miercuri, 16 august 2023

Pr. Prof. Constantin Galeriu (1918-2003). Evocare

 

    În fiecare an ne aducem aminte în 16 august la sărbătoarea Sfinților Martiri Brâncoveni de suferințele îndurate de către Biserica Ortodoxă Română de-a lungul timpului.

     Anul acesta pornind de la cuvintele Apostolului Pavel: ,,Aduceți-vă aminte de mai-marii voștri, care v-au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; priviți cu luare aminte cum și-au încheiat viața și urmați-le credința” (Evr. 13, 7) ne-am oprit la evocarea unui cleric mărturisitor, Părintele Profesor Dr. Constantin Galeriu care a suferit pentru convingerile sale închisoare la debutul regimului comunist în România și sărbătorit cu prilejul împlinirii anul acesta a 20 de ani de la trecerea la cele veșnice (10 august 2003). Într-un din articolele publicate, ,,Jertfa Brâncovenilor este jertfa martirică pentru credință și neam”, părintele Galeriu nota: ,,La cererea sultanului de a renunța la creștinism, Brâncoveanu a răspuns fără rețineri: ‹‹De legea creștină nu mă las, căci în ea m-am născut și am trăit, și în ea vreau să mor!››, iar către fii lui a rostit: ‹‹Fiilor, fiți bărbați Am pierdut tot ce aveam pe astă lume, Nu ne-au mai rămas decât sufletele. Să nu le pierdem și pe ele, ci să le ducem curate înaintea feței Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Să spălăm păcatele noastre cu sângele nostru››”[1].

       Asemenea suferințelor Sf. Voievod Constantin Brâncoveanu și a copiilor săi au fost supuși de-a lungul vremii mulți creștini care au suferit închisoare pentru convingerile religioase. Unul dintre acești mărturisitori este Părintele Prof. Constantin Galeriu (1918-2003), preot și predicator de excepție, profesor universitar și creator al unei opere teologice originale. Arestat în 1948 pentru trei luni fără motiv. Apoi acuzat pentru ,,atitudine dușmănoasă față de regim și de favorizare a infractorului”, a fost arestat. Pentru eliberarea din temniță, părintele prof. Gala Galaction a intervenit printr-o scrisoare la primul ministru Petru Groza.

        Viața în închisoare era descrisă de părintele Galeriu: ,,Eu am muncit oriunde și de aceea directorul închisorii a început să mă prețuiască, întrucât mă vedea pe schele, că se făceau clădiri mari – acolo s-a făcut o fabrică de mobilă, dar de către noi, deținuții. Și, la un moment dat, era unul Bucevschi și Bucescu, așa ceva, care era directorul șantierului, dar civil. Și, în discuțiile pe care le aveam, el spunea: ‹‹Ei, ei, dar cacă dumneavoastră ați fi la putere, ce-ați face, cum v-ați purta?››. Și atunci i-am spus: ‹‹Domnule, uite cum ne-am purta: dumneavoastră sunteți comuniști și vă purtați ca și niște comuniști. Noi suntem creștini și în orice perioadă m-am purta ca un creștin››. Replică simplă. Și Bucescu i-a spus-o directorului închisorii. Iar ăla a zis: ‹‹Ăla-i un popă deștept››”(...) Și rosteam zilnic Sf. Liturghie, că o știam pe dinafară. Și-mi zicea, săracul, doctorul Bârsan: ‹‹Ziceți mai tare, să aud și eu!››. Și așa am fost multe momente”[2] .

      O a doua detenție a suferit-o părintele Constantin Galeriu în 1952, când a fost arestat în 15-16 august pentru vina de a fi făcut parte din Comitetul Județean P. N. L. Prahova pentru care a fost condamnat la 4 ani de detenție cu executare. Din această condamnare deținutul a executat 1 an și 3 luni fiind eliberat de la Canal și Văcărești în 26 octombrie 1953.

     La eliberarea din închisoare, părintele a fost de nerecunoscut. Avem în acest sens mărturia prezbiterei Argentina Galeriu: ,,Era chiar de ziua prăznuirii Sfântului Dumitru. Ieșisem puțin la biserică, lăsând copiii acasă. Când m-am întors, ei erau în bucătărioară și se învârteau mirați în jurul unui străin îmbrăcat în haine ponosite. Era slab ca un țâr și cu o barbă mare, încâlcită. Am crezut că era un cerșetor. Abia când s-a întors către mine i-am recunoscut ochii arzători. Ochii nu i se schimbaseră deloc, dar copiii nu l-au mai recunoscut... Era numai piele și os, îmbrăcat mai rău decât un cerșetor. Și era și bolnav, se îmbolnăvise de hepatită”[3].

          Părintele Constantin Galeriu s-a născut la 21 noiembrie 1918 în satul Răcătău-Răzeși, Bacău, din părinții Neculai și Elisabeta fiind al cincilea copil al familiei formată din 3 băieți și 2 fete. Copilul Costache a urmat cursurile Școlii Primare din sat (1925-1930) și apoi cele ale Seminarului Teologic din Roman (1930-1938). După absolvire, tânărul seminarist a urmat Facultatea de Teologie a Universității din București. Și-a redactat tânărul licențiat, teza de licență cu subiectul Despre îndumnezeirea omului în coordonarea prof. univ. Nichifor Crainic în 1942.

       După îndeplinirea stagiului militar, într-o permisie în 1943 licențiatul în teologie s-a înscris la Doctorat, a obținut capacitatea preoțească și s-a căsători cu Argentina Vârgatu, iar naș de Cununie i-a fost preotul Toma Chiricuță de la biserica Zlătari.

        La 25 de ani, pe 15 mai 1943 tânărul doctorand Costache Galeriu a fost hirotonit diacon, apoi preot de arhiereul Galaction Gordun în biserica Zlătari. A primit spre păstorire parohia Podu-Văleni din comuna Poienii Buchii, jud. Prahova. Pe 15 iulie 1947 a fost transferat la cerere la parohia Sf. Vasile din Ploiești. Aici i s-a deschis Dosarul de urmărire (P. 2784 / 1950) care îi urmărea predica dar și prezența în biserică a creștinilor din alte parohii ploieștene.

      

   Ieșirea din închisoare a coincis cu pregătirea tezei de doctorat Jertfă și răscumpărare care a fost susținută în 1969, dar publicată abia în 1973 în revista eparhială ,,Glasul Bisericii”. Avem mărturia tânărului doctor în teologie (al cincilea din 1948): ,,...dar trebuia să ia alții înaintea mea, ca să nu încerc eu să îndrăznesc la o catedră”[4].

         După obținerea doctoratului în teologie, părintele C. Galeriu a fost mutat în capitală, la paraclisul universitar cu hramul ,,Sfânta Muceniță Ecaterina” unde a fost numit preot duhovnic al studenților teologi, apoi lector și profesor universitar (1977-1991) la catedra Catehetică și Omiletică, apoi îndrumător de doctorat (1980-2000), profesor consultant și apoi la Universitatea ,,Valahia” din Târgoviște.

        Din acul 1974 părintele Constantin Galeriu a fost numit paroh la biserica cu hramul ,,Sf. Silvestru” din București unde a slujit până la trecerea la cele veșnice. A fost un preot cu cuvânt cu putere multă. În acest sens s-a păstrat mărturia Acad. Sorin Dumitrescu, unul dintre cei convertiți: ,, „Și am stat și m-am gândit așa: oare nu cumva părintele Galeriu să mă fi găsit el pe mine?! În realitate a fost așa: într-o duminică și – asta e important! – duceam coșul de gunoi, pe la ora 10, fiindcă tocmai făceam ordine în atelier. Atelierul era într-o zonă limitrofă, undeva pe lângă biserica Sfântul Silvestru. Și a trecut domnul Nicolae Steinhardt, între timp devenit Monahul Nicolae de la Rohia. Era îmbrăcat nemțește, deghizat civil, dar p-aicea (arată la gât) se vedea că e monah. «Ce faci frate?», «Arunc gunoiul, domnu’ Steinhardt. Dar dumneavoastră?», «Bine, bine. Uite, mă duc la cel mai mare predicator ortodox din București, îl știi? Că-i la tine, aici». «Nu știu, părinte»... La biserica Sfântul Silvestru și la mult lăudatul ei părinte m-am dus abia după vreo lună, gândind că n-o să-mi pună ăștia arcanul când vor ei; mi-l voi pune eu, când voi vrea eu! Şi, ca toţi intelectualii, m-am aşezat la lumânări, în spate, lângă intrare, la pangar, ca să pot pleca oricând... Și de acolo am văzut ceva ce nu mai văzusem. Parcă era Isaia! Era Părintele Galeriu, care predica cu glas mare...”[5].

       După 1990 a fost primul preot care a slujit slujbe de pomenire pentru eroii din 1989, a participat la protestele din Piața Universității din 1990 unde de la microfon s-a auzit rugăciunea ,,Tatăl nostru”. Pe plan bisericesc părintele Galeriu a participat alături de arhim. Bartolomeu Valeriu Anania, pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae, ier. Iustin Marchiș, pr. Constantin Voicescu, pr. Toader Crâșmaru, Octavian Ghibu, Sorin Dumitrescu, Horia Bernea, Teodor Baconsky, Dan Ilie Ciobotea, viitorul patriarh la înființarea Grupului de Reflecție pentru înnoirea Bisericii.

     Opera teologică poate fi analizată din câteva volume tipărită, a unor studii și articole din presa bisericească și poate fi caracterizată prin autenticitate, cu o bogată fundamentare biblică și patristică, cu tratarea temelor majore ale creștinismului (Opera de Mântuire, Sfintele Taine, Fecioara Maria și sfinții), cu exemplificări catehetice (rugăciunea ,,Tatăl nostru” și ,,Crezul”), materiale de promovare a valorile morale ale creștinismului și predici.

     ,,Taina fratelui” este o temă majoră prezentă atât în disertația doctorală, cât și în alte cercetări ulterioare: Părăsindu-l pe Dumnezeu, omul s-a părăsit pe sine. Eu nu mă pot cunoaște pe mine decât în Dumnezeu. În Hristos s-a realizat unitatea pe veci între necreat și creat. Păcatul este cel care a produs în om sfârșirea, moartea, descompunerea, ruptură între mine și Dumnezeu, dar și între mine și mine și mine și fratele meu, între mine și natură. Deși omului îi este constitutivă jertfa. Adam a refuzat acest dar, preferând o viață solitară, fără Dumnezeu. Prin această hotărâre, omul s-a izolat de Stăpânul creației, alegând un mod de existență închis în limitele ordinii create: ,, Căderea a fost o cădere din ordinea valorilor; o pervertire a conștiinței axiologice până la secătuirea sensibilului de seva lui spirituală de principii, de sensuri; un act, o jertfire oarbă, goală de sens”[6].

      Prin Cuvânt și în Duhul Sfânt re-naște în noi ,,chipul”. Cuvântul împreună cu Duhul alcătuiesc universul nostru spiritual: Adăpați de Duhul noi îl bem pe Hristos (Sf. Atanasie cel Mare). Și în acest univers spiritual împlinim vocația noastră creatoare, ne făurim și propriul chip și noul chip al lumii.

     În Biserică, credinciosul se face părtaș acestei vieți, Sfintele Taine reprezintă calea inițiată și instituită de Hristos prin care noi ne împărtășim de viața Lui exemplară; prin toate Tainele ca și prin ierurgii împreună cu citirea sau ascultarea Cuvântului, Ortodoxia nu disociază lucrarea Cuvântului de cea a Sacramentului[7].

       O viziune holistică, integratoare în care omul prin jerfă, prin Cuvânt și Împărtășirea cu Sfintele Taină reușește să fie primit de Dumnezeu Tatăl în cererea ,,Pâinea cea spre ființă” care zidește trupul duhovnicesc și uman al omului. Se păstrează și un Canon alcătuit de părintele Galeriu care reface unitatea primordială:

1. Rugăciunea de dimineață și seară;

2. Rugăciunea inimii până la prânz;

3. „Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluiește-ne pe noi!” după-amiază;

4. Citirea unui capitol din Noul Testament;

5. Legătura cu lumea să fie una duhovnicească, nu lumească!

            Prin viața de jertfă, mărturisire și opera teologică Pr. prof. Constantin Galeriu ne oferă o pildă luminoasă de trăire în purtarea de grijă a lui Dumnezeu.



[1] Argentina Grămadă, Centenar Părintele Galeriu, Editura Lumea Credinței, București, 2018, p. 80.

[2] Radu Andrei-Emanuel, Părintele profesor Constantin Galeriu – predicator, catehet și pedagog (teză de doctorat), Cluj-Napoca, 2020, p. 55; 57.

[3] Radu Andrei-Emanuel, op. cit., p. 58.

[4] Ibidem, p. 52.

[5] Ibid., p. 66.

[6] Constantin Galeriu, Vocația pascală a creației. Înviere și transfigurare, volum îngrijit de dr. Andrei Dârlău, Editura Basilica, București, 2019, p. 32; Radu Andrei-Emanuel, op. cit., p. 88.

[7] Constantin Galeriu, Jertfă și Răscumpărare, Editura Harisma, București, 1991, p. 253; 258.