sâmbătă, 24 iunie 2023

Ziua Universală a Iei – Ziua Tradiției românești. Maria Tănase, cântecul și portul românesc

 

   Sărbătoarea Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul este în fiecare an și un bun prilej de amintire a unor vechi tradiții românești: Sânzienele și Ia românească. Tradiția ne fixează într-o descendență chiar valorică, fiindcă poporul român există prin zestrea lui spirituală, care îl individualizează între popoarele lumii.

    Vestea cea bună a nașterii Sfântului Ioan Botezătorului adusă de îngerul Domnului este amintită cu mult timp înainte chiar din vremea Profeților. Iată doar două versete (1, 11; 78) din pericopa evanghelică citită astăzi de la Sfântul Apostol și Evanghelist Matei care vorbește deslușit despre acest lucru: ,,Și îngerul Domnului i s-a arătat stând de-a dreapta altarului tămâierii. (Daniel 10, 7 ,,Dar vedenia am văzut-o doar eu, Daniel; iar bărbații care erau cu mine n-au văzut vedenia; dar căzând peste ei o mare spaimă, au fugit cuprinși de frică”) Și văzându-L, Zaharia s-a tulburat și frică a căzut peste el (Ioan 1, 6 ,,Fost-a om trimis de la Dumnezeu; numele lui era Ioan”; Fapte 10, 31: ,,și a zis Corneliu, rugăciunea ta a fost ascultată și milosteniile tale au fost pomenite înaintea lui Dumnezeu”). Iar îngerul i-a grăit: ,,Nu te teme, Zaharia, fiindcă rugăciunea ți-a fost ascultată și Elisabeta, femeia ta, îți va naște un fiu și-i vei pune numele Ioan.

Iar tu pruncule, profet al Celui-Preaînalt te vei chema, că vei merge înaintea feței Domnului ca să-I gătești căile (Maleahi 3, 1: ,,Iată, Eu trimit pe îngerul Meu, și el va pregăti calea înaintea feței Mele; și Domnul pe Care voi îl căutați va veni de îndată în templul Său, Îngerul legământului pe Care voi îl voiți; iată, vine! Zice Domnul Atotțiitorul”); Isaia 40, 3: ,,Glasul celui ce strigă în pustie: Gătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Dumnezeului nostru”).

Calendarul creștin-ortodox menționează că în această zi sunt pomenite Sânzienele sau Drăgaica. Floarea Sfântului Ioan Botezătorul, Sânzienele sau Drăgaica sunt amintite cu acest prilej. Folcloriștii români dezvăluie atât importanța înfloririi acestora ca un instrument de verificare a semănăturilor, astfel dacă este înflorită este arătat timpul înaintat al semănăturilor, iar dacă floarea nu a apărut încă, întârzierea acestora[1], dar atenționează și de faptul că dacă li se nesocotește ziua, se stârnesc vârtejuri și vijelii, grindină, iar florile rămân fără leac și fără miros[2].

Floarea de Sânziene stă în strânsă legătură cu cinstirea Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava din secolul al XIV-lea. Cei ce voiesc să aibă untdelemn, smirnă, tămâie și buruiene de la sfânt, peste întreg anul, și cu deosebire femeile, le vezi venind cu un braț de plante care înfloresc pe la Sânziene, precum: sânziana galbenă sau albă, poala Sântă-Măriei, busuioc, nalbă, pe care le pun ca să stea câteva minute lângă racla sfântului și se sfințesc și sfințindu-se sunt bune și folositoare pentru orice fel de boală. În Banat, cei care sunt cu dare de mână dau de pomană pentru sufletul morților, câte un colac, caise și pere, Moșii de Sânziene[3].

Tot în această zi sărbătorim Ziua Universală a Iei. O cămașă largă și groasă, din cânepă aspră, aruncată, chiar înaintea ivirii zorilor, pe trupul gol, de către femeia pusă pe treabă. Unii idendentifică această cămașă pe dacii de pe Columa din Roma, monumentul de la Adamclisi, în Cronica pictată de la Viena (1330) și pe pereții bisericilor din Streisângeorgiu – Hunedoara (1409) și Răbița – Oltenia (1417). Când firele s-au mai subțiat (in, bumbac, borangic), cămeșile au devenit mai molatice.

Ia românească are ceva majestos, ceva regesc. Și în același timp… ceva misterios. E ca un spectacol în care aștepți cu sufletul la gură, deznodământul din ultimul act[4].

Anul acesta, Maria Tănase a împlinit acum două zile (22 iunie), 60 de ani de la trecerea la cele veșnice și 25 septembrie vor fi 110 ani de la nașterea pe acest pământ românesc.

În urma acestei interprete, pe care Nicolae Iorga în anul 1938 o considera ,,Pasărea măiastră”, au rămas cântecele, câteva fotografii și volume monografice care ilustrează o viață în slujba cântecului și portului românesc.

Dintr-o autobiografie scrisă la sfârșitul anilor '40 aflăm: ,,Mă numesc Maria Tănase și sunt născută în București, la 25 septembrie 1913. Tatăl meu, Ion Coandă Tănase, în vârstă de 75 de ani, și mama mea, Ana Munteanu Tănase, în vârstă de 65 de ani, ambii de profesie agricultori, proprietari a circa 1, ½ ha. teren agricol, în lunca Văcăreștilor. Mai am o soră și un frate mai vârstnici decât mine, căsătoriți și au câte 3 copii minori, și ei ca și mine posedă mai puțin de un hectar [de] teren agricol ce ne-au fost dat de către părintele nostru. Nu avem niciunul altă avere, iar eu locuiesc cu chirie în str. Brezoianu 18.

Nici tata, nici noi, copiii n-am aparținut niciunui partid politic.

Am absolvit cursul principal la școala nr. 11 Tabaci, în 1924. Apoi am intrat la liceul Ion Heliade Rădulescu, unde am absolvit 4 clase. Până în 1932 am stat acasă și am ajutat părinților la munca câmpului și la gospodărit. În 1932 am obținut un post la una din prăvăliile fraților Herdan”[5]. După această scurtă autobiografie, Maria Tănase a lucrat la Teatrul Cărăbuș între 1 mai și 15 august 1934, Teatrul Alhambra (1938), Taraful Gorjului din Târgu-Jiu (1962).

În 1934 artista Maria Tănase a înregistrat prima sa melodie, o romanță intitulată ,,Mansarda”. Sprijinită de etnomuzicologul Harry Brauner care i-a pregătit repertoriul, apelând la sprijinul profesorului Brăiloiu, care i-a pus la îndemână colecția Arhivei de Folclor[6], Maria Tănase a participat la Expoziția Universală și Internațională de la New-York (1939), într-un turneu în Turcia (1941), unde a colaborat cu radioul și a cules folclor. În țară a susținut activitate artistică la restaurantele Neptun (1938), Wilson (1942-1944) și după 1944 a avut două turnee în Iugoslavia (1956) și Bulgaria (1959).

Să vedem cine a urmărit spectacolele Mariei Tănase? În primul rând înainte de Război au fost Liviu Rebreanu, Victor Eftimiu, Cezar Petrescu, Ion Minulescu, Vasile Voiculescu, Ionel Teodoreanu, Camil Petrescu sau Ion Pillat, iar Maria Tănase a mărturisit mai târziu: ,,Mă privea, parcă din vitrina unei librării, toată literatura română de după război”[7]. Octavian Goga aprecia cântecele artistei cu timbrul grav, izvorăsc limpezi din pământul românesc, trec prin sufletul nostru și apoi urcă spre cer, ca și aripile făurite cu un sfert de veac în urmă de ardeleanul Aurel Vlaicu. Și ca și ea, dragii mei, a răsărit din stratul profund al poporului obidit care-și înalță pe aripile cântecului sau gândului – făcut pasăre de oțel – vrerile lui către cerul dreptății și al izbăvirii de prea îndelungată suferință[8]. 

A fost acuzată că ar fi fost informator al Siguranței până în 1944 și apoi colaborator al Securității. Însă până astăzi din documentele celor două servicii de informații nu reiese acest lucru[9]. Ba mai mult în multe rânduri a fost interogată, anchetată, înregistrată în discuții familiale, nu i s-au aprobat turnee internaționale după 1948 decât în două țări socialiste.

În timpul regimului legionar, grupuri de legionari au distrus plăcile de patefon de la Radioul bucureștean. Din cele 400 de cântece din repertoriul său s-au păstrat puțin peste 10%.

Cântecele vorbesc de iubire într-un cadru idilic, de viața mahalalei bucureștene de la începutul secolului trecut, de nenorocirile care vin peste oameni, într-un cuvânt de bucuriile și necazurile unei vieți. În cântece regăsim atât ,,fetița îmbrăcată în ie”, dar și ,,țara mea în ele” așa cum aflăm din cântecul Testament ,,Dragi mi-s cântecele mele”.

Opus lui ,,vatră” e ,,dorul”, care ,,n-are căpătâi” (,,Lung e drumul Gorjului”). Cu schimburi amețitoare de ritm, cântecele vorbesc de tinerețea fără bătrânețe a neamului românesc în care busuiocul este așezat fie în păr, fie la poartă (,,Mi-am pus busuioc în păr”) pentru a feri omul și locuința de rău.

            Bătrânețea (,,Bătrânețe haine grele”) și moartea sunt alte două teme ale melosului Mariei Tănase, în cântece în care e folosită înțelepciunea poporului: ,,Ăl de naște necăjește/ Ăl de moare putrezește” (,,Lume, lume”).

            Din Muntenia, Moldova, Ardeal ori Banat, Maria Tănase a cules cântece poporului pe care apoi le-a redat semenilor îmbrăcate în bucuria sau suferința după caz a cântecului.

Pentru activitatea artistică Maria Tănase a fost răsplătită cu Ordinul Muncii clasa a III-a, Premiul de Stat, clasa a II-a pe anul 1954 și titlul de Artist Emerit (1957).

Tradiția religioasă sau populară vorbește de înțelepciunea unui popor, în cazul nostru, cel românesc ilustrat de astă dată prin personalitatea artistică a Mariei Tănase.



[1] Tudor Pamfile, Sărbătorile la români, Editura Saeculum I. O., București, 2018, p. 59 (Se va prescurta în continuare Sărbătorile…)..

[2] Ion Ghinoiu, Calendarul țăranului român. Zile și mituri, Editura Univers Enciclopedic Gold, București, 2018, p. 218.

[3] Tudor Pamfile, Sărbătorile…, p. 63-66.

[4] Doina Berghina, Povestea iei povestită de…, Editura Paideia, București, 2013, p. 3; 6; 9.

[5] Stejărel Olaru, Maria Tănase. Artista, omul și legenda, Editura Corint Books, București, 2019, p. 48 (Se va prescurta în continuare Maria Tănase…).

[6] Stejărel Olaru, Maria Tănase…, p. 62.

[7] Stejărel Olaru, op. cit., p. 7.

[8] Petre Ghiață, Clery Sachelarie, Maria Tănase și cântecul românesc, Editura Muzicală, București, 1966, p. 10.

[9] Stejărel Olaru, Maria Tănase…, p. 139.