Introducere
Vom încerca să prezentăm
10 sate bănățene la care se adaugă alte 10 aparținătoare acestora așa cum ele
au fost ilustrate de cercetarea monografică. Ne-am oprit la perioada interbelică,
adică timpul dintre cele Două Războaie Mondiale (1918-1944).
Am zăbovit în demersul
nostru la 20 de localități din zona Deta: Banloc; Birda (Berecuța, Mănăstire,
Sîngeorge); Gătaia (Butin, Percosova, Sculea, Șemlacu Mare, Șemlacu Mic); Deta
(Opatița); Livezile; Macedonia; Obad; Partoș; Petroman și Voiteg (Folea).
Situația internațională
Perioada
interbelică debutează cu sfârșitul Primului Război Mondial (11 noiembrie 1918).
Înainte însă de încheierea războiului prin Tratatul din 17 august 1916 Anglia
și Franța s-au angajat în a sprijini România în făurirea statului național
unitar și să o trateze ca pe un aliat cu drepturi depline. Tratatul recunoștea
dreptul României asupra Banatului în întregime, a Transilvaniei, Crișanei și
Maramureșului[1].
După încheierea războiului
la Conferința de Pace de la Paris (1919) aceleași puteri garante României în
schimbul unor interese economice au înclinat balanța în favoarea Serbiei. Aceasta
a primit o parte din Banat, provincia Voivodina cu 42 de localități în care
trăiesc români. Totuși până în 1924 atât românii din Regatul Sârbo-Croato-Sloven,
cât și sârbii din România, traversau cu ușurință granițele pentru a-și lucra
pământul aflat, conform hotărârilor Comisiei teritoriale, pe teritoriul altui
stat[2].
Prin Tratatul de Pace de
la Trianon din 4 iunie 1920, delegația Ungariei a recunoscut unirea
Transilvaniei, Crișanei și Maramureșului cu România. Delegația română a semnat
în 9 decembrie 1920 Tratatul de Pace cu Austria, prin care este recunoscută
unirea Bucovinei cu România. Printr-un tratat special a fost recunoscută și
unirea Basarabiei cu Regatul României.
Situația internă
România la sfârșitul
războiului nu a primit nicio despăgubire de război. Cu toate acestea statul
unitar român a reușit să funcționeze iar după criza economică din anii ʼ30 să
cunoască o dezvoltare fără precedent. Pe plan politic principalele partide au
cunoscut perioade de decădere (Partidul Național Liberal; Partidul Național Român), altele au cunoscut o creștere
rapidă: Liga Poporului a generalului Averescu și Partidul Țărănesc care
promiteau drepturi pentru tinerii care au luptat pe front și urmașii acestora. Au
fost promulgate mai multe legi care asigurau dezvoltarea statului: Legea
electorală din 1918 a fost îmbunătățită în 1926 care prin legiferarea votului
universal prin care au primit dreptul la vot 3, 5 milioane de români, iar în
1937, a 4,5 milioane de români, majoritatea din lumea satelor.
Parlamentul României a
legiferat în anii 1919-1921 mai multe legi fundamentale: Reforma agrară,
Reforma financiară, Legea organizării Ministerului Muncii și ocrotirilor
sociale, legea pentru organizațiile profesionale.
Prin Legea administrativă
s-au înființat județele, plasele și comunele.
Cea mai importantă lege
pentru țăranul român a fost Legea agrară (1921). În județul Timiș-Torontal s-au
expropriat 242.749 jugăre (1 jugăr = 5.755 m. p.), adică 72% din suprafața
arabilă deținută de marii proprietari. Această suprafață s-a împărțit la 38.569
de locuitori până în anul 1925[3].
Prin împroprietărire au apărut noi așezări, în nordul comunelor Gătaia și Sîngeorge
numite ,,Colonii”. Acestea au fost populate cu români veniți din Ardeal și
Banat (com. Igriș) care au primit loturi de pământ. Cu prilejul
împroprietăririi, Biserica a primit la rându-i teren agricol. La Macedonia, baronul
Ioan Nicolici de Rudna a deținut 2500 iugăre. Din acestea 12 iugăre a primit
biserica ortodoxă din Macedonia și 20 cea greco-catolică din Petroman[4].
A existat din partea
Statului o grijă permanentă arătată țăranului. În perioada crizei economice,
între anii 1932-1934 s-au adoptat patru legi de asanare a datoriilor agricole.
În baza legii din 7 aprilie 1934 s-a acordat tuturor debitorilor o reducere de
50% din totalul datoriilor, restul fiind plătibil în 17 ani cu o dobândă de 3%[5].
Viața satului
În
ceea ce privește populația satelor avem de a face cu localități românești dar
și localități în care germanii (Birda și Voiteg) și maghiarii (Gătaia) au fost
majoritari. După 1924 ca urmare a Reformei agrare dar și ca statornicire a
granițelor dintre Serbia și România, la Birda s-au stabilit familiile Argotescu
care au cumpărat pământul etnicilor maghiari și germani din localitate. Tot
după Primul Război Mondial au revenit acasă cei plecați în America: Ițu, Petcu,
Stoianovici și Nedelcu[6].
Aceste fenomene se adaugă celui de împroprietărire și colonizare. Toate acestea
au arătat o creștere numerică a populației românești din zonă.
Datorită dezvoltării
economice au apărut noi edificii în satele bănățene: Casă Națională (1920),
Banca Populară și Școala de Agricultură (1927) la Voiteg, Școală și casă
parohială la Obad (1928); Școală la Opatița (1927-1928)[7],
biserici noi, reparații capitale la cele vechi ș. a..
Centrul civic al satului
era format din biserică (cea mai veche instituție din localitate), școală, primărie,
postul de jandarmi și birt ca loc de socializare.
În perioada interbelică
viața cotidiană presărată cu sărbători religiase cu joc în fiecare duminică.
Ruga ca zi de prăznuire a satului, ciclul vieții (Naștere, Nuntă,
Înmormântare), ciclul calendaristic presărat cu rituri erau ținute cu sfințenie.
Munca de zi cu zi, rugăciunea, tradițiile formau zestrea spirituală a vremii.
În colectivitățile
tradiționale, obiceiurile dau un ritm propriu vieții. Respectarea și
practicarea lor după rânduiala îndătinată imprima vieții colective, familiei
și, în general, vieții sociale a satului o anumită cadență. în perioada
muncilor agricole, ele stabileau un echilibru între muncă și odihnă; care în
timpul unei zile de lucru, la coasă și la seceră, se respectau cu multă rigoare
fruștucul și prânzul mare, odihna după prânzul mare, la care se cânta și se
spuneau povești și cina. Duminica era organizată după o anumită rânduială;
participarea la slujba religioasă, iar după-amiază petrecerile, jocul, care
începea devreme și se termina odată cu venirea animalelor de la pășune, când se
cânta, obligatoriu, marșul. Dincolo de credințele pe care le-au oglindit
cândva, obiceiurile au avut și un sens social, al ajutorului reciproc, a
asigurat o comunicare normală între oameni, necesară echilibrului social[8].
Alături de credințe și
tradiții, perioada dintre cele două războaie mondiale s-a caracterizat printr-o
bogată viață culturală. La Gătaia a activat Despărțământul Astrei care oferea
sătenilor bibliotecă, conferințe de popularizare și concerte muzicale.
Corala ,,Doina”
(1923-1946) a valorificat tradițiile spirituale ale locului. Corul a fost
condus de învățătorul Dimitrie Superceanu (1919). În anul 1936-1937 Corul a
obținut Premiul I la reuniunea corală a județului Timiș-Torontal.
Un alt cor a fost
,,Harmonia” (1928-1939). Alte coruri au funcționat la Șemlacu Mare condus de
înv. Constantin Baia și altul la Percosova. Echipe de călușari au activat la
Gătaia și Percosova și de dansuri la Gătaia și Mănăstire. O fanfară era la
Șemlacu Mare și o echipă de tamburași la Sîngeorge[9].
La inițiativa preotului
Ioan Mărgineanțu, la biserica ortodoxă din Birda a funcționat Corul ,,Doina”
(1928-1939) format din 28 de coriști și conduși de Guga Vidu din Mercina[10].
Același preot din Birda a fondat Reuniunea de Cântări din Opatița în 1921. Aici
a activat și fanfara (1926).
De remarcat rămâne
Reuniunea Culturală ,,Sentinela” din Deta. Înființată în 1922 la stăruința
prim-pretorului Valeriu Boleanțu Reuniunea a fost compusă din preoți,
învățători, țărani din mai multe sate limitrofe: Banloc, Birda, Butin, Denta, Deta, Gaiu Mic, Gătaia, Ferendia,
Mănăstire, Moravița, Sculea și Șemlacu Mare[11].
Portul popular
Îmbrăcămintea a trecut în Banat de la necesitate
în veacurile trecute, la starea de podoabă sub presiunea diferitelor mode
create în timpurile moderne. Îmbrăcămintea astfel apărută pentru a proteja
corpul de schimbările bruște de temperatură, variațiile climaterice a pierdut
astăzi sensul originar. Costumul popular bănățean se concretizează printr-o
mare diversitate dobândită prin conviețuirea din români cu celelalte
naționalități conlocuitoare: germani, maghiari, slovaci ș. a. Din lâna
prelucrată în casă se realizau stofe și piese de îmbrăcăminte (cătrințe, oprege
etc.). Din pânza de cânepă se confecționau cămăși brodate cu tehnica broderiei
pline sau sparte, ornamente fixe: gulerul, pieptul cămășii, mâneca, manșeta,
linia inferioară a poalelor, unde se aplica fie broderie, fie dantelă.
Portul popular românesc este împărțit în
femeiesc și bărbătesc. Cel femeiesc este alcătuit din cămașă cu poale, opreg,
cătrință, pieptar și încălțăminte, la care se adaugă cele de acoperire a
capului și cele pentru vremea friguroasă (cojoace și șube).
Găteala capului cuprinde pieptănătura și
acoperământul capului. După vârstă se poate observa că într-un fel este
pieptănătura copilului, alta a fetei și cu totul alta în cazul nevestei.
Pieptănătura în cosițe și în cozi pentru copii și fete și acoperirea capului cu
cârpa (de lucru, sărbătoare și ritual) în cazul nevestelor. Alături de cârpă a
existat în trecut ceapsa. Aceasta era de formă triunghiulară sau
dreptunghiulară, și ornamentată prin cusături geometrice.
Trupul era acoperit cu cămașă de pânză sau
mătase. Poalele continuă cămașa de la talie în jos. Cele două piese
vestimentare erau confecționate din pânză de cânepă, in sau bumbac, țesut în
două ițe. Cătrința, brâul și pieptarul completează în mod fericit costumația
femeii. Încălțămintea era formată din obiele și opinci, cizme mai târziu.
Podoabele erau acele, agrafele, monedele de aur, iar la gât mărgele de sticlă
colorată, în urechi cercei de aur, iar pe degete inele de aur și argint.
Portul popular bărbătesc era format din piesele
care acopereau capul: căciula, pălăria și șapca. Trupul era învelit în cămașă,
izmene, pantaloni, brăcinar, pieptar, laibăr sau chintuș. Cu caracter festiv
este folosit duruțul, o șubă pentru bărbați. Există și piese comune ambelor
porturi: cele de încălțăminte și cele pentru vremea rece: șuba, cojocul și
traista[12].
Portul copiilor
Copii de școală între 7 și 14 ani și până la 16
ani, iarna, băieții purtau cămăși țesute din bumbac, cioareci de șubă, boc
(cojocel din piele de oaie tăbăcită, fără mâneci, rotund în jurul gâtului, lung
până în talie, cu nasturi și cheutori tot din piele, care se închid pe un număr
și sub braț, cu un buzunăraș aplicat), șpenț (veston) țesut de învăuegat de
șubă iar în cap, căciulă din piele de oaie sau miel; în picioare purtau opinci
și obiele. Vara, purtau cămăși lungi până la genunchi, din bumbac, încinși
(legați de brâu) cu brăciri țesute, izmene din bumbac iar în picioare ștrimfi
(ciorapi) de lână și șlaiche (încălțăminte cu talpa și fața din piele, cu o
țesătură laterală; modelul este sârbesc); pe cap purtau pălărie.
Fetele
purtau tot timpul anului poale de bumbac, ciupagul (bluza) tot de bumbac, cusut
de mătase de diferite culori și cu diferite modele iar pe cap purtau mărame
(baticuri); iarna purtau și fetele boc și șpențe de pânză căptușite cu pămucă
(vatelină); în picioare purtau șlaiche cu ciorapi de lână sau șlapi (papuci)
cusuți cu fie de aor (șnur bronzat). La sărbători, cămeșile și izmenele
băieților și poalele și ciupagele fetelor erau din cele cusute frumos, cu
motive lucrare cu diferite mătăsuri, în diferite culori; fetele purtau pe cap
cârpă că găitane (franjuri) iar băieții purtau, iarna, cioareci împodobiți cu
modele confecționate de șnururi împletite în diferite culori. Atât băieții cât
și fetele mergeau la școală cu traista, țesută și cusută în casă, în care
cărțile și rechizitele școlare. Traista o purtau după cap (baierul traistei
petrecut peste un umăr)[13].
Casa tradițională
Căminul în gândirea tradițională este
echivalent cu obârșia sau vatra în care se plămădește omul.
Ridicarea unei case primea în gândirea
tradițională românească valențe cosmice. Când se ridică o casă, se caută
întotdeauna locul cel bun, care trebuie să fie uscat, însorit și înălțat spre
deosebire de locul rău, socotit a fi mlaștina.
Atât orașul Gătaia, cât și satele
aparținătoare se încadrează tipului de sat din zona Banatului de Câmpie în două
tipuri: așezare de-a lungul râului Bârzava în cazul localităților Gătaia și
Sculea pe prima terasă de deasupra luncii (110 m .) și satul așezat de-a
lungul străzii principale în ceea ce privește satele: Percosova, Butin, Șemlacu
Mare și Șemlacu Mic. Casele sunt aliniate aproape una lângă alta, cu o poziție
perpendiculară pe direcția străzilor. Ulițele, de obicei largi și drepte, încât
adesea, cu o singură privire poți pătrunde până la capătul celălalt al satului.
Casa cuprinde gospodăria. Prin gospodărie
se înțelege familia care muncește în curte, în grădină, dar și în afară la
câmp, la țarină, la stână, la pădure. Toți membrii unei familii sunt organizați
într-un grup restrâns de rude care exploatează o suprafață de pământ care se
află în vatra satului, alături de casă și o proprietate de hotar (odaia sau
sălașul).
Alături de casă se regăsesc și celelalte
construcții specifice: șopronul pentru păstrarea fânului, grajdul pentru
adăpostirea animalelor, șoprul în care erau așezate carul, plugul, buțile,
căzile sau chiar nutrețul. În gospodăria țărănească și-au găsit locul alte trei
construcții care păstrează recolta și alimentele: cămara, cotarca și hambarul.
Tot în curte se regăsește cocina de vară și iarnă, ultima pentru îngrășatul
porcilor. Există în această așezare și două spații dilatate: podul și pivnița.
O anexă a casei în Banatul de Câmpie a
fost odaia. Potrivit etnologilor, membrii familiei erau repartizați astfel: în
odaie stăteau bătrânii, în casă generația medie care supraveghează buna
desfășurare a casei, iar copiii își alegeau locul în care stăteau fie alături
de părinți, fie alături de bunici.
Casă
în Banat este sinonim cu cameră, deci locuință monocelulară. În dialectul
bănățean s-a folosit pentru cameră termenul de ,,sobă”, cea mare, curată, a goștilor
și mică sinonimă cu bucătăria sau ,,cuina”, cămara, locul de depozitare al
alimentelor era ,,șpaițul”, iar pivnița este ,,podrum”-ul. Casele din Gătaia au
avut și coridor ,,târnaț” dar și tindă cu vatră și coș deschis.
A existat nu doar o tehnică a ridicării
caselor dar chiar și un tip afectat acestor lucrări. Tehnica se numește a
pământului bătut care s-a răspândit în șesul bănățean, deci și la Gătaia.
Echipa de bătători începea lucrul pe la 25 martie (Buna Vestire) și îl încetau
la sfârșitul lunii iunie când munca câmpului reclama prezența tot mai multor
brațe.
Materia primă pentru casele din pământ
bătut era lutul – ,,pământul galben”, cum îl mai numesc locuitorii din șesul
Banatului – extras din gropi special săpate la marginea satului. Săparea și
transportul lutului cu căruțele erau asigurate de către cel ce-și contruia
casa, de obicei duminica, prin clacă, la care participau rudele, vecinii și
prietenii din sat. Perioada prielnică pentru extragerea lutului era în
martie-aprilie, când, după topirea zăpezilor, acesta era afânat și ușor de
săpat.
Fundația avea o adâncime de 50-60 cm , uneori până la 1 m și chiar mai mult, până se
dădea de ,,pământul zdravăn”, adică de solul viu, fiind executată tot din
pământul bătut. Zidul de fundație avea o grosime de aproximativ 24 țoli (adică 60 cm .).
După ce fundația era gata, pe întreg
perimetrul viitoarei clădiri se fixau cofraje din scânduri de brad, cu ajutorul
unor piloni de lemn lungi și subțiri, ce erau îngropați doi câte doi. Perechea
de piloni era legată la partea superioară cu o frânghie groasă de sfoară,
numită ,,pălămar”, iar distanța dintre perechi era de 1,5 m..
Pereții caselor din pământ bătut ating
înălțimi variabile, cuprinse între 2,1 și 2,6 m , în funcție de lungimea și lățimea casei.
De la o anumită înălțime a zidurilor se confecționau schele. Acolo unde
trebuiau trasate ferestrele și ușile, se punea sus în zid scânduri de brad
(,,palănci”) groase de 2-5 țoli, iar sub acestea se lăsau găuri mici. După ce
zidurile pe întreg perimetrul clădirii era gata, se tăia cu toporul conturul
exact al ferestrelor și ușilor, în care se montau apoi tocurile.
În valea Bârzavei
în imediata apropiere a râului au apărut așezări din amonte în aval.
Acestea respectau regula de bază și anume utilizarea apei pentru dezvoltarea
comunității umane. Satele au fost îndeobște înconjurate de liziere de pomi
fructiferi sau salcâmi și tei cu rol de apărare a satelor[14].
Casa de la Tovădia (azi Livezile)
Casele de pământ bătut erau realizate de meșteri
constituiți în echipe de bătători de câte 10-15 persoane conduse de un șef de
echipă. Materia primă era lutul (pământul galben) . La marginea satului au
rămas până astăzi excavațiile de unde se scotea pământul pentru case (Gropile
Mari, Gropile Mici, Dudărie). Extragerea pământului și transportul acestuia cu
căruțele erau asigurate de cel care își construia casa, de obicei sâmbăta, prin
clacă, la care participau rude, vecini și prieteni din sat[15].
Economia
Bunăstarea perioadei interbelice era dată de
creșterea economică. În afară de mica și marea exploatare agricolă existau
micii meseriași: bărbieri, cârciunari, cizmari, comercianți, croitoti, morari,
birtași, cărămidari, lăcătuși, măcelari, pălărieri, tâmplari, vărari, opincari.
Acestora li se adăugau proprietarii și arendașii de pământ.
Industria
era reprezentată de existența morilor pe apă, a micilor ateliere dar și fabricilor
mai mari. La Gătaia a activat ,,Gătăiana” (1909-1949) care producea cărămidă,
țiglă și olane. A avut o capacitate de producție care a depășit un milion de
bucăți pe zi.
Concluzii
În perioada interbelică țăranul a simțit din plin
dezvoltarea economică și ajutorul dat prin legile promulgate. Societatea
sătească s-a dezvoltat material și spiritual pe coordonatele vieții
tradiționale. Cuvântul rostit și scris (cu precădere de protopopul și
scriitorul Mihail Gașpar), cântarea vocală și instrumentală, portul și viața
poporală a păzit colectivitatea sătească de intruziunea urbană:
,,- Căci nu’i
vorbă e bine la oraş şi e frumos a trăi acolo, dar peste viaţa de la sat nu
cred să fie alta.
Aerul sănătos,
pacea aceea serbătorească, oamenii blânzi la fire şi cinstiţi din cale afară –
unde poţi găsi acestea la oraş?
În vecinicul
fum de fabrici, care înnegreşte de la o vreme şi sufletul omului, duhoarea
grozavă a străzilor înguste, pe unde nici măcar a rătăci nu poate aerul – te simţi ca un rob închis într’o temniţă
grozavă.
Poate să aibă
şi părţile ei bune viaţa de la oraş, dar eu nu le’am găsit.
Sufletul meu
îl înveselià numai priveliştea satului meu şi de aceea mă bucuram atât de mult
de apropierea primăverii[16].
După ani de
zile mi’au remas intacte primele impresii, câmpiile netede ale frumosului colţ
de ţară, a iubitului meu Banat, cu satul naşterii mele ascuns în dosul unei
pădurice de băgrini, cu casele şiruite bine, cu coperişele cu muşchiu verde,
scăldate în năpraznica căldură a verii. Pe undeva, pe de laturi, se scurg încet
la vale valurile leneşe, galbine ale Bârzăvei, aducând nisipul galbin tocmai
din ,,codru” de la Bocşa. Prin urechi, pare că aud şi acum sunând, accentul
moale al graiului nostru bănăţenesc, din gura oamenilor pururea veseli, pururea
dispuşi la cântece şi veselii[17].
[1] Vasile Tcaciuc, Voitegul pășind în istorie, Editura Eurostampa, Timișoara, 2011, p.
109. (Se va prescurta în continuare Voitegul…).
[2] Bogdan Enășel, Monografia Comunei Birda, Editura Exclesior Art, Timișoara, 2008,
p. 31. (Se va prescurta în continuare Monografia…).
[3] Vasile Tcaciuc, Voitegul…, p. 117.
[4] Ioan
Traia, Cornel Bercea, Viorel Jiva, Macedonia.
Un sat cu nume și oameni de renume, Editura Orizonturi Universitare,
Timișoara, 2006, p. 69.
[5] Ioan Traia, Viorel Jiva, Cornel Bercea, Petroman, un adevărat sat bănățean,
Editura Orizonturi Universitare, Timișoara, 2008, p. 54. (Se va prescurta în
continuare Petroman…).
[6] Bogdan Enășel, Monografia…, p. 31.
[7] Vasile Tcaciuc, Voitegul…, p. 127, 130; Ioan Traia, Ioan Doț, Teofil Gh. Subu, Contribuții la Monografia localității Obad,
jud. Timiș, Editura Eurostampa, Timișoara, 2012, p. 69.; Dan N. Buruleanu,
Ion Traia, Deta. Album monografic, Editura
Solness, Timișoara, 2012, p. 135. (Se va prescurta în continuare Deta…).
[8] Mihai Coman, Obiceiuri tradiționale românești, Editura Științifică și
Enciclopedică, București, 1976, p. 30.
[9] Valentin Bugariu, Gătaia. Monografie, Editura Sitech, Craiova, 2018, p. 187; 189. (Se
va prescurta în continuare Gătaia…).
[10] http://parohiaortodoxabirda.blogspot.com/2019/01/corul-bisericii-ortodoxe-din-birda-1929.html,
accesat în 18. 02. 2019.
[11] Dan
N. Buruleanu, Ion Traia, Deta..., p.
140-141; 150.
[12]
Valentin Bugariu, Gătaia..., p.
282-283.
[13] Ioan Traia, Viorel Jiva, Cornel Bercea, Petroman…, p. 238-239.
[14] Valentin Bugariu, Gătaia…, p. 278-280.
[15] Cornel Vițan, Monografia comunei Livezile, Ed. Eurostampa, Timișoara, 2016, p.
152.
[16] Mihail Gașpar, Pe livezi, în vol. Mihail Gașpar, Dʼale vieții, Ediție critică, studiu introductiv, note și tabel
cronologic de Valentin Bugariu, Editura Eubeea, Timișoara, 2008, vol. I, p. 45.
[17] Mihail Gașpar, În vraja trecutului, în vol. Mihail Gașpar, Dʼale vieții, p. 35.