miercuri, 30 ianuarie 2019

Capadocia și Antiohia Siriei, leagănul Sfinților Trei Ierarhi


   Îi cinstim pe 30 ianuarie în fiecare an pe Sfinții Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz și Ioan Gură de Aur. Am legat această sărbătoare anul acesta de semnificația Anului Omagial proclamat anul acesta. Importanța și semnificația spirituală și materială a satului încercăm să o descoperim în semnificația locului nașterii și copilăriei pentru viața și opera Sfinților Trei Ierarhi.
      Primii doi ierarhi, Vasile cel Mare și Grigorie de Nazianz și-au avut obârșia în Capadocia, în timp ce Ioan Gură de Aur în Antiohia. Ambele așezări fiind înfloritoare în timpul vieții celor trei sfinți. Un filosof român spune: ,,Sufletul, în straturile cele mai ascunse ale sale, mi s-a format deci sub înrâurirea acestor puteri anonime, pe care cu un termen cam pedant m-am obișnuit să le numesc <<determinante stilistice>> ale vieții colective. […] Copilăria și satul se întregesc reciproc, alcătuind un întreg inseparabil. S-ar putea vorbi despre o simbioză între copilărie și sat, o simbioză datorită căreia, fiecare din părți se alege cu un câștig”[1].

            Vechea provincie Capadocia este așezată pe un platou vulcanic situat în zona central-sudică a țării, ea a fost locuită cu 3000 de ani în urmă de hitiți apoi de frigieni. A căzut sub dominația mezilor și persanilor, acest areal, care etimologic s-ar traduce prin ,,ținutul cailor frumoși”, devine, după înființarea Constantinopolului, provincie a Imperiului Bizantin[2].
Asia Mică a fost regiunea Imperiului Roman în care Creștinismul a făcut progresele cele mai mari. La sfârșitul secolului al II-lea s-au ținut aici, în Frigia, sinoade împotriva montanismului. În secolul următor, Dionisie al Alexandriei declară că această regiune posedă bisericile cele mai populate. De fapt, aceasta a fost una din cele mai bogate regiuni ale Imperiului. În acest loc Sfântul Apostol Pavel a petrecut cea mai mare parte a activității sale misionare. Nu este deci de mirare, că la începutul secolului al II-lea Pliniu cel Tânăr ne dă imaginea prosperă a Creștinismului despre care afirmă că a pătruns la orașe și la sate. Un alt autor păgân, Lucian de Samosata, scriind pe la mijlocul secolului al II-lea, îl face pe eroul său Alexandru de Abonoticus, să descrie Pontul ca fiind plin de epicurei și de creștini.
În jurul anului 190 episcopii din Asia Mică au scris papei Victor legat de chestiunea datei Paștilor.
În Asia Mică existau comunități creștine în localități ca Efes, Smirna, Filadelfia, Sardes, Thiatira, Pergam, Colose. În localitatea Nicomidia, biserica creștinilor se afla în apropierea reședinței lui Dioclețian.

Comunități creștine se aflau și în provinciile Cilicia, Pamfilia, Licaonia, Pisidia și Galatia[3].
            O statistică privind numărul real al respectivelor colectivități sătești și urbane, este aproape imposibil de realizat, însă concluzia cercetătorilor care au investigat fenomenul este cât se poate de convingătoare: este vorba de o regiune evanghelizată[4].
            Sfântul Ioan Gură de Aur a trecut prin Capadocia în drumul spre exil și dă mărturii despre situația înfloritoare de aici: ,,Acum sunt deplin sănătos și-ți scriu chiar din Cezareea, unde mă bucur de multă îngrijire; am doctori buni și renumiți, care mă îngrijesc nu numai cu știința lor, dar mai ales cu simpatia și dragostea lor. [...] Când am ajuns în Cezareea, obosit și istovit de drum, cuprins de friguri puternice, tulburat și chinuit de grele suferințe, am tras într-o casă așezată la marginea orașului și am trimis după doctori ca să-mi sting văpaia ce mă chinuia”[5].
            Sfântul Vasile cel Mare s-a născut în anul 330, în Cezareea Capadociei dintr-o familie bogată și cu frică de Dumnezeu. Tatăl lui era originar din Neocezareea din Pont și purta același nume de Vasile. Mama, Emilia era din Capadocia era fiica unor martiri și era o femeie evlavioasă. Părinții au avut 10 copii dintre care 3 au ajuns episcopi, Vasile în Cezareea, Grigorie în Nyssa și Petru în Sevastia.
            Sfântul Vasile și-a făcut primele studii de retorică și filosofie la școala din Cezareea unde tătăl său era retor, apoi la Constantinopol și Atena. În 356 se reîntoarce în Capadocia și a predat retorica pentru scurt timp[6].
           
Sf. Grigorie de Nyssa a realizat o biografie a Sf. Macrina, sora sa. În cadrul acesteia vorbește de locuința ei: ,,Am fost condus în locuința Macrinei, apoi ni s-au deschis ușile și am pășit în acel loc sfânt. Ea era aprinsă de febră și se odihnea direct pe pământ, fără pat sau așternut, ci pe o scândură acoperită cu o pătură din păr de capră, cu capul pe o altă scândură pusă de-a curmezișul, în așa fel încât să-i țină loc de pernă pentru a-i sprijini capul într-o poziție înlinată mai puțin obositoare”[7].
            Sfântul Grigorie de Nazianz este contemporanul și prietenul Sfântului Vasile. S-a născut în Arianz, un sat aproape de Nazianz în Capadocia din părinți nobili. Tatăl Grigorie a devenit creștin sub influența Nonei, soția sa. În 328 ,,fiindcă dăduse mărturisiri de bun creștin”, Grigorie a fost ales episcop în Nazianz, unde a păstorit 46 de ani. Fiul, Grigorie și-a început formarea sub influența mamei sale, apoi a urmat școlile din Nazianz, Cezareea Capadociei, Cezareea Palestinei, Alexandria și Atena[8].  În anul 372 Sfântul Grigorie a fost hirotonit episcop al Sasimei în Capadocia. ,,Nu a fost deloc încântat de satul pentru care a fost numit episcop” și a rămas pe mai departe ajutor al tatălui său la Nazianz.

            Nona deși căsătorită cu un păgân, totuși a reușit să-și convertească soțul la Creștinism. În acel timp superioritatea noii credințe era judecată prin prisma vieții personale a credincioșilor. Gorgonia, sora Sf. Grigorie și-a însușit viața creștinească: ,,Fără a-și neglija căminul, găsește bucurie în posibilitatea de a face milostenie, căminul ei, bine îndestulat, devine azil obștesc, mâna sa generoasă se întinde tuturor”[9].
            Cezareea Capadociei a devenit capitală a provinciei Capadocia în anul 17 î. Hr. Această localitate se află în apropierea muntelui Eriyes, fostul vulcan activ, care în prezent are altitudinea de 3.916 m, având vârful încărunțit de zăpadă. Situl arheologic cel mai important din Capadocia privind vestigiile creștine cel mai bine conservate este numit Göreme. Acest termen înseamnă ,,nu ne puteți vedea aici”. Conform tradiției și numelui locului, acum două milenii, creștinii au fugit din sud pentru a se ascunde de persecuția romanilor, de aceea bisericile creștine din Göreme și Urgup, orașul vecin, sunt printre cele mai vechi din lume[10].
           
Din 10 octombrie 1776 în urma hotărârii sinodului Patriarhiei Ecumenice prezidat de patriarhul Sofronie al II-lea, mitropolitul Țării Românești Grigorie al II-lea și urmașii săi a primit titlul de ,,Locțiitor al Tronului Cezarei Capadociei”. Această distincție recompensează contribuția Bisericii Ortodoxe Române la susținerea Ortodoxiei.
            Cealaltă așezare la care ne-am oprit este Antiohia Siriei. Orașul a fost întemeiat se Seleucos I (Nicator) la scurt timp după bătălia de la Ipsos (Frigia, Asia Mică) din 301 î. Hr. El a fost ridicat pe malul sudic al râului navigabil Oronte, într-un loc în care râul face o cotitură, la aproximativ 32 km de Marea Mediterană. Seleucos a numit așezarea Antiohia în onoarea tatălui său, Antioh. În prezent pe acest loc se află orașul Antakya. Înainte de a fi asasinat în 281 î. Hr, el și-a mutat sediul regal din Babilon în Antiohia, care a devinit noua capitală, în Siria. În anul 64 î. Hr. generalul Pompei a transformat Siria în provincie romană cu capitala în Antiohia.
            Construită după planul Alexandriei, Antiohia a avut străzi largi care se întretăiau și erau mărginite de colonade. Orașul era numit ,,Regina Orientului”, ,,Antiohia cea frumoasă” și ,,A treia metropolă a Imperiului Roman” era singurul oraș cu iluminare stradală.
            Antiohia nu era însă un oraș al Asiei Mici, ci un mare oraș al Europei. Europa era compusă din totalitatea orașelor care au moștenit cultura greacă. Capitalele culturii eruropene erau Alexandria și Antiohia. Acestea erau mai europene decât Atena. În ele înflorea tradiția greacă[11].
            Antiohia e orașul cel mai apropiat de Ierusalim, orașul în care se refugiau evreii convertiți la creștinism și unde, pentru prima oară, credincioșii au fost numiți ,,creștini” (Fapte 11, 26). Biserica din Antiohia conservă tot ce a primit de la Ierusalim și transmite mai departe cea mai veche tradiție, limba și uzanțele liturgice fiind foarte apropiate de cultura primilor ucenici; chiar și arhitectura bisericilor e asemănătoare celei a sinagogilor. Modul de celebrare a liturghiei, centralitatea cuvântului, îndreptarea către răsărit – sunt la fel ca în iudaism. Tipice, de pildă, pentru ritul antiohian, vor fi concretețea limbajului și citările frecvente din Sfânta Scriptură[12].
            După moartea Sf. Arhid. Ștefan în urma persecuției s-au refugiat în Antiohia evrei și ne-evrei (Fapte 11, 20). Biserica din Ierusalim l-a trimis pe Barnaba în oraș. Acesta la rându-i l-a adus din Tars pe Sf. Ap. Pavel, iar cei doi au rămas timp de un an ca să predea adevărul (Fapte 11, 21-26).  Orașul este vizitat de Sf. Ap. Pavel (Fapte 15, 22-26) și chiar Epistola către Galateni a fost scrisă aici. Tot aici, Apostolul neamurilor și-a început și finalizat a doua călătorie misionară și a început-o tot aici pe cea de-a treia.
            Biserica din Antiohia este deci de origine apostolică. În oraș a rezidat Patriarhia Antiohiei mutată ulterior la Damasc. Tot aici pe bazele școlii retorice eline din veacul al IV-lea s-a născut Școala catehetică antiohiană întemeiată de Lucian al Antiohiei prin anul 270. Aceasta școală care a folosit metoda literară de interpretare a Scripturii a avut ca reprezentanți pe Diodor din Tars, Ioan Gură de Aur, Teodor al Mopsuestiei și Teodoret de Cyr. În cadrul Sinodului al IV-lea Ecumenic de la Calcedon (451), Biserica Antiohiei a fost ridicată la rangul de Patriarhie. Ea, alături de Ierusalim, Roma și Constantinopol reprezintă astăzi categoria patriarhiilor istorice.
            În Antiohia s-a născut între anii 344-354 Sfântul Ioan Gură de Aur, ,,cel mai strălucit orator al Bisericii creștine vechi” cum l-a definit arhid. prof. Constantin Voicu.
            Tatăl, Secundus care a comandat cavaleria romană din Siria s-a căsătorit cu Antuza: ,,Generalul cu tâmple argintii s-a căsătorit cu o tânără fată de șaisprezece ani originară din Antiohia unde Secundus își avea garnizoana. [...] În casa Antuzei trăia și o soră a defunctului general care se numea Sabiniana. Erau așadar, patru persoane: Sabiniana, Antuza, Ioan și sora sa cu doi ani mai mare ca el al cărei nume nu s-a păstrat. Antuza a hotărât să nu se mai mărite niciodată[13].
            Viața văduvei va fi dedicată, pe de o parte rugăciunii, pentru a se întări în lupta ce o are de purtat de acum singură, iar pe de alta, afecțiunea pe care o acorda mai înainte soțului, acum când el a adormit, ea s-o transforme în preocupări duhovnicești, care, în ordinea inmportanței sunt: a-și crește copiii în pietate, a practica ospitalitatea, a ajuta pe cei nefericiți, în sfârșit a se îndeletnici cu orice lucru bun[14].
            Ioan a studiat în Antiohia, la școala celebrului retor Libaniu care și l-ar fi dorit succesor al său la conducerea Școlii. Se pare că a studiat Dreptul și a practicat avocatura. Religiozitatea mamei l-a influențat și a urmat cursurile Școlii catehetice însușindu-și principiile școlii și metoda exegetică.
            Primii ani petrecuți în casa părintească au fost determinanți pentru dezvoltarea unei concepții despre familie, nouă față de cele existente până acum: ,,Bărbatul va să se ocupe de cetate, de justiție, de conducere, de armată, de toate celelalte. Femeia nu poate să mânuiască lancea și să arunce săgeata; al ei este să ia furca, să țeasă pânză și să facă față mulțimilor de trebi casnice. Mai puțin înzestrată în cele din afară, în casă, în privința menajului este superioară bărbatului. Îi e mai greu, poate, să mânuiască fonduri publice, dar este capabilă să crească copii, cele mai prețioase bunuri. Poate supraveghea oamenii de servici și să-i țină pe toți la datorie, poate da siguranță soțului și să-l scutească de griji, poate să se ocupe de tors, de bucătărie, de veșminte, într-un cuvânt, de tot ceea ce n-ar și nici convenabil, nici lăudabil să facă bărbatul. [...] Căminul devine pentru femeie o școală de filosofie, unde-și adâncește perfecțiunea sa personală și în care intrând soțul său, duhul lui turburat de grijile din afară se liniștește, gândurile zadarnice și tulburările fac loc celor bune din casă”[15].  
            Locul nașterii, căminul părintesc, familia și-au pus amprenta asupra modului de viață și a scrierilor Sfinților Trei Ierarhi. Prezența mamei creștine, evlavioase a dat putere fie convertirii la Creștinism a soțului, fie a viețuirii în castitate după moartea acestuia. Mama fiind prima școala pentru toți cei trei sfinți. Practicarea credinței în familie a fost suficientă pentru temeluirea învățăturilor morale în cazul celor pomeniți astăzi.



[1] Lucian Blaga, ,,Elogiu satului românesc (Discurs de recepție la primirea în Academia Română, rostit la 5 iunie 1937)”, în Constanța Bărboi, Silvestru Boatcă, Marieta Popescu, Literatură română clasa a XI-a. Antologie de texte comentate, Editura Recif, București, 1995, p. 251-252.
[2] Augustin Păunoiu, ,,Capadocia, o mărturie a strălucirii creștine”, http://ziarullumina.ro/capadocia-o-marturie-a-stralucirii-civilizatiei-crestine-44545.html, accesat în 21. 01. 2019. (Se va prescurta în continuare Capadocia…).
[3] Aurel Jivi, Istoria Bisericească Universală, Ediție îngrijită, biobibliografie și note de Valentin Bugariu, Editura Sitech, Craiova, 2016, p. 81-82.
[4] Vasile V. Muntean, Istoria Creștinătății de la Hristos până la Reformă, Editura Sopfia, București, 2004, p. 103.
[5] Cuvioasa Olimpiada diaconița, O viață – o prietenie – o corespondență, Editura Deisis, Sibiu, 1997, p. 7; 28.
[6] Constantin Voicu, Patrologie, vol. II, Editura Basilica a Patriarhiei Române, București, 2009, p. 176.
[7] Sfântul Grigore de Nyssa, Viața Sfintei Macrina, trad. Ion Pătrulescu, Editura Anastasia, 2004, p. 35-36.
[8] Constantin Voicu, Patrologie, vol. II, p. 202.
[9] Constantin I. Cornițescu, ,,Sfântul Grigorie de Nazianz despre familia sa”, în ,,Studii Teologice”, nr. 5-6 / 1964, p. 359.
[10] Augustin Păunoiu, Capadocia...
[11] Virgil Gheorghiu, Gură de Aur Atletul lui Hristos, trad. Maria Cornelia Ică jr., Editura Deises, Sibiu, 2004, după https://blogcartiortodoxe.files.wordpress.com/2014/02/virgil-gheorghiu-ioan-gura-de-aur-atletul-lui-hristos.pdf, accesat 21. 01. 2019. (Se va prescurta în continuare Gură de Aur Atletul…).
[12] Michelina Tenace, Creștinismul bizantin. Istorie, teologie, tradiții monastice, trad. Al. Cistelecan, Editura Cartier, Chișinău, 2005, p. 24.
[13] Virgil Gheorghiu, Gură de Aur Atletul…
[14] Marin Braniște, ,,Concepția Sfântului Ioan Gură de Aur despre familie”, în ,,Studii Teologice”, nr. 1-2 / 1957, p. 144. (Se va prescurta în continuare ,,Concepția Sfântului Ioan Gură de Aur…”).
[15] Marin Braniște, ,,Concepția Sfântului Ioan Gură de Aur…”, p. 145-146; 148.