sâmbătă, 11 iulie 2020

Sfânta Sofia din Constantinopol. Câteva rânduri


   De curând lumea creștină a luat cunoștință prin presă de hotărârea Turciei de a transforma Sfânta Sofia dintr-un muzeu într-o moscheie. Bazilica Înțelepciunii a fost finalizată de ,,ultimul împărat roman din Răsărit”, Iustinian cel Mare care a inaugat o epocă în istoria picturii bizantine. Figura împăratului roman din Răsărit se păstrează într-o biserică din Apusul Europei: ,,În biserica San Vitale din Ravena, se văd pe pereții absidei două tablouri mari în mozaic. La stânga, un împărat, îmbrăcat într-un costum bogat, strălucind de aur și de pietre scumpe, cu picioarele încălțate cu purpură, cu capul încoronat și înconjurat de nimbul pe care bizantinii îl atribuiau regilor ca și sfinților, aduce darurile sale bisericii terminate prin grija lui…”[1]. Împăratul Iustinian a consus Imperiul Roman din Orient aproape patruzeci de ani (527-565) cu frumoase rezultate în toate domeniile. În urma lui Iustinian au rămas la Constantinopol două edificii sacre construite în timpul său, biserica Sfinții Apostoli și biserica Sfânta Sofia. Dacă în vremea lui Iustinian cea din urmă biserică era decorată în cupolă cu o cruce imensă, figurile umane în cele două biserici au apărut în vremea lui Iustin al II-lea (565-578). Prin pictură s-a dorit demonstrarea omniprezenței Trinității divine și dubla natură divină și umană a lui Hristos. Printre scenele reprezentative erau aici Buna Vestire, Nașterea și Botezul lui Hristos, Schimbarea la Față, minunile lui Hristos, Răstignirea, Învierea, Înălțarea la Cer, precum și Sfînta Treime și Hristos șezând pe tron în veșmânt de judecător[2].
     Sufletul și frumusețea Sfintei Sofii rămân însă la interior, și minunea ei, cupola de 31 de metri în diametru și înaltă de 54 de la fața pământului, lasă o mare impresie și poate fi asemănată cu mărețele cupole de la Santa Maria del Fiore din Florența și de la Sfântul Petru din Roma, fiecare cu originalitatea ei.
    Prin concepția sa îndrăzneață, prin condițiile în care s-a lucrat, Biserica Înțelepciunii n-a putut să fie întrecută de alta, când și modelele, și idealul artistic s-au schimbat, și condițiile de viață n-au mai fost aceleași[3].
   După cucerirea Constantinopolului în 1453, Sfânta Sofia a fost prefăcută în moschee. Au fost ridicate în timp cele patru minarete și s-a intervenit asupra picturii interioare. După sucombarea Imperiului Otoman și apariția Republicii Turcia în 29 octombrie 1923, Sfânta Sofia a fost proclamată muzeu național stare în care se află până astăzi.
   Dan Puric mărturisea vizavi de demolarea unor catedrale din Apus, că zidurile care  cad sub lama buldozerelor  sunt impregnate de duhul rugăciunii, același lucru se intâmplă și în cazul Sf. Sofii. Bucuria și tristețea unor suflete au dat trăinicia unor ziduri care datorită vechimii și a valorii s-au transformat într-un muzeu. Astăzi acest muzeu va ajunge o moschee și integrată cultului islamic și scoasă din circuitul muzeal european. Păcat!



[1] Charles Diehl, Figuri bizantine, Editura pentru Literatură, București, 1969,  vol. II, p. 355.
[2] Viktor Lazarev, Istoria picturii bizantine, vol. I, trad. Florin Cririțescu, Editura Meridiane, București, 1980, p. 149-150.
[3] Alexandru Naum, Istoria Artei de la începutul Creștinismului până în secolul al XIX-lea, Ediție îngrijită de Rodica Pandele, Editura Paideia, București, 2000, p. 267-268.