeauna– leal.
Uneori – adevărat intră şi-n spulber (poruncă de la străbuni) –dar– inima – totdeauna-i rămâne duioasă, dreaptă, nefăţărită. D-aia – nici nu-l prea îmbulzesc ,,prietinii” – d’ăştia de du-te-vino!”.... [4].



[1] Deliu Petroiu, Cartea prietenilor mei, Editura Universităţii de Vest, Timişoara, 2006, p. 121-122. (Se va prescurta în continuare Cartea prietenilor...).
[2] Deliu Petroiu, Cartea prietenilor…, p. 122-123.
[3] Deliu Petroiu, op. cit., p. 123.
[4] Op. cit., p. 131