joi, 14 ianuarie 2021

Despărțirea de un ilustru Dascăl,

 

           Ieri, în apropierea prânzului am aflat de trecerea la cele veșnice a Pr. Acad. Mircea Păcurariu (n. 1932) de la Sibiu.

            O veste ca m-a mâhnit deoarece am pierdut încă un model în slujirea teologică. Am avut privilegiul să-l cunosc în toamna vieții sale prin participarea la un ciclu de studii aprofundate în 2002-2003.

            Veneam de la parohie mică din Banat iar drumul a fost cu peripeții pentru că spre Sibiu schimbam două apoi trei trenuri, iar la întoarcere făceam o haltă la Vințu de Jos. Pe părintele prof. Mircea Păcurariu îl cunoșteam doar din cărțile publicate și achiziționate de la Timișoara. Parcurgând cu mult interes paginile am fost curios să-l cunosc pe autor.

            Prilejul s-a ivit cu acest an de studii. La admitere l-am avut ca supraveghetor pe pr. prof. Aurel Jivi care ne-a predat la Timișoara Istoria Bisericească Universală. Îl cunoșteam și îl apreciam pe părintele Jivi din calitatea deosebită de istoric oral, care în orele de curs a făcut din disciplina predată o frumoasă poveste și totuși am optat pentru Istoria Bisericii Ortodoxe Române ca disciplină principală, neavând habar de titularul cursului.

            Din primele ore ținute vineri dimineața m-a fascinat. Dincolo de erudiție, de calitățile didactice ale unui vechi dascăl, am mai identificat una sinceritatea în ceea ce privește situația noastră la sfârșitul anului de studii. Pe parcursul unui an, pr. prof. Mircea Păcurariu ne-a predat două teme: ,,Cultura teologică română” și ,,Diaspora românească”.

            Lucrarea de final, de disertație am închinat-o unei personalități literare din Banat, Mihail Gașpar. Profesorul a apreciat alegerea și mi-a dat câteva recomandări bibliografice. Tare mirat a rămas profesorul de titlul dat lucrării: ,,Protopopul Mihail Gașpar. Etape spre o monografie”. Nu mă simțeam pregătit pentru a realiza într-un an o Monografie. Timpul mi-a dovedit că nu am greșit. Monografia a apărut în 2006 cu studiu literar, lingvistic și stilistic al operei protopopului bănățean.

            Această întâlnire și desigur cunoștiințele dobândite mi-a întărit acest exercițiu al admirației față de o personalitare remarcabilă a teologiei românești. Iar acești ani de pregătire au însemnat o sărbătoare în viața unui preot de la o parohie de pe întinsul șes bănățean.

            Pentru această amintire îi rămân recunoscător ca și până acum prin amitirea preotului profesor Mircea Păcurariu în rugăciune.

            Dumnezeu să-l odihnească în pace împreună cu drepții Săi!