vineri, 15 ianuarie 2021

Bucovina și Basarabia în opera lui Eminescu

 

   Cu fiecare 15 ianuarie sufletul românesc cinstește Ziua Culturii Române. Acest popas sărbătoresc se leagă de nașterea poetului Mihai Eminescu, ,,omul deplin al culturii românești”, după fericita mărturie a filosofului Constantin Noica.

 La nivelul comunității noastre parohiale, am pregătit în fiecare an un program liturgic-educativ-artistic intitulat ,,Dor de Eminescu”. Ținând seama de tematica Anului Omagial proclamat de Patriarhia Română ca An al pastorației românilor din afara granițelor României ne-am oprit la lirica, proza și publicistica lui Eminescu închinată Bucovinei și Basarabiei.

  Izvorul apariției unor astfel de scrieri se datorează ,,iubirii de moșie” a poetului. Iubirea de moșie poate compensa orice neajuns și ne este ilustrat în dialogul dintre Mircea cel Bătrân și Baiazid în versurile Scrisorii III:

,,Eu? Îmi apăr sărăcia și nevoile și neamul…

Și de-aceea tot ce mișcă-n țara asta, râul, ramul,

Mi-e prieten numai mie, iară ție dușman este,

Dușmănit vei fi de toate, făr-a prinde chiar de veste;

N-avem oști, dar iubirea de moșie e un zid

Care nu se-nfiorează de-a ta faimă Baiazid!”.

       Potrivit unui iscusit tălmăcitor al acestui poem, în versuri pe cât de firești pe atât de răscolitoare, este întruchipată ideea legăturii nesmintite, adiate de un duh pe care nu preget să-l numesc ,,mistic” în sensul bun al cuvântului, a solidarității, a ,,complicității” dintre românii de totdeauna și pământul unde (vorba Celui-din-Lancrăm) ,,drepte dorm” oasele înaintaților, unde ei au văzut lumina zilei, au viețuit și au trudit din străvechime. Sentimentul acesta întremător – al sfințeniei cauzei pentru care se înfiripă și se duce o luptă, al solidarității orizontale și mai cu seamă verticale ce-i însuflețește pe luptători – este dăltuit în versuri antologice, definitorii pentru conceptul de patriotism autentic, refractar stridențelor lătrăturii patriotarde moderne, de la Cațavencu până la contemporaneietatea imediată[1].

     Anexarea Bucovinei de Imperiul Habsburgic (1775) și a Basarabiei de cel Rus (1812) s-a produs prin interesul celor două Imperii, cele două provincii sunt părți integrante a spațiului geografic și cultural al poporului român[2].

     Primul argument în vederea unității teritoriului românesc este cel istoric. Întregul organic pe care-l constutuie pământul Mușatinilor și Basarabilor, către care poetul se adresa în Scrisoarea III, anume ca la ctitorii unui Întreg[3]:

,,Rămâneți în umbră sfântă, Basarabi și voi Mușatini,

Descălecători de țară, dătători de legi și datini,

Ce cu plugul și cu spada ați întins moșia voastră

De la munte pân-la mare și la Dunărea albastră”.

    În publicistică, Mihai Eminescu expune cronologic cârmuirea românească asupra Basarabiei și Bucovinei. Chiar și în vremuri grele odată cu capitularea voievodului Bogdan în fața Porții din 1511 prin articolul 1 Poarta recunoaște: ,,că Moldova e o țară liberă și nu cucerită; (art. 3) că Poarta e obligată de-a apăra Moldova oricării agresiuni eventuale și de-a o mănținea în starea în care se găsea de mai-nainte, fără ca să o se facă ceea mai mică știrbire a teritoriului ei; (art. 6) că stăpânirea voievozilor se va întinde asupra întregului teritoriu al Moldovei; (art. 8) că turcii nu vor putea cumpăra pământuri în Moldova; nici vor putea clădii geamii, nici se vor putea așeza în orice mod ar fi. Drept semn de supunere Domnii Moldovei vor da în fiece an Porții 4.000 de galbeni turcești, 40 de șoimi și 40 de iepe fătătoare, toate însă sub titlul de dar”[4]. Aceleași condiții de unitate teritorială a Țării Moldovei este dat și de tratatul cu turcii a lui Petru Rașeș în 1529 unde în articolul 5 se hotăra: ,,Granițele Moldovei se vor păstra intacte în toată întinderea lor”[5]. Și cu toate aceste promisiuni turcii au ocupat Tighina (Bender) în 1535. Orașele și satele Transnistriei rămân în veacurile al XVII-lea și al XVIII-lea preponderent românești.

    Un argument solid în susținerea acestei realități îl reprezintă onomastica românească. Astfel în veacul al XV-lea avem consemnate astfel de nume: ,,Numai numiri ciudate aveau acei boieri tătari. Pentru că vedem din hrisoave că pe lângă boierul Manoil, pârcălab de Hotin, și Stanciu, de Cetatea Albă, sunt iscăliți d-nialor: Albu Spătar, Ioan Băiceanu, Hodco Crețul, Oanea Pântece, Tudor Vascanu, Giurgea lui Gaură, tot… nume tătărești de boieri a lui Alexandru Vodă”[6].

   Rostirea numelui Basarabiei este cel mai adânc protest împotriva stăpânirii rusești: ,,numele de Basarab și Basarabeni exista înaintea vremii în care acest pământ devenise românesc; acest nume singur este o istorie întreagă”[7].

   ,,Însuși «Basarabia» țipă sub condeiele rusești. Căci Basarabia nu îndeamnă decât țara Basarabilor, precum Prusia înseamnă țara prușilor, România țara românilor. Pe la 1370 Mircea I Basarab, care se intitula Despota Dobrodicii adică, despotatul Dobrogei, Domn al Silistrei și al țărilor tătărești, întinsese marginile domniei sale până la Nistru de-a lungul Mării Negre, cucerind aceste locuri de la tătari. Pentru capătul veacului al patrusprezecelea stăpânirea Valahiei asupra acestor locuri e incontestabilă”[8].

     În ceea ce privește soarta Bucovinei de Nord, aceasta a stat tot sub interesul Imperiului, de astă dată cel Habsburgic. După negocieri de trei luni de zile, la 7 mai 1775 s-a încheiat convențiunea pentru cedarea Bucovinei.

     O grijă aparte o manifestă publicistul Eminescu în ceea ce privește granițele Bucovinei și Basarabiei anexate de cele două imperii. În cazul Bucovinei în actul de anexare, otomanii ,,cedează Austriei teritoriul de la Carpați până în ținutul Hotinului și anume: de la Teșna împuțită, prin Candreni, Stipicani, Capu Codrului, Suceava, Siret și Cernăuți […] Comisarii se urcă pe muntele Rarău și, privind din culmea muntelui spre locurile mai așezate, văd focurile ce baronul poruncise a se aprinde la punctele mai ridicate ale viitoarelor hotare. De la sine se înțelege că baronul Barco, dimpreună cu ofițerii ce-i erau atașați, alesese un liniament, pentru care nu harta autentică și nici convenția, ci cerințele strategice fuseseră luate de bază. Pentru dânșii vorba era de a alege niște granițe, pe care trupele de apărare le pot bine observa”[9].

     Eminescu cunoaște ca nimeni altul în vremea lui granițele Basarabiei: ,,Iată deci marginile reale ale Basarabiei: Trage o linie curmezișă de lângă Nistru de la Bender până în vârful lacului Ialpug la Bolgrad și ai două lature, apoi ia-o de la Bolgrad până la Reni, ai o a doua lature, de la Reni pe Dunăre în sud până la Chilia, a treia lature, apoi luând malul Mării Negre până la Cetatea Albă la gura Nistrului, a patra lature; apoi în sus pe Nistru de la Cetatea Albă până la Bender, a cincea lature. Numai pământul coprins între aceste cinci linii s-a numit cu drept cuvânt Basarabie; tot ce-i deasupra e Moldova curată, rebotezată de la 1812 încoace”[10].

    Eminescu este legat de Bucovina prin descendență. Rudele dinspre tată au fost oameni din Țara de Sus, a Moldovei strămoși care și-au avut obârșia în vremea lui Alexandru cel Bun[11].

     Dacă Ipoteștii a fost locul copilăriei, Bucovina a fost locul în care și-a format natura sa intelectuală și de opinii, lucru pe care nu-l va uita și nici nu-l va părăsi vreodată[12].

     Poetul Mihai Eminescu a fost legat de Cernăuți, de profesorul Aron Pumnul în a cărui casă a locuit și s-a ocupat de biblioteca dascălului.

    Cu ocazia pierderii profesorului s-a născut oda La Bucovina în care dă frâu sentimentelor nutrite pentru patria sa adoptivă:

,,No-i uita vreodată dulce Bucovină,

Geniu-ți romantic, munții în lumină,

Văile în flori,

Râuri resăltânde printre stânce nalte

Apele lucinde-n dalbe diamante

Peste câmpii-n zori”.

      În Bucovina a fost hrănit din românismul curat a lui Aron Pumnul și din cel al urmașului la catedra Gimnaziului, Ion G. Sbierea.

      Pierderea profesorului iubit în 1886 l-a îndemnat pe învățăcel să-i închine o elegie La mormântul lui Aron Pumnul, în care pierderea dascălului devine doliu al Țării:

,, Îmbracă-te în doliu, frumoasă Bucovină,
Cu cipru verde-ncinge antịcă fruntea ta;
C-acuma din pleiada-ți aṷroasă și senină
Se stinse un luceafăr, se stinse o lumină,
Se stinse-o dalbă stea!”.

     Soarta l-a adus pe Eminescu iarăși în Bucovina, prin alegerea ca secretar al Comitetului de organizare al serbării de la Putna din 1871. Serbarea a constituit un eveniment cu totul incomod la granița imperiului austro-ungar și a fost întâiul semn concret și manifest de unire a tuturor românilor, ceea ce, pentru bucovineni însemna mai mult decât orice altceva[13].

    Nici proza lui Eminescu nu e lipsită de imaginea Bucovinei. În romanul Geniu Pustiu, autorul pornește în lume pe drumul cel mare împărătesc de la Cernăuți la Blaj în 1866. Eminescologul Dimitrie Vatamaniuc ne spune că acest drum făurit de Imperiali de la Cernăuți – Siret – Suceava, mai departe pe la Vatra Dornei în Transilvania. Tot din acest roman care are ca temă Revoluția din 1848 răzbate un strigăt pentru unitatea națională a românilor: ,,Schimbați opiniunea publică, dați-i o altă direcțiune, răscoliți geniul național – [...] în care ideea românească să fie mai mare decât uman, genial, frumos, în fine, fiți români, români și iar români”[14].

     Eminescu este cel care vorbește în coloanele gazetelor de statutul identității românești din Bucovina. În cadrul acestor scrieri, autorul condamnă în termeni fără echivoc anexarea Bucovinei de către Imperiul habsburgic în 1775 și consideră acest act un rapt pentru care nu există nicio justificare în dreptul internațional[15].

     Basarabia este cîntată în lirică și apărată în publicistica eminesciană cu nesmintit curaj.

  O primă descriere a spațiului natural basarabean, apare în proiectele de tinerețe denumite Dodecameron dramatic.

    În fragmentul intitulat Bogdan Vodă se vorbește de rădăcinile viitorului descălecător (aici apare ca fiul voievodului de Maramureș Dragul):

,,… Aici privești din miezul nopții

Un râu puternic, [sprinten] curgând spre miază-zi

Care apoi departe se varsă-n Marea Neagră

La gura lui departe, pierdută-n zarea zilei

Vezi o cetate mândră ce-i zic Cetatea-Albă.

Iar despre soare-apune vezi iar un râu puternic

Pe șapte guri, se zice, vărsându-se în mare,

E Dunărea, aproape de gurile-i Chilia.

Într-astea două râuri și între munți grei

Privești o țară-ntreagă din codri și de dealuri,

Din văi cu râuri line din codri fără capăt

Vezi turme fără număr în zare răsărind

Și buciumele sună duios și cânt de fluier –

Sălbatici zboară caii mai iuți decât chiar vântul

Și [câinii] urlă jalnic. Ciobanii cei călări

Străbat ca și sîgeata câmpiile întinse…”.

    Mirificul peisaj basarabean cu șesuri întinse și cu ,,soarele cel sfânt” care ,,parcă iese din pământ” e evocat  și în postuma Mușatin și codrul:

,,Acolo-n zarea depărtată

Nistrul mai i s-arată

Dinspre țările tătare

Și departe curge-n mare

La liman ca și o salbă

Se-șira Cetatea Albă.

Iar pe fața mării line

Trec corăbile pline.

Trec departe de pământ,

Pânzele umflate-n vânt”.

     Tonalitatea idilică se schimbă în versuri intens colorate dramatic în catrenul tulburător La arme (,,Auziți cum strigă slabii/ Și umiliții către noi:/ E glasul blândei Basarabii/ Ajunsă-n ziua de apoi”)[16].

     În publicistică Eminescu scoate în priveliște rostul Bisericii Ortodoxe Române din Moldova care păstorea în Basarabia, prin Eparhia Hușilor și cea a Rădăuților care a avut în grijă Hotinul. Episcopia Hușilor a avut jurisdicție canonică și asupra Transnistriei, în satele și orașele dintre Nistru și Bug. La Dubăsari ființa la 1794 o tipografie bisericească. Dacă în Basarabia este o libertate religioasă, în Bucovina, Biserica Ortodoxă de aici a fost supusă la presiuni, ruptă de legătură canonică cu Moldova, a fost mutat sediul ei din Rădăuți la Cernăuți și a devenit din 1871 Mitropolia Bucovinei și Dalmației cu o Arhiepiscopie la Cernăuți și două eparhii sufragane în Dalmația. Cu toată această dezbinare la Cernăuți în cadrul Universității de aici a activat o Facultate de Teologie Ortodoxă unde mulți ardeleni, bănățeni, basarabeni, munteni și-au desăvârșit studiile teologice.

      Atât în cazul Bucovinei și Basarabiei, Eminescu declară că acestea au fost pierdute nu ,,cu sabia”, ci prin Tratate de Pace încheiate între Poartă și Imperiul Habsburgic în 1774-1775 și Imperiul Rus în 1812.

     Chestiunea acestor retrocedări către poporul român devin pentru Eminescu ,,o cestiune de existență” deoarece anexarile au fost făcute fără ,,bunăvoia noastră”[17].

   Eminescu este cel care cu pasul și cu condeiul a acoperit țara locuită de români. Peregrinările adolescentine de la un capăt la altul al țării în tovărășia unui caiet în care nota ce-l fascina, constituie o dovadă în acest sens. Așa a cunoscut rând pe rând Ardealul, Moldova, Bucovina, Oltenia și Banatul. El s-a identificat pentru totdeauna cu timpul poporului, a trăit istoria, tradiția și destinul neamului printr-o contopire a ,,geniului individual” cu cel ,,național”, astfel opera lui devine ,,expresia integrală a sufletului românesc”.

           



[1] G. I. Tohăneanu, Scrisori din roase plicuri, Editura Eubeea, Timișoara, 2002, p. 61.

[2] Mihai Eminescu, Basarabia – pământ românesc samavolnic răpit, Antologie, prefață și note de D. Vatamaniuc, Editura Saeculum I. O., București, 2010, p. 150; 5. (Se va prescurta în continuare Basarabia…).

[3] Nae-Simion Pleșca, ,,Basarabia în publicistica și proza lui Eminescu”, în ,,Philologia”, 2014, LVI, p. 41 (Se va prescurta în continuare: ,,Basarabia în publicistica…”).

[4] Mihai Eminescu, Basarabia…, p. 29.

[5] Mihai Eminescu, op. cit., p. 29.

[6] Ibidem, p. 23.

[7] Ibid., p. 18-19.

[8] Ibid., p. 94.

[9] Ibid., p. 182; 184-185.

[10] Ibid., p. 21.

[11] I. Roșu, Legendă și adevăr în biografia lui M. Eminescu. Originile, Editura Cartea Românească, București, 1989, p. 61.

[12] Valentin Coșeneanu, Eminescu, Aron Pumnul și Bucovina habsburgică, Editura Junimea, Iași, 2017, p. 117 (Se va prescurta în continuare…).

[13] Valentin Coșeneanu, Eminescu…, p. 160.

[14] Eugen Todoran, G. I. Tohăneanu, De ce Eminescu?, Editura Timpul, Reșița, 1999, p. 46.

[15] Valentin Coșeneanu, Eminescu…, p. 192-193.

[16] Nae-Simion Pleșca, ,,Basarabia în publicistica…”, p. 41-43.

[17] Mihai Eminescu, Basarabia…, p. 72; 131.