marți, 23 februarie 2021

Cine este Dragobetele?

 

   Pe 24 februarie prin presă și chiar sub forma unor serbări școlare se cinstește Dragobetele considerat a fi Zeul dragostei care a fost autohtonizat, chiar zeu pastoral imaginat ca un tânăr frumos la românii din nordul și sudul Dunării. Toate aceste reprezentări sunt socotite a fi simple fantezii mitologice puse în circulație cu deplină convingere, fără dubii și fără precauții[1].

  Lingvistul Vasile Bogrea a propus pentru prima dată derivarea numelui de Dragobete din Glv(o)obrětenije, denumirea slavonă a sărbătorii creștine a Aflării capului Sf. Proroc Ioan Botezătorul, sărbătoare care, în calendarul ortodox, cade pe 24 februarie[2].

   Folcloristul Simeon Florea Marian afirmă că însăși sărbătoarea creștină este numită în Muntenia și Oltenia, Dragobete[3].

    După tradiția creștină Sfânta Ioana, femeia dregătorului lui Irod este cea care în taină a luat și îngropat capul la Ierusalim, în muntele Eleonului, într-un vas de lut. Aceasta este cea dintâi aflare a sfântului cap.

   Deci, a stat acolo, până pe vremea Sfinților împărați Constantin și Elena, când, prin doi monahi, cinstitul cap a ajuns la Emesa, în Siria, la un olar. O vreme, cinstitul cap a trecut acolo, din loc în loc, în mâinile credincioșilor, până în anul 453, când episcopul Uranie al Emesei, aflându-l l-a așezat în biserica din această cetate, unde a dat tămăduire multor bolnavi. Aceasta este socotită a doua aflare a cinstitului cap al Botezătorului.

      Capul Sfântului Ioan Botezătorul a fost dus în două rânduri la Constantinopol și după Cruciada a patra (1204) o parte a acestuia a fost dus în Franța și așezat în biserica din Amiens[4].

     Dragobetele mai este considerat ,,cap de primăvară” care face iarăși trimitere la sărbătoarea creștină iar această mutare s-a produs în secolele XIV-XVI[5].

      George Coșbuc în poezia ,,Cântec de primăvară” (1903) ni-l înfățișează pe Dragobete ca pe un sol al primăverii:

,,Cât e iarna cu ninsoare

Stă și doarme calda boare,

Dar Sân-Toaderii-o pornesc.

Haida, să culegem, fete,

Ghiocei la Dragobete

Și brândușe, că-nfloresc.

Și-au să iasă iarăși muguri,

Și pe câmp români cu pluguri,

Va fi cald și va fi bine

Că-ncep zilele de cresc

…………………”.

       După lingvistul bucureștean Rodica Zafiu această ipoteză care face trimitere la sărbătoarea creștină din 24 februarie rămâne ,,cea mai credibilă explicație”. O ultimă mărturie în acest scop ne-o oferă însemnarea descoperită de Nicolae Iorga pe un Triod din 1774 păstrat în biserica greco-catolică din Beclean: ,,Zioa de Dragobete. Vreme timpurie”[6].

    Așadar, să cinstim cum se cuvine sărbătoarea religioasă și totodată să ne bucurăm de zorii primăverii.



[1] Rodica Zafiu, ,,Dragobete: construcția discursivă (de la nume la personaj)”, în Mihaela Bucin, Otilia Hedeșan, Tudor Sălăgean, Szabó Zsolt, Rodica Zafiu, Dragobete: cinci deschideri, Editura Universității de Vest, Timișoara, 2020, p. 30 (Se va prescurta în continuare Dragobete…).

[2] Tudor Sălăgean, ,,Dragobete: redescoperirea”, în Mihaela Bucin, Otilia Hedeșan, Tudor Sălăgean, Szabó Zsolt, Rodica Zafiu, Dragobete…, p. 11.

[3] Rodica Zafiu, ,,Dragobete: construcția discursivă…”, p. 25.

[4] Proloagele diortosite și înbogățite de Arhim. dr. Benedict Ghiuș, Editura Bunavestire, Bacău, 1995, p. 524-525

[5] Tudor Sălăgean, ,,Dragobete: redescoperirea”, p. 14.

[6] Tudor Sălăgean, ,,Dragobete: redescoperirea”, p. 10.