sâmbătă, 2 februarie 2019

Întâmpinarea Domnului


  Evanghelia de la Luca, cap. 2, vs. 22-40 ilustrează evenimentul Întâmpinării Mântuitorului la templul de la Ierusalim de către Dreptul Simeon și proorocița Ana. Primirea Mântuitorului este pentru Simeon un Dar al Duhului Sfânt (Luca 2, 26) care după tradiția istorică (Nichifor Calist și Egesip) avea la acel moment 77 de ani dar și o povară a așteptării.
        Istoria bătrânului Simeon este istoria tuturor misiunilor împlinite. Darul este învăluit, întotdeauna, în povară, iar povara este ușurată de conștiința darului (Oancea, 2004, p. 120).
        Închinarea Pruncului împlinește prevederile Legii (Luca 2, 22-23) și îi oferă garanție viețuirii sănătoase: ,,Iar Copilul creștea și Se întărea cu duhul, umplându-Se de înțelepciune, și harul lui Dumnezeu era asupra Lui” (Luca 2, 40).
Întâmpinarea Domnului, sărbătoare împărătească la 2 februarie, adică la 40 de zile după Nașterea Domnului. Legea mozaică privea de necurată pe fiecare lehuză, care în a 40-a zi după naștere trebuia să-și facă rugăciunile de curățenie la templu. În Răsărit, sărbătoarea a fost introdusă de Iustinian (540), după ce prin serbarea aceasta încetaseră niște epidemii și cutremure în Constantinopol. Serbarea ne mai amintește de aducerea lui Iisus la templu la 40 de zile după naștere, prin ceea ce a dovedit din nou, acum a doua oară (prima dată la circumcizie), că s-a născut cu adevărat corp omenesc. (Aga, 2005, p. 195-196). 
Primele trei zile ale lunii februarie sunt dedicate unor divinități preistorice numite Martinii de Iernă, patroni ai urșilor. Cel mai putenic și mai periculos dintre ei, Martinul cel Mare, este sărbătorit în ziua de 2 februarie, Stretenia sau Ziua Ursului. Este un timp favorabil pentru observații meteorologice și astronomice, pentru prorocirea belșugului viței-de-vie și pomilor fructiferi. Conform tradiției, ursul ar ieși în această zi din bârlog să-și privească umbra pe zăpadă. Dacă este frig, ceață și nu-și vede umbra, își dărâmă bârlogul, trage un joc, merge la râu, bea o gură de apă și își vede de treburi prin pădure. Din contră, dacă timpul este frumos, e soare și își vede umbra pe zăpadă intră din nou în bârlog pentru că iarna va mai dura 40 de zile.

            Moș Martin ar fi fost om, morar sau păstor în satul său. După ce a devenit urs, acesta a păstrat sentimente și preocupări specifice oamenilor: iubește o femeie pe care o fură și o duce la casa lui (bârlogul) din pădure, își construiește adăpost pentru iarnă, prevestește vremea friguroasă sau călduroasă a anului etc. Un singur lucru lucru nu știe să facă: să aprindă focul. (Ghinoiu, 2017, p. 55).
            Ca animal htonian și lunar, posedă virtuți apotropaice, medicale și meteorologice. Străvechiul cult al ursului din spațiul carpato-danubian se manifestă în numărul mare de ,,Zile ale ursului” din calendarul popular (Martini, Sretenia, Macoveiul etc.). Animalul simbolizează puterea, ferilitatea, sănătatea, renovarea ciclurilor naturii. Ziua Ursului este celebrată pe 2 februarie la aproape toate popoarele Europei. La români, sărbătoarea e centrată pe magie meteorologică, în care animalul, ce hibernează iarna și iese din bârlogul său primăvara, guvernează cele două antotimpuri: unul cald și unul rece. (Evseev, 2007, p. 627).
Ziua de Stretenie. Se spune că dacă de Stretenie e lună plină, vara va fi timp bun și anul, productiv. Dacă picură din streașină, nu le va merge bine la albine, dar dacă va fi senin, cald și uscat, se anunță o vară mănoasă și le va merge bine stupilor. (Furdui, 2016, p. 23).

BIBLIOGRAFIE:

Biblia sau Sfânta Scriptură, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1982
Victor Aga, Simbolica biblică și creștină. Dicționar Enciclopedic, Editura Învierea, Timișoara;
Ion Ghinoiu, Calendarul țăranului român. Zei și mituri, Editura Univers Enciclopedic Gold, București;
          Gelu Furdui, Credințe, datini, obiceiuri și superstiții la români, Editura Reîntregirea, Alba Iulia;
            Ivan Evseev, Enciclopedia Simbolurilor religioase și arhetipurilor culturale, Editura Învierea, Timișoara;
            Aurelia Bălan Mihailovici, Dicționar onomastic creștin. Repere etimologice și marirologice, Editura Minerva, București;
            Zosim Oancea, Popasuri omiletice la Duminici și sărbători, Editura Eikon, Cluj-Napoca.