vineri, 21 februarie 2020

,,Horeb”-ul nostru



          Prin grija Preasfințitului Părinte Ignatie Trif, episcopul Hușilor a apărut revista anuală de spiritualitate și actualitate ,,Horeb”. Tipărită la editura omonimă, revista bisericească își propune să aducă aceeași veste bună primită de Moise sub forma Celor zece porunci (Ieșirea 20, 2-17) pe Muntele Horeb.
            Redactată sub forma unui anuar cu o tematică de actualitate ,,Urbanitatea și ruralitatea credinței: continuitate și ruptură”, publicația oferă celor interesați diverse materiale în cuprinsul a șapte rubrici bine definite: ,,Thematica”, ,,Varia”, ,,Spiritualia”, ,,Biblica”, ,,Historica”, ,,Translatio”, ,,Recensiones”.
            Tema centrală a acestei reviste este cea a Anului Omagial dedicat Satului românesc de Patriarhia Română. Reușita abordării se datorează în primul rând Colegiului de Redacție condus de Presfințitul Părinte Ignatie.
            Satul românesc este prezentat atât sub forma istorică, cât și comparativ între trei ,,epoci” distincte: satul de dinainte de comunism, cel din vremea regimului ateu și cel de astăzi. Ruptura civilizației tradiționale a fost făcută de puterea politică comunistă care prin colectivizare adistrus proprietatea privată și prin aceasta s-a produs un fenomen de dezrădăcinare față de sat. Cu toate acestea au existat personalități excepționale care prin atitudinea asumată au dus pe mai departe valorile identitare ale satului natal: bucovineanca Anița Nandriș-Cudla și musceleanca Elisabeta Rizea (†Ignatie Trif, Episcopia Hușilor, ,,Aristocrația morală și demnitate creștină anticomunistă ale țăranului român: cazurile Anița Nandriș Cudla și Elisabeta Rizea”, p. 11; 13).
            Părintele Jan Nicolae, profesor universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Alba-Iulia identifică satul românesc cu Emausul nașterii și al copilăriei, Betleemul colindelor și al artei populare de factură creștină și cu Betania prin cimitirul care i-a legat chiar și pe cei plecați cu locul nașterii și copilăriei.
            Pentru a da credibilitate portretizării satului s-a apelat la diverși specialiști din diferite paliere profesionale (Sociologie, Filologie, Teologie) care au identificat problemele punctuale ale satului de azi: depopulare și îmătrânire, acceptarea modernității (tehnologie, arhitectură, traiul cotidian) – Teodor Baconschi; enclavizarea etnografiei sătești – Adrian Papahagi. Toate acestea au produs moartea civilizației tradiționale propriu-zise – Mirel Bănică.
            Sub tăvălugul post-modernității, al globalizării în principal satele vor fi populate de orășeni care sunt în căutare de natură. Viața tradițională de altădată va supraviețui doar arhivată în colecții muzeale.
            Doi autori – pr. prof. Radu Preda și Mihail Neamțu – accentueză două probleme sensibile: situația Referendumului pentru definirea familiei din 2018 și Biserica și revoluția social-media. Eșecul referendumului s-a datorat ,,lipsei pastoralei și a indicațiilor limpezi către slujitorii altrelor”, ,,comunicarea prin proprile canale” (presă scrisă, radio, teeviziune, internet) – Radu Preda; ineficiența orei de religie și a publicaților oficiale, limitele administrative ale Bisericii – Mihail Neamțu.
            Orinde se pot găsi țapi ispășitori într-o societate în care este trăită doar libertatea opțiunii, responsabilitatea acestei alegeri trecând într-un rol secund. Modelul din păcate a fost înlocuit cu moda. Tot ceea ce e tradițional, ce are legătură cu ethosul poporului român trebuie înlocuit cu alte ,,valori” colportate din Occident.
            Încă o dată Biserica Ortodoxă Română prin inițiativa Episcopiei Hușilor oferă cititorilor un model de abordare a unor probleme religioase și teologice de actualitate.