sâmbătă, 9 mai 2020

Contribuția Bisericii Ortodoxe Române la cucerirea Independenței României


    Pe 9 mai 1877 a fost proclamată în Parlamentul României Independența țării față de Imperiul Otoman. Lupta pentru libertate, independență și unitate a fost ținta românilor de pretutindeni. Războiul pentru Independență a fost privit cu atenție de presa românescă, singurul mijloc de comunicare a maselor din vremea aceea. ,,Gazeta Transilvaniei” din 2 iunie 1877 scria: ,,Cauza ostașul român e o cauză generală română, victoria lui e a întregii națiuni, fie acea risipită în ori care parte a lumii”[1].
            Realizarea actului de indepenendență a fost încununarea luptelor mai multor veacuri însă și sprijinul acoprdat de Marile Puteri. De la Congresul din Focșani-București (1772) s-a cerut constat scoaterea țărilor dunărene ,,de sub jugul turcesc” și punerea lor sub ,,ocrotirea celor mari autocrați: Rusia, Austria, Prusia”. Pas cu pas, Țările Române au obținut drepturi și libertăți naționale. În acest sens s-a cerut în 1791 desființarea raialelor și fixarea granițelor dintre Turcia și Țara Românească, alegerea domnului de reprezentanții celor trei stări, libertatea exportului cu vite, plata unui tribut redus și independența politică.
            Prin Tratatul (1856) și apoi Convenția (1858) de la Paris s-a garantat respectarea autonomiei administrative și naționale a principatelor, inclusiv libertăți fundamentale (religioasă, legislativă, comercială) și dreptul de a-și organiza armată națională proprie, însărcinată cu paza hotarelor și dreptul de a-și hotărî viitorul.
            Alegerea unui singur principe în persoana lui Cuza (1859) și apoi elaborarea unei Constituții (1866) aduce alte nouătăți între care și un nouă nume pentru Țările Române, România.
            La 16 / 28 iunie 1876, Mihail Kogălniceanu a înaintat Porții un memoriu cuprinzând șapte revendicări, între care: recunoașterea individualității statului român sub numele de România, admiterea reprezentantului român în corpul diplomatic, individualitatea teritoriului românesc și delimitarea insulelor Dunării, fixarea graniței între România și Turcia la gurile Dunării, încheierea cu Imperiul Otoman a unor convenții comerciale, poștale, telegrafice și de extrădare[2].
            Alte dovezi ale independenței României față de Turcia înainte de proclamarea ei oficială a constituit-o: baterea de monedă cu efigia principelului, precum și conferirea de ordine și medalii românești, amănunte socotite de unii a fi nesemnificative[3].
            Rusia și Turcia se pregăteau de o nouă confruntare. În aprilie 1877 s-a semnat Convenția ruso-română privind trecerea trupelor rusești prin România. În cursul verii Serbia și Muntenegru au declarat război Turciei însă luptele au curs în favoarea Turciei și numai o intervenție rusă a salvat Belgradul de o nouă cucerire.
            La Dunăre situația nu era în favoarea României, Turcia dispunea în jurul Vidinului de o armată de 40.000 de oameni pe când garnizoana românească de la Calafat număra 900 de combatanți. Pe 12 mai 1877 România a declarat război Turciei. Atât principele Carol cât și principesa Elisabeta au fost la Dunăre, primul a vizita fortificațiile de câmp, tabăra și bateriile de la Calafat, în timp ce Elisabeta s-a interesat de așezămintele Crucii Roșii din zona de conflict.
            Armata Română a obținut victorii pe câmpul de bătălie obținând victoria împotriva redutei Rahova, precum și împreună cu oastea rusă victorii asupra celorlalte, Plevna, Grivița și Smârdan.
            După terminarea războiului cu înfrângerea Turciei, Congresul de la Berlin elaborat un tratat final semnat în 13 iulie 1877. Cu acest prilej România a pierdut sudul Basarabiei în favoarea Rusiei, iar în compensație a primit Delta Dunării, Insula Șerpilor și Dobrogea până la linia trasată de la est de Silistra, pe Dunăre, până la Mangalia, pe coasta Mării Negre[4].
            Pe tot acest timp al cuceririi independenței, Biserica Ortodoxă Română prin slujitorii ei și fiii ei duhovnicești a stat în sprijinul armatei române. Alături de soldați au fost în permanență confesorii militari, în serviciul sanitar au slujit mai mulți călugări și călugărițe, credincioșii de la parohii au trimis sume de bani și materiale sanitare necesare.
            Preoții Bisericii au înțeles să vină în ajutorul celor ce luptau pentru libertate și independență ca să întărească și să sporească în sufletul apărătorilor curajul și bărbăția, încrederea în biruința lor deplină și în dreptatea cauzei pe care o apărau. Ei au îmbrățișat cu entuziasm cauza dreaptă a întregului popor, sprijinind pe cei care au luat ferma hotărâre de a fi stpâni pe destinele lor, de a fi liberi și independenți[5].
            În serviciul sanitar au participat ca voluntari mai mulți călugări și călugărițe. Mănăstirile de la Cernica și Căldărușani au trimis 50 de monahi care au fost brancardieri. Acestora li s-au adăugat 20 de monahii de la Agapia care au slujit în spitalele din București, 10 monahii de la Agapia și Văratec în spitalul din Târgu Neamț iar alte 10 monahii în Spitalul ,,Sf. Maria” din Iași. Din Eparhia Râmnicului, 31 de monahi au fost trimiși la Spitalul din Târgu Măgurele, și șase monahii de la Hurezi au fost trimise la Spitalul din Craiova. În spitalele din Galați și Bârlad au slujit și 8 monahii din Episcopia Hușilor.
            În toate teritoriile locuite de români s-au constituit comitete de întrajutorare și în Transilvania și în Banat. Astfel de comitete de sprijin ale armatei au existat la București, Iași, Craiova, Brașov, Cluj, Arad, Alba Iulia, Năsăud, Abrud ș. a..
            Pe cele aproape 300 de liste de subscripție, publicate, din care 90 au fost organizate și ținute de protopopi și preoți, iar 20 de preotese, figurează sute de nume ale slujitorilor Bisericii noastre[6].
            Nici românii bănățeni nu au lipsit de la susținerea luptei pentru independența României. Protopopul Ciacovei, Ioan P. Seiman, provoacă preoțimea și credincioșii pentru acordarea acestui sprijin: ,,Frații noștri de un sânge cu noi din Țara Românească de un timp încoaci pentru eliberarea creștinilor de sub jugul tiranesc al Turcilor crâncen se luptă și sângerează – spune protopopul cerând preoților ca aceste ajutoare să le adune din comunele lor și să-i trimită la protopopiat ,,ca cât mai în grabă la locul necesar să le pot expedire”[7].
Astfel de liste de subscriere în bani și materiale sanitare au fost organizate atât la orașe, cât și la sate. La orașe au existat chiar două și trei liste. Au subscris celericii eparhiei Caransebeșului în frunte cu ierarhul Ioan Popasu, consilierii eparhiali, profesorii de la Institutul Teologic, protopopii, preoții, învățătorii confesionali, preotesele și dăscălițele (soțiile învățătorilor n. n.), enoriașii ș. a..
 Au apărut astfel de liste la Timișoara, Lugoj și Caransebeș. La Toracu Mic, preotul Paul Fizișan a întocmit o listă pe care au fost trecute 53 de persoane, la Ciclova Română a lucrat preotul Ioan Petrovici, la Răchitova a colectat preotul Filip Simu iar la Biserica Albă și Mercina preotul P. Miculescu și protopopul Ioan Popovici. La Vrani, Răcășdia și Seleuș au colectat preotesele. Interesant rămâne cazul Chizătăului unde au contribuit preotul Lucian Șepețean și soția Elena, pe lângă epitropia bisericii, iar la Jebel, protopopul Alexandru Ioanovici[8].
În zona Ciacovei au fost colecte în comunele Ciacova, Folea, Ghilad și Jebel.
            La luptele de la Dunăre a participat din Transilvania, teologul Vincențiu Grama care a fost și decorat, iar un fiu de preot, sublocotenentul Gheorghe Velintineanu din Regimentul 15 Dorobanți a fost rănit în asaltul redutei Grivița 2 și a decedat în Spitalul din Turnu Măgurele.
            Cucerirea Independenței de Stat a României a fost încă o treaptă în lupta continuă pentru libertate și unire a româniilor care împărtășesc aceeași limbă și lege din teritoriile locuite din cele mai vechi timpuri de ei. 


[1] Sorin Cosma, Ieremia B. Ghita, ,,Românii bănățeni în sprijinul Războiului de Independență din 1877-1878”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 4-6 / 1977, p. 282.
[2] Alexandru Constantinescu, ,,Istoria noastră – Fapta noastră: Independența”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 4-6 / 1977, p. 261-264.
[3] Paul Lindenberg, Regele Carol I al României, trad. Ion Nastasia, Editura Humanitas, București, 2016, p. 185.
[4] Mihai Bărbulescu, Dennis Deletant, Keith Hitchins, Șerban Papacostea, Pompiliu Teodor, Istoria României, Editura Enciclopedică, București, 1998, p. 389.
[5] Mircea Chialda, ,,,Contribuția Bisericii Ortodoxe Române la cucerirea Independenței de Stat a României (1877-1878)”, în ,,Studii Teologice”, nr. 5-8 / 1977, p. 388 (Se va prescurta în continuare ,,Contribuția Bisericii Ortodoxe Române…).
[6] Mircea Chialda, ,,Contribuția Bisericii Ortodoxe Române…”, p. 402.
[7] I. D. Suciu, ,,Biserica Ortodoxă din Banat și Războiul de Independență”, ,,Mitropolia Banatului”, nr. 4-6 / 1977, p. 275 (Se va prescurta în continuare ,,Biserica Ortodoxă din Banat…”).
[8] I. D. Suciu, ,,Biserica Ortodoxă din Banat…”, p. 277.