miercuri, 14 ianuarie 2015

Amintirea lui Eminescu în parohia Birda

Contribuţia vlădicii Elie Miron Cristea la dezvoltarea eminescologiei românești*


Ziua de 15 Ianuarie este socotită și cinstită deosebit în calendarul cultural al poporului român drept zi de naștere a poetului național dar și Ziua Culturii Române. Pentru a marca acest eveniment pentru credincioșii Parohiei Birda prezentăm un material închinat lui Eminescu văzut de un tânăr teolog de altădată, episcop al Caransebeș dar și mitropolit primat din 1919, apoi patriarh al Bisericii Ortodoxe Române (1925-1939).

*     *
*

 Exeget al poetului naţional. La Universitatea budapestană, Miron Cristea şi-a susţinut teza de doctorat cu o abordare monografică închinată lui Eminescu. Este prima lucrare temeinică închinată poetului naţional. Teza a fost publicată aşa cum de altfel a fost susţinută, în limba maghiară la Tipografia ,,Aurora” a lui Tudoran Endre din Gherla în 1895. Titlul complet a fost: Eminescu. Élete és müvei tanulmány az üjabb román irodalom köréböl. (Eminescu. Viaţa şi opera. Studiu asupra unor creaţii mai noi din literatura română), autor Cristea Iliéş.
În ceea ce priveşte lucrarea de care ne vom ocupa, ea debutează cu prezentarea biografiei apoi a operei poetului şi la final concluziile lui Elie Cristea. În prima parte a vieţii sunt consemnate cu exactitate etapele vieţii lui Eminescu, apoi este înfăţişată familia poetului, prietenii, iubirile vieţii. Sunt consemnate, data (15 ianuarie 1850) şi locul naşterii (Botoşani). Pentru descoperirea locului naşterii, l-au trimis la Botoşani pe studentul N. D. Giurescu. Acesta pe baza registrului matricol al catedralei Uspenia, a stabilit că poetul Mihail Eminovici s-a născut la 15 ianuarie 1850 în Botoşani şi a fost botezat tot acolo, la 21 ianuarie în acelaşi an[1]. Autorul insistă cu date care creionează familia, tatăl, Gheorghe Eminovici s-a ocupat cu agricultura, a murit la 8 ianuarie 1884. Mama Ralu, născută Juraşcu, fostă călugăriţă la o mănăstire din Botoşani a murit de tuberculoză. Se poate deci presupune că de la mama ei, care a murit devreme va fi moştenit Eminescu germenii bolii care, datorită vieţii dezordonate, s-au dezvoltat şi au grăbit încă din primăvara vieţii apropierea catastrofei[2]. Este amintit locul copilăriei lui Eminescu, Ipoteştiul, unde părinţii aveau o moşie. Petrecerea la Ipoteşti a lăsat urme adânci în opera lui Eminescu, unde dorul de locurile copilăriei s-au împletit cu dorul de ţară. Liniştea  şi libertatea vieţii de la ţară, frumuseţea dealurilor –pe care aşa de frumos le-a cântat în versurile sale, - singurătatea pădurilor şi, în general, contactul direct cu natura au avut o influenţă adâncă şi permanentă asupra lui, şi, de timpuriu, au dezvoltat în el adâncimea cugetării şi înălţimea zborului minţii, amândouă atât de prezente în minunatele sale poezii[3].
Teza aduce lămuriri asupra anilor de şcoală a lui Eminescu, cu primele clase urmate la Botoşani, apoi din 1860 la Cernăuţi, acolo înscriindu-se şi la gimnaziu. În acest timp activa aici Aron Pumnul, renumitul purist şi fonetist român. Mânat de visurile sale adolescentine cum nota Cristea, Eminescu în primăvara anului 1863 părăseşte şcoala urmând cursurile pe viitor la fără frecvenţă. Acum începe prima peregrinare, odată cu intrarea în trupa lui Tardini-Vlădicescu. Nu sunt prea multe informaţii consemnate din această perioadă, precaut autorul aminteşte de o întâmplare: un actor l-a informat pe Ion Luca Caragiale că prin anul 1868, l-a găsit pe Eminescu la Giurgiu ca servitor în curte la un hotel. Trăia într-o foarte mare sărăcie, dar citea cu ambiţie mai ales pe Schiller şi, cu lacrimi de bucurie, recita din versurile acestuia. Actorul, dându-şi seama de talentul lui Eminescu, l-a luat cu el la Bucureşti şi l-a angajat ca sufleur. În această calitate a rămas doi ani în trupa lui Pascaly[4]. În paginele tezei este consemnată apariţia primei poezii închinate magistrului, La moartea lui A. Pumnul (1866) care a apărut într-un caiet cu titlul: Lăcrămioarele învăţăceilor gimnaesiaşti de-n Cernaeuţi la mormântul prea iubitului lor profesoriu Arune Pumnul, poezia lui ocupând locul al II-lea. A fost semnată M. Eminovici, elev la fără frecvenţă. A fost consemnată colaborarea cu ,,Familia”. În legătură cu această perioadă a vieţii este evidenţiată activitatea poetului în cadrul societăţii ,,România Jună”, inclusiv rolul avut în comemorarea lui Ştefan cel Mare.
Eminescu îşi încheie clasele elementare la Cernăuţi, apoi este elev gimnazist în clasa a VI-a la Blaj.  A urmat apoi cursuri în cadrul Universităţilor din Viena, apoi din Berlin. În timpul cât a stat la Viena, Eminescu a activat şi pe tărâm literar. De aici a trimis în 1870 Veneră şi Madonă la redacţia revistei ,,Convorbiri literare” din Iaşi care spre, deosebire de încercările de la ,,Familia”, prezentau un progres considerabil. I. Negruzzi, dându-şi seama de talentul autorului, a început să corespondeze cu el[5].
Tot la insistenţele lui Iacob Negruzzi este numit director al Bibliotecii Centrale din Iaşi. Aici autorul aminteşte prima muză a poetului, ,,făptură blondă cu ochi albaştri”, Veronica, soţia pofesorului universitar Ştefan Micle. Este punctată şi activitatea în calitatea de revizor şcolar pentru judeţele Iaşi şi Vaslui. În această funcţie s-a preocupat de modernizarea vechiului sistem de predare în şcolile vremii[6].
Puţine sunt rândurile consacrate şederii la Berlin, însă Elie Cristea aminteşte de înrâurirea filosofiei kantiene şi schopenhauriene asupra viitorului literar al poetului nostru naţional. Urmărindu-l pe poet, tânărul teolog român îl surprinde în profesiile avute: iarăşi bibliotecar, destituit de guvernul liberal, apoi redactor ,,Curierul” de Iaşi şi ,,Timpul” din Bucureşti. Cristea împărtăşeşte opinia lui Hasdeu potrivit căreia, alta ar fi fost soarta lui Eminescu dacă i s-ar fi asigurat o slujbă stabilă. Pentru a fi convingător, Elie Cristea recurge la cuvintele lui Eminescu, redate într-o conferinţă de Alexandru Vlahuţă: ,,Am obosit deoarece conduc singur această prăvălie de idei şi, deasupra mai sunt şi bolnav; de 6 ani mă zbat în acest cerc, de 6 ani nu mai am linişte pentru a mai scrie şi altceva decât articole politice. Nu am deloc timp liber, trag la jug ca un asin. Această viaţă de zilier de care mă tângui, mă face inapt pentru orice sforţare a voinţei. Atât am câştigat din aceasta că am pierdut toată elasticitatea spirituală de 6 ani de când m-am reîntors în România, am trecut din decepţie în decepţie, şi mă simt foarte epuizat şi foarte bătrân. Simt că nu mai am putere şi aş avea nevoie de un timp lung ca să-mi revin. Dar ca şi ultimul muncitor de fabrică, nu am speranţa unei astfel de odihne. Sunt distrus, nu mă mai recunosc[7]”.
În finalul biografiei, Cristea aminteşte delicat de perioada de apus a vieţii poetului: umilinţa contemporanilor, boala, sanatoriul şi moartea.
De la începutul celei de-a doua părţi a tezei, Cristea în capitolul Opera face o mărturisire: De activitatea literară a lui Eminescu, în totalitatea ei, nu s-a ocupat nimeni până acum. Publicul român a luat la cunoştinţă de opera sa doar prin intermediul celor 8 ediţii. Chiar şi criticii s-au ocupat numai de operele cuprinse în aceste ediţii[8].
În cadrul acestui capitol, Elie Cristea surprinde toate aspectele operei poetice eminesciene, chiar dacă la vremea aceea erau cunoscute doar 96 de poezii, se opreşte apoi asupra prozei literare, a dramaturgiei şi a operei ştiinţifice reprezentate de traduceri şi un proiectat dicţionar sanscrit, chiar şi o gramatică a limbii sanscrite. Poezia ocupă locul principal în cercetarea teologului ardelean. Se ocupă de înrâurirea filosofiei germane asupra operei, istoria scrierilor, de limba literară, stilistica şi versificaţia poeziei, ocupându-se în special de poezia patriotică, populară şi erotică ori genul literar al satirei.
Cunoştiinţele filosofice dobândite la Viena şi Berlin şi-au pus amprenta în opera eminesciană, atât în poezie, cât şi în proză scocotită de specialişti, ,,filosofică”. Temele preferate în poezie sunt soarta omului, destinul acestuia, soarta Universului, probleme de metafizică. În poetică se regăsesc idei din Platon, Kant, Schopenhauer şi Budha precum şi conflictul dintre cultura orientală şi occidentală. Pesimismul lui Eminescu este rezultatul mai multor cauze, nota Elie Cristea, starea psihologică, boala, societatea, lipsa mijloacelor materiale şi educaţia primită, în primul rând concepţia schopenhauriană despre lume şi viaţă. După Schopenhauer, lumea, răul cel mai mare devine sub pana eminesciană ,,amărăciune” (Împărat şi proletar), ,,lumea suferinţelor şi durerilor” (Rugăciunea unui dac). Mai tulburător este aşa-zisul pesimism al lui Schopenhauer, profesat de poet teoretic în forme zgomotoase, dar mai ales când e tânăr şi plin de entuziasm naţional, detractorii poetului au denunţat ca o primejdie pentru această viziune neagră. Speriat de egoismul indivizilor şi de lipsa lor de scrupule, Schopenhauer ocolea baricadele şi construia cu un sarcasm un sistem platonician, admiţând nu numai ideile eterne de speţe, dar şi caracterul individual metafizic, care se revela în lumea fenomenală palingenetic. Existenţa omului fiind voinţa oarbă de a trăi, producătoare de durere, totul era de a atenua prin abstagerea de la luptă, anahoretism, somn şi contemplarea ideilor eterne[9]. Criticul George Călinescu identifică ,,filosofia” lui Eminescu cu un comentariu pe marginea filosofiei lui Schopenhauer, miezul gândirii eminesciene stă în primatul naturii şi al corelatului ei uman, instinctual[10].
Şcoala la care s-a format Eminescu a fost poezia populară. Aceasta exprimă ceea ce simte, şi atunci când simte este întotdeauna simplă, sinceră, naturală şi plină de învăţăminte. Ca exemplu al poeziei populare, Cristea dă câteva versuri din poezia Revedere: ,,Codrule, codruţule,/ Ce mai faci, drăguţule?/ Că de când nu ne-am văzut,/ Multă vreme a trecut,/ Şi de când ne-am depărtat/ Multă vreme am umblat!/.../”.
Este scoasă în relief poezia patriotică, Cristea vorbeşte de ,,naţionalismul” poetului. Autorul tezei reţine câteva poezii în ilustrarea acestei laturi a universului poetic: La mormântul lui Aron Pumnul, Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie, exprimarea dorului după plaiurile natale: Din străinătate, La Bucovina. La definitivarea tezei de doctorat, Elie Cristea, doctorand într-o Universitate maghiară nu putea dezvolta latura naţională, chiar dacă în paginile lucrării sale aminteşte şi poeziile patriotice. Într-un adaos la teză scrie următoarele: În adâncimea inimei românului le-a descoperit Eminescu, de acolo le-a scos; şi – dându-le veşmintele vorbirii, dulci ca un fagure de miere – le-a îmbrăcat în cel mai românesc şi naţional port[11].
Un gen literar promovat de Eminescu este satira, lucru scos în privelişte de teologul sibian. Ca exemplu, Elie Cristea dă poezia Junii corupţi în care critică pe tinerii care refuză să lupte pentru prosperitatea ţării. Eminescu trece de la satira individuală la cea populară, a întregii omeniri. Aşa de pildă, în Srisoarea I, mulţimea popoarelor în comparaţie cu Universul, nu e nimic altceva decât nişte muşuroaie. Folosind metoda lui Goethe, cea a comparaţiei, Eminescu face comparaţie între trecutul eroic reprezentat de voievozii români cu tinerii de astăzi... corupţi lipsiţi de vreun crez personal. Opoziţia prezent-trecut devine, de altfel, pârghia ideologică a marilor antiteze romantice din poemele Epigonii, Scrisoarea III sau Scrisoarea IV, marcând, prin prisma acestei perspective duale, nu atât exaltarea idilică a trecutului, cât, mai ales, vestejirea prezentului nedemn de acel trecut, corupt şi calp, fără perspectivă[12].
Un lucru interesant descoperit de Elie Cristea este paralelismul, plecarea lui Călin aminteşte de cavalerii regelui Arthur, care pentru a nu pierde tonusul războinic, cutreieră lumea şi se întorc cu tolba plină de aventuri[13]. În cazul aceluiaşi poem, Călin, file din poveste, îl identificăm pe Elie Cristea cu un profesor care îşi dezvoltă comentariul la această poezie în faţa elevilor săi. Sub forma unei poveşti se prezintă o întâmplare neobişnuită, iubirea şi apoi nunta lui Călin cu fata din castel. Acţiunea poemului e gradată: monologurile, reflexiunile şi descrierile sunt puţin cam lungi, dar frumuseţea versurilor compensează lungimea. Tot acestui gen îi aparţine şi Luceafărul, perla literaturii române[14].
Un capitol important îl alocă Elie Cristea limbii poeziilor lui Eminescu, acest lucru îl face prin simpla constatare în cazul primelor poezii unde autorul observă că legile versificării şi limba sunt greoaie[15]. Limba lui Eminescu nu este una exclusiv populară, ci inspirată şi din cuvintele bătrâne. Totuşi izvorul lui cel autentic a fost vorbirea poporului. Lingviştii români de mai târziu acceptă teza lui Cristea, în viziunea celor din urmă, Eminescu este creatorul unui alt limbaj poetic, mult superior celui folosit de predecesorii săi. Materialul lingvistic care i-a stat la dispoziţie a fost identic cu al acestora: limba lui maternă. Eminescu a dovedit un curaj extraordinar, în sensul că a făcut apel, fără nicio rezervă, la limba veche, la graiurile regionale, la aspectul cult, bogat în neologisme, al limbii din vremea lui, la vorbirea familiară şi la cea populară. Pe toate le cunoştea aş zice ştiinţific, adică temeinic, aproape ca un specialist. Pentru el, limba românească alcătuia o unitate desăvărşită, un instrument unic de lucru, ale cărui părţi componente (variantele amintite mai sus) sunt deopotrivă de îndreptăţite a fi utilizate când nevoia vorbitorului cere, indiferent dacă unele aparţin trecutului, altele unei singure regiuni sau unui grup social[16].
Niciun poet n-a folosit atâtea regionalisme ca Eminescu, începând cu expresii moldoveneşti până la cele bănăţene: eu mi-s, noi ni-s. Ca exemplificare, Elie Cristea dă o listă: ariniş, păienjeniş, zimţ, rugă, pală, bănat, rarişte, numa, bălaie, ivăr, licăr, câlţi, iezetură, laiţă, cârd, tăpşan, prăvalnic, huceag, alinta, gâd, cordea, greş, prisacă, hâtru, afânat, molcom, hăţaş, ţarină, merinde, păs, deri[17]. Predomină, cu mult, regionalismele moldoveneşti, lucru iarăşi cunoscut, şi după mine, firesc, nu în primul rând pentru că autorul Luceafărului era moldovean, ci ca urmare logică a concepţiei lui lingvistice, la care se adaugă rezonanţa mai ,,poetică” (simţită de numeroşi cititori din toate regiunile ţării) a formelor (sau a celor mai multe forme) moldoveneşti[18].
Asupra cărţii s-au lansat câteva opinii critice, prima este cea a Elenei Stan care vede în carte una din cele mai bune sinteze critice apărute în Transilvania în acei ani, cel mai întins studiu monografic din veacul al XIX-lea care cuprinde o biografie destul de amănunţită, pe baza izvoarelor vremii, în continuare analiza celor mai importante trăsături ale operei eminesciene, îmbinând părerile criticilor români cu observaţii personale, un examen al limbii, stilului şi versificaţiei (ceea ce nu s-a făcut până atunci în mod competent de către critica transilvăneană), pentru a încheia prin câteva consideraţii asupra curentului eminescian[19]. Un alt glas critic constată că Elie Cristea dă dovadă de pasiune literară, erudiţie de istoric al culturilor şi capacitate critică remarcabilă[20]. Cartea despre Eminescu a fost mai mult decât o teză de doctorat; a fost un act de anticipaţie a exegezei ce urma să i se consacre în cultura românească, iar pentru un transilvănean a fost un act patriotic[21].




* Fragment din studiul ,,Contribuția vlădicii Elie Miron Cristea la dezvoltarea culturii românești” în Preot dr. Valentin Bugariu, Istorie și semn religios, Editura Sitech, Craiova, 2014, p.147-167.
[1] Elie Cristea, Eminescu. Viaţa şi opera. Studiu asupra unor creaţii mai noi din literatura română în vol. Gheorghe Şora, Iulian Puică, Doi ardeleni despre Mihai Eminescu: Vasile Goldiş şi Elie Miron Cristea, Editura Viaţa arădeană, Arad, 1999, p. 84. (Se va prescurta în continuare Eminescu...).
[2] Elie Cristea, Eminescu..., p. 84.
[3] Ibidem.
[4] Ibid., p. 86.
[5] Elie Cristea, Eminescu..., p. 88.
[6] Elie Cristea, Eminescu. Viaţa şi opera, în vol. Antonie Plămădeală, Pagini dintr-o arhivă inedită. Documente literare, Editura Minerva, Bucureşti, 1984, p. 257. (Se va prescurta în continuare Pagini dintr-o arhivă...).
[7] Elie Cristea, Eminescu..., p. 110.
[8] Ibidem, p. 97.
[9] George Călinescu, Eminescu, în vol. Studii eminesciene. 75 de ani de la moartea poetului, Editura pentru literatură, Bucureşti, 1965, p. 28. (Se va prescurta în continuare Studii eminesciene...).
[10] George Călinescu, Izvoarele filozofiei teoretice a lui Mihai Eminescu, în ,,Studii şi cercetări de istorie literară şi folclor”, V, 1956, nr. 3-4, p. 400.
[11] Elie Dinurseni, Naţionalismul lui Eminescu, în ,,Dreptatea”, Timişoara, 1894,  ,,Adaos beletristic al ziarului...”, nr. 281, p. 15.
[12] George Ivaşcu, Patriotismul lui Eminescu, în vol. Studii eminesciene..., p. 67.
[13] Elena Stan, Poezia lui Eminescu în Transilvania, Editura pentru Literatură, Bucureşti, 1969, p. 111. (Se va prescurta în continuare Poezia lui Eminescu...).
[14] Elie Cristea, Eminescu..., p. 112.
[15] Elie Cristea, op.cit., p. 97.
[16] Iorgu Iordan, Observaţii cu privire la limba poeziilor lui Eminescu, în vol. Studii eminesciene..., p. 521. (Se va prescurta în continuare Observaţii cu privire...); G. I. Tohăneanu, Expresia artistică eminesciană, Editura Facla, Timişoara, 1975, p. 36.
[17] Elie Cristea, Eminescu..., p. 126-127.
[18] Iorgu Iordan, Observaţii cu privire..., p. 525.
[19] Elena Stan, Poezia lui Eminescu..., p. 104.
[20] Gheorghe Bulgăr, O carte uitată despre Eminescu, studiul teologului Ilie Cristea din 1895 în ,,Telegraful român”, Sibiu, 1981, nr. 25-26, p. 4; Acelaşi, Pagini uitate despre Eminescu, Editura Lucman, Bucureşti, 2004, p. 54-60.
[21] Antonie Plămădeală, Pagini dintr-o arhivă..., p. VII.