joi, 26 octombrie 2023

Cult și cultură pe urmele a doi cărturari români (I)

 

La Sărbătoarea Sfântului Mucenic Dimitrie Izvorâtoul de Mir, ne-am propus să evocăm în câteva cuvinte viața și activitatea preotului profesor Dumitru Stăniloae, de la a cărei înveșnicire s-au împlinit pe 5 octombrie, 30 de ani. Într-una din cărțile sale, teologul ortodox a dat o frumoasă definiție a Ortodoxiei, care ,, este ochiul prin care privește românul spre cer și  plin de lumina de acolo, și-l întoarce spre lume, conducându-se după el în atitudinile și pașii săi. Și știm că ea e singurul ochi corect, sănătos” (Reflecții despre spiritualitatatea poporului român, Editura Basilica, București, 2018, p. 257-258). Iată două motive de a ne apropia de personalitatea celui mai mare teolog ortodox al veacului XX.

Părintele Stăniloae a văzut lumina zilei, la 16 noiembrie 1903 în satul Vlădeni, din fostul județ Făgăraș (azi Brașov), în familia țăranilor Irimie și Raveca[1] Stăniloae, binecuvântată de Dumnezeu cu 5 copii.

A făcut școala confesională în satul natal. Apoi a urmat din 1917 cursurile Liceului confesional ,,Andrei Șaguna” din Brașov pe care l-a absolvit în mod exceptional în 1922 prin susținerea Examenului de Bacalaureat. Cu o bursă oferită de Arhiepiscopiei Sibiului, tânărul Dumitru s-a înscris la Facultatea de Teologie din Cernăuți. Cursurile au fost finalizate în 1927 prin susținerea Examenului de Licență cu teza Botezul copiilor sub îndrumarea prof. Vasile Loichiță.

În august 1927, cu o bursă oferită de Arhiepiscopie, a urmat studii la Facultatea de Teologie din Atena. Întors în țară în mai 1928, și-a susținut, la Cernăuți examenele în vederea obținerii doctoratului, iar în toamnă teza intitulată Viața și activitatea patriarhului Dosoftei al Ierusalimului și legăturile acestuia cu țările românești. Aceasta a apărut în revista ,,Candela”, apoi în volum, cu o prefață iscălită de prof. Vasile Loichiță.


În noiembrie 1928, cu o nouă bursă din partea Arhiepiscopiei a plecat la München, pentru studii de Bizantinologie și Dogmatică. În primăvara anului 1929 a plecat la Berlin, apoi la Paris în vederea unor cercetări privitoare la opera Sf. Grigorie Palama.

La 1 septembrie 1929, la vârsta de 26 ani, a fost numit profesor suplinitor la Academia teologică ,,Andreiana” din Sibiu. Aici a predat Dogmatica (1929-1946), precum și alte discipline: Apologetica, Pastorala, Limba greacă. În 1932 a devenit ,,titular definitiv”, apoi rector al Academiei (1936-1946).

La 1 octombrie 1930, profesorul Dumitru Stăniloae s-a căsătorit cu Maria  Mihu din Șura Mare care i-a dăruit trei copii Dumitru și Maria, gemeni și Lidia. La puțin timp a fost hirotonit diacon (1931) și preot (1932). O reușită a părintelui rector sprijinit de mitropolitul Nicolae Bălan a fost ridicarea Academiei la rang universitar (1943). La Sibiu a fost și redactor al ziarului bisericesc ,,Telegraful român” (1934-1945).

În acești ani și-a început munca de traducător și autor al unor volume teologice pe care le enumerăm selectiv: Ortodoxie și românism (1939); Poziția d-lui Lucian Blaga față de creștinism și Ortodoxie (1942); Viața și învățătura Sf. Grigorie Palama (1938); Iisus Hristos sau restaurarea omului (1943). Tot în această etapă sibiană, teologul a început traducerea Filocaliei și tipărirea primelor patru volume între 1946 și 1948.

Instaurearea regimului comunist a adus cu sine înlăturarea din funcția de rector al Academiei (1946), apoi din cea de profesor (1948). A plecat cu familia la București unde a fost angajat la Facultatea de Teologie ,,prin chemare” la catedra de Asceză și Mistică.

După 1948 în cadrul Institutului a predat cursul de Dogmatică și Simbolică la cursurile ,,de magisterium” (doctoratul de mai târziu).


Acuzat de ,,uneltire”, părintele Stăniloae a fost arestat în 1958 și a stat în temniță până în 1963.

Niciodată nu s-a plâns nici măcar celor apropiați de suferințele îndurate nici măcar apropiaților însă comportamentul trăda această nedreptate trăită: ,,De câte ori se întorcea acasă, cumpăra pâine. ‹‹Dumitre, nu mai tot aduce pâine››, îi spunea mama. ‹‹Se usucă››. ‹‹Las' să fie››, răspundea. Ani de zile duseseră dorul pâinii. Se hrăniseră cu ‹‹turtoi››, un fel de cocă de mălai, uscată. Când, spre sfârşitul detenţiei, primiseră câte o ceapă crudă, li s-a părut o hrană imperială. ‹‹N-am mâncat niciodată ceva mai bun››, spunea tata, zâmbind”[2].

La reîntoarcere, patriarhul Iustinian i-a oferit un post la Arhiepiscopie în 1963, apoi a fost reîncadrat la Institutul Teologic în toamna anului 1965, dar numai pentru cursurile de doctorat. Aici a funcționat până în 1973 când a fost pensionat pentru limită de vârstă. După această dată a rămas ca profesor consultant pentru doctoranzi.

Din 1976 s-a reluat apariția Filocaliei cu volumul V și până în 1982 a publicat alte 5 volume. Din 1983 a fost membru în comisia de redactare a Colecției ,,Părinți și scriitori bisericești”. A tradus din Sfinții Grigorie de Nyssa, Maxim Mărturisitorul, Atanasie cel Mare și Chiril al Alexandriei.

În 1978 au apărut cele trei volume din Teologia dogmatică ortodoxă, apoi volumul III din Teologia morală ortodoxă, sub titlul Spiritualitatea ortodoxă. La Craiova i-au fost tipărite două cărți: Spiritualitate  și comuniune în Liturghia ortodoxă (1986) și Chipul nemuritor al lui Dumnezeu (1987).

A conferențiat la Universitatea din Freiburg (1968), Oxford (1969), Köln, Tübingen, Bonn, Haidelberg, Paris, Strasbourg. Geneva, Ierusalim (1970); New York, Boston, Detroit, Wahington și Chicago (1982).

A fost distins cu numeroase premii și distincții: ,,doctor honoris causa” al Facultății de Teologie din Tesalonic (1976), al Institutului ,,St. Serge” din Paris (1981), al Facultății de Teologie din Belgrad (1982) și Atena (1991). I s-a atribuit Premiul ,,Dr. Leopold Lukas” al Facultății de teologie evanghelică din Tübingen, ,,Crucea Sf. Augustin de Canterbury” din partea primatului Angliei (1981). În România a fost ales membru corespondent (1990), apoi titular (1992) al Academiei Române.

La Craiova i-a apărut un volum masiv Studii de teologie dogmatică ortodoxă (1991), Reflecții despre spiritualitatatea poporului român (1992), Comentariu la Evanghelia de la Ioan (1993), iar la Sibiu, Chipul evanghelic al lui Iisus Hristos (1992). La București apar Șapte dimineți cu Părintele Stăniloae (1992), Iisus Hristos și viața lumii (1993) și mai multe volume reeditate.

 

Bibliografie:

 

1.       Abrudan Dumitru, ,,Părintele prof. dr. Dumitru Stăniloae – redactor al ‹‹Telegrafului Român›› (1 iamuarie 1934-13 mai 1945)”, în vol. vol. Prinos de cinstire Preotului Profesor Academician Dumitru Stăniloae (1903-1993), Editura Arhiepiscopiei, Sibiu, 1993:

2.       Păcurariu Mircea, ,, Preotul Profesor și Academician Dumitru Stăniloae. Câteva coordonate biografice”, în vol. Prinos de cinstire Preotului Profesor Academician Dumitru Stăniloae (1903-1993), Editura Arhiepiscopiei, Sibiu, 1993;

3.       Stăniloae Lidia, ,,Lumina faptei din lumina cuvântului”. Împreună cu tatăl meu, Dumitru Stăniloae, Editura Humanitas, București, 2010.



[1] Lidia Stăniloae, ,,Lumina faptei din lumina cuvântului”. Împreună cu tatăl meu, Dumitru Stăniloae, Editura Humanitas, București, 2010. P. 18 (Se va prescurta în continuare ,,Lumina faptei din lumina cuvântului”…).

[2] Lidia Stăniloae, ,,Lumina faptei din lumina cuvântului”…, p. 301.