Joi, 5 brumar cu începere de la orele 9,00 a fost susținut în sala de festivități a Centrului Eparhial din Timișoara examenul pentru obținerea gradului științific I profesional în preoție. La această sesiune au paricipat 24 de clerici din Arhiepiscopia Aradului, Episcopia Caransebeșului și Arhiepiscopia Timișoarei. A fost prezent la această etapă de examinare Înaltpreasfințitul Părinte Ioan, Mitropolitul Banatului, Preasfințitul Părinte Paisie, episcop-vicar eparhial, profesori de la Facultatea de Teologie din Timișoara în calitate de îndrumători științifici ai lucrărilor prezentate.
Din partea parohiei Birda a luat parte la acest examen preotul Valentin Bugariu care a prezentat o lucrare care face referire la posibilitatea propovăduirii lui Hristos prin intermediul presei luând în discuție acest tip de pastorație reflectat în presa bisericească bănățeană.
PASTORAȚIA ÎN BISERICA BĂNĂȚEANĂ REFLECTATĂ ÎN PRESA BISERICEASCĂ
REZUMAT
Studiul Pastorația în Biserica Bănățeană reflectată
în presa bisericească, 126 p., a fost pregătit drept lucrare științifică
pentru obținerea gradului profesional I în preoție sub îndrumarea P. On.
Părinte lect. univ. dr. Vasile Itineanț de la Facultatea de Teologie din
Timișoara.
Structurat în
6 capitole la care se mai adaugă concluziile, bibliografia și o scurtă
Introducere. Lucrarea încearcă să înfățișeze relația dintre Biserică și Presă
prin intermediul publicațiilor eparhiale, parohiale și rurale ivite în
Arhiepiscopia Timișoarei în perioada 1950 – 2015.
Capitolul I
,,Pastorală și misiune prin presă” prezintă câteva formulări ale acestui
raport. Modul de pastorație o reprezintă: eparhia, facultatea de teologie,
protopopiatul, mănăstirea și parohia. Principala îndatorire a preotului este
aceea de a fi educator. Predica în diferitele ei forme de organizare este o
lecție a credinței. Ea transmite un mesaj fie prin formele clasice de
propovăduire (predica, cateheza, ora de religie), fie prin publicații, spațiu
virtual. ș. a. Prin emiterea mesajului se poate închega un dialog, preotul
trebuind să vorbească pe măsura inimii credinciosului. (Antonie Plămădeală).
Cuvântul rostit are o atracție deosebită, lucru probat din vechime: ,,Doamne la cine ne vom duce? Tu ai cuvintele
vieții veșnice” (Ioan 6, 68). Experiența Patericului ne încredințează: cu un singur cuvânt (potrivit n. n.)
poți câștiga pe fratele tău, cu un altul îl poți însă pierde pentru totdeauna.
Evanghelizarea
în fond este un act de cultură. Ea presupune ca finalizare CONVERTIREA, deci o
schimbare radicală a credinței.
Pastorația
presupune găsirea oricărui mijloc de propovăduire a lui Hristos fie prin cuvânt
fie în scris, prin intermediul revistei, broșurii, pliantului, prin
multiplicarea de icoane, calendare, de existența site-ului ̸ blogg-ului
religios, conceperea unor materiale de promovare power-point etc.
Părintele
David Voniga întemeietorul presei bisericești bănățene afirmă faptul că presa e
amvonul timpului modern. O publicație mică cu scop de slujire a comunității.
Profesorul
Marcel Tolcea în Cursul de Jurnalism
apreciază câteva reguli ale textului jurnalistic de care presa bisericească
trebuie să țină seama: concizia și evitarea banalităților. Din text vor fi
eliminate cuvintele și detalile de prisos, evitarea clișeelor și
platitudinilor. Vor fi folosite cuvinte simple. Fraze și propoziții scurte,
simple și se vor scoate din textul scris cu desăvârșire cuvintele evaluative.
Un alt
profesor, de astă dată de teologie, Radu Preda a indentificat aceste banalități
care ar trebui evitate: prezența aerului atemporal, în care doar pastoralele de
Paști și de Crăciun ne indică în ce anotimp suntem, aceleași articole în care
se exaltă ,,corabia vieții” ce plutește pe ,,oceanul ispitelor”, aceleași
relatări despre ,,minunea” descinderii ierarhului locului în nu știu ce sat,
aceleași sfaturi morale date cu aceeași lipsă de realism.
Al doilea
subcapitol al celui dintâi capitol ,,Presa bisericească din Banat. Istoric și
conținut” înfățișează apariția și dezvoltarea presei bisericești în Banat. La
insistențele episcopului Ioan Popasu al Caransebeșului, în 1886 a fost cumpărată și
așezată la Episcopie prima tipografie eparhială din provincia dintre Dunăre și
Mureș. Înainte de această dată, dr. Pavel Vasici a colaborat la Gazeta
Transilvaniei” unde a publicat două materiale pastorale: ,,Tânguirea și
mângâierea” (1830) și ,,Geografia țințirimului” (1840). Alți clerici care au
publicat în foaia brașoveană au fost Nicolae Tincu Velia și Ioan Tomiciu. Pavel
Vasici a fost în perioada 1853-1856 redactorul publicației șaguniene de la
Sibiu.
Cu sprijinul
material al protopopului Meletie Drăghici a apărut în redacția dr. Pavel
Rotariu ziarul ,,Luminatoriul” (1880-1894) la Timișoara. Publicația a fost
realizată după modelul ,,Telegrafului român”. Aici, Emilian Micu publică un
medalion închinat lui Dimitrie Țichindeal.
Valeriu
Braniște a tipărit tot la Timișoara gazeta ,,Dreptatea” care l-a avut în redacție
pe dr. E. Dăianu ajuns protopop la Cluj, iar ca membri corespondenți pe Ilie
Dinurseni și David Voniga.
Același
Braniște de astă dată la Lugoj a scos ,,Drapelul” (1901-1920). În redacție au
fost prezenți și clericii dr. Dimitrie Cioloca și Mihail Gașpar. În 1903 aici a
apărut ,,Tabla de la Lugoj”, un fragment din Evanghelia de la Matei însoțit de
chipuri iconografice vetero - și neotestamentare și un text de exorcizare.
În ,,Foița” ziarului, Mihail Gașpar a
imprimat un text exemplar pentru slujirea pastorală: schița Rabbi din Galileia: ,, ,,Iisus Hristos
încă nu părăsise Galileia şi ţărmul Mării Ghenizaretului, dar vestea despre
minunile Lui pătrunse aproape până în Sichem, un oraş bogat, situat între
grădini de vii din ţinutul Samaritenilor.
Izbăvirea animalelor şi tămăduirea oamenilor
de boli este cerută de la Mântuitorul Iisus Hristos, mai întâi de Obed, ,,un
bătrân avut” din Sichem, apoi de un roman, Publius Septimus, ,,căpitan” în
oastea romană. În cele din urmă, Iisus vindecă durerea unui copil al unei
văduve din Sichem, la rugăciunile pruncului: ,,Biata mamă plângea şi ţinea în
braţele-i slăbite corpul galben transfigurat al copilaşului ei bolnav, care,
tremurând de friguri, o ruga ca să trimită după Rabbi, care iubeşte copiii,
care satură pe cei flămânzi şi vindecă cu atingerea mâinii sale pe cei morboşi.
Mama răspunse plângând: <<Cum pofteşti dragul meu să te părăsească mama,
pentru a căuta pe Rabbi prin Galileea? Obed e bogat şi are mulţi servitori,
aceştia L-au căutat pretutindeni şi nu au dat de El. Septimius e puternic,
dispune de mulţi soldaţi, i-am văzut trecând pe aci – nu L-au găsit. Iisus e
departe şi nu cunoaşte durerile noastre>>.
Dar copilul o rugă, dorind să-L vadă pe
Iisus, şi-i murmură numele Lui printre buzele înviorate. [...]
Şi din nou ţipă copilul: <<Mamă, eu
vreau să văd pe Iisus!>>.
Şi iată... uşa se deschise şi blând şi
iubitor grăi băiatului:
<<Aici sunt!>>”[1].
Cea dintâi publicație bisericească din
Banatul timișan a fost ,,Revista Preoților”. Editată de părintele David Voniga
cu binecuvântarea episcopului Ioan Ignatie Papp al Aradului între 1910-1919 a apărut de trei ori pe
săptămână.
În cadrul Eparhiei nou înființate a
Timișoarei au fost editate câteva publicații: ,,Buletinul Sfintei Episcopii a
Timișoarei” (1940-1941); ,,Biserica Bănățeană” (1941-1948) și ,,Duh și Adevăr”
(1941-1949) sub redacția dr. Ștefan Cioroianu, protopopul Comloșului Mare,
Melentie Șora și Victor Vlăduceanu. Între colaboratorii publicației amintim pe
Marcu Bănescu, Dumitru Belu, Corneliu Sârbu, Gh. Cotoșman, Grigorie Cristescu,
Dumitru Fecioru, Ioan G. Coman, Gala Galaction, Toma Chiricuță, Nicolae Mladin
și Ilarion Felea.
Capitolul al II-lea este închinat revistei
eparhiale ,,Învierea”. Aceasta a apărut la 15 aprilie 1990 cu prilejul
Praznicului Paștilor inițial ca foaie religioasă, apoi publicație cu supliment
și astăzi sub formă de revistă. În timp aceasta a avut 6 suplimente: ,,Stânca
Vieții”, ,,Filocalia”, ,,Tineretul ortodox” și ,,Studențimea ortodoxă” editate
de A.S.C.O.R, ,,Logos”, ,,Femeia ortodoxă” și ,,Supliment catehetic”.
Presa exercită o putere deosebită, care nu
constă în primatul informației, ci în autoritatea scrisului (,,Nu te cred,
arată-mi unde este scris!”) în capacitatea ei colosală de a fi producătoare de
sens și semnificații. (Sorin Preda).
Foaia ,,Învierea” s-a înscris în categoria
ziarului local, scris de comunitate pentru aceasta, în care se oglindește viața
bisericească, cateheza, îndrumările liturgice, chipuri de înaintași, literatură
religioasă (poezie și proză), prezentări bibliografice. Între rubricile
permanente amintim: ,,Sfânta Scriptură – comentată”, ,,Comentarii patristice”,
,,Crâmpeie de cotidian”. Fără publicație comunitatea este ca o biserică fără
amvon sau altar. Îi lipsește ceva, o voce familiară de a fi acasă, o continuitate.
(Jock Lauterer).
Despre
apariția foii ,,Învierea”, ierarhul de la Timișoara nota: ,,În ce mă privește,
folosind răspunderea proprie în Biserică, am contribuit la apariția bilunarului
intitulat ‹‹Învierea›› […] Până înainte cu câteva luni, m-am interesat de
fiecare număr al ‹‹Învierii››, unde am asigurat articolul de fond până
într-atâta, încât un publicist vorbea de ‹‹Învierea mitropolitului Nicolae››
(,,Alfa și Omega”, supliment al ziarului ,,Cotidianul”, an. VI, nr. 6, 1997, p.
7). […] Limitându-mă la foaia
‹‹Învierea››, în articolele de fond apărute, am încercat să iau
atitudine față de problemele care privesc Biserica și credincioșii ei. În tot
ce am publicat aici, m-am străduit să depășesc stereotipia, exprimând idei și
opinii dictate nu de pozițiile așa-zis oficiale, ci ascultând mai ales glasul
conștiinței. Din acest punct de vedere, autorul articolului din ,,Alfa și
Omega”, la care m-am referit puțin mai înainte, vizându-mă că ‹‹mă situez la
extrema cea mai îngăduitoare a Ortodoxiei››”[2].
Biserica este
privită în ochii ierarhului de la Timișoara ca o realitate vie.
Biserica – maica noastră
Biserica – maica noastră
Unitatea Bisericii
Religie ,,populară”
Religie și Stat
Mirenii în Biserică
Oastea Domnului
Religia în școală
Noi exigențe pastorale
Biserica și asistența socială (bolnavi,
handicapați ș. a.)
Exigențe pastorale
,,Rânduiala” în Biserică (Timpul liturgic,
participarea la sfintele slujbe, cateheza, veșmintele liturgice, interpretarea
Bibliei, citirile Sfintei Liturghii, vizitele pastorale, ținuta preoțească,
devieri liturgice)
Alte metode (Ziua Eroilor, pelerinajele,
pastorația rromilor, a deținuților, cea cu privire la trecerea în veșnicie)
Realități eclesiastice (Teologia timișoreană)
Credința în mileniul III (Clonarea, Credința
de azi, Biserica și nevoile zilnice, Femeia în Biserică, Nevoia de toleranță și
dragoste).
Biserica
și mass-media
Biserica și presa
Emisiuni radio
Vocea poporului și misiunea Bisericii
Metoda ieșirii în stradă
Criza financiară și Biserica
Vorbirea de rău
Varia
Hristos și
personalitatea
Biserica și
tinerii
,,Paște” sau
,,Paști”
Duminica
Prenumele și
numele.
Pentru
exemplificare articolul ,,Religia în școală” propune nu impune educația
religioasă în școală. Formele prezenței lui Dumnezeu în mintea și inima
școlarilor fiind: oficierea Te-Deumului la început de an școlar, prezența
icoanelor în sălile de clasă, prezența cărților religioase în biblioteca școlii
(Sfânta Scriptură, Catehisme ș.a.) precum și organizarea de activități cu
elevii în afara școlii. (ex. serbarea de Crăciun, tabere)[3].
Unele
articole au un conținut jurnalistic: ,,Vocea poporului”, ,,Atenție la
ziariști”, ,,Metoda ieșirii în stradă”, ,,Minuni și false minuni”, ,,Vorbirea
de rău”. Prin intermediul foii eparhiale
este demontată ideea unei Biserici prosperă financiar atâta vreme cât
credincioșii care o compun se află într-o nesfârșită criză economică: ,,În
realitate însă, criza financiară prin care trecem a adus Biserica și multiplele
ei anexe în pragul falimentului. Încasările constând din daniile și
contribuțiile benevole ale credincioșilor, din vânzarea unora din produsele
proprii (lumânări, cărți și publicații, alte obiecte bisericești), pe de-o
parte –cu mici excepții– au rămas la aceleași valori ori, dacă s-au mărit,
creșterea n-a atins proporția liberalizării prețurilor; pe de o parte, s-au
înjumătățit ori chiar mai mult, proporțional cu diminuarea veniturilor
populației. Această criză financiară a creat instituțiilor bisericești
(eparhii, protopopiate, parohii, așezăminte mănăstirești, școli teologice,
etc.) imposibilitatea de a mai avea de unde plăti salariile, cheltuielile
gospodărești, impozitele… În ce privește pe preoți, mulți i-au învinuit sau îi
mai învinuiesc încă pe motiv că ar beneficia de salarii exagerate, dar
majoritatea nu-și realizează aceste salarii și aproape că e greu să-ți
imaginezi cum se descurcă, mai ales că cei mai mulți – cum e cazul în eparhia
noastră – sunt relativ tineri și au familie cu tot ce comportă întreținerea ei.
[…] În plus, orice parohie nu poate funcționa normal fără alți salariați, în
mod special cântăreți și crâsnici. Mulți împlinesc astfel de servicii benevol,
dar sunt mulți care au nevoie sau chiar pretind salariu și nu pot fi refuzați.
Se adaugă apoi întreținerea bisericii ori capelei, casei parohiale și
cimitirului. Cu ce mijloace, din ce resurse? Dacă parohia trebuie acum să-și
construiască, repare sau picteze biserica, dacă n-are casă parohială și
încearcă să edifice ori să cumpere una, te întrebi din nou cum și cu ce?”[4].
Capitolul
III este destinat revistei teologice ,,Altarul Banatului”. Deși revistă
teologică în sumarul fiecărui număr regăsim îndrumări pastorale, liturgice,
canonice, omiletice și catehetice. Aceste precizări practice sunt cuprinse în
rubricile: ,,Îndrumări omiletice”, ,,Dreapta învățătură a Bisericii”, ,,Note și
comentarii”, ,,Știri din viața Eparhiei” și Editorialul.
Revista
a apărut în prima serie ca revistă a Academiei Teologice la Caransebeș în anii
1944-1947, apoi la Timișoara ca ,,Biserica Bănățeană”, ,,Buletinul Sfintei
Episcopii a Timișoarei”. În perioada anilor 1951-1989 revista a apărut sub
titulatura ,,Mitropolia Banatului”, iar din 1990 a revenit la numele
inițial.
Redacția
a fost compusă din mitropolitul Banatului, președinte, episcopii de la Arad,
Caransebeș, episcopii vicari, vicepreședinți, consilieri eparhiali, decanii
facultăților de teologie, profesori universitari, membri. Între aceștia amintim
selectiv pe: Gh. Cotoșman (1948-1968), Ion B. Mureșianu (1969-1971), Sorin
Cosma (1969-2006), Ioan Tulcan (1987 – astăzi), Eugen Jurca (1992-1994). În
șirul redactorilor consemnăm pe: Nicolae Corneanu (1951-1956), Victor Vlăduceanu
(1956-1962), Ioan Negruțiu (1978-1981) și corector pe: Nicolae Cornean
(1965-1971).
Biserica
între tradiție și înnoire
Destinul
preoției, exigența Bisericii, norma pastorală, locul și rolul eclezial al
femeii
Difuzarea Bibliei
Misiunea Bisericii (implicarea, influența
societății prin actul misionar, ,,Tăria și slăbiciunea Bisericii”, Biserica și
problemele actuale, predarea religiei în școală, servicii religioase
televizate, Biserica electronică)
Înnoirea Bisericii
Cimitirul. Norme pastorale și
gospodărești
Biserica și mass-media
Programul
revistei
Activitatea
editorială
Nevoia de
căință
Biserica în
mass-media
Capitolul al
IV-lea este destinat Calendarului almanah al Eparhiei. Primul astfel de
Calendar a apărut în 1941 la Timișoara. Oprit de instaurarea regimului
comunist, reapare în 1980 sub forma unui Îndrumător bisericesc, misionar și
patriotic. În perioada 1990 – 1993 sub titlul ,,Calendarul românului” apoi
,,Almanah bisericesc” și astăzi ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei.
Ca raport al
sumarului el se aseamănă cu Ceaslovul
având un dublu rol de informare: calendarul propriu-zis și șematismul
Arhiepiscopiei și unul formativ cuprinzând articole practice.
Articolele
tipărite au caracter misionar: Biserica și cultura, Satul și credința,
Eccleziologia pastorală, dar și pastoral: locul și rolul mirenilor în biserică,
rolul formator al cultului, consumul de alcool, preotul în viața
credincioșilor.
Cultul este un
mijloc propice al pastorației. Frumusețea cultului, somptuozitatea acestuia
este un alt mijloc practic plin de învățături pastorale: ,,La finele sec. IX-
potrivit unei cronici – solii unui cârmuitor din Răsărit, dornic de
încreștinare, au ajuns la ‹‹grecii›› (bizantinii) din Constantinopol și au
intrat în catedrala Sfânta Sofia unde adânc impresionați nu mai știau ‹‹dacă se
află în cer sau pe pământ››. Ei s-au convins în sfârșit că ‹‹acolo locuiește
Dumnezeu›› și că slujba ce se oficia acolo e ‹‹mai minunată decât oricare
alta››.[…] Măreția cultului ortodox o dă
împrejurarea că el săvârșește în și prin Biserică, ‹‹Trupul›› lui Hristos
(Coloseni), de unde și aspectul eclesiastic al ‹‹închinăciunii››. Prin cult
Biserica trăiește plenar credința în ‹‹Duhul și Adevărul›› ce o animă. Iar ca
edificiu biserica este ‹‹cerul pe pământ în care Dumnezeu de sus sălășluiește
și se preumblă››, cum se exprima patriarhul constantinopolitan Gherman
(650-733) în Tâlcuirea Sfintei Liturghii,
Migne, P. G. XCVIII, 394-5). Somptuozitatea cultului nostru –oriunde ar fi
parohia unde se oficiază – reiese și din înfățișarea sa doxologică de mărire la
adresa Divinității sunt nenumărate. Ele procură deosebită bucurie lăuntrică și
elevație spirituală. Pomenim doar minunatul condac de Crăciun, creația
Sfântului Roman Melodul: ‹‹Fecioara astăzi mai presus de ființă naște…››”[5].
Capitolul al
V-lea este destinat publicaților parohiale. Apărute cu binecuvântarea
Mitropolitului Nicolae, ele, au adus o veste bună în principal credincioșilor
fiind un mijloc eficient de catehizare. (Vasile Gordon). Am identificat nu mai
puțin de 15 astfel de publicații care au îmbogățit catehizarea parohială. În
marea lor majoritate aceste publicații au fost distribuite credincioșilor,
puține au ajuns la biblioteci, nici măcar la depozitul legal, și de aceea
demersul nostru este îngreunat de la început. Totuși, vom aminti de revistele
de care avem știință sau pe care le-am consultat fie măcar un singur număr. Ne
vom folosi în prezentarea acestora de ordinea alfabetică.
,,Anghelos”
(Sînmihaiul Român)
,,Apostolii”
(Timișoara, Viile Fabric)
,,Arhanghelul”
(Birda)
,,Buletin
Parohial”, Lugoj
,,Buletin Parohial”, (Timișoara, Fabric Vest)
,,Candela Pesacului”
,,Lovrinul
ortodox”
,,Iconostas” (Giroc)
,,Lumina Divină” (Timișoara, Calea Lugojului)
,,Lumina
din Plopi”
,,Lumină
Lină” (Colonia Gătaia)
,,Luminătorul Giarmatei”
,,Paideia” (Giulvăz)
,,Sfeșnicul”
(Mașloc)
,,Vatră
nouă” (Giarmata Vii).
Din
cele 15 publicații amintim pe cele editate în parohiile Colonia Gătaia și
Birda.
Publicația
,,Lumină lină” a apărut între anii 2005-2011 în parohia Colonia Gătaia. A avut
ca rubrici permanente: Editorial, Povestea Vorbei, Valori poetice, Restituiri,
Urme din trecut, Documentar, Cateheză, Semne, Meditația zilei, Cronica
parohială și prezentări bibliografice. Între colaboratori amintim pe regretatul
Magistru G. I. Tohăneanu, profesorii universitari Rodica Popescu, Ioan Viorel
Boldureanu, Florin Dobrei, muzeografi, profesori, bibliotecari, preoți.
Revista s-a
bucurat de apreciere locală: ,,revista… o scriere bisericească de mare valoare
prin conținut și perseverență. În paginile revistei sunt întâlnite articole cu
conținut duhovnicesc, restituiri ale istoriei locale, aspecte din viața
catehetică a parohiei, întreprinderi culturale de mare valoare. Misiunea pe
care o împlinește această revistă în rândul credincioșilor se înscrie pe linia
de promovare a valorilor creștine autentice și, în tonul întregii prese
bisericești, liptă pentru înlăturarea ideilor ce duc la dezrădăcinare
identitară și culturală…”[6].
Continuatoare
ca mesaj și structură este revista ,,Arhanghelul” ce apare din ianuarie 2012 la
Birda. Și aceasta este gândită și realizată ca publicație trimestrială în 8
pagini. Editorialul primului număr mărturisește: Revista noastră își va propune
să răspândească învățătura Mântuitorului Hristos precum și ale informații
culturale. Crezul nostru este de a da cititorilor o revistă parohială,
trimestrială de interes religios și cultural, lipsită de orice certuri politice
și confesionale și având în vedere doar cultivarea și formarea cercului de cititori[7]. Între
colaboratori amintim profesori universitari: Mirela Borchin, Virginia Ardelean,
scriitori: Nina Ceranu, istorici, poeți: Dimitrie Aceea, preoți, profesori,
teologi, copii din grupa de cateheză parohială.
Publicația a
popularizat anii omagiali proclamați de Patriarhie, a făcut cunoscut
demersurile catehetice din parohie: cateheze, vizionare de film documentar,
comemorări, lansări de carte, apariția de publicații locale, organizarea unor
simpozioane locale: ,,Forumul publiciștilor bănățeni”. (2014).
Înaltpreasfințitul
Nicolae a apreciat această revistă scriind: ,,Cinstite Părinte. Confirm
primirea ultimului număr al publicației ‹‹Arhanghelul››. Apreciez strădania ce
o depuneți pentru apariția grafică în condiții excepționale a acestei reviste și
totodată mulțumesc pentru paginile pe care mi le-ați dedicat. Atotputernicul
Dumnezeu să Vă binecuvinteze. †Mitropolit Nicolae”[8].
Ultimul
capitol, al VI-lea este destinat presei sătești. Publicațiile editate de
Societăți, Asociații, Școli și Primări au număr de număr un cuvânt de
binecuvântare ori de învățătură conceput de preotul locului. Au fost luate în
discuție 8 astfel de reviste:
,,Cenăzeanul”
,,Curierul
de Gătaia”
,,Jurnal de Gătaia”
,,Lumina Giroceană”
,,Lumina satului” (Giroc)
,,Medveșanul”
(Urseni)
,,Suflet nou” (Comloșu Mare)
,,Vatra
satului” (Ferendia)
Din
acestea ne-am oprit în câteva cuvinte la revista ,,Lumina satului” care a
apărut între anii 1993 și 2010, deci 17 ani în redacția prof. Ion Murariu sub
egida Primăriei până în 1996 apoi a Școlii Gimnaziale din Giroc. Primarul
comunei, principalul sprijinitor financiar al revistei și-a făcut din apariția
revistei un crez: ,,Cu toții am hotărât să aducem un dar de Sfintele Paști
celor 5.000 locuitori de pe aceste străvechi meleaguri prin înființarea gazetei
‹‹Lumina satului››. Ne-am încumetat la săvârșirea acestui act de cultură și de
informație din dorința de a continua un început făcut cu peste o jumătate de
veac în urmă de distinșii intelectuali: preoții David Voniga și Horia Vișoiu, care
au gândit și au simțit ca și noi, editând ziarele locale ‹‹Glasul preoților››
și ‹‹Renașterea››. Publicația noastră își propune să scoată în lumină fapte și
nume, multora necunoscute, care, în trecătoarea viață au trudit pentru mai
binele lor și al semenilor, sporind cu un strop de frumusețe viața în acest
colț de țară”[9]. În această revistă a
colaborat mitropolitul Nicolae, preoți de la Catedrala mitropolitană, parohul
Adrian Chermeleu.
În
paginile revistei au fost realizate medalione ale preoților Voniga, Chișodan și
Aga. Am reținut cel închinat părintelui presei bănățene din Banatul de Câmpie:,,Sunt
unul dintre puținii contemporani cu părintele David Voniga. L-am cunoscut de
când eram copil. Aveam 20 de ani când s-a sfârșit din viață. Era un om potrivit
ca statură, cu o figură gravă, impunătoare. Purta mustață și barbă ascuțită,
după moda timpului. Ochii îi erau vii, pătrunzători, în vorbe îi simțeai
căldura sufletească. Fiind elev, îmi amintesc cum venea la școală, sâmbăta, ca
să țină cu noi ora de religie. După ce termina, ne încolona câte doi și plecam
însoțiți de învățătorul Bocșa la biserică pentru vecernie. Acolo, noi copiii
cântam în cor în timpul slujbei, după care ne întoarcem la școală. Duminică,
toți copiii veneam la biserică și ne așezam lângă strană. Rareori lipsea
cineva. Cât timp ținea slujba, stăteam cu emoție, cuviincioși și ascultam cu
evlavie. […] Întotdeauna predica era așteptată cu emoție. Părintele era un
foarte bun orator. Vorbea cu însuflețire, se transfigura și ne mișca sufletește
pe cei prezenți. […] Pe lângă cele vorbite și scrise a trecut și la realizări
practice. Astfel, a pus bazele unei asociații ‹‹Temperația››, un fel de
cantină, unde se adunau la sfat și distracții la un pahar de sirop. Această
asociație funcționa în casa preotului Trifu Petcu, unde membrii se adunau
periodic, mai ales duminica și în sărbători, numărul celor participanți fiind
în permanentă creștere, iar birturile au ajuns în stare de faliment”[10]. Au
fost lămurite etimologia unor sărbători, activitatea Corului bisericesc etc.
BIBLIOGRAFIE (SELECTIV)
A. Volume
1.
Braniște, Valeriu, Amintiri
din închisoare (însemnări contimporane și autobiografice), Editura Minerva,
București, 1972.
2.
Bria, Ion, Liturghia
după Liturghie. O tipologie a misiunii apostolice și mărturiei creștine azi, Editura
Athena, București, 1996.
3.
Buga, Ion, Pastorala.
Calea preotului, Editura Sfântul Gheorghe – Vechi, București, 1996.
4.
Bugariu, Valentin, Parohia
Ortodoxă Colonia Gătaia. Istorie, misiune și viață creștină, Editura
Sitech, Craiova, 2011.
5.
Bugariu, Valentin, Protopopul
Mihail Gașpar. Studiu monografic, Editura Eurostampa, Timișoara, 2007.
6.
Coman, Mihai, Introducere
în sistemul Mass – Media, Editura Polirom, Iași, 1999.
7.
Coman, Mihai, Mass
– Media mit și ritual. O perspectivă antropologică, Editura Polirom, Iași,
2003.
8.
Corneanu, Nicolae, Pe
baricadele presei bisericești, 2 vol., Editura Învierea, Timișoara, 2000.
9.
Dascălu, Nicolae, Parabola
făcliei aprinse. Comunicarea religioasă în era informațională, Editura
Basilica a Patriarhiei Române, București, 2012.
10.
David, Ioan, Presă
și cultură, Editura David Press Print, Timișoara, 2012.
11.
David, Ioan, Presa
românească din Banat, Editura David Press Print, Timișoara, 2012.
12.
Dobrei, Florin, Revista
teologică Altarul (Mitropolia) Banatului (1944 – 1947; 1951 – 2011). Repere
monografice, Editura Academiei Române, Centrul de Studii Transilvane, Cluj
– Napoca ̸ Învierea, Timișoara, 2013.
13.
Florescu, Marius, Misiunea
în slujba Bisericii lui Hristos, Editura Eurostampa, Timișoara ̸ ,,Astra
Museum”, Sibiu, 2014.
14.
Gordon, Vasile, Introducere
în Catehetica ortodoxă, Editura Sophia, București, 2004.
15.
Gross, Peter, Mass
Media și democrația în țările Europei de Est, trad. Mălina Iordan, Editura
Polirom, Iași, 2004.
16.
Jinga, Constantin, Lanțul
de la bicicletă. Lecturi biblice parohiale, Editura Marineasa, Timișoara,
2002.
17.
Lauterer, Jock, Ziarul
local. Cum să scrii pentru pentru publicația unei comunități, trad. Alina
Măriuț, Silvia Chirilă, Editura Polirom, Iași, 2010.
18.
Murariu, Ion, Revista
,,Lumina satului” (Giroc, Timiș). Repere monografice, Editura Mirton,
Timișoara, 2010.
19.
Petcu, Marian (coord.), Istoria jurnalismului în date. Enciclopedie cronologică, Editura
Polirom, Iași, 2012.
20.
Plămădeală, Antonie, Preotul în Biserică, în lume, acasă, Tiparul Tipografiei Eparhiale,
Sibiu, 1996.
21.
Preda, Sorin, Jurnalismul
cultural și de opinie, Editura Polirom, Iași, 2006.
22.
Popa, Gheorghe Cristian, Preotul misionar în areopagul mediatic. Mijloace moderne de comunicare
în pastorația ortodoxă, Editura Cuvântul Vieții a Mitropoliei Munteniei și
Dobrogei, București, 2013.
23.
Szabo, Lucian Vasile, Libertate și comunicare în lumea presei. Principii, norme, reguli.
Limbajul mass – media, Editura Amarcord, Timișoara, 1999.
24.
Tohăneanu, G. I., Lampa
de lângă tâmplă, Editura Amphora, Timișoara, 2005.
25.
Voniga, David, Presa
bisericească. Importanța ei și mijloacele de întreținere, Editura Huniadi,
Timișoara, f. a.
B. Studii
1.
2.
Bugariu, Valentin, ,,Două reviste religioase rurale din Banatul timișan”, în
vol. Doru Sinaci, Emil Arbonie (coord.),
Administrație românească arădeană. Studii
și comunicări din Banat – Crișana, vol. IX, Editura ,,Vasile Goldiș”
University Press, Arad, 2014.
3.
Bugariu, Valentin, ,,Protopopul dr. Ștefan Cioroianu (1886 – 1970). Evocare”,
în rev. ,,Altarul Banatului”, XXVI, nr.
1 – 3, 2015.
4.
Carebia, Florin, ,,Incursiune în presa bisericească până la 1948 (zona
Timișoara – Caransebeș), în ,,Analele Universității de Vest. Seria Teologie”,
II-IV, 1996 – 1998.
5.
Dascălu, Nicolae, ,,Funcțiile și rolul presei în societatea de ieri și azi”, în
vol. Ioan Tulcan, Filip Albu (coord.), ,,Calea
Mântuirii” la zece ani de la apariție (2000-2010). Importanța pastoral –
misionară și culturală a presei bisericești în Ortodoxia românească, Editura
Universității Aurel Vlaicu, Arad, 2010.
6.
Jinga, Constantin, ,,Timișoara Fabric – Vest. Un buletin parohial pe înțelesul
tuturor”, în vol. Pentru o democrație a
valorilor: strategii de comunicare religioasă într-o societate pluralistă.
Seminar internațional organizat de Colegiul Noua Europă, București 30 noiembrie
– 1 decembrie 2001, f . ed., București, 2002.
9.
Murariu, Ion, ,,Revista ‹‹Iconostas››, o publicației trimestrială de cultură și
educație creștin – ortodoxă” în Octavian Gruița, Biserica Ortodoxă Sfântul Dimitrie – Giroc. Monografie, Editura
Marineasa, Timișoara, 2013.
10.
Preda, Radu, ,,Antena Bisericii. Presa bisericească între propovăduire și
imagine…”, în vol. Pentru o democrație a
valorilor: strategii de comunicare religioasă într-o societate pluralistă.
Seminar internațional organizat de Colegiul Noua Europă, București 30 noiembrie
– 1 decembrie 2001, f . ed., București, 2002.
13.
Scridon, Alin Cristian, ,,David Voniga – omul vieții spirituale și culturale
timișorene. ‹‹Revista Preoților››”, în vol. Alin Cristian Scridon, Viorel
Cherciu (coord.), Istorie și cultură în
Banat, Editura Brumar, Timișoara, 2013.
14.
Tolcea, Marcel, ,,Elemente de redactare a textului jurnalistic”, în Mihai Coman
(coord.), Manual de Jurnalism. Tehnici de
redactare, vol. II, Editura Polirom, Iași, 1999.
C. Articole
1.
Ardelean, Flavius, ,,Religia în școală în perspectiva
integrării europene”, în ,,Altarul Babatului”, nr. 7-9, 2006.
2.
Ardelean, Iosif, ,,Metoda ieșirii în stradă”, în
,,Învierea”, nr. 2, 1996.
3.
Ardelean, Iosif, ,,Biserica și mass – media”, în
,,Învierea”, nr. 9, 1996.
4.
Băloni, Dimitrie, ,,Un precursor: Victor Aga”, în
,,Lumina satului”, nr. 1, 1995.
5.
Bocșa, Octavian, ,,Preotul David Voniga”, în ,,Lumina
satului”, nr. 4, 2003.
6.
Bocșa, Octavian, ,,Un precursor… Părintele David
Voniga”, în ,,Lumina satului”, nr. 1, 1997.
7.
Borchin, Mirela Ioana, ,,Portretul unui mitropolit
uitat: Vasile Lăzărescu (1894 – 1969). Dr. în Teologie, Mitropolit al
Banatului”, în ,,Arhanghelul”, nr. 1 (14), 2015.
8.
Bude, Ioan, ,,Elemente de eclesiologie euharistică și
pastorală”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2007.
9.
Bude, Ioan, ,,Misiune, evanghelizare, pastorație și
cult”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2004.
10.
Bugariu, Valentin, ,,Actualitatea învățământului
catehetic parohial”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara,
2011.
11.
Buzărnescu, Ștefan, ,,Cui îi este teamă de predarea
confesională a religiei în învățământul preuniversitar”, în ,,Iconostas”, nr.
1, 2008.
12.
Carebia, Adrian, ,,Satul și credința la început de
mileniu III”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2003.
13.
.
14.
Cerbu, Iosif, ,,Amintiri despre părintele David
Voniga”, în ,,Lumina satului”, nr. 4, 2003.
15.
Cernăuțeanu, Gabriel, ,,Hristos și personalitatea”, în
,,Învierea”, nr. 9, 2011.
16.
Cherciu, Viorel, ,,Biserica după 1989” , în ,,Calendarul
Arhiepiscopiei Ortodoxe a Timișoarei”, Timișoara, 1997.
17.
Chermeleu, Adia, ,,Cerul de lemn. Semnificațiile
ritualului toacăi în creștinismul românesc”, în ,,Iconostas”, nr. 1, 2008.
18.
Chermeleu, Adrian, ,,Corul Bisericii Sfântul Dimitrie
din Giroc, o tradiție de peste 100 de ani”, în ,,Iconostas”, nr. 1, 2008.
19.
Cionchin, Ionel, ,,Cuprinsul revistei ‹‹Lumina
Divină››, numerele 1 – 250” ,
în ,,Lumina Divină”, f. nr., f. an.
20.
Circa, Marius Iosif, ,,‹‹Vatra satului›› - o undă de
lumină”, în ,,Vatra satului”, nr. 33, 2015.
21.
Feraru, Remus Mihai, ,,Educație și pedagogie în
gândirea Sfântului Ioan Gură de Aur”, în ,,Iconostas”, nr. 2, 2008.
22.
Florescu, Marius, ,,Îndrumări misionare pentru vremea
de acum”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2013.
23.
Florescu, Marius, ,,Presa religioasă bănățeană”, în
vol. Vasile D. Suciu (coord.), Vatră nouă
(2000-2010). Interferențe culturale, Editura David Press Print, Timișoara,
2010.
24.
Ghita, Ieremia B., ,,Icoana lui Hristos în școală”, în
,,Învierea”, nr. 13, 1991.
25.
Ghita, Ieremia B., ,,Vizitele pastorale”, în
,,Învierea”, nr. 5, 1995.
26.
Giroceanu, Ion M., ,,După 70 de ani: Un act de cultură.
De la ‹‹Calendarul Girocului pe anul 1936›› la Almanahul ziarului ‹‹Dialog cu
cetățenii››, în ,,Lumina satului”, nr. 1, 2006.
27.
Giroceanu, Ion M., ,,O carte document”, în ,,Lumina
satului”, nr. 4, 2001.
28.
Gruița, Octavian, ,,Tradiția corală a girocenilor”, în
,,Lumina satului”, nr. 1, 1994.
29.
Itineanț, Vasile, ,,Preocupări pastorale în societatea
actuală”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, Timișoara, 2008.
30.
Jurca, Eugen, ,,Biserica între inerție și înnoire”, în
,,Altarul Banatului”, nr. 1-3, 1992.
31.
Jurca, Remus, ,,Sigiliul de la Chișoda”, în ,,Lumina
satului”, nr. 1, 1996.
32.
Jurca, Remus, ,,Preotul și ziaristul David Voniga (1867
– 1933), în ,,Lumina satului”, nr. 1, 1997.
33.
Jurca, Remus, ,,Un vrednic slujitor al bisericii din
Giroc”, în ,,Lumina satului”, nr. 1, 1998.
34.
Jurca Unip, Remus, ,,Calendarul”, în ,,Lumina satului”,
nr. 1. 2001.
35.
Jurchescu, Radu, ,,Cum stăm în Biserică”, în
,,Învierea”, nr. 7, 1994.
36.
Liamis, Elias, ,,Drumul care duce la ușa Bisericii”, în
,,Altarul Banatului”, nr. 1-3, 1993.
37.
†Lucian, Episcopul Caransebeșului, ,,Cuvânt de
felicitare adresat revistei ‹‹Lumină lină››, publicația Parohiei Colonia
Gătaia, în vol. Valentin Bugariu, Parohia
Ortodoxă Colonia Gătaia. Istorie, misiune și viață creștină, Editura
Sitech, Craiova, 2011.
38.
Mada, Teofan, ,,Despre interpretarea Bibliei”, în
,,Învierea”, nr. 19, 2003.
39.
Micle, Veniamin, ,,Activitatea pastorală a preotului
pentru propovăduirea dreptei credințe”, în ,,Calendarul Arhiepiscopiei
Timișoarei”, Timișoara, 2006.
40.
Muntean, Vasile, ,,Frumusețea cultului ortodox”, în
,,Îndrumător bisericesc, misionar și patriotic”, Timișoara, 1985.
41.
Murariu, Ion, ,,Epitafurile din cimitirul Girocului
(II)”, în ,,Lumina satului”, nr. 2, 2000.
42.
†Nicolae, ,,Altă față a lui Eminescu”, în ,,Lumina
satului”, nr. 2, 2000.
43.
†Nicolae, ,,Biserica maica noastră”, în ,,Învierea”,
nr. 5, 1990.
44.
†Nicolae, ,,Biserica și asistența socială”, în
Învierea, nr. 6, 1990.
45.
†Nicolae, ,,Biserica și bolnavii”, în ,,Învierea”, nr.
16, 1992.
46.
†Nicolae, ,,Biserica și nevoile zilnice”, în ,,Învierea”,
nr. 18, 1997.
47.
†Nicolae, ,,Biserica și statul”, în ,,Învierea”, nr. 9,
1990.
48.
†Nicolae, ,,Ce ne desparte și ce ne apropie” în vol. Pe baricadele presei bisericești, vol.
II, Editura Învierea, Timișoara, 2000.
49.
†Nicolae, ,,Din nou la școală”, în ,,Învierea”, nr. 18,
1992.
50.
†Nicolae, ,,Hristos în școală”, în ,,Învierea”, nr. 3,
1991.
51.
†Nicolae, ,,La cer, ridic, Doamne, ochii mei”, în
,,Învierea”, nr. 24, 1991.
52.
†Nicolae, ,,La început de drum”, în ,,Mitropolia
Banatului”, nr. 5-6, 1962.
53.
†Nicolae, ,,Laudă țăranului bănățean”, în ,,Lumina
satului”, nr. 4, 1998.
54.
†Nicolae, ,,Minuni și false minuni”, în ,,Învierea”,
nr. 4, 1995.
55.
†Nicolae, ,,Nevoia de toleranță și dragoste”, în
,,Învierea”, nr. 19, 1992.
56.
†Nicolae, ,,Nouă publicație parohială”, în ,,Candela
Pesacului”, nr. 1, 2010.
57.
†Nicolae, ,,Oastea Domnului ieri și azi”, în
,,Învierea”, nr. 16, 1993.
58.
†Nicolae, ,,Oastea Domnului ieri și azi”, în
,,Învierea”, nr. 4, 1998.
59.
†Nicolae, ,,Oastea Domnului în Eparhia noastră”, în
,,Stânca Vieții”, supliment al foii ,,Învierea”, nr. 4, 2009
60.
†Nicolae, ,,Pastorația deținuților”, în ,,Învierea”,
nr. 11, 1993.
61.
†Nicolae, ,,Pelerinajele”, în ,,Învierea”, nr. 14,
1993.
62.
†Nicolae, ,,Presa bisericească”, în ,,Învierea”, nr.
14, 1994.
63.
†Nicolae, ,,Rânduiala în Biserică”, în ,,Învierea”, nr.
20, 1994.
64.
†Nicolae, ,,Religia în școală”, în ,,Învierea”, nr. 18,
1995.
65.
†Nicolae, ,,Rolul mirenilor în Biserică”, în
,,Învierea”, nr. 2, 1990.
66.
†Nicolae, ,,Romii și Biserica”, în ,,Învierea”, nr. 10,
1993.
67.
†Nicolae, ,,Școala lui Iisus”, în ,,Lumina satului”,
nr. 5, 1993.
68.
†Nicolae, ,,Unitate în diversitate”, în ,,Învierea”,
nr. 4, 1994.
69.
†Nicolae, ,,Vocea poporului”, în ,,Învierea”, nr. 11,
1995.
70.
†Nicolae, ,,Vom avea și noi Teologie”, în ,,Învierea”,
nr. 4, 1993.
71.
†Nicolae, ,,Ziua Eroilor”, în ,,Învierea”, nr. 4, 1990.
72.
Olariu, Ioan, ,,Sfânta Liturghie. Citirile Liturghiei”,
în ,,Învierea”, nr. 13, 1991.
73.
Oprea, Ioan, ,,Prima zi a săptămânii”, în ,,Învierea”,
nr. 9, 1994.
74.
Pârvulescu, Dorina Sabina, ,,Pe marginea frescelor
recuperate la Biserica Sfântul Dimitrie din Giroc”, în ,,Iconostas”, nr. 1,
2008.
75.
Petrica, Vasile, ,,Semnificația pomenirii decedaților”,
în ,,Îndrumător bisericesc”, Timișoara, 1980.
76.
Petrovici, Cornel, ,,Handicapații printre noi”, în
,,Învierea”, nr. 11, 1998.
77.
Petrovici, Cornel, ,,Sărbătoarea femeilor”, în
,,Învierea”, nr. 7, 1998.
78.
Pop Manuela, ,,Sprijinirea aproapelui la Petru Voi”, în
,,Lumini de Gând”, nr. 5, 2013.
79.
Popovici, Radu, ,,Biserica și problemele vremii
actuale”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 7-9, 1994.
80.
Radosav, Dan, ,,Prezența Bisericii la căpătâiul
bolnavilor”, în ,,Învierea”, nr. 15, 1996.
81.
Rezuș, Petru, ,,Problema înnoirii Ortodoxiei”, în
,,Altarul Banatului”, nr. 1-3, 1992.
82.
Rugaci, Adam, ,,Corul bisericesc ortodox din Gătaia la
Sintești”, în ,,Curierul de Gătaia”, nr. 1, 1997.
83.
Sebeșan, Nicolae, ,,Chipul lui Iisus în conștiința
credincioșilor”, în ,,Îndrumător bisericesc, misionar și patriotic”, Timișoara,
1984.
84.
Sebeșan, Nicolae, ,,Prenumele și numele”, în
,,Învierea”, nr. 8, 1994.
85.
Sebeșan, Nicolae, ,,Ținuta preoțească”, în ,,Învierea”,
nr. 19, 1994.
86.
Slevoacă, Ștefan, ,,Urmările negative ale consumului
excesiv de alcool”, în ,,Îndrumător bisericesc, misionar și patriotic”,
Timișoara, 1987.
87.
Stan, Nicolae Răzvan, ,,Cum participăm la Sfintele
Slujbe?” în ,,Învierea”, nr. 11, 2002.
88.
Sterpu, Cezar, ,,Biserica Ortodoxă: Implicații
misionare”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 11-12, 1990.
89.
Sturza, Mircea, ,,Sensurile catehetice ale muzicii” în
,,Logos, supliment al foii Învierea”, nr. 4, 2009.
90.
Șerban, Lavinia, ,,Spovedanie: De ce iubesc Ortodoxia?”
în ,,Suflet de Dascăl”, nr. 12, 2010.
91.
†Timotei Lugojanul, ,,Pastorația – componentă esențială
a activității preoțești”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 7-8, 1983.
92.
Tolcea, Marcel, ,,Notații la Sfântul Ioan”, în
,,Iconostas”, nr. 1, 2009.
93.
Traia, Ioan, ,,Doar țăranii”, în ,,Vatra satului”, nr.
1, 2005.
94.
Traia, Ioan, ,,Reprezentarea mitică a lui Crăciun”, în
,,Vatra satului”, nr. 11, 2007.
95.
Trion, Silvia, ,,Icoana bizantină – de deschidere spre
veșnicie”, în ,,Suflet nou”, nr. 8, 2009.
96.
Tulcan, Ioan, ,,Misiunea Bisericii în societatea
secularizantă de astăzi, privită în lumina Tainei sfintei Treimi, a Întrupării
și a iconomiei mântuirii”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 10-12, 1994.
D. Varia
1.
,,Biserica electonică”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr.
4-6, 1982.
2.
,,Destinul preoției”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr.
10-12, 1968.
3.
,,Difuzarea Bibliei și cunoașterea ei”, în ,,Mitropolia
Banatului”, nr. 4-6, 1975.
4.
Editorial, ,,Activitatea editorială – o prestigioasă
constantă a Bisericii noastre”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 2, 1989.
5.
Editorial, ,,Actualitatea presei noastre bisericești”,
în ,,Altarul Banatului”, nr. 4-6, 2010.
6.
Editorial, ,,Biserica și mass-media sau mass-media în
Biserică”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 7-9, 2003.
7.
Editorial, ,,Clonarea la ordinea zilei”, în
,,Învierea”, nr. 3, 2003.
8.
Editorial, ,,Exigențele Bisericii”, în ,,Mitropolia
Banatului”, nr. 1-3, 1981.
9.
Editorial, ,,Frământările zilnice și credința”, în
,,Învierea”, nr. 3, 2002.
10. Editorial,
,,Încotro Teologia?”, în ,,Învierea”, nr. 13, 2003.
11. Editorial,
,,Pastorația rromilor și integrarea europeană”, în ,,Învierea”, nr. 14, 2003.
12. Editorial,
,,Regăsirea drumului întrerupt odinioară”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 1-2,
1990.
13. Editorial,
,,Rolul femeilor în Biserică”, în ,,Învierea”, nr. 5, 2005.
14. Editorial,
,,Semnificațiile spirituale ale pelerinajului”, în ,,Învierea”, nr. 16, 2009.
15. Fondatorul
revistei, ,,Aripi de copil”, în ,,Candela copiilor”, nr. 1, 2012.
16. ,,Locul
și rolul credincioaselor în Biserică”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 7-9,
1975.
17. ,,Nevoia
de căință”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 1-3, 1995.
18. ,,Paideia”,
nr. 1, 2006.
19. ,,Pentru
îngrijirea și înfrumusețarea cimitirelor”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 5-7,
1954.
20. ,,Serviciile
religioase nu sunt spectacole”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 3-4, 1983.
21. ,,Tăria
și slăbiciunea Bisericii”, în ,,Altarul Banatului”, nr. 7-9, 1995.
[1] Sorin
(Mihail Gaşpar), Rabbi de la Galileia,
în ,,Drapelul" 1906, nr. 37, p. 2. (după Valentin Bugariu, Protopopul Mihail Gașpar. Studiu monografic,
Editura Eurostampa, Timișoara, 2007, p. 309).
[2]
Nicolae Corneanu, Pe baricadele presei
bisericești, vol. I, Editura Învierea, Timișoara, 2000, p. 5-6.
[3]
†Nicolae, ,,Din nou la școală”, în ,,Învierea”, an III, nr. 18 (60), 1992, p.
1-2.
[4]
†Nicolae, ,,La cer ridic, Doamne, ochii mei”, în ,,Învierea”, an II, nr. 24
(41), 1991, p. 1.
[5] Preot
Vasile Muntean, ,,Frumusețea cultului ortodox”, în ,,Îndrumător bisericesc,
misionar și patriotic”, Timișoara, 1985, p. 26-27.
[6]
†Lucian, Episcopul Caransebeșului, ,,Cuvânt de felicitare adresat revistei
parohiale ‹‹Lumină lină››, publicația parohiei Colonia Gătaia”, în Valentin
Bugariu, Parohia Ortodoxă Colonia Gătaia.
Istorie, misiune și viață creștină, Editura Sitech, Craiova, 2011, p. 63.
[7]
Redacția, ,,Glasul Arhanghelului”, 2012, an. I, nr. 1, p. 1.
[8]
Valentin Bugariu, ,,Două reviste religioase rurale din Banatul timișan”, în
vol. Administrație românească arădeană.
Studii și comunicări din Banat – Crișana, vol. IX, Editura Vasile Goldiș
University Prees, Arad, 2014, p. 421.
[9] Ilie
Teodorescu, ,,La început de drum”, în ,,Lumina satului. Periodic local apare
sub egida Primăriei Giroc-Timiș”, I, nr. 1, aprilie, 1993, p. 1.
[10]
Iosif Cerbu, ,,Amintiri despre părintele David Voniga”; Octavian Bocșa,
,,Preotul David Voniga”, în ,,Lumina satului”, an XI, nr. 4 (45), 2003, p. 5.