vineri, 8 februarie 2019

Un participant la Marea Unire: Preotul dr. Nicolae Popovici (1883-1956)


         Biserica Ortodoxă Română din Banat a fost reprezentată la Marea Adunare Națională de la la Alba Iulia de clerici și mireni. Unul dintre clerici a fost părintele dr. Nicolae Popovici, parohul bisericii ortodoxe române din Gătaia, protopopiatul Vârșeț.

            Începuturile

            Născut în 6 / 18 decembrie 1883 într-o familie de preot în localitatea Bocșa Română, județul Caraș-Severin. Părinții au fost preorul Ioan Popovici jr. și Elisabeta. Școala primară a făcut-o cu dascălii Damaschin Gruiescu și Dimitrie Pruneș[1]. Cursurile liceale le-a absolvit la Lugoj și Liceul ,,Andrei Șaguna” din Brașov și cele universitare la Facultatea de Drept din Budapesta (neterminate) și Institutul Teologic din Caransebeș (1907)[2]. Studiile teologice au fost completate (1906-1909) prin obținerea licenței (1909) și doctoratului în Teologie (1913) la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cernăuți[3].
            În 1909 s-a căsătorit cu Elisabeta, fiica comeriantului și fruntașului român Ion Vucu din Bocșa Română. În casele acestui român au fost găzduiți pe vremea alegerilor parlamentare candidații naționali: Coriolan Brediceanu, Valeriu Braniște, George Dobrin, Gheorghe Popovici, Vladu, Vasile Maniu, Vaida etc[4].
            După hirotonie a fost numit preot la Bocșa Română (24 ianuarie 1910-1 februarie 1912) și apoi prin transfer la Gătaia unde a funcționat în perioada 2 februarie 1912-30 august 1920. A reprezentat localitatea bănățeană la Adunarea de la Alba Iulia.
            Finalul războiului a coincis cu dezintegrarea Imperiului Austro-Ungar, fiecare popor care a compus această monarhie și-a revendicat dreptul la independență națională. Românii bănățeni au avut ca scop pe lângă aceasta și unirea cu România. Un rol major în înfăptuirea acestui ideal l-a avut Biserica Ortodoxă Română din Banat care a oferit bisericile, casele parohiale, căminele pentru ca adunările să se poată constitui și mai apoi de a putea trimite delegați la Alba Iulia.
Victoria Antantei în Primul Război Mondial a fost simțită la Gătaia prin revolte împotriva moșierilor. În toamna lui 1919 populația din Gătaia și Șemlacu Mare a atacat castelul Gubány de pe Șumig. Alte devastări s-au produs la ferma Lucaci[5].
La Gătaia a avut o Mare Adunare populară care și-a numit rerezentanții la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia. Pentru importanța documentului atât pentru orașul de pe Bârzavă cât și pentru zona acestuia îl redăm în întregime:

,,Credențional
După ce Marele Sfat al Națiunii Române din Ungaria și Transilvania a convocat Adunarea Națională a națiunii române din Ungaria și Transilvania la Alba Iulia pe ziua de 18 noiembrie (1 decembrie) 1918 și a ordonat, ca la Adunarea Națională să ia parte câte 5 delegați ai cercurilor locuite de români, poporul și alegătorii români ai cercului Rittberg – comitatul Timiș - s-au adunat în comuna Gătaia în ziua de 15 ̸ 28 noiembrie 1918 și au ales de reprezentanți (delegați) ai săi pe: Dr. Nicolae Popovici, paroh în Gătaia, Damaschin Marian, profesor în Deta, Ioan Mițariu, paroh în Opatița, Ioan Ciucurel, econom în Șoșdea și Pamfilie Jurcovici, econom în Gherteniș.
Deci numiții sunt poftiți și împuterniciți a reprezenta cercul acesta la Adunarea Națională, ce se va ținea la Alba Iulia în 18 noiembrie v[echi], 1 dec[embrie] n[ou] a. c. pentru care scop acest credențional s-a compus în cinci exemplare, dintre care cel prezent se predă dlui delegat Damaschin Marian, profesor în Deta.

Gătaia, la 15 ̸ 28 noiembrie 1918


Dr. Nicolae Popovici,
președintele cercului electoral


Din acest Credențional încheiat la Gătaia avem 5 reprezentanți ai Cercului Tormac la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia. Între delegați au fost : 2 preoți, 1 învățător și 2 economi (epitropi) ai bisericilor ortodoxe din această zonă.
Pentru calitățile demonstrate de bun organizator și administrator a fost numit din 1 septembrie 1920 director al cultului ortodox pentru provincile unite cu România din Ministerul Cultelor și Artelor pentru o perioadă de 2 ani (1920-1922). A revenit în Ministerul Cultelor ca director general pentru o altă perioadă de astă dată mai scurtă (21 februarie -1 iulie 1941) în locul părintelui prof. Liviu Stan. A fost regretat odată cu retragerea din acestă slujbă de gen. Radu Rosetti, ministrul Culturii Naționale și a Cultelor: ,,Primesc cu multă părere de rău demisiunea Prea Cucerniciei Voastre din funcția de Director General al Cultelor, funcție, în care ați dovedit atâta destoinicie, încât ați căpătat întreaga mea încredere. Vă rămân recunoscător pentru folositoarea colaborare a Prea Cuceniciei Voastre”[7].

Profesor la Arad

Din anul 1922 și până la trecerea la cele veșnice, preotul Nicolae Popovici a rămas legat de Arad. În anul 1922 după plecarea profesorului dr. Lazăr Iacob la Academia din Oradea, postul de profesor la catedra de Istorie bisericească și Drept bisericesc a fost ocupat de părintele dr. Nicolae Popovici. Aici a funcționat până la pensionare în 1945. Un timp a fost rector al Academiei Teologice (1938-1945)[8].

În cadrul Teologiei arădene, preotul prof. Nicolae Popovici a predat următoarele discipline: Drept constituțional, Drept bisericesc, Administrație bisericească, Istoria bisericească universală până la 1054, Istoria Bisericii Române și artei creștine ortodoxe. La acestea s-au adăugat Ermineutica biblică, Patrologia, Lectura canoanelor, Practica liturgică și Seminarul de Drept.
A propus discipline din toate domeniile Teologie, excepție făcând grupul disciplinelor sistematice. A avut ore la discipline biblice, istorice și practice acoperind cei patru ani de studii:
Anul I: Ermineutică biblică, Istoria bisericească;
Anul II: Patrologie, Istoria bisericească;
Anul III: Lectura canoanelor;
Anul IV: Drept bisericesc, Administrație bisericească, Liturgică practică[9].
În perioada anilor 1923-1941 au absolvit cursurile Institutului / Academiei Teologice din Arad: 87 de bănățeni care l-au avut profesor. Între personalitățile teologice care au urmat această școală în aceeastă perioadă îi amintim pe: Gheorghe Cotoșman (1926-1927), profesor de teologie, publicist, consiler eparhial și vicar administrativ al Arhiepiscopiei Timișoarei (1948-1968); Gheorghe Lițiu (1940-1941), profesor de teologie, publicist, vicar administrativ al Episcopiei Aradului (1949-1958) și Lucian Emandi (1944-1949), administrator al Eparhiei Aradului, scriitor, membru al Uniunii Scriitorilor din România.
În acest timp al activității didactice, preotul prof. Nicolae Popovici s-a remarcat în cercetarea teologică și istorică. Este autorul unor manuale, studii și articole fie publicate în volum, fie secvențial în revista eparhială ,,Biserica și Școala”, diverse recenzii.
Este autorul primului manual de Drept canonic din Banat. Cursul Manual de Drept bisericesc ortodox oriental cu privire specială la Dreptul particular al Bisericii Ortodoxe Române, vol. I și vol. II, Tiparul Tipografiei Eparhiale, Arad, 1925, 320 p.
Profesorul Nicolae Popovici a sistematizat materia Dreptului bisericesc în două mari părți: Izvoarele  și colecțiile Dreptului bisericesc, în prima parte expunând izvoarele universale, particulare și codicii și colecțiile Dreptului bisericesc iar în partea a doua organizația Bisericii și organele care exercită puterea bisericească[10].
Organele puterii bisericești sunt – în concepția lui Nicolae Popovici – colective (sinod și consensul Eclesiae dispersae) și individuale (Ierarh și organe ajutătoare lui: protopop, preot și diacon).
Consensul Bisericii este în viziunea aceluiași canonist un înlocuitor al sinodului ecumenic sau particular. Biserica legiferează totuși, în problemele de interes general, punându-se de acord în baza unor scrisori în care Bisericile Ortodoxe autocefale împrăștiate, se pronunță ca fiind de acord asupra unor asemenea probleme de interes general[11]. 
Calitățile acestui manual sunt scoase în relief de prefațatorul acestui volum, episcopul dr. Grigore Comșa: Manualul de Drept bisericesc ortodox oriental al părintelui profesor de teologie dr. Nicolae Popovici a obținut cu cea mai vie bucurie binecuvântarea Noastră arhierească. Este scris de un bun cunoscător al acestei discipline, ca unul care propune Dreptul bisericesc la Institutul nostru teologic din Arad. Claritatea expunerii metodice a materialului, merită deosebită accentuare. Dar merită laudă și râvna autorului de a avea în vedere legea de unificare bisericească. Astfel, Manualul poate fi utilizat în toate categoriile de școli teologice de la noi din țară[12].

Împreună cu Uroș Konvincici, protopopul sârb al Aradului, Nicolae Popovici a tradus Canoanele Bisericii Ortodoxe pe care le-a însoțit de comentarii. Cele două volume au fost tipărite în Tipografia Diecezană a Eparhiei Aradului în 1930 (vol. I, partea întâi, 319 p.); 1931 (vol. II, partea a doua, 575 p.); 1934 (vol. II, partea întâi, 339 p.) și 1936 (vol. II, partea a doua, 303 p.)
Atrage însă atenția în ceea ce privește abrogarea unor canoane sau introducerea altora care să răspundă timpului. Toate aceste probleme ar cădea în sarcina unui sinod panortodox: Ca urmare a acestui fapt trebuie să ne gândim mai serios la revizuirea acestora și alte norme bisericești, să se stabilească dacă mai sunt aplicabile în practică și dacă nu cumva mai trebuie emise alte canoane noi, respectându-se întru totul învățătura și principiile fundamentale primite de la Mântuitor[13].
Profesorul Nicolae Popovici s-a remarcat ca un apărător al învățământului teologic superior din Transilvania prin participarea la congrese bisericești dar și prin publicarea unor materiale în care arată necesitatea și importanța consolidării învățământului teologic pentru Biserică și țară.
Prin intermediul presei bisericești, Pr. Prof. Nicolae Popovici militează pentru păstrarea învățământului teologic superior în cadrul Bisericii. A participat la consultările care au elaborat un proiect de lege propus de mitropolitul Nicolae Bălan, Sfântului Sinod. Proiectul n-a devenit lege[14]. Tot ierarhul ardelean împreună cu sufraganii lui a cerut și dreptul pentru Academiile Teologice din Ardeal și Banat de a acorda diplomă de licență absolvenților. Canonistul arădean a luptat pentru menținerea învățământului teologic superior la Arad împotriva trecerii lui la nivel seminarial. În argumentare, autorul se sprijină pe principiul canonic al autonomiei eparhiale, ierarhul locului cunoscând cel mai bine nevoile eparhiei pe care o păstorește.
O altă greșală după părerea noastră modestă, este prea marea centralizare a învățământului teologic în mâna Direcțiunii, care va funcționa pe lângă Sfântul Sinod și care va avea atribuțiuni similare Direcțiunii III din Ministerul Instrucțiunii. Direcțiunea aceasta va administra și va conduce nemijlocit toate școalele teologice fără conlucrarea și fără vreun amestec al autorităților eparhiale. […] Cu alte cuvinte eparhia nu va mai avea cuvânt în ceea ce privește funcționarea școalei sale, care este o instituțiune dintre cele mai vitale ale sale.
Înțelegem că Direcțiunea învățământului teologic să dea directive de conducere, să aibă controlul suprem dacă se aplică dispozițiile legale, să revizuiască manualele didactice, să dea norme generale pentru viața educativă din internate, dar nu să administreze nemijlocit și să se amestece până în cele  mai mici afaceri de gospodărie internă a școalei, care trebuie să stea sub jurisdicțiunea directă a chiriarhului local și a autorităților eparhiale.
Dispoziția legii trebuie să fie clară, fiindcă o lege este cu atât mai bună cu cât are lipsă de mai puține interpretări[15].
În 1935 Pr. Prof. Dr. Nicolae Popovici a reprezentat Academia Teologică din Arad la Congresul Profesorilor de la Academiile Teologice de la Sibiu din 19-20 aprilie.
Congresul prin referatele și dezbaterile sale, a căutat să dea soluțiuni pentru cea mai vitală problemă de astăzi a Bisericii noastre: problema pregătirii clerului.
Altul a fost rolul preoțimii noastre înainte de războiul mondial și alta este chemarea ei acum, după fericitul eveniment al întregirii țării.
Firește că Academiile Teologice nu înlocuiesc și nu au pretenția de a înlocui Facultățile de Teologie de pe lângă Universități, care își au rostul lor bine definit și deosebit de cel al Academiilor Teologice[16].
În primăvara anului 1935, Nicolae Popovici a fost chemat să contribuie la modificarea Legii și Statutului pentru organizarea Bisericii Ortodoxe Române. În vederea realizării acestui Proiect prezentat de Consiliului Național Bisericesc în octombrie 1935, canonistul arădean se oprește asupra fiecărui punct din Statut, în privința unora nu aduce nicio modificare dar asupra altora face observații.
Ca o introducere la aceste observații își exprimă o credință izvorâtă din experiența unei vieți trăite la lumina altarului: Trebuie să ținem seama de împrejurarea că Biserica este un organism viu, care nu poate să rămână staționat și pietrificat, precum nici n-a rămas, ci a evoluat necontenit în cursul veacurilor până în ziua de azi. În această evoluție, aproape bimilenară, Biserica, în ce privește organizația sa, s-a acomodat deosebitelor împrejurări de timp și de loc, precum și de condițiile sociale, între care a ființat, veghind însă ca în această acomodare să nu se calce principiile sale fundamentale de organizare. Prin urmare normele privitoare la organizația bisericească se pot modifica potrivit evoluției vieții bisericești și potrivit împrejurărilor de timp și de loc[17].
Canoanele țin așadar de aspectul dinamic al Tradiției, ele comentează, reglementează și detaliază aspecte ce țin de conduită a creștinilor din epoca primară. În cursul timpului Biserica a trebuit să răspundă prin noi reglementări juridice. Este ceea ce se întâmplă și cu acest nou Statut.
Pr. Prof. Nicolae Popovici pe linia canonică șaguniană, tradițională Ardealului vorbește de principiul reprezentativ democratic pe bază electivă introdus în constituirea organelor legislative și executive (Adunarea Parohială, Protopopească, Eparhială și Congresul Național Bisericeasc). Tot prin alegere se constituie și organele executive sub forma Consiliilor (parohiale, protopopești, eparhiale, central).
A doua problemă este cea a puterii episcopale. Pentru a lămuri acest aspect, autorul opiniilor face paralelă între Rege și episcop. Capul statului, deși este autoritatea supremă în stat și are atribuții din toate cele trei ramuri ale puterii de stat, totuși nu poate exercita niciun act fără contrasemnare, deci fără consimțământul unui ministru și ca atare este iresponsabil, adică nu poate fi tras la răspundere de către niciun organ al statului. Episcopul însă – conform canoanelor – este responsabil pentru toate actele sale nu numai înaintea lui Dumnezeu, ci și înaintea autorităților superioare bisericești și prin urmare trebuie să aibă și dreptul de a hotărî, iar corporațiunile de pe lângă el au numai rolul de organe consultative. În acest punct deci principiul constituțional diferă de cel canonic. Așadar, Adunarea eparhială nu poate aduce nicio hotărâre care să intre în vigoare contra voinței episcopului[18].
O notă aparte a propunerilor prof. Popovici o constituie dorința de a se afirma în viața Bisericii organizația mitropolitană ca cea mai veche formă de conducere a ei: Dar subsemnatul vede menținerea acestor corporațiuni mitropolitane și prin altă prismă. Organizația actuală a Bisericii noastre se caracterizează printr-un centralism accentuat în defavorul organizației mitropolitane, deși organizația mitropolitană este mult mai veche decât cea patriarhală, nu numai la noi, ci și în toate Bisericile creștine[19].
Coordonatele propuse de Nicolae Popovici sunt: reprezentarea constituțională a clericilor și laicilor în organele legislative și executive ale Bisericii care au un caracter consultativ. Ierarhul fiind responsabil prin canoane de bunul mers al vieții bisericești eparhiale, clericii având obligații dar și drepturi. În fața centralismului bisericesc, autorul propune autonomia eparhiei față de Patriarhie.  
O problemă practică de Drept bisericesc a constituit-o disciplina clerului. Aici canonistul dă soluții unor probleme ivite în viața bisericească: căsătoriile mixte[20], trecerile religioase[21], recăsătoria preoților văduvi[22], impedimentele la hirotonie[23] dar și chestiuni ce privesc administrația parohială: adunarea și consiliul parohial[24].
Prin intermediul revistei eparhiale, profesorul arădean popularizează ,,Regulamentul de procedură a instanțelor disciplinare și judecătorești ale Bisericii Ortodoxe Române” (1926). Potrivit acestui Regulament preotul are câteva lucruri care îi sunt interzise iar altele care trebuie să le profeseze: Chiar și de la preotul din ultimul sat, pe lângă cunoașterea temeinică a tot ceea ce ține de slujba sa, deci pe lângă știință se cer: viață neprihănită, înfrânare, dreptate, caritate, evlavie adevărată și viață muncitoare. Fără aceste virtuți preotul nu poate avea autoritatea, pe care o pretinde poziția sa din organismul bisericesc și activitatea sa din parohie nu se poate numi pastorație[25].
În alcătuirea listelor Adunării parohiale se cer câteva condiții minimale:
a). care nu trăiesc în căsătorie lipsită de binecuvântarea Bisericii (concubini);
b). care cercetează regulat slujbele dumnezeiești, fără să absenteze în trei duminici consecutive;
c). care se împărtășesc cu Sf. Taine măcar o dată pe an;
d). care n-au fost condamnați de forurile bisericești sau civile prin sentințe rămase definitive pentru ucidere, furt, calomnie, înțelăciune, camătă mită, hulirea celor sfinte, manipulare frauduloasă și înaltă trădare;
f). care nu au datorii bănești față de Biserică și preot, pe care refuză a le plăti[26].
Opera științifică a lui Nicolae Popovici este completată de studii istorice. Profesorul Popovici a elaborat un studiu închinat Primului Sinod Ecumenic ținut la Niceea în 325 d. Chr., Tiparul Tipografiei Diecezane Ort. Române, Arad, 1925, 36 p.. În cadru prezentării temei, autorul accentuează importanța sinodală a Bisericii iar întrunirea Bisericii în sinod ecumenic este forma cea mai înaltă de expresie a autorității bisericești. Unitatea Bisericii este dată de unitatea credinței. Izvoarele revelației sunt Scriptura și Tradiția.
O interesantă paralelă este realizată între greșelile vremii lui Constantin cel Mare și vremea în care a activat Profesorul: S-ar părea deci că acum, precum odinioară Biserica pe vremea lui Constantin cel Mare și neamul românesc ar trebui să se bucure de o epocă de liniște. Dar precum atunci în sânul Bisericii, așa astăzi s-au ivit și între noi, ca în orice timp de tranziție, diferite curente de idei străine de mentalitatea noastră și cu alte concepții de viață. S-au născut fel de fel de porniri, dintre care unele țintesc zdruncinarea vieții noastre religioase, altele compromit moralitatea publică sau viața socială și familiară[27].
Alături de lucrări juridice și istorice, Pr. Prof. Nicolae Popovici a lăsat și câteva predici dar și cuvântări la deschiderea și închiderea anului universitar[28] sau la debutul anului judecătoresc[29] la Tribunalul din Arad.
În predici a relevat importanța morală dar și pedagogică a Bisericii Ortodoxe la români: Românii rămași dincoace de munți, în Transilvania în cursul veacurilor lungi de împilare și prigonire numai retrăgându-se între zidurile nebiruite ale credinței și Bisericii strămoșești și împotrivindu-se propagandelor străine și-au putut menține ființa lor românească.
Biserica ort. a fost pentru noi, Românii de dincoace de munți, până la întregirea neamului de multe ori singura și totdeauna cea mai puternică fortăreață pentru apărarea ființei noastre naționale împotriva tuturor încercărilor de înstrăinare.
Biserica ortodoxă s-a identificat pururi cu neamul nostru și cum de viața noastră bisericească a fost totdeauna una cu viața noastră națională. Prin aceasta se lămurește de ce în mintea românului noțiunea de ,,creștin” este identică cu cea de ,,român” și de ce în limba română noțiunea de ,,religie ortodoxă română” a luat numirea de ,,lege românească”[30].
În colaborare cu episcopul dr. Grigorie Comșa și Gheorghe Popovici a realizat volumul O mie de pilde pentru viața creștină. Carte folositoare pentru preoți, profesori, învățători confesionali și pentru toți iubitorii de educație creștină românească, f. ed., Arad, 1929, 319 p. În 395 de teme autorii oferă material omiletic necesar predicii, istorioare morale folositoare catehizării copiilor. Tema Pacea este ilustrată cu o pildă care își are rădăcinile la Gătaia, biserică păstorită de părintele Nicolae Popovici: ,,Cu ocaziunea revoluției din 1918, poporul dintr-o comună se răsvrătise contra contelui posesor a mai multor jugăre de pământ. Când sătenii se înarmară și voiau să o apuce spre castel, preotul îi opri zicându-le: <<iubiții mei! Ziua libertății și a răsbunării a sosit. Proprietarul conte a fost până acum asupritorul nostru; acum trebuie pedepsit. Nu îmi pot lăsa singuri credincioșii, care totdeauna m-au ascultat. Perimteți-mi să fiu conducătorul vostru, și jurați că veți urma întru toate exemplului meu. Voiți aceasta?>>. Țăranii se învoiră, și atunci zise iarăși preotul <<așa dară jur sărbătorește, să iert celui acuzat toate greșalele lui>>. Țăranii au rămas o clipă nehotărâți, dar pentru că erau oameni cumsecade, văzură că trebuie să se țină de cuvântul dat și-l lăsară în pace pe conte”[31].
Pr. Prof. Nicolae Popovici a răspuns polemicii din presa greco-catolică lămurind cu mărturii canonice și teologice faprul că Biserica Ortodoxă nu e nici schismatică și nici eretică. Ba mai mult aduce dovezi și faptul că nu sprijinul credincioșilor dă viață Bisericii Unite, ci cel al statului[32]. Noi lămuriri asupra diferenței dintre schismatic și eretic pentru cititorii foii eparhiale: Nu e eretică în fața bisericei rom-catolice, biserica orientală, nici biserica orientală nu socotește eretică pe biserica catolică. Astfel de declarațiuni nu există!
Adevărat, că din punct de vedere ultramodum strict teoretic, teologic, sinnguraticii ortodoxiei, în fața papalilor, sunt eretici materiali, și invers, papalii eretici materiali în fața orientalilor. Ci, Fericitul Augustin ne învață, în epistola sa 163, că ereticii materiali nu sunt eretici. ,,Forma dat esse rei”.
Erezia este un delict bisericesc, un vițiu opus credinței adevărate, o abatere conștientă de la ea. Definițiunea științifică, prin genul proxim și diferența ultimă este: greșala minții și încăpățânarea voinței împotriva credinței la cei botezați[33].

Ctitor de biserică

Pe lângă catedra didactică de la Academia Teologică, Pr. Prof. Nicolae Popovici a depus eforturi pentru înființarea unei noi parohii în actualul cartier Aradul Nou. Vechea vatră de viețuire din stânga Mureșului a purtat din secolele XII-XIII denumirea de Schela. Aici era o biserică de lemn și un preot ortodox în 1767 cu 60 de case de ortodocși (circa 30 de suflete)[34]. Demersurile pentru înființarea unei parohii ortodoxe datează din 1921 dar au fost concretizate în 1925 când la cererea părintelui Nicolae Popovici aceasta a luat ființă, canonistul arădean fiind prinnul ei paroh în perioada 1926-1940.
Consistoriul eparhial din Arad prin decizia 1482/1926 numește ca administrator pe profesorul dr. Nicolae Popovici.
În proximitatea bisericii catolice au început lucrările de construcție ale bisericii parohiale, în anul 1926 după planurile arhitectului timișorean Victor Vlad, profesor universitar și întemeietorul Facultății de Construcții din Timișoara. Pe perioada anilor 1925-1929, valoarea investiției s-a ridicat la 2,3 milioane lei, fonduri provenite de la credincioși, Primăria Arad și Prefectura Județului. Surafața construită este de 290 mp.
La demersul părintelui Popovici în 1937 s-au primit din partea Prefecturii 30,000 lei pentru înălțarea turnurilor, schimbarea pardoselii și achiziționarea unui clopot. Din cerere avem argumentarea folosită de canonistul arădean despre importanța Bisericii în societate: ,,Parohia noastră este o parohie tânără care s-a organizat în anul 1926 și se compune din câțiva intelectuali, funcționari, coloniști și muncitori din Aradul Nou, Mureșel și Arad-Subcetate. S-a înființat spre a servi în alte interese naționale și religioase mai ales în comuna Aradul Nou, centru de plasă, dar cu puternică populație minoritară bine organizată în toate privințele. Parohia noastră, în scurtul timp de când ființează a devenit aici cel mai puternic factor de afirmare și consolidare națională și religioasă”[35].
La 7 martie 1937 biserica a fost sfințită de dr. Andrei Magieru, episcopul Aradului[36].
Ultima lucrare de care s-a ocupat preotul Nicolae Popovici a fost cea din 1938 când a fost realizat iconostasul și icoanele aferente lui. Pictorul Iulian Toader a realizat pictura iconostasului iar cea murală de pictorul Ștefan Soos.
După realizarea și acestor lucrări, biserica cu hramul ,,Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” a fost târnosită la 2 septembrie 1961 de dr. Nicolae Corneanu, episcopul eparhiot.

Ultimele contribuții

Așa cum a fost consultat cu privire la reorganizarea învățământului teologic și a Statului de Organizare al Bisericii Ortodoxe Române (1935), tot în felul acesta Pr. canonist Nicolae Popovici a fost consultat și în 1948 chiar dacă era pensionar în ceea ce privește elaborarea unui nou Statul de Organizare valabil pentru noile condiții politice.
            În vederea realizării Statului, dr. Nicolae Popovici realizează un ,,Anteproiect” reprezentând punctul de vedere al Eparhiei Aradului. Acesta are ca puncte principale:
a.                colaborarea între clerici și mireni în exercitarea puterii bisericești. În concepția canonistului, principiul fundamental de conducere a Bisericii rămâne cel ierarhic sinodal.
b.                alegerea ierarhilor în eparhiile vacante să fie realizată doar numai de clerul și poporul din respectiva eparhie;
c.             autonomia eparhiei în raport cu structurile ierarhice superioare (Arhiepiscopia, Mitropolia și Patriarhia);
d.                existența celor trei instanțe de judecată: protopopesc, eparhial și mitropolitan. Autorul respinge cel de-al patrulea organism juridic: Consistoriul Central.
e.                Pentru pregătirea clerului, autorul propune câte un Institul teologic de grad universitar pentru fiecare mitropolie, fiecare eparhie putând întreține un Seminar teologic și o Școală de cântăreți.
,,Anteproiectul” realizat de Nicolae Popovici a fost înaintat Episcopiei Aradului, iar episcopul dr. Andrei Magieru, Sfântului Sinod la 30 august 1948[37].
Cea din urmă contribuție o reprezintă participarea în calitatea de secretar de ședință a sesiunii extraordinare a Adunării Eparhiale a Aradului din 26 iunie 1948 prin care Eparhia Aradului a aderat la Mitropolia Banatului invocându-se ca motive: geografice, administrative, școlare, de justiție, de comunicație, economice, industriale etc.
Având în vedere că în urma constatărilor de mai sus, interesele bisericești ale instituțiilor Eparhiei Aradului… vor putea fi mai bine susținute și apărate dacă Eparhia Aradului va face parte din aceeași provincie mitropolitană cu eparhiile Banatului… decât dacă Eparhia noastră va rămâne și pe mai departe în situația periferică de astăzi în cadrele Mitropoliei Ardealului[38].
Împlinindu-și misiunea națională, preoțească și didactică, Pr. Prof. Nicolae Popovici a trecut la cele veșnice la 20 martie 1956 la 72 de ani de viață din care 46 de preoție și 23 de activitate didactică. Părintele ic. stavr. dr. Nicolae Popovici a fost îngropat în 22 martie în prezența episcopului Andrei Magieru. Panegiricul a fost rostit de preotul prof. dr. Ilarion V. Felea. Vorbitorul a scos în evidență personalitatea celui adormit: Cărturar de mare valoare, traducător, ctitor al parohiei Aradul Nou, membru al conducerii eparhiale și al corporațiilor bisericești, părintele Niki, cum îi spuneau cunoscuții, a lăsat dâre adânci și amintiri plăcute pe oriunde a trecut[39].
Bănățean prin obârșie, Pr. Prof. Dr. Nicolae Popovici și-a adus contribuția la făurirea Satatului Național Unitar Român. A fost președintele Cercului Electoral Gătaia și a reprezentat localitatea la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia. Calitățile morale, intelectuale și organizatorice l-au recomandat pentru diverse sulujiri în Biserică și societate: director în Ministerul Cultelor, profesor de teologie, autor de scrieri teologice, reprezentant al Eparhiei Aradului la diverse congrese pe teme didactice. A contribuit activ și la redactarea Statului de organizare și funcționare al Bisericii Ortodoxe Române (1935, 1948). Prețuit și iubit de episcopul eparhiot, colaboratori și studenți a rămas până la sfârșitul vieții slujitor al altarului în parohii rurale și ctitor al celei din urmă: Bocșa Română, Gătaia și Aradul Nou.
Prin scrierile sale, patriotismul și iubirea de țară răzbat în fiecare dintre acestea. În predică afirma că ,,Biserica este scutul neamului românesc împotriva înstrăinării”, iar în Memoriul pentru sprijinirea ridicării bisericii spune: ,,parohia este cel mai puternic factor de afirmare și consolidare națională și religioasă”.



[1] Tata Oancea, ,,De la Academia Teologică din Arad”, în ,,Vasiova”, nr. 7-12 / 1939, p. 4, după Gheorghe Jurma, Vasile Petrica, Istorie și artă bisericească. Biserici din Prtotopopiatul Ortodox Român Reșița, Editura Timpul, 2000, p. 200. (Se va prescurt în continuare ,,De la Academia Teologică…”.
[2] Vasile Petrica, Institutul Teologic Diecezan Ortodox Român Caransebeș (1865-1927), Editura Episcopiei Caransebeșului, Caransebeș, 2005, p. 137.
[3] Vasile Vesa, Clerici cărturari arădeni de alrădată, Editura Gutemberg Univers, Arad, 2008, 354 (Se va prescurta în continuare Clerici cărturari aărădeni...); Mircea Păcurariu, Dicționarul teologilor români, Editura Andreiana, Sibiu, 2014, p. 530.
[4] Tata Oancea, ,,De la Academia Teologică....”, p. 4.
[5] Valentin Bugariu, Gătaia. Monografie, Editura Sitech, Craiova, 2018, p. 70.
[6] Ioan Munteanu, Vasile Mircea Zaberca, Mariana Sârbu, Banatul și Marea Unire 1918, Editura Mitropoliei Banatului, Timișoara, 1992, p. 126.
[7] ,,Biserica și Școala”, nr. 28 / 1941, p. 230.
[8] Pavel Vesa, Învățământul teologic de la Arad (1822-1948), Editura Episcopiei Devei și Hunedoarei, Deva, 2013, p. 91. (Se va prescurta în continuare Învățământul teologic…).
[9] Pavel Vesa, Învățământul teologic…, p. 143; 145.
[10] Constantin Rus, ,,Contribuția Profesorului Nicolae Popovici la dezvoltarea Dreptului bisericesc”, în vol. Ioan Tulcan, Lizica Mihuț, 175 de ani de la înființarea învățământului superior teologic atădean (1822-1997), Editura Universității ,,Aurel Vlaicu”, Arad, 1997, p. 227-228. (Se va prescurta în continuare ,,Contribuția Profesorului Nicolae Popovici…).
[11] Constantin Rus, ,,Contribuția Profesorului Nicolae Popovici…”, p. 228-229.
[12] Nicolae Popovici, Drept bisericesc oriental cu privire specială la Dreptul particular al Bisericii Ortodoxe Române, Tiparul Tipografiei Ortodoxe Române, Arad, 1926, p. 4.
[13] Nicolae Popovici, ,,Codificarea Dreptului bisericesc ortodox răsăritean”, în vol. Omagiu ÎPS dr. Nicolae Bălan, Sibiu, 1940, p. 678 și urm.
[14] Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, vol. III, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1994, p. 453.
[15] Nicolae Popovici, ,,În jurul Proiectului de organizare a învățământului teologic. Apărarea școalei noastre teologice”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 11 / 1927, p. 1-2.
[16] Nicolae Popovici, ,,După Congresul profesorilor de la Academiile Teologice”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 18 / 1935, p. 2.
[17] Nicolae Popovici, ,,Opinii asupra Proiectului de modificare a Legii și Statutului pentru organizarea Bisericii Ortodoxe Române”, în ,,Revista Teologică”, nr. 7-10 / 1936, p. 316. (Se va prescurta în continuare ,,Opinii asupra Proiectului de modificare a Legii și Statutului pentru organizarea Bisericii…”).
[18]Nicolae Popovici, ,,Opinii asupra Proectului de modificare a Legii și Statutului pentru organizarea Bisericii…”, p. 322.
[19] Nicolae Popovici, ,,art. cit.…”, p. 342.
[20] Nicolae Popovici, ,,Primejdia căsătoriilor mixte”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 43 / 1934, p. 1-2.
[21] Nicolae Popovici, ,,Trecerile religioase”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 29 / 1947, p. 214.
[22] Nicolae Popovici, ,,Recăsătoria preoților văduvi” în ,,Biserica și Școala”, nr. 34 / 1947, p. 246-248; nr. 35-36 / 1947, p. 254-255; nr. 37-38 / 1947, p. 263-264; nr. 40 / 1947, p. 281; nr. 41 / 1947, p. 289.
[23] Presviterul B, ,,Hirotonia, impediment la căsătorie”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 51 / 1947, p, 251-253.
[24] Nicolae Popovici, ,,În preajma restaurării Corporațiunilor bisericești”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 45 / 1943, p. 2.
[25] Nicolae Popovici, ,,Importanța disciplinei clerului”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 18 / 1928, p. 2.
[26] Nicolae Popovici, ,,Alcătuirea listelor membrilor Adunării parohiale”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 47 / 1936, p. 1.
[27] Nicolae Popovici, ,,La aniversarea a 1600 de ani a primului sinod ecumenic”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 23 / 1925, p. 3.
[28] Nicolae Popovici, ,,Centenarul Institutului teologic ort. Român din Arad”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 24 / 1923, p. 1-2; ,,Cuvântare rostită de P. C. S. Păr. Rector Dr. Nicolae Popoviciu, la încheierea anului școlar de la Academia Teologică”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 27 / 1939, p. 218-222.
[29] Nicolae Popovici, ,,Începerea anului judecătoresc la Tribunalul din Arad”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 39 / 1938, p. 333.
[30] Nicolae Popovici, ,,Îndemnuri  din trecut pentru zilele noastre (Predică, continuare)”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 21 / 1924, p. 3-4.
[31] Grigorie G. Comșa, Nicolae Popovici, Gheorghe Popovici, O mie de pilde pentru viața creștină. Carte folositoare pentru preoți, profesori, învățători confesionali și pentru toți iubitorii de educație creștină românească, f. ed., Arad, 1929, p. 211.
[32] Zakonik, ,,Milogeală instituțională pentru propagandă unită”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 32 / 1922, p. 1.
[33] Zakonik, ,,Biserica română eretică?” în ,,Biserica și Școala”, nr. 31 / 1922, p. 2.
[34] Doru Sava, Aradul Nou – Mureșel. Istoria unui carter, povestea unei lumi, Editura Tiparnița, Arad, 2011, p. 17-18 (Se va prescurta în continuare Aradul Nou – Mureșel…).
[35] Doru Sava, Aradul Nou – Mureșel…, p. 184-186.
[37] Mihai Săsăujan, ,,Teologii arădeni Dr. Gheorghe Ciuhandu și Dr. Nicolae Popovici. Gândirea lor reformatoare și conturarea principiilor de organizare bisericească în perioada interbelică”, în vol. Constantin C. Petolescu, Tudor Teoteoi, Adrian Gabor (coord)., Omagiu Profesotului Emilian Popescu, Editura Trinitas, Iași, 2003, p. 751-755.
[38] I. D. Suciu, Radu Constantinescu, Documente privitoare la istoria Mitropoliei Banatului, vol. II, Editura Mitropoliei Banatului, 1980, p. 1034-1035.
[39] ***, ,,Moartea unui vrednic slujitor al Domnului”, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 4-6 / 1956, p. 114.