joi, 14 mai 2020

Slujbă în aer liber sau ,,La plăcinte înainte!”


Am trecut din starea de urgență într-o altă stare numită de alertă. Și în această nouă stare se impune Bisericii slujbă în aer liber, în curtea bisericii unde ea există sau pur și simplu în stradă, pentru bisericile care nu dețin acest spațiu.
Textul legii (nr. 251/ 2020) adoptată este unul ambiguu și vorbește de slujba în aer liber dar și de ,,accesul în lăcașele de cult”:
,, Art. 45 - (1) Pe durata stării de alertă, activitatea cultelor religioase se exercită liber, cu respectarea regulilor de protecție sanitară stabilite, la propunerea CNSSU si cu avizul secretarului de stat pentru culte, prin ordin comun al ministrului sănătătii și ministrului afacerilor interne.
(2) Regulile prevazute la alin. (1) vor cuprinde masuri privind accesul in lăcașele de cult, distanta minimă de siguranță”[1].
Ceea ce nu se dorește să se înțeleagă e faptul că rugăciunea comună a Bisericii nu e o întâlnire mondenă, ci un moment de rugăciune, de adeziune la Evanghelie. Scoasă din biserică, rugăciunea se află în zgomotul utilajelor agricole la sate sau al mijlocelor de transport public la orașe. Se poate trece și peste acest inconvenient folosind un microfon și o stație de amplificare. Iarăși apar probleme: se perturbă liniștea publică în diferite ore din zi. La toate acestea adăugăm prezența unui animal mai curios din fire să vadă ce se întâmplă.
Totuși creștinii se adună la rugăciune. Numai ce se fac pregătirile: se instalează o masă cu toate cele necesare slujirii: Sfântul Antimis, Sfântul Chivot, Evanghelie, cruce, Liturghier, două candele, două icoane și începe Sfânta Liturghie (pentru cu această rugăciune e sfântă datorită lui Hristos care e Fiul lui Dumnezeu, Celui căruia I ne închinăm), se aduce din biserică un tetrapod cu icoana praznicului, un analog pentru citirea Apostolului și Evangheliei și după ectenia mare (o formă de rugăciune) se pornește un vânt și cad primii stropi de ploaie. Cei mai pregătiți dintre credincioși își deschid umbrelele, ceilalți încearcă să se adăpostească în biserică. Dar nu au voie. Ce ar trebui să facă preotul? Să-i îndemne să meargă acasă!
Stropii de ploaie și vântul se întețesc. Pe masa improvizată nu se mai află Sfinte Daruri, ci Trupul și Sângele Domnului, anafora, darul oferit credincioșilor care nu se împărtășesc, care e dus și bolnavilor la casele lor. Pe Sfântul Disc (un obiect de formă ovală cu picior) care simbolizează pământul este prezent: Mântuitorul Hristos, Maica Domnului, cele nouă cete îngerești, ctitorii bisericii, ierarhul locului, conducătorii țării, cei vii și cei adormiți, întreaga Biserică. O simplă umbrelă nu ar putea acoperi acest jertfelnic. Ce ar putea face preotul? Desigur unii ar spune să oprească slujba, lucru cu neputință, să ducă Sfintele Taine în biserică. Iarăși nu e bine, ar fi socotit un fugar, un iresponsabil. Cum credincioșii să rămână în ploaie și el bine merci să fie adăpostit în biserică unde nu e voie... din pricina pandemiei.
Desigur există și soluția salvatoare: un foișor generos în care să poată fi adăpostiți și credincioșii. Am uitat un mic amănunt: pentru a exista acest altar de vară trebuie mai mulți bani care nu pot fi pretinși de la credincioși și așa striviți de grija zilei de mâine. La nivel de comunitate nu am identificat bogăția materială atât de mult trâmbițată prin diferite materiale care încearcă să discrediteze misiunea Bisericii în lume. Deci realitatea existenței unui foișor cade.
Ce mai contează că niște oameni (copii, părinți și bunici) stau în ploaie sau în soare, că unii sunt diabetici, iar alții hipertensivi, ei trebuie feriți de temutul virus, indiferent dacă le e bine sau rău.
Clădirea bisericii, atât de generoasă stă ferecată. Chiar dacă în ea există spațiul suficient aplicării ,,distanțării sociale”, chiar dacă la intrare există și materiale sanitare primare (șervețele antibacteriene, soluție dezinfectantă, alcool sanitar) și există chiuvetă cu apă potabilă și săpun nu se poate din pricina infectării. La toate acestea mai adăugăm curățenia întreținută periodic și liniștea atât de necesară rugăciunii și meditației.
De aceea cred că înainte de a cere ceva trebuie să dispui și de puterea de a dărui și nu doar libertate condiționată. Întâlnirea la rugăciune în Liturghie e întâlnirea cu Mântuitorul Iisus Hristos prin Sfintele Taine. Iarăși nu e bine....
Există și aici posibilitatea infectării, pentru că în Sfântul Potir (vorba unui înverșunat ziarist – un simplu pahar, singurul potir este cel numit Graal, în care ar fi fost strâns sângele lui Iisus de Iosif din Arimateea, lucru neconsemnat în Scriptură, dar normator potrivit ziaristului pentru credința creștină) s-ar putea afla și virusul mult temut. Apoi lingurița euharistică este instrumentul prin care este împrășiat virsusul.
Lingurița sfântă (cum în derâdere o ia un politician) plină cu covid este ,,băgată în gât”[2]. Nici Sfintele Taine nu sunt băgate ,,în gât”, ci sunt dăruite după o pregătire prealabilă.
Ceea ce e grav, e faptul că despre credință se vorbește după ureche, când există în biblioteci și tratatele de Liturgică (Generală și Specială) din care se pot învăța multe lucruri despre Biserică și Tainele ei. Credinciosul a fost privat în tot acest timp de comuniune și împărtășire, el nu și-a putut boteza sau cununa copiii și înmormânta părinții decât după reguli stricte. Clericul este și el un absolvent al învățământului de stat românesc, licențiat în Teologie, care a obținut capacitatea preoțească (echivalent examenului de titularizare în învățământ) și apoi susus la alte grade profesionale: definitivat, gradul al II-lea și gradul I în care s-a pregătit pentru a răspunde misiunii sale și care ar putea da răspunsuri în ceea ce privește viața bisericească în care slujește.
Sic transit gloria mundi!