miercuri, 15 ianuarie 2020

Reflectarea credinței creștine ortodoxe în opera lui Eminescu


             În urmă cu 170 de ani pe 15 ianuarie 1850 s-a născut la Botoșani, poetul Mihai Eminescu. Din anul 2010 această zi a fost proclamată Ziua Culturii Române sărbătorită în aceeași zi cu amintirea nașterii omului deplin al culturii românești cum l-a definit pe Eminescu, filosoful Constantin Noica.
            Eminescu a avut sentiment religios constatat în drumurile vieții și mai ales în opera literară și jurnalistică. În poezie, proză și coloanele ziarului, Poetul nepereche a portretizat biserica de la Ipotești, mănăstirile Moldovei, praznicul Învierii. Personajele prozei sunt călugări, în cuprinsul acesteia sunt descrise slujbe religioase (înmormântare), o rugăciune murmurată, o amintire fugară a unei slujbe. Ba mai mult, în Geniu pustiu este descris un masacru oribil din casa unui preot, făcut de honvezi, în timpul revoluției lui Avram Iancu[1].
            Un cult aparte l-a avut Mihai Eminescu pentru Maica Domnului socotită a fi ,,Luceafăr al mărilor”, cu ,,lumină dulce clară”, ,,lumină lină”, ce ne ,,luminează în noaptea gândurilor noastre” și care ,,ne înalță și ne mântuie” din ,,valul ce ne bântuie”[2].
            Lexicul operei este înțesat de cuvinte ale spiritualității ortodoxe: înger, candelă, icoana Mântuitorului, carte de închinăciune, doma (casa) lui Dumnezeu, cărți bisericești ș. a.
            Cartea veche bisericească a fost cea care mereu la însoțit pe Eminescu în peregrinările sale. A transcris personal Tetraevanghelul lui Coresi (Brașov, 1504), ceea ce denotă că a avut o sensibilitate aparte față de Evanghelia lui Hristos. Mihai Eminescu a cunoscut bine Noul Testament tipărit la Bălgrad în 1648 cu osteneala Mitropolitului Simion Ștefan. De asemenea este familiarizat cu textul Bibliei de la București din 1688.
            În vremea studiilor gimnaziale făcute la Cernăuți a fost găzduit în casa profesorului Aron Pumnul unde a lucrat la catalogarea cărților din biblioteca dascălului transilvănean. În această vreme a și citit pagini din aceste volume. Aici a văzut pentru întâia oară Evanghelia învățătoare (1642) și Cazania Sfântului Ierarh Varlaam al Moldovei, Psaltirea slavo-românească și Psaltirea pre versuri tocmită de Sf. Ierarh Dosoftei. Aici a cunoscut scrierile Sf. Mitropolit Andrei Șaguna. Ajuns bibliotecar la Biblioteca Centrală din Iași (1875), Eminescu a achiziționat mai multe manuscrise și cărți bisericești vechi între care și Psaltirea pre versuri a Mitropolitului Dosoftei.
            În inventarul cărților rămase după moartea poetului (aproximativ douăzeci și cinci de manuscrise, unele în fragmente, altele în întregime) se remarcă Psaltirea pre versuri (1680) și Cărticică sfătuitoare a Sfântului Nicodim Aghioritul, tradusă în 1819 de un călugăr de la Mănăstirea Neamț, unde s-a și tipărit în 1826[3].
            De-a lungul vieții Eminescu a locuit în mănăstirile ortodoxe de unde a cules folclor folosit mai apoi în poezie și proza sa, la Alba Iulia în Ardeal l-a cunoscut pe Sf. Mitropolit Andrei Șaguna, în Universitățile din Viena și Berlin prin lecturi a cunoscut și textul Sfintei Scripturi, iar ca ziarist la București a apărat Biserica Ortodoxă Română împotriva celor care se amestecau în funcționarea ei.
            Mihai Eminescu a prezentat bisericuța care i-a străjuit copilăria din Ipotești în poezia Melancolie pe care a scris-o în august 1876 în casa de aici. Tânărul poet a venit de la Iași la vestea morții ,,dulcei mame” în 13 august 1876.
,,…Biserica-n ruină
Stă cuvioasă, tristă, pustie și bătrână,
Și prin ferestre sparte, prin uși țiue vântul –
Se pare că vrăjește și că-i auzi cuvântul –
Năuntrul ei pe stâlpii-i păreți, iconostas,
Abia conture triste și umbre au rămas;
Drept preot toarce-un greier un gând fin și obscur,
Drept dascăl toacă cariul sub învechitul mur”[4].
             În anii copilăriei și ai tinereții, a făcut vizite dese la mănăstirile locului. A făcut dese popasuri la Mănăstirea Agafton la mătușile călugărițe din partea mamei, Raluca Iurașcu: Olimbiada, Fervonia și Sofia. Cu acest prilej a auzit la o clacă de tors lână, din gura unei călugărițe bătrâne, Zenaida, o poveste populară care i-a fost sursă de inspirație pentru poezia Călin (file din poveste).
            În Mănăstirea Râșca, a stat câteva luni unde a avut o chilie cu masa și scaunele de brad. Aici ar fi scris poezia Singurătate (1878) în care vorbește despre masa de brad, dulcea pace, despre focul care pâlpâia în sobă:
,,Cu perdelele lăsate,
Șed la masa mea de brad,
Focul pâlpâie în sobă,
Iară eu pe gânduri cad.

Stoluri, stoluri trec prin minte
Dulci iluzii. Amintiri
Țârâiesc încet ca greieri
Printre negre, vechi zidiri,

Sau cad grele, mângâioase
Și se sfarmă-n suflet trist,
Cum în picuri cade ceara
La picioarele lui Crist. […]”[5].
            Eminescu a locuit pentru o vreme împreună cu bunul prieten, Ion Creangă la Mănăstirea Golia din Iași, iar la București a fost găzduit în chilia prescurăresei din Mănăstirea Caimata.
            În luna mai a anului 1866, a trecut munții în Ardeal ca să-și caute strămoșii neamului[6] (Tatăl Gheorghe Eminovici a fost fiul dascălului Vasile din Călinești și s-a născut în 1812[7]). La doar 16 ani și l-au preocupat probleme metafizice capitale:
,,Ce e omul? Ce-i omenirea?
Ce-i adevărul? Dumnezeirea?”
(Ms. 2259, ff. 7-9)[8].
            După doar șase ani, Eminescu a citit într-o ședință a Junimii nuvela fantastică Sărmanul Dionis (1872) în care a fost conștient de cele două realități existențiale: finutul și infinitul. Infinitul a fost identificat de filosoful Constantin Noica cu ,,bobul de rouă” care asigură viața întregii lumi pornind de la mărturisirea poetului: ,,Trecut și viitor e în sufletul meu, ca pădurea într-un sâmbure de ghindă, și infinitul asemenea, ca reflectarea cerului înstelat într-un strop de rouă”[9].
Student la Viena și Berlin, Eminescu a citit foarte mult formându-și o cultură vastă. Între cărțile citite s-a numărat și Sfânta Scriptură. Debutul Scrisorii V ilustrează un episod biblic: Judecători 16, 19:
,,Biblia ne povestește de Samson, cum că muierea,
Când dormea, tăindu-i părul, i-a luat toată puterea
De l-au prins apoi dușmanii, l-au legat și i-au scos ochii, […]”[10].

            Împreună cu alți scriitori între care Ioan Slavici, Mihai Eminescu a participat la serbarea de la Putna din 15 august 1871 când au fost sărbătoriți 400 de ani de la sfințirea mănăstirii. Aici, poetul a împărțit un teanc de hârtii cu poemul La mormântul lui Ștefan cel Mare[11], compus în cea mai mare parte de el:
,,…Stă sus martirul lumii ce-i Dumnezeu putințe,
Iar jos la lui picioare mormântul umilit
Al omului, în care un snop de oseminte
E-o mână de cenușă, odor neprețuit. […]”.
            În poezia Învierea (1877), după ce ne prezintă interiorul unei biserici, în miez de noapte, cu străvechi evanghelii și cu cărți cu file unse, folosește teme religioase:
,,…Christos au înviat din morți,
Cu cetele sfinte,
Cu moartea pre moarte călcând-o,
Lumina ducând-o
Celor din morminte!”[12].
            Elemente creștine pot fi identificate în alte două poeme postume: Colinde, colinde și Rugăciune. Cea din urmă poezie este închinată ,,Luceafărul mărilor”, adică Maicii Domnului:
,,Crăiasă alegându-te
Îngenunchem rugându-te,
Înalță-ne, ne mântuie
Din  valul ce ne bântuie;
Fii scut de întărire
Și zid de mântuire,
Privirea-ți adorată
Asupră-ne coboară,
O, Maică preacurată,
Și pururea fecioară,
Marie!

Noi, cei din mila sfântului
Umbră facem pământului,
Rugămu-ne-ndurărilor,
Luceafărului mărilor;
Ascultă-a noastre plângeri,
Regină peste îngeri,
Din neguri te arată,
Lumină dulce clară,
O, Maică preacurată,
Și pururea fecioară,
Marie!”[13].
            Din octombrie 1877 și până în 28 iunie 1883 Mihai Eminescu a fost redactor unic și universal al ziarului conservator ,,Timpul” din București. Acum a apărat dreptul Bisericii Ortodoxe Române de a realiza educație morală, culturală, patriotică poporului român.
            Chiar înainte de a fi angajatul ziarului bucureștean el  a scris în el despre evenimente bisericești dar și despre rostul Bisericii în viața Țării. În articolul ,,Instituțiile țării în lumina lor istorică” din 14 august 1882 nota: ,,Biserica lui Matei Basarab, a lui Varlaam, maica spirituală a neamului românesc, care a născut unitatea limbei și unitatea etnică a poporului, ea care domnește puternică dincolo de granițele noastre și este azilul de mântuire națională în țări unde românul nu are stat”[14].
            Eminescu a fost atașat valorilor Bisericii, a locuit și a creat sub steașina mănăstirilor, a fost familiarizat cu rugăciunea Bisericii înfățișată în poezia Rugăciune. A fost atașat literaturii religioase din veacurile XVI-XVII, subiecte preluate în opera literară și ziaristică. Ajuns în presa din România a fost un apologet al valorilor bisericești puse în efortul de unitate politică a românilor fărâmițați de interesele marilor puteri din vremea aceea. Limba, credința și tradițiile (folclorul) au fost cei trei piloni care au susținut conștiința unității de neam a românilor de dincolo și dincoace de Carpați.











[1] Liviu Stoina, ,,Cugetarea <<veche>> religioasă în opera lui Eminescu”, în vol. Mihai Eminescu. Poet român și om universal, Editura Basilica, București, 2019, p. 212. (Se va prescurta în continuare Mihai Eminescu…).
[2] Mihail Bulacu, ,,Lumina Evangheliei în opera lui Eminescu”, în vol. Mihai Eminescu..., p. 123.
[3] Gheorghe Cunescu, ,,Biserica Ortodoxă Română în viziunea lui Mihai Eminescu”, în vol. cit., p. 245; 249 (Se va prescurta în continuare ,,Biserica Ortodoxă Română în viziunea…”; Liviu Stoina, ,,Cugetarea <<veche>>…”, p. 204.
[4] Mihai Eminescu, Opere. Poezii, Ediție critică, note și variante de Perpessicius, Editura Fundației Naționale pentru Știință și Artă, București, 2013, p. 69. (Se va prescurta în continuare Opere).
[5] Mihai Eminescu, Opere, p. 104.
[6] Pe urmele criticii literare interbelice (G. Bogdan Duică, Ștefan Pașca) care a scos la lumină faptul că la 1757 la Blaj a fost elev Vasile Iminovici, originar din satul Vad (Făgăraș), Dimitrie Vatamaniuc a întreprins o călătorie de studii la Blaj unde a descoperit faptul că mai multe familii Iminovici trăiesc în Vad, Rășinari și Cisnădie. Petrea Iminovici, străbunicul lui Eminescu ar fi trecut în Bucovina din pricina persecuției religioase declanșată de Curtea de la Viena (https://www.justitiarul.ro/de-la-eminovici-la-eminescu/, accesat în 11.01.2020).
[7] G. Călinescu, Viața lui Mihai Eminescu, Editura Saeculum I. O., București, 1995, p. 9.
[8] Gheorghe Cunescu, ,,Biserica Ortodoxă Română în viziunea…”, p. 247.
[9] Constantin Noica, Cuvânt împreună despre rostirea românească, Editura Humanitas, București, 1996, p. 73.
[10] Mihai Eminescu, Opere, p. 151.
[11] Poezia ,,Închinare lui Ștefan cel Mare”, în Mihai Eminescu, Opere…, p. 805-808.
[12] Mihai Eminescu, Opere…, p. 591.
[13] Mihai Eminescu, op. cit., p. 592.
[14] Mihai Eminescu, Opere XIII. Publicistică, ediție critictică și îngrijită de Dimitrie Vatamaniuc, Petru Creția și colab., Editura Academiei, București, 1895, p. 168-169.