duminică, 15 ianuarie 2023

Eminescu în muzică. Receptarea poeziei eminesciene la compozitorii români. Zeno Vancea la 33 de ani de la înveșnicire


    În fiecare an pe 15 ianuarie sărbătorim Ziua Culturii Române, în ziua în care s-a născut  Mihai Eminescu, socotit de filosoful Constantin Noica, ,,omul deplin al al culturii românești”.

      Și cum Anul 2023 a fost proclamat Anul comemorativ al imnografilor și cântăreților bisericești în Patriarhia Română, ne vom opri anul acesta la muzica poeziei lui Eminescu, așa cum a fost ea preluată de compozitorii români. Tot în această zi acum 33 de ani a plecat în veșnicie compozitorul bănățean Zeno Vancea (1900-1990).

            Zoe Dumitrescu Bușulenga, unul din cei mai avizați critici ai operei eminesciene vorbește de viziunea comunicantă a artelor, muzicienii ca și poeții romantici aveau să îngemăneze muzica și poezia în varii feluri. Printre acestea, reluarea, redescopeirea Lied-ului, a vechii specii medievale, a cunoscut o înflorire nemaintâlnită, tocmai că reunea, în chip fericit pentru cântările lor de sinteză, sunetul și cuvântul, muzica și poezia[1].

         Cei apropiați poetului au adus mărturia potrivit căreia Eminescu a stat în tovărășia cântecului, fiind înzestrat cu glas și ureche muzicală. Născut într-o familie cu afinități muzicale, în care mama avea voce, iar tatăl cânta la flaut, Eminescu ,,cânta frumos”. Dr. Samoil Isopescu, avocat în Suceava, coleg cu poetul la Viena și-a amintit că: ,,Totdeauna când era acasă se plimba prin odae cu mâinile în buzunar, și cânta adesea: ,,Eu sunt Barbu Lăutarul și altele”[2].

        În anii vieții, Eminescu l-a cunoscut pe compozitorul Ciprian Porumbescu (1853-1883), la serbările de la Mănăstirea Putna închinate domnitorului Ștefan cel Mare (1871), a fost prieten cu Costache Bărcănescu, cântăreț cu care a petrecut împreună cu alți prieteni Crăciunul anului 1888. Cu acest prilej, poetul a cântat ,,O ierum, ierum”, un fragment dintr-o operetă. În relațiile lui Eminescu este amintit momentul iubirii pentru cântăreața Carlotta Patti, căreia i-a închinat poezia La o artistă.

          Muzicologul timișorean Viorel Cosma dă mărturie asupra unui fenomen și anume: preluarea melodiilor cântate de poet de lăutarii vremii. Așa s-a întâmplat cu piesa ,,Frunză verde de piperiu” care a intrat în repertoriul lăutarilor Nicolae Picu, Veniamin Lemisch și Grigore Vândereu. Aceeași soartă a avut-o opera poetică a lui Eminescu care a format textul unor melodii (lied, romanță, vals, muzică ușoară și pop-rock).

            Între compozitori îi amintim pe Gheorghe Dima (1847-1925), autorul a două bijuterii muzicale: Ce te legeni codrule și La mijloc de codru des, George Enescu (1881-1955), cu liedul Eu mă duc codrul rămâne și Paul Constantinescu (1909-1963), Patru madrigaluri pe versuri de Eminescu: Freamăt de codru, La mijloc de codru des, Peste vârfuri, Stelele-n cer.

          Compozitorii de factură bisericească, au îmbogățit creația muzicală de sorginte eminesciană. Preotul bucovinean Isidor Vorobchievici (1836-1853) a compus câteva lucrări: De ce nu-mi vii, Ce te legeni, Revedere. Din Banat avem trei compozitori cu melodii din lirica poetului din Ipotești: Preotul prof. Timotei Popovici (1870-1950), compoziția Doina se găsește în kardexul secției corale a Radiodifiziunii[3]. Cornel Givulescu (1893-1969), Înviere (1924) și De-aș avea (1927). În continuarea celor doi înaintași, Doru Popovici (1932-2019), autor de muzică bisericească și colaborator al presei bisericești e autorul a trei lieduri: Când însuși glasul gândurilor tace, Dintre sute de catarge, Și dacă…[4].

            Poezia lui Eminescu a fost o permanentă sursă de creație muzicală care a însoțit deceniile. Din perioada interbelică l-am avut pe Alexandru Grozuță (Mai am un singur dor) și apoi postbelică: Stela Enache și Florin Bogardo (La steaua), Gheorghe Sărac (Mai am un singur dor), Tudor Gheorghe (Sara pe deal), formațiile ,,Mondial” (Atât de fragedă) și Pro Musica (Dintre sute de catarge, Glossă).

         Capodopera poetică a lui Eminescu, Luceafărul i-a inspirat pe compozitorii români. Nicolae Bretan (1887-1968) este autorul primei opere de după Unirea din 1918. Opera într-un act și trei tablouri a fost prezentată pe scena Operei Române din Cluj. Același autor este autorul a 21 de lieduri pe versurile lui Eminescu. Un alt compozitor, Zeno Vancea e autorul unei cantate pe aceeași poetică.

          Pornind de la această contribuție și adăugând faptul că Zeno Vancea a trecut în veșnicie pe 15 ianuarie 1990, vom încerca să-l facem facem cunoscut la nivel local, pe un mare compozitor bănățean în acest an dedicat comemorării cântăreților bisericești.

           Zeno Vancea s-a născut la Bocșa Vasiovei în 8 octombrie 1900. Tatăl Octavian a fost funcționar la Prefectura lugojeană, actor diletant la Societatea Teatrală, înzestrat cu o remarcabilă voce de bariton, datorită căreia a activat în Reuniunea Română de Cântări și Muzică, dirijată de Ion Vidu. Mama sa, Johanna, profesoară de pian a urmat studii muzicale la Praga[5].

             Rămas orfan de tata de la 6 ani, apoi de mamă de la 11 ani, Zeno Vancea a fost dat spre adopție lui Edmund Feldman, sculptor diletant, literat și eseist lugojean, bancher și prieten al tătălui copilului.

             La Lugoj în timpul liceului, a studiat cu Ion Vidu (teorie-solfegiu, armonie). A urmat cursurile Academiei de Muzică din Budapesta și ale Conservatorului din București și Cluj (1918-1921). La Cluj a activat, în paralel la Opera Română unde a fost angajat de Tiberiu Brediceanu.

              În anii 1921 și 1926 a beneficiat de o bursă acordată de pianista Maria Braniște, prin care a urmat cursuri particulare la Conservatorul vienez.

            La revenirea în țară a fost numit prin concurs, profesor suplinitor de muzică instrumentală și ansamblu orchestral la Liceul Militar ,,Mihai Viteazul” din Târgu-Mureș, iar din 1929, profesor de armonie, contrapunct și istoria muzicii la Conservatorul târgmureșean. În perioada petrecută la Târgu-Mureș, Vancea a traversat o perioadă de creație prolifică, zămislind Cvartetul de coarde în stil bizantin; Două studii în stil bizantin pentru trio și coarde. În 1936 a compus Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, armonizată și aranjată pentru coruri mixte sătești după vechile melodii de strană din Ardeal[6].

            În timpul cedării Ardealului de Nord, Zeno Vancea s-a refugiat la Timișoara unde a fost profesor la Conservatorul Municipal de aici (1943-1945) și corepetitor, pianist acompaniator și dirijor la Opera Română din oraș (1941-1943). La Timișoara a publicat volumele Muzica bisericească la români. Studiu critic, Editura Mentor, 1944 și Îndreptar pentru uzul conducătorilor de coruri, 1945. În prima carte dedicată Muzicii bisericești, autorul sublinează necesitatea întoarcerii creatorilor la sursele muzicii bizantine și psaltice, cu o viziune preponderant polifonică a tratării muzicale[7].

          După preluarea Ardealului de Nord de autoritățile române, Zeno Vancea s-a reîntors la Târgu-Mureș unde este numit director până în 1948 când a fost numit director general în Ministerul Culturii.

           La București a ocupat catedra de Istoria Muzicii (1949-1952) și la cea de contapunct (1952-1968) de la Consevatorul din capitala țării. De-a lungul timpului Zeno Vancea a deținut mai multe funcții administrative la Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România (vicepreședinte între anii 1968 și 1977) și redactor-șef la revista Muzica între anii 1957 și 1964.

            În cadrul creației muzicale amintim muzică corală a capella, laică și religioasă (Liturghia pentru cor mixt pe melodii de strană din Banat), muzică de teatru, de scenă, de camera vocală și instrumental, vocal-simfonică[8].

            Zeno Vancea este autorul unor studii de muzicologie: Muzica bisericească corală la români; Istoria Muzicii universale și românești, Târgu-Mureș, 1938; Studii și eseuri muzicale, Editura Muzicală, București, 1974; Creația muzicală românească. Sec. XIX-XX, 2 vol., Editura Muzicală, București 1968; 1978.

        Pentru întreaga operă, lui Zeno Vancea i s-au acordat premii naționale și internaționale. Între acestea amintim Premiul ,,Herder” al Universității din Viena (1974) și titlul de membru corespondent al Academiei de Arte din Berlin (1975).

          Toate aceste fapte ilustrează în chip fericit această Zi a Culturii Române, în care Poezia, Muzica și Banatul și-au adus contribuții însemnate la îmbogățirea zestrei spirituale a neamului românesc.

 



[1] Zoe Dumitrescu Bușulenga, Iosif Sava, Eminescu și muzica, Editura Muzicală, București, 1989, p. 12 (Se va prescurta în continuare Eminescu și…).

[2] Zoe Dumintrescu Bușulenga, Iosif Sava, Eminescu și..., p. 21.

[3] Zoe Dumitrescu Bușulenga, Iosif Sava, op.cit…, p. 124.

[4] Zoe Dumitrescu Bușulenga, Iosif Sava, op. cit., p. 111; 113-115; 127; 177.

[5] Constantin-Tufan Stan, Zeno Vancea etape biografice și împliniri muzicale, Editura Tim, Reșița, 2007, p. 8 (Se va prescurta în continuare Zeno Vancea…).

[6] Constantin-Tufan Stan, Zeno Vancea…, p. 17.

[7] Carmen Stoianov, Petre Stoianov, Istoria Muzicii românești, Editura Fundației România de Mâine, București, 2005, p. 101-102.

[8] Constantin-Tufan Stan, Zeno Vancea…, p. 32-33.