joi, 5 noiembrie 2015

Examene pentru obținerea gradelor profesionale în preoție, la Timișoara

Joi, 5 brumar cu începere de la orele 9,00 a fost susținut în sala de festivități a Centrului Eparhial din Timișoara examenul pentru obținerea gradului științific I profesional în preoție. La această sesiune au paricipat 24 de clerici din Arhiepiscopia Aradului, Episcopia Caransebeșului și Arhiepiscopia Timișoarei. A fost prezent la această etapă de examinare Înaltpreasfințitul Părinte Ioan, Mitropolitul Banatului, Preasfințitul Părinte Paisie, episcop-vicar eparhial, profesori de la Facultatea de Teologie din Timișoara în calitate de îndrumători științifici ai lucrărilor prezentate.
Din partea parohiei Birda a luat parte la acest examen preotul Valentin Bugariu care a prezentat o lucrare care face referire la posibilitatea propovăduirii lui Hristos prin intermediul presei luând în discuție acest tip de pastorație reflectat în presa bisericească bănățeană.




 PASTORAȚIA ÎN BISERICA BĂNĂȚEANĂ REFLECTATĂ ÎN PRESA BISERICEASCĂ

REZUMAT


Studiul Pastorația în Biserica Bănățeană reflectată în presa bisericească, 126 p., a fost pregătit drept lucrare științifică pentru obținerea gradului profesional I în preoție sub îndrumarea P. On. Părinte lect. univ. dr. Vasile Itineanț de la Facultatea de Teologie din Timișoara.
Structurat în 6 capitole la care se mai adaugă concluziile, bibliografia și o scurtă Introducere. Lucrarea încearcă să înfățișeze relația dintre Biserică și Presă prin intermediul publicațiilor eparhiale, parohiale și rurale ivite în Arhiepiscopia Timișoarei în perioada 1950 – 2015.

Capitolul I ,,Pastorală și misiune prin presă” prezintă câteva formulări ale acestui raport. Modul de pastorație o reprezintă: eparhia, facultatea de teologie, protopopiatul, mănăstirea și parohia. Principala îndatorire a preotului este aceea de a fi educator. Predica în diferitele ei forme de organizare este o lecție a credinței. Ea transmite un mesaj fie prin formele clasice de propovăduire (predica, cateheza, ora de religie), fie prin publicații, spațiu virtual. ș. a. Prin emiterea mesajului se poate închega un dialog, preotul trebuind să vorbească pe măsura inimii credinciosului. (Antonie Plămădeală). Cuvântul rostit are o atracție deosebită, lucru probat din vechime: ,,Doamne la cine ne vom duce? Tu ai cuvintele vieții veșnice” (Ioan 6, 68). Experiența Patericului ne încredințează: cu un singur cuvânt (potrivit n. n.) poți câștiga pe fratele tău, cu un altul îl poți însă pierde pentru totdeauna.
Evanghelizarea în fond este un act de cultură. Ea presupune ca finalizare CONVERTIREA, deci o schimbare radicală a credinței.
Pastorația presupune găsirea oricărui mijloc de propovăduire a lui Hristos fie prin cuvânt fie în scris, prin intermediul revistei, broșurii, pliantului, prin multiplicarea de icoane, calendare, de existența site-ului ̸ blogg-ului religios, conceperea unor materiale de promovare power-point etc.
Părintele David Voniga întemeietorul presei bisericești bănățene afirmă faptul că presa e amvonul timpului modern. O publicație mică cu scop de slujire a comunității.
Profesorul Marcel Tolcea în Cursul de Jurnalism apreciază câteva reguli ale textului jurnalistic de care presa bisericească trebuie să țină seama: concizia și evitarea banalităților. Din text vor fi eliminate cuvintele și detalile de prisos, evitarea clișeelor și platitudinilor. Vor fi folosite cuvinte simple. Fraze și propoziții scurte, simple și se vor scoate din textul scris cu desăvârșire cuvintele evaluative.
Un alt profesor, de astă dată de teologie, Radu Preda a indentificat aceste banalități care ar trebui evitate: prezența aerului atemporal, în care doar pastoralele de Paști și de Crăciun ne indică în ce anotimp suntem, aceleași articole în care se exaltă ,,corabia vieții” ce plutește pe ,,oceanul ispitelor”, aceleași relatări despre ,,minunea” descinderii ierarhului locului în nu știu ce sat, aceleași sfaturi morale date cu aceeași lipsă de realism.
Al doilea subcapitol al celui dintâi capitol ,,Presa bisericească din Banat. Istoric și conținut” înfățișează apariția și dezvoltarea presei bisericești în Banat. La insistențele episcopului Ioan Popasu al Caransebeșului, în 1886 a fost cumpărată și așezată la Episcopie prima tipografie eparhială din provincia dintre Dunăre și Mureș. Înainte de această dată, dr. Pavel Vasici a colaborat la Gazeta Transilvaniei” unde a publicat două materiale pastorale: ,,Tânguirea și mângâierea” (1830) și ,,Geografia țințirimului” (1840). Alți clerici care au publicat în foaia brașoveană au fost Nicolae Tincu Velia și Ioan Tomiciu. Pavel Vasici a fost în perioada 1853-1856 redactorul publicației șaguniene de la Sibiu.
Cu sprijinul material al protopopului Meletie Drăghici a apărut în redacția dr. Pavel Rotariu ziarul ,,Luminatoriul” (1880-1894) la Timișoara. Publicația a fost realizată după modelul ,,Telegrafului român”. Aici, Emilian Micu publică un medalion închinat lui Dimitrie Țichindeal.
Valeriu Braniște a tipărit tot la Timișoara gazeta ,,Dreptatea” care l-a avut în redacție pe dr. E. Dăianu ajuns protopop la Cluj, iar ca membri corespondenți pe Ilie Dinurseni și David Voniga.
Același Braniște de astă dată la Lugoj a scos ,,Drapelul” (1901-1920). În redacție au fost prezenți și clericii dr. Dimitrie Cioloca și Mihail Gașpar. În 1903 aici a apărut ,,Tabla de la Lugoj”, un fragment din Evanghelia de la Matei însoțit de chipuri iconografice vetero - și neotestamentare și un text de exorcizare.
În ,,Foița” ziarului, Mihail Gașpar a imprimat un text exemplar pentru slujirea pastorală: schița Rabbi din Galileia: ,, ,,Iisus Hristos încă nu părăsise Galileia şi ţărmul Mării Ghenizaretului, dar vestea despre minunile Lui pătrunse aproape până în Sichem, un oraş bogat, situat între grădini de vii din ţinutul Samaritenilor.
Izbăvirea animalelor şi tămăduirea oamenilor de boli este cerută de la Mântuitorul Iisus Hristos, mai întâi de Obed, ,,un bătrân avut” din Sichem, apoi de un roman, Publius Septimus, ,,căpitan” în oastea romană. În cele din urmă, Iisus vindecă durerea unui copil al unei văduve din Sichem, la rugăciunile pruncului: ,,Biata mamă plângea şi ţinea în braţele-i slăbite corpul galben transfigurat al copilaşului ei bolnav, care, tremurând de friguri, o ruga ca să trimită după Rabbi, care iubeşte copiii, care satură pe cei flămânzi şi vindecă cu atingerea mâinii sale pe cei morboşi. Mama răspunse plângând: <<Cum pofteşti dragul meu să te părăsească mama, pentru a căuta pe Rabbi prin Galileea? Obed e bogat şi are mulţi servitori, aceştia L-au căutat pretutindeni şi nu au dat de El. Septimius e puternic, dispune de mulţi soldaţi, i-am văzut trecând pe aci – nu L-au găsit. Iisus e departe şi nu cunoaşte durerile noastre>>.
Dar copilul o rugă, dorind să-L vadă pe Iisus, şi-i murmură numele Lui printre buzele înviorate. [...]
Şi din nou ţipă copilul: <<Mamă, eu vreau să văd pe Iisus!>>.
Şi iată... uşa se deschise şi blând şi iubitor grăi băiatului:
<<Aici sunt!>>”[1].
Cea dintâi publicație bisericească din Banatul timișan a fost ,,Revista Preoților”. Editată de părintele David Voniga cu binecuvântarea episcopului Ioan Ignatie Papp al Aradului între 1910-1919 a apărut de trei ori pe săptămână.
În cadrul Eparhiei nou înființate a Timișoarei au fost editate câteva publicații: ,,Buletinul Sfintei Episcopii a Timișoarei” (1940-1941); ,,Biserica Bănățeană” (1941-1948) și ,,Duh și Adevăr” (1941-1949) sub redacția dr. Ștefan Cioroianu, protopopul Comloșului Mare, Melentie Șora și Victor Vlăduceanu. Între colaboratorii publicației amintim pe Marcu Bănescu, Dumitru Belu, Corneliu Sârbu, Gh. Cotoșman, Grigorie Cristescu, Dumitru Fecioru, Ioan G. Coman, Gala Galaction, Toma Chiricuță, Nicolae Mladin și Ilarion Felea.

Capitolul al II-lea este închinat revistei eparhiale ,,Învierea”. Aceasta a apărut la 15 aprilie 1990 cu prilejul Praznicului Paștilor inițial ca foaie religioasă, apoi publicație cu supliment și astăzi sub formă de revistă. În timp aceasta a avut 6 suplimente: ,,Stânca Vieții”, ,,Filocalia”, ,,Tineretul ortodox” și ,,Studențimea ortodoxă” editate de A.S.C.O.R, ,,Logos”, ,,Femeia ortodoxă” și ,,Supliment catehetic”.
Presa exercită o putere deosebită, care nu constă în primatul informației, ci în autoritatea scrisului (,,Nu te cred, arată-mi unde este scris!”) în capacitatea ei colosală de a fi producătoare de sens și semnificații. (Sorin Preda).
Foaia ,,Învierea” s-a înscris în categoria ziarului local, scris de comunitate pentru aceasta, în care se oglindește viața bisericească, cateheza, îndrumările liturgice, chipuri de înaintași, literatură religioasă (poezie și proză), prezentări bibliografice. Între rubricile permanente amintim: ,,Sfânta Scriptură – comentată”, ,,Comentarii patristice”, ,,Crâmpeie de cotidian”. Fără publicație comunitatea este ca o biserică fără amvon sau altar. Îi lipsește ceva, o voce familiară de a fi acasă, o continuitate. (Jock Lauterer).
Despre apariția foii ,,Învierea”, ierarhul de la Timișoara nota: ,,În ce mă privește, folosind răspunderea proprie în Biserică, am contribuit la apariția bilunarului intitulat ‹‹Învierea›› […] Până înainte cu câteva luni, m-am interesat de fiecare număr al ‹‹Învierii››, unde am asigurat articolul de fond până într-atâta, încât un publicist vorbea de ‹‹Învierea mitropolitului Nicolae›› (,,Alfa și Omega”, supliment al ziarului ,,Cotidianul”, an. VI, nr. 6, 1997, p. 7). […] Limitându-mă la foaia  ‹‹Învierea››, în articolele de fond apărute, am încercat să iau atitudine față de problemele care privesc Biserica și credincioșii ei. În tot ce am publicat aici, m-am străduit să depășesc stereotipia, exprimând idei și opinii dictate nu de pozițiile așa-zis oficiale, ci ascultând mai ales glasul conștiinței. Din acest punct de vedere, autorul articolului din ,,Alfa și Omega”, la care m-am referit puțin mai înainte, vizându-mă că ‹‹mă situez la extrema cea mai îngăduitoare a Ortodoxiei››”[2].
Biserica este privită în ochii ierarhului de la Timișoara ca o realitate vie.
 Biserica – maica noastră
 Biserica – maica noastră
 Unitatea Bisericii
 Religie ,,populară”
  Religie și Stat
 Mirenii în Biserică
 Oastea Domnului
 Religia în școală
             Noi exigențe pastorale
 Biserica și asistența socială (bolnavi, handicapați ș. a.)
 Exigențe pastorale
         ,,Rânduiala” în Biserică (Timpul liturgic, participarea la sfintele slujbe, cateheza, veșmintele liturgice, interpretarea Bibliei, citirile Sfintei Liturghii, vizitele pastorale, ținuta preoțească, devieri liturgice)
 Alte metode (Ziua Eroilor, pelerinajele, pastorația rromilor, a deținuților, cea cu privire la trecerea în veșnicie)
 Realități eclesiastice (Teologia timișoreană)
                     Credința în mileniul III (Clonarea, Credința de azi, Biserica și nevoile zilnice, Femeia în Biserică, Nevoia de toleranță și dragoste).
 Biserica și mass-media
 Biserica și presa
 Emisiuni radio
 Vocea poporului și misiunea Bisericii
 Metoda ieșirii în stradă
 Criza financiară și Biserica
 Vorbirea de rău
          Varia
Hristos și personalitatea
Biserica și tinerii
,,Paște” sau ,,Paști”
 Duminica
Prenumele și numele.
Pentru exemplificare articolul ,,Religia în școală” propune nu impune educația religioasă în școală. Formele prezenței lui Dumnezeu în mintea și inima școlarilor fiind: oficierea Te-Deumului la început de an școlar, prezența icoanelor în sălile de clasă, prezența cărților religioase în biblioteca școlii (Sfânta Scriptură, Catehisme ș.a.) precum și organizarea de activități cu elevii în afara școlii. (ex. serbarea de Crăciun, tabere)[3].
            Unele articole au un conținut jurnalistic: ,,Vocea poporului”, ,,Atenție la ziariști”, ,,Metoda ieșirii în stradă”, ,,Minuni și false minuni”, ,,Vorbirea de rău”.  Prin intermediul foii eparhiale este demontată ideea unei Biserici prosperă financiar atâta vreme cât credincioșii care o compun se află într-o nesfârșită criză economică: ,,În realitate însă, criza financiară prin care trecem a adus Biserica și multiplele ei anexe în pragul falimentului. Încasările constând din daniile și contribuțiile benevole ale credincioșilor, din vânzarea unora din produsele proprii (lumânări, cărți și publicații, alte obiecte bisericești), pe de-o parte –cu mici excepții– au rămas la aceleași valori ori, dacă s-au mărit, creșterea n-a atins proporția liberalizării prețurilor; pe de o parte, s-au înjumătățit ori chiar mai mult, proporțional cu diminuarea veniturilor populației. Această criză financiară a creat instituțiilor bisericești (eparhii, protopopiate, parohii, așezăminte mănăstirești, școli teologice, etc.) imposibilitatea de a mai avea de unde plăti salariile, cheltuielile gospodărești, impozitele… În ce privește pe preoți, mulți i-au învinuit sau îi mai învinuiesc încă pe motiv că ar beneficia de salarii exagerate, dar majoritatea nu-și realizează aceste salarii și aproape că e greu să-ți imaginezi cum se descurcă, mai ales că cei mai mulți – cum e cazul în eparhia noastră – sunt relativ tineri și au familie cu tot ce comportă întreținerea ei. […] În plus, orice parohie nu poate funcționa normal fără alți salariați, în mod special cântăreți și crâsnici. Mulți împlinesc astfel de servicii benevol, dar sunt mulți care au nevoie sau chiar pretind salariu și nu pot fi refuzați. Se adaugă apoi întreținerea bisericii ori capelei, casei parohiale și cimitirului. Cu ce mijloace, din ce resurse? Dacă parohia trebuie acum să-și construiască, repare sau picteze biserica, dacă n-are casă parohială și încearcă să edifice ori să cumpere una, te întrebi din nou cum și cu ce?”[4].

            Capitolul III este destinat revistei teologice ,,Altarul Banatului”. Deși revistă teologică în sumarul fiecărui număr regăsim îndrumări pastorale, liturgice, canonice, omiletice și catehetice. Aceste precizări practice sunt cuprinse în rubricile: ,,Îndrumări omiletice”, ,,Dreapta învățătură a Bisericii”, ,,Note și comentarii”, ,,Știri din viața Eparhiei” și Editorialul.
            Revista a apărut în prima serie ca revistă a Academiei Teologice la Caransebeș în anii 1944-1947, apoi la Timișoara ca ,,Biserica Bănățeană”, ,,Buletinul Sfintei Episcopii a Timișoarei”. În perioada anilor 1951-1989 revista a apărut sub titulatura ,,Mitropolia Banatului”, iar din 1990 a revenit la numele inițial.
            Redacția a fost compusă din mitropolitul Banatului, președinte, episcopii de la Arad, Caransebeș, episcopii vicari, vicepreședinți, consilieri eparhiali, decanii facultăților de teologie, profesori universitari, membri. Între aceștia amintim selectiv pe: Gh. Cotoșman (1948-1968), Ion B. Mureșianu (1969-1971), Sorin Cosma (1969-2006), Ioan Tulcan (1987 – astăzi), Eugen Jurca (1992-1994). În șirul redactorilor consemnăm pe: Nicolae Corneanu (1951-1956), Victor Vlăduceanu (1956-1962), Ioan Negruțiu (1978-1981) și corector pe: Nicolae Cornean (1965-1971).
 Biserica între tradiție și înnoire
Destinul preoției, exigența Bisericii, norma pastorală, locul și rolul eclezial al femeii
 Difuzarea Bibliei
 Misiunea Bisericii (implicarea, influența societății prin actul misionar, ,,Tăria și slăbiciunea Bisericii”, Biserica și problemele actuale, predarea religiei în școală, servicii religioase televizate, Biserica electronică)
 Înnoirea Bisericii
            Cimitirul. Norme pastorale și gospodărești
Biserica și mass-media
Programul revistei
Activitatea editorială
Nevoia de căință
Biserica în mass-media

Capitolul al IV-lea este destinat Calendarului almanah al Eparhiei. Primul astfel de Calendar a apărut în 1941 la Timișoara. Oprit de instaurarea regimului comunist, reapare în 1980 sub forma unui Îndrumător bisericesc, misionar și patriotic. În perioada 1990 – 1993 sub titlul ,,Calendarul românului” apoi ,,Almanah bisericesc” și astăzi ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei.
Ca raport al sumarului el se aseamănă cu Ceaslovul având un dublu rol de informare: calendarul propriu-zis și șematismul Arhiepiscopiei și unul formativ cuprinzând articole practice.
Articolele tipărite au caracter misionar: Biserica și cultura, Satul și credința, Eccleziologia pastorală, dar și pastoral: locul și rolul mirenilor în biserică, rolul formator al cultului, consumul de alcool, preotul în viața credincioșilor.
Cultul este un mijloc propice al pastorației. Frumusețea cultului, somptuozitatea acestuia este un alt mijloc practic plin de învățături pastorale: ,,La finele sec. IX- potrivit unei cronici – solii unui cârmuitor din Răsărit, dornic de încreștinare, au ajuns la ‹‹grecii›› (bizantinii) din Constantinopol și au intrat în catedrala Sfânta Sofia unde adânc impresionați nu mai știau ‹‹dacă se află în cer sau pe pământ››. Ei s-au convins în sfârșit că ‹‹acolo locuiește Dumnezeu›› și că slujba ce se oficia acolo e ‹‹mai minunată decât oricare alta››.[…]  Măreția cultului ortodox o dă împrejurarea că el săvârșește în și prin Biserică, ‹‹Trupul›› lui Hristos (Coloseni), de unde și aspectul eclesiastic al ‹‹închinăciunii››. Prin cult Biserica trăiește plenar credința în ‹‹Duhul și Adevărul›› ce o animă. Iar ca edificiu biserica este ‹‹cerul pe pământ în care Dumnezeu de sus sălășluiește și se preumblă››, cum se exprima patriarhul constantinopolitan Gherman (650-733) în Tâlcuirea Sfintei Liturghii, Migne, P. G. XCVIII, 394-5). Somptuozitatea cultului nostru –oriunde ar fi parohia unde se oficiază – reiese și din înfățișarea sa doxologică de mărire la adresa Divinității sunt nenumărate. Ele procură deosebită bucurie lăuntrică și elevație spirituală. Pomenim doar minunatul condac de Crăciun, creația Sfântului Roman Melodul: ‹‹Fecioara astăzi mai presus de ființă naște…››”[5].

Capitolul al V-lea este destinat publicaților parohiale. Apărute cu binecuvântarea Mitropolitului Nicolae, ele, au adus o veste bună în principal credincioșilor fiind un mijloc eficient de catehizare. (Vasile Gordon). Am identificat nu mai puțin de 15 astfel de publicații care au îmbogățit catehizarea parohială. În marea lor majoritate aceste publicații au fost distribuite credincioșilor, puține au ajuns la biblioteci, nici măcar la depozitul legal, și de aceea demersul nostru este îngreunat de la început. Totuși, vom aminti de revistele de care avem știință sau pe care le-am consultat fie măcar un singur număr. Ne vom folosi în prezentarea acestora de ordinea alfabetică.

            ,,Anghelos” (Sînmihaiul Român)
,,Apostolii” (Timișoara, Viile Fabric)
            ,,Arhanghelul” (Birda)
            ,,Buletin Parohial”, Lugoj
 ,,Buletin Parohial”, (Timișoara, Fabric Vest)
             ,,Candela Pesacului”
,,Lovrinul ortodox”
 ,,Iconostas” (Giroc)
             ,,Lumina Divină” (Timișoara, Calea Lugojului)
            ,,Lumina din Plopi”
            ,,Lumină Lină” (Colonia Gătaia)
             ,,Luminătorul Giarmatei”
             ,,Paideia” (Giulvăz)
            ,,Sfeșnicul” (Mașloc)
            ,,Vatră nouă” (Giarmata Vii).
            Din cele 15 publicații amintim pe cele editate în parohiile Colonia Gătaia și Birda.
Publicația ,,Lumină lină” a apărut între anii 2005-2011 în parohia Colonia Gătaia. A avut ca rubrici permanente: Editorial, Povestea Vorbei, Valori poetice, Restituiri, Urme din trecut, Documentar, Cateheză, Semne, Meditația zilei, Cronica parohială și prezentări bibliografice. Între colaboratori amintim pe regretatul Magistru G. I. Tohăneanu, profesorii universitari Rodica Popescu, Ioan Viorel Boldureanu, Florin Dobrei, muzeografi, profesori, bibliotecari, preoți.
Revista s-a bucurat de apreciere locală: ,,revista… o scriere bisericească de mare valoare prin conținut și perseverență. În paginile revistei sunt întâlnite articole cu conținut duhovnicesc, restituiri ale istoriei locale, aspecte din viața catehetică a parohiei, întreprinderi culturale de mare valoare. Misiunea pe care o împlinește această revistă în rândul credincioșilor se înscrie pe linia de promovare a valorilor creștine autentice și, în tonul întregii prese bisericești, liptă pentru înlăturarea ideilor ce duc la dezrădăcinare identitară și culturală…”[6].
Continuatoare ca mesaj și structură este revista ,,Arhanghelul” ce apare din ianuarie 2012 la Birda. Și aceasta este gândită și realizată ca publicație trimestrială în 8 pagini. Editorialul primului număr mărturisește: Revista noastră își va propune să răspândească învățătura Mântuitorului Hristos precum și ale informații culturale. Crezul nostru este de a da cititorilor o revistă parohială, trimestrială de interes religios și cultural, lipsită de orice certuri politice și confesionale și având în vedere doar cultivarea și formarea cercului de cititori[7]. Între colaboratori amintim profesori universitari: Mirela Borchin, Virginia Ardelean, scriitori: Nina Ceranu, istorici, poeți: Dimitrie Aceea, preoți, profesori, teologi, copii din grupa de cateheză parohială.
Publicația a popularizat anii omagiali proclamați de Patriarhie, a făcut cunoscut demersurile catehetice din parohie: cateheze, vizionare de film documentar, comemorări, lansări de carte, apariția de publicații locale, organizarea unor simpozioane locale: ,,Forumul publiciștilor bănățeni”. (2014).
Înaltpreasfințitul Nicolae a apreciat această revistă scriind: ,,Cinstite Părinte. Confirm primirea ultimului număr al publicației ‹‹Arhanghelul››. Apreciez strădania ce o depuneți pentru apariția grafică în condiții excepționale a acestei reviste și totodată mulțumesc pentru paginile pe care mi le-ați dedicat. Atotputernicul Dumnezeu să Vă binecuvinteze. †Mitropolit Nicolae”[8].

Ultimul capitol, al VI-lea este destinat presei sătești. Publicațiile editate de Societăți, Asociații, Școli și Primări au număr de număr un cuvânt de binecuvântare ori de învățătură conceput de preotul locului. Au fost luate în discuție 8 astfel de reviste:
 ,,Cenăzeanul”
,,Curierul de Gătaia”
 ,,Jurnal de Gătaia”
 ,,Lumina Giroceană”
 ,,Lumina satului” (Giroc)
,,Medveșanul” (Urseni)
 ,,Suflet nou” (Comloșu Mare)
,,Vatra satului” (Ferendia)
Din acestea ne-am oprit în câteva cuvinte la revista ,,Lumina satului” care a apărut între anii 1993 și 2010, deci 17 ani în redacția prof. Ion Murariu sub egida Primăriei până în 1996 apoi a Școlii Gimnaziale din Giroc. Primarul comunei, principalul sprijinitor financiar al revistei și-a făcut din apariția revistei un crez: ,,Cu toții am hotărât să aducem un dar de Sfintele Paști celor 5.000 locuitori de pe aceste străvechi meleaguri prin înființarea gazetei ‹‹Lumina satului››. Ne-am încumetat la săvârșirea acestui act de cultură și de informație din dorința de a continua un început făcut cu peste o jumătate de veac în urmă de distinșii intelectuali: preoții David Voniga și Horia Vișoiu, care au gândit și au simțit ca și noi, editând ziarele locale ‹‹Glasul preoților›› și ‹‹Renașterea››. Publicația noastră își propune să scoată în lumină fapte și nume, multora necunoscute, care, în trecătoarea viață au trudit pentru mai binele lor și al semenilor, sporind cu un strop de frumusețe viața în acest colț de țară”[9]. În această revistă a colaborat mitropolitul Nicolae, preoți de la Catedrala mitropolitană, parohul Adrian Chermeleu.
În paginile revistei au fost realizate medalione ale preoților Voniga, Chișodan și Aga. Am reținut cel închinat părintelui presei bănățene din Banatul de Câmpie:,,Sunt unul dintre puținii contemporani cu părintele David Voniga. L-am cunoscut de când eram copil. Aveam 20 de ani când s-a sfârșit din viață. Era un om potrivit ca statură, cu o figură gravă, impunătoare. Purta mustață și barbă ascuțită, după moda timpului. Ochii îi erau vii, pătrunzători, în vorbe îi simțeai căldura sufletească. Fiind elev, îmi amintesc cum venea la școală, sâmbăta, ca să țină cu noi ora de religie. După ce termina, ne încolona câte doi și plecam însoțiți de învățătorul Bocșa la biserică pentru vecernie. Acolo, noi copiii cântam în cor în timpul slujbei, după care ne întoarcem la școală. Duminică, toți copiii veneam la biserică și ne așezam lângă strană. Rareori lipsea cineva. Cât timp ținea slujba, stăteam cu emoție, cuviincioși și ascultam cu evlavie. […] Întotdeauna predica era așteptată cu emoție. Părintele era un foarte bun orator. Vorbea cu însuflețire, se transfigura și ne mișca sufletește pe cei prezenți. […] Pe lângă cele vorbite și scrise a trecut și la realizări practice. Astfel, a pus bazele unei asociații ‹‹Temperația››, un fel de cantină, unde se adunau la sfat și distracții la un pahar de sirop. Această asociație funcționa în casa preotului Trifu Petcu, unde membrii se adunau periodic, mai ales duminica și în sărbători, numărul celor participanți fiind în permanentă creștere, iar birturile au ajuns în stare de faliment”[10]. Au fost lămurite etimologia unor sărbători, activitatea Corului bisericesc etc.




BIBLIOGRAFIE (SELECTIV)

A.    Volume

1.                 Braniște, Valeriu, Amintiri din închisoare (însemnări contimporane și autobiografice), Editura Minerva, București, 1972.
2.                 Bria, Ion, Liturghia după Liturghie. O tipologie a misiunii apostolice și mărturiei creștine azi, Editura Athena, București, 1996.
3.                 Buga, Ion, Pastorala. Calea preotului, Editura Sfântul Gheorghe – Vechi, București, 1996.
4.                 Bugariu, Valentin, Parohia Ortodoxă Colonia Gătaia. Istorie, misiune și viață creștină, Editura Sitech, Craiova, 2011.
5.                 Bugariu, Valentin, Protopopul Mihail Gașpar. Studiu monografic, Editura Eurostampa, Timișoara, 2007.
6.                 Coman, Mihai, Introducere în sistemul Mass – Media, Editura Polirom, Iași, 1999.
7.                 Coman, Mihai, Mass – Media mit și ritual. O perspectivă antropologică, Editura Polirom, Iași, 2003.
8.                 Corneanu, Nicolae, Pe baricadele presei bisericești, 2 vol., Editura Învierea, Timișoara, 2000.
9.                 Dascălu, Nicolae, Parabola făcliei aprinse. Comunicarea religioasă în era informațională, Editura Basilica a Patriarhiei Române, București, 2012.
10.             David, Ioan, Presă și cultură, Editura David Press Print, Timișoara, 2012.
11.             David, Ioan, Presa românească din Banat, Editura David Press Print, Timișoara, 2012.
12.             Dobrei, Florin, Revista teologică Altarul (Mitropolia) Banatului (1944 – 1947; 1951 – 2011). Repere monografice, Editura Academiei Române, Centrul de Studii Transilvane, Cluj – Napoca ̸ Învierea, Timișoara, 2013.
13.             Florescu, Marius, Misiunea în slujba Bisericii lui Hristos, Editura Eurostampa, Timișoara ̸ ,,Astra Museum”, Sibiu, 2014.
14.             Gordon, Vasile, Introducere în Catehetica ortodoxă, Editura Sophia, București, 2004.
15.             Gross, Peter, Mass Media și democrația în țările Europei de Est, trad. Mălina Iordan, Editura Polirom, Iași, 2004.
16.             Jinga, Constantin, Lanțul de la bicicletă. Lecturi biblice parohiale, Editura Marineasa, Timișoara, 2002.
17.             Lauterer, Jock, Ziarul local. Cum să scrii pentru pentru publicația unei comunități, trad. Alina Măriuț, Silvia Chirilă, Editura Polirom, Iași, 2010.
18.             Murariu, Ion, Revista ,,Lumina satului” (Giroc, Timiș). Repere monografice, Editura Mirton, Timișoara, 2010.
19.             Petcu, Marian (coord.), Istoria jurnalismului în date. Enciclopedie cronologică, Editura Polirom, Iași, 2012.
20.             Plămădeală, Antonie, Preotul în Biserică, în lume, acasă, Tiparul Tipografiei Eparhiale, Sibiu, 1996.
21.             Preda, Sorin, Jurnalismul cultural și de opinie, Editura Polirom, Iași, 2006.
22.             Popa, Gheorghe Cristian, Preotul misionar în areopagul mediatic. Mijloace moderne de comunicare în pastorația ortodoxă, Editura Cuvântul Vieții a Mitropoliei Munteniei și Dobrogei, București, 2013.
23.             Szabo, Lucian Vasile, Libertate și comunicare în lumea presei. Principii, norme, reguli. Limbajul mass – media, Editura Amarcord, Timișoara, 1999.
24.             Tohăneanu, G. I., Lampa de lângă tâmplă, Editura Amphora, Timișoara, 2005.
25.             Voniga, David, Presa bisericească. Importanța ei și mijloacele de întreținere, Editura Huniadi, Timișoara, f. a.

B.     Studii

1.
            2. Bugariu, Valentin, ,,Două reviste religioase rurale din Banatul timișan”, în vol.  Doru Sinaci, Emil Arbonie (coord.), Administrație românească arădeană. Studii și comunicări din Banat – Crișana, vol. IX, Editura ,,Vasile Goldiș” University Press, Arad, 2014.
            3. Bugariu, Valentin, ,,Protopopul dr. Ștefan Cioroianu (1886 – 1970). Evocare”, în  rev. ,,Altarul Banatului”, XXVI, nr. 1 – 3, 2015.
            4. Carebia, Florin, ,,Incursiune în presa bisericească până la 1948 (zona Timișoara – Caransebeș), în ,,Analele Universității de Vest. Seria Teologie”, II-IV, 1996 – 1998.
            5. Dascălu, Nicolae, ,,Funcțiile și rolul presei în societatea de ieri și azi”, în vol. Ioan Tulcan, Filip Albu (coord.), ,,Calea Mântuirii” la zece ani de la apariție (2000-2010). Importanța pastoral – misionară și culturală a presei bisericești în Ortodoxia românească, Editura Universității Aurel Vlaicu, Arad, 2010.
            6. Jinga, Constantin, ,,Timișoara Fabric – Vest. Un buletin parohial pe înțelesul tuturor”, în vol. Pentru o democrație a valorilor: strategii de comunicare religioasă într-o societate pluralistă. Seminar internațional organizat de Colegiul Noua Europă, București 30 noiembrie – 1 decembrie 2001, f. ed., București, 2002.
            9. Murariu, Ion, ,,Revista ‹‹Iconostas››, o publicației trimestrială de cultură și educație creștin – ortodoxă” în Octavian Gruița, Biserica Ortodoxă Sfântul Dimitrie – Giroc. Monografie, Editura Marineasa, Timișoara, 2013.
            10. Preda, Radu, ,,Antena Bisericii. Presa bisericească între propovăduire și imagine…”, în vol. Pentru o democrație a valorilor: strategii de comunicare religioasă într-o societate pluralistă. Seminar internațional organizat de Colegiul Noua Europă, București 30 noiembrie – 1 decembrie 2001, f. ed., București, 2002.
            13. Scridon, Alin Cristian, ,,David Voniga – omul vieții spirituale și culturale timișorene. ‹‹Revista Preoților››”, în vol. Alin Cristian Scridon, Viorel Cherciu (coord.), Istorie și cultură în Banat, Editura Brumar, Timișoara, 2013.
            14. Tolcea, Marcel, ,,Elemente de redactare a textului jurnalistic”, în Mihai Coman (coord.), Manual de Jurnalism. Tehnici de redactare, vol. II, Editura Polirom, Iași, 1999.

C.    Articole

1.                  Ardelean, Flavius, ,,Religia în școală în perspectiva integrării europene”, în ,,Altarul Babatului”, nr. 7-9, 2006.
2.                  Ardelean, Iosif, ,,Metoda ieșirii în stradă”, în ,,Învierea”, nr. 2, 1996.
3.                  Ardelean, Iosif, ,,Biserica și mass – media”, în ,,Învierea”, nr. 9, 1996.
4.                  Băloni, Dimitrie, ,,Un precursor: Victor Aga”, în ,,Lumina satului”, nr. 1, 1995.
5.                  Bocșa, Octavian, ,,Preotul David Voniga”, în ,,Lumina satului”, nr. 4, 2003.
6.                  Bocșa, Octavian, ,,Un precursor… Părintele David Voniga”, în ,,Lumina satului”, nr. 1, 1997.
7.                  Borchin, Mirela Ioana, ,,Portretul unui mitropolit uitat: Vasile Lăzărescu (1894 – 1969). Dr. în Teologie, Mitropolit al Banatului”, în ,,Arhanghelul”, nr. 1 (14), 2015.
8.                  Bude, Ioan, ,,Elemente de eclesiologie euharistică și pastorală”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2007.
9.                  Bude, Ioan, ,,Misiune, evanghelizare, pastorație și cult”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2004.
10.              Bugariu, Valentin, ,,Actualitatea învățământului catehetic parohial”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2011.
11.              Buzărnescu, Ștefan, ,,Cui îi este teamă de predarea confesională a religiei în învățământul preuniversitar”, în ,,Iconostas”, nr. 1, 2008.
12.              Carebia, Adrian, ,,Satul și credința la început de mileniu III”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2003.
13.              .
14.              Cerbu, Iosif, ,,Amintiri despre părintele David Voniga”, în ,,Lumina satului”, nr. 4, 2003.
15.              Cernăuțeanu, Gabriel, ,,Hristos și personalitatea”, în ,,Învierea”, nr. 9, 2011.
16.              Cherciu, Viorel, ,,Biserica după 1989”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Ortodoxe a Timișoarei”, Timișoara, 1997.
17.              Chermeleu, Adia, ,,Cerul de lemn. Semnificațiile ritualului toacăi în creștinismul românesc”, în ,,Iconostas”, nr. 1, 2008.
18.              Chermeleu, Adrian, ,,Corul Bisericii Sfântul Dimitrie din Giroc, o tradiție de peste 100 de ani”, în ,,Iconostas”, nr. 1, 2008.
19.              Cionchin, Ionel, ,,Cuprinsul revistei ‹‹Lumina Divină››, numerele 1 – 250”, în ,,Lumina Divină”, f. nr., f. an.
20.              Circa, Marius Iosif, ,,‹‹Vatra satului›› - o undă de lumină”, în ,,Vatra satului”, nr. 33, 2015.
21.              Feraru, Remus Mihai, ,,Educație și pedagogie în gândirea Sfântului Ioan Gură de Aur”, în ,,Iconostas”, nr. 2, 2008.
22.              Florescu, Marius, ,,Îndrumări misionare pentru vremea de acum”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2013.
23.              Florescu, Marius, ,,Presa religioasă bănățeană”, în vol. Vasile D. Suciu (coord.), Vatră nouă (2000-2010). Interferențe culturale, Editura David Press Print, Timișoara, 2010.
24.              Ghita, Ieremia B., ,,Icoana lui Hristos în școală”, în ,,Învierea”, nr. 13, 1991.
25.              Ghita, Ieremia B., ,,Vizitele pastorale”, în ,,Învierea”, nr. 5, 1995.
26.              Giroceanu, Ion M., ,,După 70 de ani: Un act de cultură. De la ‹‹Calendarul Girocului pe anul 1936›› la Almanahul ziarului ‹‹Dialog cu cetățenii››, în ,,Lumina satului”, nr. 1, 2006.
27.              Giroceanu, Ion M., ,,O carte document”, în ,,Lumina satului”, nr. 4, 2001.
28.              Gruița, Octavian, ,,Tradiția corală a girocenilor”, în ,,Lumina satului”, nr. 1, 1994.
29.              Itineanț, Vasile, ,,Preocupări pastorale în societatea actuală”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2008.
30.              Jurca, Eugen, ,,Biserica între inerție și înnoire”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 1-3, 1992.
31.              Jurca, Remus, ,,Sigiliul de la Chișoda”, în ,,Lumina satului”, nr. 1, 1996.
32.              Jurca, Remus, ,,Preotul și ziaristul David Voniga (1867 – 1933), în ,,Lumina satului”, nr. 1, 1997.
33.              Jurca, Remus, ,,Un vrednic slujitor al bisericii din Giroc”, în ,,Lumina satului”, nr. 1, 1998.
34.              Jurca Unip, Remus, ,,Calendarul”, în ,,Lumina satului”, nr. 1. 2001.
35.              Jurchescu, Radu, ,,Cum stăm în Biserică”, în ,,Învierea”, nr. 7, 1994.
36.              Liamis, Elias, ,,Drumul care duce la ușa Bisericii”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 1-3, 1993.
37.              †Lucian, Episcopul Caransebeșului, ,,Cuvânt de felicitare adresat revistei ‹‹Lumină lină››, publicația Parohiei Colonia Gătaia, în vol. Valentin Bugariu, Parohia Ortodoxă Colonia Gătaia. Istorie, misiune și viață creștină, Editura Sitech, Craiova, 2011.
38.              Mada, Teofan, ,,Despre interpretarea Bibliei”, în ,,Învierea”, nr. 19, 2003.
39.              Micle, Veniamin, ,,Activitatea pastorală a preotului pentru propovăduirea dreptei credințe”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2006.
40.              Muntean, Vasile, ,,Frumusețea cultului ortodox”, în ,,Îndrumător bisericesc, misionar și patriotic”, Timișoara, 1985.
41.              Murariu, Ion, ,,Epitafurile din cimitirul Girocului (II)”, în ,,Lumina satului”, nr. 2, 2000.
42.              †Nicolae, ,,Altă față a lui Eminescu”, în ,,Lumina satului”, nr. 2, 2000.
43.              †Nicolae, ,,Biserica maica noastră”, în ,,Învierea”, nr. 5, 1990.
44.              †Nicolae, ,,Biserica și asistența socială”, în Învierea, nr. 6, 1990.
45.              †Nicolae, ,,Biserica și bolnavii”, în ,,Învierea”, nr. 16, 1992.
46.              †Nicolae, ,,Biserica și nevoile zilnice”, în ,,Învierea”, nr. 18, 1997.
47.              †Nicolae, ,,Biserica și statul”, în ,,Învierea”, nr. 9, 1990.
48.              †Nicolae, ,,Ce ne desparte și ce ne apropie” în vol. Pe baricadele presei bisericești, vol. II, Editura Învierea, Timișoara, 2000.
49.              †Nicolae, ,,Din nou la școală”, în ,,Învierea”, nr. 18, 1992.
50.              †Nicolae, ,,Hristos în școală”, în ,,Învierea”, nr. 3, 1991.
51.              †Nicolae, ,,La cer, ridic, Doamne, ochii mei”, în ,,Învierea”, nr. 24, 1991.
52.              †Nicolae, ,,La început de drum”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 5-6, 1962.
53.              †Nicolae, ,,Laudă țăranului bănățean”, în ,,Lumina satului”, nr. 4, 1998.
54.              †Nicolae, ,,Minuni și false minuni”, în ,,Învierea”, nr. 4, 1995.
55.              †Nicolae, ,,Nevoia de toleranță și dragoste”, în ,,Învierea”, nr. 19, 1992.
56.              †Nicolae, ,,Nouă publicație parohială”, în ,,Candela Pesacului”, nr. 1, 2010.
57.              †Nicolae, ,,Oastea Domnului ieri și azi”, în ,,Învierea”, nr. 16, 1993.
58.              †Nicolae, ,,Oastea Domnului ieri și azi”, în ,,Învierea”, nr. 4, 1998.
59.              †Nicolae, ,,Oastea Domnului în Eparhia noastră”, în ,,Stânca Vieții”, supliment al foii ,,Învierea”, nr. 4, 2009
60.              †Nicolae, ,,Pastorația deținuților”, în ,,Învierea”, nr. 11, 1993.
61.              †Nicolae, ,,Pelerinajele”, în ,,Învierea”, nr. 14, 1993.
62.              †Nicolae, ,,Presa bisericească”, în ,,Învierea”, nr. 14, 1994.
63.              †Nicolae, ,,Rânduiala în Biserică”, în ,,Învierea”, nr. 20, 1994.
64.              †Nicolae, ,,Religia în școală”, în ,,Învierea”, nr. 18, 1995.
65.              †Nicolae, ,,Rolul mirenilor în Biserică”, în ,,Învierea”, nr. 2, 1990.
66.              †Nicolae, ,,Romii și Biserica”, în ,,Învierea”, nr. 10, 1993.
67.              †Nicolae, ,,Școala lui Iisus”, în ,,Lumina satului”, nr. 5, 1993.
68.              †Nicolae, ,,Unitate în diversitate”, în ,,Învierea”, nr. 4, 1994.
69.              †Nicolae, ,,Vocea poporului”, în ,,Învierea”, nr. 11, 1995.
70.              †Nicolae, ,,Vom avea și noi Teologie”, în ,,Învierea”, nr. 4, 1993.
71.              †Nicolae, ,,Ziua Eroilor”, în ,,Învierea”, nr. 4, 1990.
72.              Olariu, Ioan, ,,Sfânta Liturghie. Citirile Liturghiei”, în ,,Învierea”, nr. 13, 1991.
73.              Oprea, Ioan, ,,Prima zi a săptămânii”, în ,,Învierea”, nr. 9, 1994.
74.              Pârvulescu, Dorina Sabina, ,,Pe marginea frescelor recuperate la Biserica Sfântul Dimitrie din Giroc”, în ,,Iconostas”, nr. 1, 2008.
75.              Petrica, Vasile, ,,Semnificația pomenirii decedaților”, în ,,Îndrumător bisericesc”, Timișoara, 1980.
76.              Petrovici, Cornel, ,,Handicapații printre noi”, în ,,Învierea”, nr. 11, 1998.
77.              Petrovici, Cornel, ,,Sărbătoarea femeilor”, în ,,Învierea”, nr. 7, 1998.
78.              Pop Manuela, ,,Sprijinirea aproapelui la Petru Voi”, în ,,Lumini de Gând”, nr. 5, 2013.
79.              Popovici, Radu, ,,Biserica și problemele vremii actuale”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 7-9, 1994.
80.              Radosav, Dan, ,,Prezența Bisericii la căpătâiul bolnavilor”, în ,,Învierea”, nr. 15, 1996.
81.              Rezuș, Petru, ,,Problema înnoirii Ortodoxiei”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 1-3, 1992.
82.              Rugaci, Adam, ,,Corul bisericesc ortodox din Gătaia la Sintești”, în ,,Curierul de Gătaia”, nr. 1, 1997.
83.              Sebeșan, Nicolae, ,,Chipul lui Iisus în conștiința credincioșilor”, în ,,Îndrumător bisericesc, misionar și patriotic”, Timișoara, 1984.
84.              Sebeșan, Nicolae, ,,Prenumele și numele”, în ,,Învierea”, nr. 8, 1994.
85.              Sebeșan, Nicolae, ,,Ținuta preoțească”, în ,,Învierea”, nr. 19, 1994.
86.              Slevoacă, Ștefan, ,,Urmările negative ale consumului excesiv de alcool”, în ,,Îndrumător bisericesc, misionar și patriotic”, Timișoara, 1987.
87.              Stan, Nicolae Răzvan, ,,Cum participăm la Sfintele Slujbe?” în ,,Învierea”, nr. 11, 2002.
88.              Sterpu, Cezar, ,,Biserica Ortodoxă: Implicații misionare”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 11-12, 1990.
89.              Sturza, Mircea, ,,Sensurile catehetice ale muzicii” în ,,Logos, supliment al foii Învierea”, nr. 4, 2009.
90.              Șerban, Lavinia, ,,Spovedanie: De ce iubesc Ortodoxia?” în ,,Suflet de Dascăl”, nr. 12, 2010.
91.              †Timotei Lugojanul, ,,Pastorația – componentă esențială a activității preoțești”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 7-8, 1983.
92.              Tolcea, Marcel, ,,Notații la Sfântul Ioan”, în ,,Iconostas”, nr. 1, 2009.
93.              Traia, Ioan, ,,Doar țăranii”, în ,,Vatra satului”, nr. 1, 2005.
94.              Traia, Ioan, ,,Reprezentarea mitică a lui Crăciun”, în ,,Vatra satului”, nr. 11, 2007.
95.              Trion, Silvia, ,,Icoana bizantină – de deschidere spre veșnicie”, în ,,Suflet nou”, nr. 8, 2009.
96.              Tulcan, Ioan, ,,Misiunea Bisericii în societatea secularizantă de astăzi, privită în lumina Tainei sfintei Treimi, a Întrupării și a iconomiei mântuirii”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 10-12, 1994.


D.    Varia

1.      ,,Biserica electonică”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 4-6, 1982.
2.      ,,Destinul preoției”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 10-12, 1968.
3.      ,,Difuzarea Bibliei și cunoașterea ei”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 4-6, 1975.
4.                  Editorial, ,,Activitatea editorială – o prestigioasă constantă a Bisericii noastre”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 2, 1989.
5.                  Editorial, ,,Actualitatea presei noastre bisericești”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 4-6, 2010.
6.                  Editorial, ,,Biserica și mass-media sau mass-media în Biserică”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 7-9, 2003.
7.      Editorial, ,,Clonarea la ordinea zilei”, în ,,Învierea”, nr. 3, 2003.
8.      Editorial, ,,Exigențele Bisericii”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 1-3, 1981.
9.      Editorial, ,,Frământările zilnice și credința”, în ,,Învierea”, nr. 3, 2002.
10.  Editorial, ,,Încotro Teologia?”, în ,,Învierea”, nr. 13, 2003.
11.  Editorial, ,,Pastorația rromilor și integrarea europeană”, în ,,Învierea”, nr. 14, 2003.
12.  Editorial, ,,Regăsirea drumului întrerupt odinioară”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 1-2, 1990.
13.  Editorial, ,,Rolul femeilor în Biserică”, în ,,Învierea”, nr. 5, 2005.
14.  Editorial, ,,Semnificațiile spirituale ale pelerinajului”, în ,,Învierea”, nr. 16, 2009.
15.  Fondatorul revistei, ,,Aripi de copil”, în ,,Candela copiilor”, nr. 1, 2012.
16.  ,,Locul și rolul credincioaselor în Biserică”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 7-9, 1975.
17.  ,,Nevoia de căință”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 1-3, 1995.
18.  ,,Paideia”, nr. 1, 2006.
19.  ,,Pentru îngrijirea și înfrumusețarea cimitirelor”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 5-7, 1954.
20.  ,,Serviciile religioase nu sunt spectacole”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 3-4, 1983.
21.  ,,Tăria și slăbiciunea Bisericii”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 7-9, 1995.







[1] Sorin (Mihail Gaşpar), Rabbi de la Galileia, în ,,Drapelul" 1906, nr. 37, p. 2. (după Valentin Bugariu, Protopopul Mihail Gașpar. Studiu monografic, Editura Eurostampa, Timișoara, 2007, p. 309).
[2] Nicolae Corneanu, Pe baricadele presei bisericești, vol. I, Editura Învierea, Timișoara, 2000, p. 5-6.
[3] †Nicolae, ,,Din nou la școală”, în ,,Învierea”, an III, nr. 18 (60), 1992, p. 1-2.
[4] †Nicolae, ,,La cer ridic, Doamne, ochii mei”, în ,,Învierea”, an II, nr. 24 (41), 1991, p. 1.

[5] Preot Vasile Muntean, ,,Frumusețea cultului ortodox”, în ,,Îndrumător bisericesc, misionar și patriotic”, Timișoara, 1985, p. 26-27.

[6] †Lucian, Episcopul Caransebeșului, ,,Cuvânt de felicitare adresat revistei parohiale ‹‹Lumină lină››, publicația parohiei Colonia Gătaia”, în Valentin Bugariu, Parohia Ortodoxă Colonia Gătaia. Istorie, misiune și viață creștină, Editura Sitech, Craiova, 2011, p. 63.
[7] Redacția, ,,Glasul Arhanghelului”, 2012, an. I, nr. 1, p. 1.
[8] Valentin Bugariu, ,,Două reviste religioase rurale din Banatul timișan”, în vol. Administrație românească arădeană. Studii și comunicări din Banat – Crișana, vol. IX, Editura Vasile Goldiș University Prees, Arad, 2014, p. 421.
[9] Ilie Teodorescu, ,,La început de drum”, în ,,Lumina satului. Periodic local apare sub egida Primăriei Giroc-Timiș”, I, nr. 1, aprilie, 1993, p. 1.

[10] Iosif Cerbu, ,,Amintiri despre părintele David Voniga”; Octavian Bocșa, ,,Preotul David Voniga”, în ,,Lumina satului”, an XI, nr. 4 (45), 2003, p. 5.