duminică, 27 martie 2022

O istorie ilustrată a românilor de la est de Prut

 

   Fiecare sfârșit de Mărțișor este un bun prilej de a aniversa pe 27 martie, Unirea Basarabiei cu România, care a împlinit anul acesta 104 ani. Pentru a evidenția această sărbătoare a spiritualității românești, Parohia Birda a oficiat o slujbă religioasă, a fost pregătită o cateheză și un film documentar, a fost prezentată o carte și organizat un atelier practic care s-a finalizat cu realizarea a două planșe tematice intitulate: ,,Basarabia în fotografie”.

   Volumul prezentat în biserică și în școală O istorie ilustrată a românilor de la est de Prut, Editura Litera, București – Chișinău, 2020, 723 p. oferă o priveliște completă asupra acestui teritoriu românesc de la est de Prut. Dintru început mărturisesc că ne aflăm în fața unui tratat de istorie a Basarabiei iscălit de un autor special: conf. univ. dr. Octavian D. Țîcu de la Universitatea din Chișinău, sportiv, politician (deputat, ministru) și cadru didactic în învățământul universitar din Republica Moldova.

   Autorul pornește de la o concluzie pe care o dovedește prin dovezi arheologice, istorice și lingvistice care susțin naționalitatea și legătura celor din dreapta Prutului cu românii din stânga râului: ,,Istoria românilor de la est de Prut și de Nistru trebuie privită într-o strânsă legătură cu marile procese de constituire a poporului român. Prin urmare, ei au făcut parte de la începuturi din poporul român, iar identificarea lor tardivă drept moldoveni nu înseamnă că erau diferiți de restul românilor” (p. 19).

       Autorul se folosește în lucrare de două coordonate: prima de a demonstra istoria și naționalitatea românească a basarabenilor și cea de-a doua de a nota agresiunea de rusificare a românilor basarabeni.

      Primele mărturii care atestă părtășia comună a autohtonilor cu cei din stânga Prutului, existența culturilor Cucuteni-Tripolie, apoi existența triburilor tracice, a davelor dacice atât în Basarabia, cât și în Transnistria. Regele unificator Burebista (anii 87-44 î. Hr) a avut în stăpânirea sa cetățile Tyras și Olbia la gurile Niprului (p. 24).

      Literatura istorică vorbește de populația românească de aici. Cronica rusă atestă la mijlocul secolului al XII-lea (1150-1172), pe parcursul superior al Nistrului, Țara Bolohovenilor, având centrul la Bolohovo, locuită de populația românească – bolohoveni. Se păstrează și azi toponimia românească a locului: Satanov (Satu Nou), Brailov (Brăila), Tulcin (Tulcea), Hotinca, ș. a. (p. 33). Învățatul Dimitrie Cantemir în Hronicul vechimei romano-moldo-vlahilor explică romanitatea românilor din provincile istorice: ,,…Noi, moldovenii, la fel ne spunem români, iar limba noastră nu este dacică, nici moldovenească, ci românească” (p. 44).

      Românii din Basarabia au participat la războaiele Imperiului Rus, dar și la viața culturală și religioasă a zonei. Astfel, Sf. Petru Movilă a fost din 1633 mitropolit al Kievului, al Galiției și a întregii Rusii.

        În urma unor războie și apoi a tratatelor de pace a fost anexată partea de nord a Moldovei în 1775 de Imperiul Habsburgic, Imperiul Rus a obținut în 1792 pământurile dintre Bugul de Sud și Nistru. Congresul de la Paris (1856) a retrocedat Principatului Moldovei teritoriul din sudul Basarabiei care a fost organizat în trei județe: Cahul, Bolgrad și Ismail. La Unirea Principatelor Moldovei cu cel al Munteniei cele trei județe au intrat în componența României. În toamna anului 1878 prin Tratatul de Pace de la Berlin, partea de sud-vest a Basarabiei a fost reanexată de Rusia (p. 137).

       La 27 martie 1918 Basarabia s-a unit cu România.

     Cu toate acestea Rusia, devenită Uniune Sovietică nu a părăsit ideea de a reanexa Basarabia, iar pentru acest lucru a creat un stat marionetă la Balta, apoi la Tiraspol numit Republica Sovietică Socialistă Moldovenească care a ființat între 1924 și 1940.

     Rusificarea s-a realizat prin administrație, școală și biserică în prima fază a Rusiei imperiale, apoi prin represalii, arestare, deportare în faza Rusiei sovietice. În locul populației românești a fost adusă cea ucraineană și rusă.

      Toate aceste intervenții au adus schimbări demografice, diminuarea populației românești și creșterea celei slave (ucraineni, ruși), găgăuzi ș. a. Cu toate acestea românii și-au păstrat limba, credința și tradițiile proprii care îi individualizează în populația care trăiește astăzi în această provincie românească.

     Cartea este un excelent studiu monografic care poate fi folosit ca un auxiliar didactic în predarea istoriei în școlile românești dar și în celelalte instituții ale statului român.