sâmbătă, 22 august 2015

Împreună cu Hristos în Spitalul de Psihiatrie din Gătaia*


        
            În dimineața zilei de 22 august 2015 s-a desfășurat în organizarea Spitalului de Psihiatrie din Gătaia în organizarea dr. Dana Muțiu, Ziua Porților Deschise ale instituției medicale de pe Bârzavă Au fost prezenți: ec. Cornelia Șargan, managerul instituției, dr. Dana Ștefănescu, medic în cadrul Cabinetului ,,Pro Sano” din Gătaia, Lăcrimioara Vâșcu de la Departamentul de Asistență Socială al Primăriei Birda și pr. Valentin Bugariu de la Parohia Birda, slujitor al capelei Spitalului între 2001-2007.
            În cadrul mesei rotunde s-au discutat probleme ce privesc relația pacient – asistență socială – spital. Exemple ale unor cazuri sociale rezolvate de Spital, precum și importanța acestui așezământ spitalicesc în viața cotidiană locală.

*        *
*         

Spitalul de Psihiatrie din Gătaia reprezintă un loc deosebit în istoria spiritualității locale și nu numai. Dincolo de misiunea de bază, de tratament, Spitalul a devenit loc prin excelență cultural, în interior desfășurându-se o susținută activitate spiritual - științifică: simpozioane internaționale, lansări de carte, temeluiri de Asociații și Societăți, precum și documentarea în vederea suținerii doctoratului ș. a.. Amintim aici fie și în treacăt pe Biju (I. T. Morar), universitarul Ovidiu Pecican, eseist și romancier de farmec căruia îi datorăm Eu și maimuța mea, o metaforă a acestor locuri. Tot prin spital au mai trecut Anamaria Beligan și Valeriu Câmpan, studenți la Cinematografie, autori al unui film ce avea să le orienteze destinul[1]. În 1974 au staționat aici și trupa ,,Phoenix”, leaderul trupei Nicolae Covaci a lăsat și o însemnare: ,,Acolo am avut parte de seri foarte interesante, împreună cu cei mai mulți dintre medicii spitalului, întâlnirile transformându-se adesea în cenacluri și seminarii culturale”[2].
            Geneza acestui spital stă în hotărârea de militarizare a zonei care și-a avut noima ei, în anii 1951-1952 prin construirea unei cazărmi cu rolul de a adăposti un corp de armată ce ar fi răspuns unui fantomatic atac iugoslav, în vremea răcirii prieteniei dintre Stalin și Tito. În Gătaia exista o astfel de unitate cu sediul în Sculea, cum se trece podul în prima clădire pe dreapta. Subunitățile ei erau dispuse în cazemate la frontiere. Sub protecția acestor unități și a grănicerilor în pădurea de salcâmi de la est de Gătaia un detașament de militari constructori, vreo 2000, din cei trimiși la muncă forțată au construit cazarma pentru regimentul nostru de infanterie care se afla provizoriu dislocat în garnizoana Buziaș. La începutul anului 1953, cazarma a fost gata și putea găzdui 3000 de militari. La ea au lucrat și cetățenii din Gătaia, Sculea și comunele învecinate. Constructorii militari stăteau în barăci lângă calea ferată. Toate materialele regimentului au fost transportate cu trenul. Misiunea unității era să intervenim în caz de nevoie în sprijinul unităților care se aflau în linia fortificată, suprapunându-se peste ele, dar în afara cazematelor. Sectorul aproximativ de acțiune era între Șumig – Birda – Opatița – către Voieni. Cazarma se compunea din: pavilioane pentru cazarea militarilor cu parter și etaj. Fiecare avea dormitor pentru 70-80 soldați, cancelarie, magazii, spălător și W. C., comandament. Popota, bloc alimentar, infirmerie, grajduri, magazii, băi comune, spălătorie, grup electrogen autonom, ateliere, potcovărie, platou de adunare a regimentului. La una din alarme a fost prezent și generalul Leontin Sălăjan, ministrul Forțelor Armate. În 1955 rușii ne-au dotat cu autocamioane, grajdurile au fost transformate în garaje. Regimentul 293 a fost desființat în 1958[3].
            După dislocarea corpului de armată într-o primă rtapă s-a pus problema amenajării în 1960-1961 a unui spital de ftizologie. Din pricina climatului umed decizia s-a comutat spre psihiatrie. În baza deciziei 1327 ̸ 25. 10. 1966 a Consiliului Popular Regional, cu avizul ministerului Sănătății și Prevederilor Sociale din 28. 05. 1966 a luat ființă Spitalul de Psihiatrie cu 69 de angajați și 100 de bolnavi transferați de la Spitalul din Jebel[4]. În organizarea administrativă au apărut personalități de referință: Dr. Dan Arthur, medic primar, Dr. Ilie Florea fost șef de lucrări la catedra de Fiziologie ,,Prof. Dr. Marin Popescu” a Institutului de Medicină din Timișoara, Dr. Traian Lohan, cercetător științific la Institutul de Neurologie și Psihiatrie din București și în 1982 șef de lucrări la Catedra de Psihiatrie din București, unde a predat cursul de Psihologie medicală și Dr. Radu Ricman președinte o vreme a Asociației Române de Psihoterapie din România.
            Ca instituție de sine stătătoare a fost realizată și un semn heraldic al instituției ,,pe fondul acelui cuplu de principii opuse și complementare Yang și Yin, încadrat de un G (Gătaia), o frunză de salcâm sau trei flăcări îngemănate caligrafiază litera Psi (psiché) gândul la Trinitate și anticipând trionticitatea pamfiliană[5].
            Trăiri ale acestui spațiu au fost însemnate într-un volum, autorul, Dr. Radu Ricman în cuprinsul unor ,,Gânduri risipite” unde fac casă bună cunoștiințele medicale (axietatea), destinul omului (vârstele omului, moartea), lecturi esențiale (Brâncuși, Liiceanu), artă locală ,,Abisul păsărilor”[6]) ș. a. De reținut pentru evocarea aceasta  este concepția despre suferință și moarte a autorului acestor ,,biete cuvinte”: ,,Și suferința. Suferința omenească ale cărei culmi numai boala le poate atinge pentru că numai boala îl poate înfrânge pe om. Suferința în sine, ideea de suferință, teama de suferință. suferința – de la durerea fizică până la anxietate, până la depresia vitală – ne cere cea mai mare participare, ne angajează cel mai mult. Dar tot suferința determină și acea aderare interioară, o ardere purificatoare, ce participă la nucleul ființei umane. […] Nu propria mea moarte mă înspăimântă, ci lipsa a ceea ce m-a înconjurat și am îndrăgit și care cumva a făcut din această viață un rost pentru mine. Nu dispariția mea o plâng, că într-un fel dispariția lumii mele”[7].
            Experiența vieții religioase și-a găsit locul și în cadrul Spitalului, astfel că în cadrul celui de-al VIII Seminar de Psihoterapie, preotul Eugen Jurca[8], pe atunci consilier cultural al Eparhiei Timișoarei a pregătit și a susținut comunicarea cu tema: ,,Taina mărturisirii – sacrament al des-tăinuirii și arvuna comuniunii”[9] s-a bucurat de o rezonanță deosebită. Prin această expunere s-a contribuit la reușita Seminarului cu tema ,,Experiența personală în psihoterapie”[10].
            Cu prilejul aniversării a 25 de ani de existență a spitalului s-a oficiat un Te-Deum de către Înaltpreasfințul Nicolae, mitropolitul Banatului. Cu acest prilej a fost amenajată o capelă în care să se oficieze serviciile religioase. Capela a fost împodobită cu icoane dăruite de Înaltpreasfințitul Părinte pentru ruga și ocrotirea bolnavilor[11]. În ziua de 30 decembrie 1991 preoții Ioan Prisăcean, protopopul Detei, Gheorghe Simu și Adam Rugaci de la parohia Gătaia, precum și ieromonahul Zosima Vlase de la mănăstirea Săraca au oficiat serviciul religios de binecuvântare a capelei respective la solicitarea conducerii spitalului[12]. În 2000 P. S. Lucian Lugojanu, episcop – vicar a binecuvântat lucrările în noul local destinat capelei. Hramul primei capele a fost ,,Sfinții Doctori fără de arginți Cosma și Damian”, cel din urmă protector al actualului așezământ este ,,Sfântul Arhidiacon Ștefan”.
            În viziunea direcțiunii s-a luat în discuție și angrenarea bolnavilor în viața religioasă. (Radu Ricman). De la începuturi au slujit benevol preoții: Adam Rugaci (1991-2000), Dacian David (2000-2001), Valentin Bugariu (2001-2007), Iulian Popa[13] (2007-2011) și Matei Codruț (din 2011). Începând cu anul 2000 grija față de nevoile religioase a fost îndeplinită de preoții Parohiei Ortodoxe Colonia Gătaia care au înzestrat capela cu cele necesare slujirii liturgice (veșminte preoțești, vase, cărți de slujbă, lumânări ș.a.).
            Pentru bolnavi se oficiază regulat: Vecernia, Acatist, Sfânta Liturghie ori Taina Sfântului Maslu. Greutatea misiunii preoțești este deosebită în cadrul Spitalul de Psihiatrie: ,,Mă gândesc cât de diferită trebuie să fie viața de preot care slujește nu doar într-un spital, deci printre suferinzi, ci mai mult într-un spital de psihiatrie… Cât de dificil să fie să poți întinde o mână, dinspre credință, pentru a putea lumina și conforta pe cineva care, uneori, nu reușește să înțeleagă mai nimic din propria existență, trăind într-o lume în care singurele repere sunt ora de administrare a medicamentelor și, poate, chipurile celor deștepți și puternici din jurul său, al hainelor albe de care, instinctiv, simte că se poate agăța. […]. Probabil aici, creștinismul, ortodoxia, ritul se amestecă într-un amalgam din care lucrul care rămâne este faptul că, dincolo de cuvinte, pacienții simt că ceva greu de culcat în vorbe îi leagă de preotul lor, care îi face părtași la o felie de ‹‹mai bine››”[14].
            Prin stăruința Bisericii din Spital s-a încercat și în bună măsură cred că s-a reușit apropierea bolnavilor prin rugăciune de Dumnezeu și a bolnavilor unul de altul. Prin gija preoților Dumnezeu este prezent în viața cotidiană a celor ce trudesc și își caută alinarea în acest spital din pusta Banatului.

            La mulți ani!
           



* Cuvânt cu prilejul Zilei Porților Deschise organizat de Spitalul de Psihiatrie din Gătaia.
[1] Radu Ricman, Un loc fără nume o monografie a Spitalului de Psihiatrie din Gătaia, Editura Mirton, Timișoara, 1997, p. 43. (Se va prescurta în continuare Un loc fără nume…).
[2] Nicolae Covaci, Phoenix însă eu…, Editura Minerva, București, 1994, după Radu Ricman, Un loc fără nume…, p. 38).
[3] Col. Gheorghe Ungureanu (R), ,,Momente din Războiul Rece la Gătaia”, material recuperat de prof. Păun Antalag, în ,,Jurnal de Gătaia”, 2008, nr. 1, p. 1; 3.
[4] Radu Ricman, Un loc fără nume…, p. 16.
[5] Radu Ricman, Un loc fără nume…, p. 41.
[6] Mă întrebi de ,,Abisul păsărilor”. E lucrarea mea, pe care am numit-o așa, din ciclul ,,Caligrafii spațiale” – numele acesta, de asemenea, îmi aparține - și care decorează incinta spitalului. E, de fapt, un joc de linii ce vrea să redea o mișcare reversibilă – o dublă denumire, descendență (cădere) și în același timp ascendență (înălțare). E și ideea ce mă preocupă de atâta timp și pe care o vreau realizată în scultură, în piatră, monumentală, zguduind pământul prin căderea ei, dar și smulgându-l spre o altă lume. Lucrarea în miniatură poate deveni o ,,lacrimă” cu aceleași virtuți: suferință = creație. (Radu Ricman, Fata morgana, Editura Sedona, Timișoara, 1999, p. 89-90. Se va prescurta în continuare Fata…).
[7] Radu Ricman, Fata…, p. 28; 81.
[8] Astăzi Conf. univ. dr., la catedra de Asistență Socială din cadrul Universității de Vest din Timișoara, cadru didactic asociat la Facultatea de Teologie Greco-Catolică din Oradea. Licențiat în teologie și psihologie, psihoterapeut (cu formare integrală în Analiza Existențială și Logoterapie), doctor în teologie (specialitatea Omiletică – Catehetică).
[9] Pornind de la această temă s-a născut un volum: Spovedanie și Psihoterapie. Interferențe și diferențe, ediția a III-a, Editura Galaxia Gutenberg, Târgu – Lăpuș, 2009, 256 p. Din ,,Argument”-ul cărți aflăm: ,,Această lucrare constituie rodul unei îndelungate pasiuni, dospiri și documentări, de peste 20 de ani. Inițial am dorit a fi subiectul tezei mele de doctorat în teologie, dar la vremea de atunci (prin anii ’86 ̸ 87), mi-a fost refuzat din ambele direcții: teologic, pe motiv c-ar interfera cu mistica și formarea spirituală, psihologic, pentru că psihologia era deja interzisă de prin anii ’70, ca un pericol potențial pentru sistemul comunist. (p. 9).
[10] ,,Învierea”, an IV, nr. 11 (77), 1993, p. 4.
[11] Radu Ricman, Un loc fără nume…, p. 116.
[12] ,,Sfințire de capelă”, în rev. ,,Altarul Banatului”, nr. 1 -3 , 1992, p. 120.
[13] Primul preot încadrat pentru nevoile religioase ale Spitalului, preot II la Parohia Ortodoxă din Gătaia. În timpul slujirii aici s-a ocupat de înfrumusețarea capelei, înzestrându-o cu cele necesare funcționării religioase.
[14] Ramona Băluțescu, ,,Cazul Corneanu”. Banatul lui. Ecumenism ratat?, Editura Emma, Orăștie, 2014, p. 16.