joi, 21 mai 2020

Un model de conducător Constantin cel Mare (280-337)



            I-am cinstit și anul acesta pe Sfinții Împărați întocmai cu Apostolii, Constantin și maica sa, Elena drept modele de credință, educație și conducere a statului pentru vremea în care au trăit dar și pentru credincioșii, familiile creștine și conducătorii țărilor din vremea de astăzi.
            Sf. Constantin s-a născut pe 27 februarie la Naissus (Niș, Serbia) și a fost fiul lui Constanțiu Chlor și al Iuliei Helena. Constantin, asemenea tatălui său a îmbrăcat din tinerețe haina militară și a participat la cîteva expediții militare: la asesiul Alexandriei Egiptului în 295-296 și la Dunărea de Jos împotriva atacurilor sarmaților din 297.  Împăratul a poposit în mai multe rânduri la nordul Dunării cu prilejul întăririi castrelor, a construirii podului peste Dunăre de la Sucidava dar şi a pedepsirii barbarilor. Tot dincoace de Dunăre, împăratul Constantin a refăcut drumul roman de-a lungul Oltului, spre Romula (328) şi pentru necesităţi defensive a ridicat marele val ce va traversa Muntenia şi Oltenia parţial ,, Brazda lui Novac”.
            Proclamat împărat de armata romană din Britannia și-a stabilit reședința la Augusta Trevorum (Trier, Germania).
            S-au iscat neînțelegeri între Maxențiu, care era la rându-i împărat roman și astfel s-a iscat un război. Lupta decisivă s-a dat în nordul Romei unde armata lui Constantin a învins pe cea a adversarilor ei. Scriitorii creștini, Eusebiu și Lactanțiu, au adus mărturie potrivit ajutorului dat de Mântuitorul Hristos în favoarea lui Constantin.
            După victorie, Constantin a ajuns la Roma unde a refuzat să aducă jertfe zeilor în templu. Este prima dovadă a schimbrării noului împărat în favoarea Creștinismului. În ianuarie 313 a dat Edictul de libertate religioasă de la Milan în care ,,pentru prima dată, fiecare biserică, fiecare comunitate locală este recunoscută ca atare cu dreptul de a-și organiza cultul și a poseda legal lăcașuri de cult și proprietăți”[1].  
            Din Codul Civil au fost înlăturate pedepsele care contraveneau Evangheliei: răstignirea și zdrobirea picioarelor, divorțul a fost îngreunat fiind posibil doar pendru dovezi irefutabile.
            Din 321 prin hotărâre imperială, Duminica a fost socotită zi de repaus în Imperiul Roman. La aceste măsuri se pot adăuga: apariția monedei cu monogramul creștin și debutul unui nou stil arhitectural creștin.
În 325, Împăratul a sprijinit întrunirea primului Sinod Ecumenic de la Niceea care a luat hotărâri în ceea ce privește organizarea, funcționarea și doctrina Bisericii.
            O ultimă măsură în sprijinul noii credințe a fost mutarea capitalei de la Roma la Constantinopol într-o ,,abianță nepătată de clădiri și rituri păgâne”.
            Prin toate măsurile economice și administrative, la care se adaugă cele religioase, Sf. Constantin a reușit să impună pacea în cadrul Imperiul rădăcina dezvoltării economice și culturale din epocă. Prin Sf. Constantin și mama sa, Elena putem avea modele vii de urmat chiar și de conducătorii politici de astăzi.



[1] Aurel Jivi, Istoria Bisericescă Universală, Ediție îngrijită, biobibliografie și note de Valentin Bugariu, Editura Sitech, Craiova, 2016, p. 170.