sâmbătă, 31 august 2019

O carte remarcabilă: Istoria Bisericilor ortodoxe din Almăj, Ed. Hoffman, 2019, 561 p. (autor Gh. Rancu-Bodrog)

În urmă nu cu mulți ani în cadrul unui simpozion științific l-am cunoscut pe domnul prof. Gh. Rancu. La prima întâlnire mi-a întins fără prea multe vorbe o carte: Istoria Bisericilor Ortodoxe din Almăj, Editura Neutrino, Reșița, 2007, 298 p. Era o contribuție deosebită la cunoașterea Bisericii Ortodoxe dintr-o regiune geografică și cu totul altceva decât am învățat la disciplinele Teologiei istorice unde am fost familiarizat cu evenimentele majore din trecutul bisericesc.
Iată-l acum pe autor că ne oferă o nouă bucurie, a doua ediție a cărții apărută în urmă cu 12 ani mult dezvoltată și documentată. A adăugat sumarului nu mai puțin de 263 pagini cu ilustrații și aparat critic aferent. Prefațatorul volumului, dr. Doru Sinaci, directorul Bibliotecii ,,Alexandru D. Xenopol” din Arad socotește lucrarea ,,comparabilă, ca structură și abordare cu teza de doctorat a regretatului preot Pavel Vesa referitoare la istoria Episcopiei arădene” (p. 6).
Structural, cartea oferă dovezi ale continuității istorice, geografice și mai cu seamă bisericești din depresiunea Almăjului cu limite bine conturate spre sud și nord-vest fiind mărginită de culmile Munților Aninei și Munților Almăjului, iar la nord-est de vârful Munților Semenic (p. 10).
Prof. Gh. Rancu-Bodrog susține teza continuității viețuirii umane din epoca neolitică și până în zilele noastre. Autorul lucrării de față a contribuit personal la scrierea istoriei locului. Astfel, în 1975 a fost vizitat de arheologul Radu Popa care a observat dealurile romane din nord-vestul satului Șopot și numai lipsa fondurilor și apoi dispariția renumitului arheolog au zădărnicit pentru o vreme cercetarea acestora. O calitate acum descoperită în zestrea sufletească a autorului este perseverența. Pentru a se realiza sondări arheologice s-a adresat Muzeului de la Reșița și celui din Caransebeș.
În periodizarea istorică, prof. Gh. Rancu se oprește asupra fiecărei perioade distincte observând particularitățile zonei Almăjului. Două date consemnate de autor întregesc în chip fericit prezentarea faptelor și evenimentelor. Pentru importanța documentară le redăm în întregime:
,,În satele noastre încă dăinuia <<hambarul>> care depozita porumbul de pe 20-26 jug. ce reprezenta averea satului, proprietatea antistiei comunale care ajuta, la nevoie, persoanele aflate în dificultate. Sistemul a fost menținut până la reforma din 1921-1923” (p. 62-63).
Pentru pătura mijlocie, ajutorul, rămâne ,,lada bisericească” banca săracului, cum o numeau almăjenii și care își aduc aminte cei mai mulți (p. 63). În notele de subsol autorul mărturisește că posedă acte originale pentru Lada bisericească a localităților Șopotu Vechi, Bozovici, Bănia și Lăpușnicu Mare.
Un capitol distinct este destinat Creștinismului (răspândirea și orrganizarea Creștinismului, biserici de lemn și zid, mănăstiri, personalități).
Este subliniată originea apostolică a Creștinismului românesc care a fost propovăduit de Sfântul Apostol Andrei. Literatura istorică mai nouă acreditează și prezența Sfântului Apostol Filip la străromâni (Emilian Popescu, ,,Creștinismul timpuriu pe teritoriul României. 1. Originile apostolice. 2. Bizanțul sau Roma?” în vol. Priveghind și lucrând pentru mântuire, Editura Trinitas, Iași, 2000, p. 169-189).
Prezența Creștinismului în Banat și în Almăj în mod special este atestată de dovezile arheologice paleocreștine: opaițe, capace de vas, engolpioane. De reținut rămâne cunoașterea colecției părintelui Dănilă Puia, cleric din zonă și totodată specialist în istoria artei creștine.
Primele biserici din localitățile Țării Almăjului au fost cele de lemn atestate în satele: Bănia, Borlovenii Vechi, Bozovici, Dalboșeț, Gârbovăț, Lăpușnicu Mare, Moceriș, Pătaș, Prilipeț, Prigor, Putna, Rudăria și Șopotu Vechi. Acestea ca mai apoi cele de zid au fost ridicate de comunitățile bisericești fără vreun ajutor din afara lor.
,,Constructorul acestor biserici nu a fost nimeni altul, decât țăranul român, acest anonim al timpului care și-a exprimat gândul prin palimetria creatoare a acestor lăcașuri sfinte. Cum lemnul n-a constituit o greutate pentru obște, el fiind la îndemână peste tot, mai ales dacă ținem seama de majoritatea satelor almăjene sunt așezate la poalele dealului împădurit, a reprezentat o modalitate de expresie prin prelungirea lui” (p. 105).
Autorul ilustrează minuțios istoricul fiecărei biserici parohiale analizând arhitectura barocă, pictura, obiectele de cult, cartea veche bisericescă, șirul preoților și epitropilor care au slujit în fiecare comunitate. Nu vom stărui în prezentarea cronologică a fiecarei probleme, ci mă voi opri asupra picturii realizate de pictori care aparțin aceluiași atelier de la Oravița. Întemeietorii acestui atelier, Ștefan și Dimitrie Popovici au pictat tâmpla bisericii din Rudăria, pictura murală și chiar auritura iconostasului în majoritatea bisericilor a fost realizată de Dimitrie Turcu completat de ginerele său, Nicolae Hașca. Ultimul mare pictor al acestei școlii din Oravița a fost Filip Matei. Atât Turcu cât și Hașca folosesc o iconografie în toate lucrările: scene biblice din Noul Testament: ex. Minunile Mântuitorului. Dimitrie Turcu a realizat în 1864 pictura bisericii din Prilipeț. Între scenele iconografice din naos este scena Mântuitorului între cei patru evangheliști prezentă și în biserica din Birda prin Filip Matei din 1925.
Peste pictura originală în decursul timpului s-a intervenit fie prin spălare și restaurare, fie prin pictură nouă realizată începând cu anii ʼ70 de pictori locali dar și din Timișoara și Caransebeș. Biserica din Rudăria a fost restaurată în anii 1980-1982 de maestrul Dan Decebal Caceu.
În prezentarea Creștinismului almăjan, prof. Gh. Rancu se oprește într-un capitol substanțial de 194 pagini asupra personalităților locului: episcopul Iosif Traian Badescu, protopopii Pavel Boldea, Iosif Coriolan Buracu, preoții Ion Sârbu și Dănilă Puia ș. a.
Anexele întregesc în mod fericit textul monografic.
Privită în ansamblul ei, lucrarea Istoria bisericilor ortodoxe din Almăj apărută în condiții grafice deosebite se prezintă drept a abordare științifică a trecutului bisericesc a depresiunii Almăjului. Autorul stăpânește documentarea asupra temei folosind atât documente inedite, cât și edite, lucrări de specialitate, manuscrise, monografii. Alcătuirea pe capitole și subcapitole oferă cititorului trepte logice și cronologice ale subiectului tratat. Ilustrarea textului prin fotografie înlesnește și îl ajută pe cel care parcurge volumul.
Felicităm pe autor, neobosit cercetător și colecționar de marcă al Banatului în general și al Almăjului marital!