luni, 31 ianuarie 2022

Practica rugăciunii personale

 

   De curând (2021) a apărut cea de-a treia ediție, a cărții Practica rugăciunii personale după tradiția sfinților Părinți sau ,,Comoara în vase de lut”, la Editura Deisis din Sibiu. Volumul iscălit de schimarhimandritul Gabriel Bunge, cunoscut patrolog ortodox prin convertire și tălmăcit în limba română de diac. prof. Ioan I. Ică jr., în 245 de pagini.

   Din primele pagini, autorul încearcă să definească cauza ,,slăbirii” credinței și anume nepracticarea acesteia. Rugăciunea este pentru patrolog, fermentul care susține întreaga viață religioasă: ,,«Lucrarea lăuntrică» prin excelență este rugăciunea, întreaga bogăție de semnificații pe care această noțiune o are în Scriptură și în Tradiție. «Spune-mi cum te rogi, și îți voi spune ce crezi», am putea spune modificând un cunoscut proverb. În rugăciune, mai exact în practica rugăciunii, devine evidentă esența faptului de a fi creștin, modul în care credinciosul se raportează la Dumnezeu și la semenii săi” (p. 13).

      Cunoscutul trăitor al Ortodoxiei în Țara cantoanelor, amintește de rugăciunea care poate fi împletită cu psalmodia și meditația, apoi după metoda lui Origen se precizează ,,locul”, ,,direcția” și ,,timpul” unei astfel de intreprinderi spirituale.

     Pornind de la textul Scripturii primul pas îl reprezintă ,,intrarea în cămara ta” (Matei 6, 6), apoi privirea spre răsărit (Bar. 4, 36). Astăzi bisericile ortodoxe mai păstrează această așezare cu altarul la Răsărit, loc care semnifică Împărăția lui Dumnezeu. Tot Biserica a păstrat și obiceiul rugăciunii dimineața, la amiază și seara, respectiv la ceasul al treilea, al șaselea și al nouălea. Un model special este privegherea cu semnificația de așteptare eshatologică a Domnului. ,,Adevăratul creștin se aseamănă soldatului. Rugăciunea este «zidul credinței» lui și «arma sa de apărare și de atac împotriva dușmanului care ne împresoară din toate părțile». De aceea, el nu merge niciodată «fără armă»” (p. 99).

     Rugăciunea este susținută de Post, în sprijinul acestei afirmații Evagrie Ponticul consemnează: ,,Rugăciunea celui de postește este un pui de vultur ce zboară înalt, dar cea a celui ghiftuit până la săturare va slăbi” (p. 114). Semnul principal al postul este smerirea sufletului și îndepărtarea de patimi atât a sufletului cât și a trupului.

       Între modurile rugăciunii sunt amintite cea ,,cu strigăt și cu lacrimi” (Evr. 5, 7) și cea neîncetată și în toată vremea (I Tes. 5, 17). Lacrimile sunt parte a ostenelii ,,făpturii”, adică prima treaptă a vieții duhovnicești, iar rugăciunea în toată vremea înseamnă împletirea muncii cu rugăciunea. O astfel de mărturie o avem de la Macarie Alexandrinul și ucenicul său Evagrie, care făceau zilnic 100 de rugăciuni și respectiv 100 de îngenuncheri.

      Un model de rugăciune este cel format din două cuvinte: ,,Doamne miluiește-mă!” (Ps. 40, 5) care este și baza rugăciunii inimii de mai târziu.

      ,,Când mintea vagabondează, – ne spune Evagrie – atunci cititirea, privegherea și rugăciunea o fac să o oprească”, de aici vedem rolul pedagogic al rugăciunii care ni-L împărtășește pe Dumnezeu, o întânire nemijlocită, personală. ,,Rugătorul, care prin rugăciunea «adevărată» și «duhovnicească» a devenit «teolog» în sensul propriu-zis al cuvântului, laudă așadar pe treapta cea mai înaltă a rugăciunii pe Tatăl fără «nicio mijlocire»  – fie ea a unei creaturi, a unui gând sau contemplații –, ci numai prin Duhul și prin Fiul! El a ajuns «teolog», fiindcă nu mai vorbește despre Dumnezeu din auzite, ci dă mărturie despre Sfânta Treime pe baza intimității sale cu Ea” (p. 166).

      În cadrul gesturilor rugăciunii, părintele Bunge amintește de scularea pentru rugăciune (Luca 22, 46), în picioare sau în mod special în genunchi, ridicarea mâinilor (Ps. 140, 2), a ochilor către cer (Ps. 122, 1), folosirea metaniilor (Ps. 28, 2) și însemnarea cu semnul crucii (Luca 9, 23).

       În încheierea cărții, autorul vorbește de ,,Comoara în vase de lut” (II Cor. 4, 7), a sufletului care are părtășie personală cu Dumnezeu prin convorbirea rugăciunii. De aici și destrămarea și criza credinței: ,,Pierderea acestui «limbaj» conduce de aceea inevitabil la un fel de afazie, adică la incapacitatea de a comunica altora acest «sens» care nu mai este deja experiat în mod existențial. Acest lucru se numește astăzi «ruptură a tradiției»: incapacitatea de a înțelege «limba» Părinților în credință și muțenia în fața copiilor noștri” (p. 233-234).

      Scrisă într-o abordare catehetică, cartea se prezintă într-un veritabil manual de Rugăciune folosind argumentarea scripturistică și patristică. Practicarea credinței este singura șansă de a evita ,,slăbirea” credinței, iar textul acestui volum vine să îmbogățească literatura de specialitate în acest an 2022 dedicat de Patriarhia Română ca An Omagial al Rugăciunii și a Sfinților Isihaști.