luni, 30 ianuarie 2023

Lansarea Monografiei Săcălazului

 

Săcălaz – centrul lumii[1]

 

 

            Suntem martorii lansării a unei solide monografii care a ajuns la cea de-a patra ediție. Lucru meritoriu pentru autorii volumului – Gh. Blejușcă, Șt. Tomoioagă – care în decursul anilor au cercetat documentele, fie inedite, fie edite și au dat tiparului un model de monografie rurală, din care iubitorii trecutului satului pot regăsi ,,veșnicia satului” de ieri și de totdeauna.

            Mi-am botezat cuvântul de prezentare a monografiei ,,Săcălaz – centrul lumii” acest lucru fiind în concordanță atât cu așezarea, cât și cu trecutul și prezentul acestei așezări situate la frontiera de nord a Timișoarei.

            Din capitolul destinat ,,Coordonatelor geografice” aflăm spre exemplu că ,,localitatea Săcălaz este așezată în centrul județului Timiș”, o așezare locuită din perioada neolitică (cca. 6.600 î. Hr,), cu inventar arheologic din perioada stăpânirii romane (monede din vremea împăratului Teodosie cel Mare (379-394 d. Hr.). Din vremurile de început localitatea Săcălaz a avut continuitate sub diferitele stăpâniri asupra Banatului (maghiară, otomană, habsburgică, austro-ungară) și apoi în cadrul României.

            Etimologia localității Săcălaz este conform teoriei lui Iosef Dijner din rădăcina ,,seca”, care provine de la verbul a seca și substantivul ,,laz” (din slava veche), traducându-se luminiș defrișat.

            Sub stăpânire maghiară, iobagii români din Săcălaz au participat la războiul țărănesc inițiat de Gh. Doja (1514).

            În timpul stăpânirii turcești asupra Banatului (1552-1716), satul a fost populat cu români veniți din Țara Românească și Moldova.

            În vremea stăpânirii habsburgice satul Zakalaz este amintit în 1707, ca o așezare locuită de români.

            Alungarea otomanilor și venirea habsburgilor a adus cu sine primele colonizări în Banat. În sat au venit coloniști din Lorena, Trier, Luxemburg, din jurul Mainzului, Pădurea Neagră și Baden-Baden. Autorii monografiei notează și așezarea acestora pe străzile satului. Românii au fost mutați la Torac. Cu acest prilej, ne spun autorii, ,,au plecat 340 de familii cu vreo 2.000 de sufletele”. După plecarea românilor, în sat au mai rămas 50-60 de familii”. Imperialii și-au dorit prin colonizare la Săcălaz protejarea orașului Timișoara în fața unor războaie sau răscoale.

            Din vremea stăpânirii habsburgice avem consemnați primii cneji ai localității în persoana lui Nicolae Ruja și Ștefan Jebeleanu (1727).

            Autorii tratează trecutul localității sub Imperiul Austro-Ungar, unirea cu România, deportările în Uniunea Sovietică și Bărăgan. După cel de-al Doilea Război Mondial au venit în sat ardeleni din zona Munților Apuseni și aromâni din Dobrogea și Cadrilater.

            Iată doar câteva date care întăresc expresia ,,Săcălaz – centrul lumii”: așezarea geografică, vestigiile arheologice, participarea locuitorilor la luptele pentru libertate, dorința stăpânitorilor asupra Banatului de a crea o zonă tampon de apărare a orașului de pe Bega ș. a..

            Însă expresia sus-amintită este și argumentul apartenenței sufletești a autorilor la vatra de locuire umană din apropierea Timișoarei. Un savant timișorean tălmăcind cuvântul ,,vatră” nota:

            ,,La întrebarea: care sunt cele mai frumoase cuvinte din limba română, am răspunde fără preget:

            -Vatră și dor.

            -De ce?

            -Pentru că dorul duce.

            -Dar vatra?

            -Aduce”[2].

            Au reținut o imagine deosebită, cea a copacului: cei 5 puieți de ulm plantați de săcălăzeni în hotarul Boldurului din Torac cu prilejul strămutării lor și ulmul vindecător și hotarul satului.

            Gh. Blejușcă și Șt. Tomoioagă pomenesc de dezvoltarea culturală și bisericească a localității, cu date detaliate privind organizarea Grădiniței și a Școlii, dar și a Bisericii, privită interconfesional, a altor instituții locale (Primărie, Dispensar uman și veterinar; Oficiul Poștal, Jandarmeria, Poliția, Biroul notarial).

            Finalul volumului ne aduce date complete cu privire la personalitățile locale, dar și la obiceiurile și tradițiile locale.

            Autorii, jurnaliști rurali, membrii în Asociația Publiciștilor locali, reușesc și prin acest volum să ofere iubitorilor trecutului un manual complet al dezvoltării comunității umane din Săcălaz. Ei au reușit să izbândească în lupta cu greul, așa cum amintea poetul Cel-din-Lancrăm:

,,Greu e totul, timpul, pasul.
Grea-i purcederea, popasul.
Grele-s pulberea si duhul,
greu pe umeri chiar văzduhul”.

            Felicitări!       

 

Preot dr. Valentin Bugariu,

Redactor-șef al revistei ,,Arhanghelul”



[1] Cuvânt rostit cu prilejul lansării volumului Săcălaz. Timp și istorie, Editura Eurostampa, Timișoara, 2022, în biserica cu hramul ,,Pogorârea Sfântului Duh” din Săcălaz, jud. Timiș în 29 ianuarie 2023.

[2] G. I. Tohăneanu, Teodor Bulza, O seamă de cuvinte românești, Editura Facla, Timișoara, 1976, p. 149.