marți, 2 martie 2021

Ce e Mărțișorul?

 


   Din prima zi a primăverii se păstrează un frumos obicei, acela de a dărui mărțișoare. Acest obicei este prezent atât la românii din țară, din diaspora (Basarabia și Ucraina, aromânii din Peninsula Balcanică) dar și la alte popoare est-europene bulgari, macedoneni, albanezi, greci și găgăuzi[1].

  Purtarea mărțișorului stă în strânsă legătură cu ziua de 1 Martie care coincidea cu începutul Anului Nou la romani, iar luna era dedicată zeului Marte, care înainte de a deveni întruchiparea războiului, era o divinitate a vegetației și protector al căsătoriilor[2].

      Acad. Sabina Ispas descifrează în acest obicei un mesaj ocultat, legat de rolul femeii în actul mântuirii, trecerea de la condiția de Eva la statutul Mariei, care este reprezentanta conștiinței omenirii în pregătirea mântuirii obiective în care liberul arbitru funcționează fără greș în timpul Bunei Vestiri. Cum în calendar nu sunt fixate zile pentru comemorarea protopărinților Adam și Eva, femeia care s-a lăsat ispitită de păcat este reprezentată de Evdochia (Dochia), sfânta cu un trecut zbuciumat[3] comemorată la 1 Martie care, progresiv se apropie de conștiința păcatului, ispășește și impune, drumul pentru impunerea personalității Mariei[4].

    Vechimea tradiției Mărțișorului de peste 8.000 de ani, cu dovezile de la Schela Cladovei (jud. Mehedinți), simbolismul celor două șnururi împletite, roșul, iubirea și albul, divinitatea simbolizează renașterea vieții, reîntoarcerea la viață cu prilejul primăverii. Unii cercetători sunt de părere că această sărbătoare a Mărțișorului amintește de reîntoarcerea la viață după Potopul biblic[5]. Pe teritoriul Republicii Moldova se întâlneau mărțișoare tricolore făcute dintr-un fir alb, un fir roșu și un fir verde (județele Briceni, Leova, Cantemir, Cahul). Aceeași tradiție o păstrează și moldovenii din nordul Caucazului care s-au stabilit aici la mijlocul secolului al XIX-lea care păstrau mărțișorul în trei fire: alb, roșu și negru[6].

    Obiceiul confecționării și dăruirii mărțișoarelor este prezent în tot spațiul locuit de români, fiind o sărbătoare a bucuriei ieșirii din iarnă, de cinstire a femeii cu conotații biblice, o întreprindere manuală și spirituală care a fost amintită și de Poetul din… Mărțișor:

,,Să vedem, ar putea graiurile mele

Să-ți vie ca niște inele,

Ca niște brățări, ca niște cercei?

Încearcă-le. Uite o dată unul, o dată cinci, o dată trei,

Părechi și despărechiate

Sau odată pe toate.

………………………………………..

Să vedem, din atâta sărăcie,

Să vedem, nu se știe,

Ce ți-ar veni mai bine,

Lucrurile goale, lucrurile pline,

Grele sau ușoare?

Căci toate sunt mărțișoare”[7].

      Mărțișorul de-a lungul vremii a suportat transformări atât în ceea ce privește materialul din care a fost realizat, de la mărțișorul personalizat lucrat de elevii primelor clase primare sub îndrumarea învățătoarei și dedicate Mamei, la cele unicat de sub mâna unor artiști plastici sau bijutieri până la cel de duzină din cooperativele meșteșugărești, cât și a semnificației acestuia. Dacă la început mărțișorul a fost folosit pe post de amuletă care scapă de cel care îl poartă de forțele periculoase și rele de la începutul primăverii, la explozia de culoare din vremea cenușie a regimului comunist până astăzi la transformarea acestuia în dar și chiar suvenir turistic. Astăzi mai mult ca odinioară el este un bun simbolic care ne salvează din banalititatea zilelor de astăzi când mersul la cumpărături devine și țintă și plăcere: ,,Până la urmă, nu ne va mai rămâne nimic de făcut în afară de cumpărături”[8].

             



[1] Natalia Golant, ,,Morfologia și geografia unei practici est-europene și balcanice”, în Otilia Hedeșan (coord.), Mărțișorul. Ediție limitată, Editura Universității de Vest, Timișoara, 2016, p. 14 (Se va prescurta în continuare, ,,Morfologia și geografia…”.

[2] Ivan Evseev, Dicționar de magie, mitologie și demonologie românească, Editura Amarcord, Timișoara, 1997, p. 263-264.

[3] Originară din cetatea Iliopolis din Libanul Feniciei și a trăit prin veacul al III-lea. A fost păgână convertită la credința creștină de un pustnic pe nume Ghermano care a trecut pe acolo și a primit Taina Botezului din mâna episcopului Teodot. A suferit în vremea împăratului Aurelian, iar după moartea acestuia au urmat alte suferințe pe vremea dregătorului Diogen și Vichentie, ultimul conducător al orașului a poruncit să i se taie capul (Proloagele, vol. II, Editura Bunavestire, Bacău, 1995, p. 547-548).

[4] Otilia Hedeșan, ,,Reînvierea unei tradiții: Mărțișorul” în vol. cit., p. 46.

[5] Otilia Hedeșan, ,, Reînvierea unei tradiții…”, p. 47.

[6] Natalia Golant, ,,Morfologia și geografia…”, p. 18.

[7] Tudor Arghezi, Să vedem…, în vol. Versuri, Editura Cartea Românească, București, 1980, p. 199.

[8] George Ritzer, Globalizarea nimicului: cultura consumului și paradoxurile abundenței, trad. Raluca Popescu, Editura Humanitas, București, 2010, p. 224.