luni, 24 iunie 2024

Clopodia - o frumoasă poveste

 

   Este ceea ce reușesc să întreprindă cei doi autori, Ioan Traia și Doru Sinaci, în volumul Clopodia, conacul celor trei personalități, Editura Eurostampa, Timișoara, 2024, 137 p..

      Cei doi autori, sunt cecercetări consacrați ai satelor timișene și arădene, care fiecare în județul în care trăiesc au reușit să publice o salbă de monografii. Ioan Traia, proaspătul Cetățean de Onoare al Comunei Jamu Mare este și președintele Asociației Publiciștilor Presei Rurale din Banat, forul cultural care adună laolată pe publiciștii satelor bănățene.

        Multe sunt calitățile scriiturii de față, prima este cea a înșiruirii datelor vechimii istorice într-o povestire. Spunea într-o altă carte Nicolae Manolescu: ,,...omul este un animal care povestește și singurul domesticit cu ajutorul povestirilor. Un cuvânt repetat, ajunge să dresezi un câine sau un cal. Ca să se lase vrăjit, omului îi trebuie un miez epic, relatarea unei întâmplări, o povestire” reușite cu asupra-le de măsură de autorii acestei preafrumoase cărți.

        Structurată în 4 capitole distincte Cartea Clopodiei reușește să ofere cititorilor un orizont livresc al așezării și oamenilor ei. Am vorbit mai la deal de calitățile cărții și am identificat prima, aceea de a face din datele istorice o povestire. A doua calitate neîndoiasă este cercetarea propriu-zisă a autorilor, planul lucrării,  bibliografia edită și inedită (Peter Palmann, Informații despre Clopodia; Anca Raluca-Majaru, Castelul ,,Wekerle-Petala” din Clopodia,, utilizarea metodelor de studiu – statistica și presa.

       În introducerea volumului, I. Traia oferă o carte de vizită a satului: ,, Clopodia sat în județul Timiș cu o istorie interesantă cu o primă atestare documentară în unul din defterele turcești din anul 1569, cu mulți moșieri ce aveau proprietăți mari în hotarul satului, cu o populație multietnică și multiconfesională, cu o parte din populația românească strămutată în anul 1808 și care împreună cu populația din Jamu Mare, Surducu Mare și Ferendia au întemeiat un sat nou în granița militară Petrovasâla azi Vladimirovaț în Serbia. Sat ce a suferit deportarea nemților în URSS și deportarea chiaburilor în Bărăgan, sat unde a fost arestat Horia Sima în 19 mai 1940. Din aceste motive înserez în lucrare informații istorice despre acest sat, fără să fac cu adevărat monografia satului, ci doar aduc la lumină un set de informații pentru a contura mai elocvent imaginea satului” (p. 7-8).

      Primele informații legate  de teritoriul satului Clopodia le avem prin intermediul arheologiei prin descoperirea tezaurului monetar din 1933 care include și monede din epoca daco-romană.

     Ceea ce dă localității statornicitate este continuitatea istorică. Indiferent de epocă, localitatea Clopodia cu suișuri și coborâșuri continuă să existe.

        În timpul ocupației otomane (1552-1716), satul Klokotia funcționa în nahia Vârșețului și avea la 1569, 17 case, iar numai după 10 ani, în 1579, 30 de case (p. 31).

        Sub habsburgi (1716-1867), Clopodia apare în concripția din 1717 ca Klobodia, cu 42 de case. Pe harta lui Mercy din 1723-1725, apare ca Klopodia care ținea de Comitatul Carașului (1779), cu 115 români, comform unui tabel statistic al zonei de cercetare. Harta militară a Banatului realizată în 1769-1772 arată că satul Klogodia avea 237 de familii și 6.898 de iugăre.

      După încorporarea Banatului la Ungaria (1778 / 1779) s-a produs fenomenul colonizării. Lipsa pământului necesar existenței au trimis 106 familii din Clopodia în procesul de colonizare în Uberlandul (pe uscat trad.) dintre Alibunar și Satul Nou (p. 43). Oamenii au fondat Petrovasâla (azi Vladimiovac) și acolo au și rămas.

       Autorul primei monografii a satului Petrovasâla (Nicolae Pența, Monografia comunei Roman-Petre (Petrovosello) 1808-1908, Progresul, Oravița, 1911) a identificat numele famililor din Clopodia: Jivoin Nica, Gruia Nicodin, Novac Bălan, Păun Dema, Pau Sechișan, Maroc Șoșdean (p. 48).

        În vederea pregătirii amintitei monografii, învățătorul Nicolae Pența a ajuns în 1905 la Clopodia și consemnează realitatea de pe teren: ,,... am aflat 1785 suflete români. Comuna este destul de frumoasă. Are doi preoți, doi învățători și două biserici p. 54.

        Mai însemnat este că în această comună a fost o familie Cocora, care era foarte bogatăși cum spun bătrânii din Clopodia putredă de bogată; aceasta familie au zidit biserica pe banii lor. Urmă de această familie au remas numai biserica și o criptă familiară în curtea bisericii, unde toți Cocoronii sunt îngropați. Aceasta riptă este 2 metri largă și 12 metri lungă, zidită în ocolul bisericei...” (p. 55).

        În vremea Primului Război Mondial au fost deportați din Clopodia preoții Petru Oalde și Virgil Pop pentru ,,spionaj în favoarea României” și ,,agitații contra statului”.

        Autorii prezintă alte câteva evenimente din viața românilor: realizarea Unirii românilor, Legea Agrară din 1921, Al Doilea Război Mondial și instaurarea regimului comunist din România.

         Abia instaurat regimul comunist când a hotărât prin Consiliul de Miniștri (hotârârea nr. 200 / 1951) deportarea în a doua zi de Rusalii a bănățenilor și mehedințenilor din 297 de localități în Câmpia Bărăganului. Se păstrează mărturia deportatei Viorica Henț din Clopodia asupra calvarului la care au fost supuși oamenii. Un paroh al bisericii din Clopodia a fost Florian Rațiu (1964-1974), fost deținut politic.

         Capitolul al III-lea ne dezvăluie din tainele trecutului Bisericii și a Școlii din Clopodia.

       Cea mai veche însemnare (1749) legată de biserică arată că în sat erau 180 de case păstorite de preotul Ioan Ivanov. După câțiva ani, în 1757 erau 201 de case, biserică din lemn, cu hramul Preasfintei Fecioare Maria, ridicată sub episcopul Maxim Manuilovici (1829-1833) și doi parohi Ioan Popovici și Novac Pomaru la 1720.

       În 1762 biserica de lemn a fost pictată de diaconul Vasile Loga din Tismana și așezat în Banat, unde la Mănăstirea Srediște a întemeiat o școală de zugravi bisericești (O dovadă a unității de limbă și neam a românilor!). Biserica astfel împodobită a fost sființită în 1896.

        Biserica Ortodoxă de astăzi datează din 1937 și a așteptat 77 de ani pentru a fi sfințită. În treacăt amintesc chipul părintelui Andrei Vlaica, care bolnav fiind s-a ocupat de continuarea construcției după anul 2000.

       Școala a ființat din 1776 fiind considerată ,,școală veche de dăscălie” posibil mai veche decât anul primei consemnări. Atunci satul a avut 303 case și un învățător, pe Iancu Cocoroviciu (Cocora).

     Ultimul capitol este destinat Castelului ,,Wekerle-Petala” cu cei trei proprietari ai săi: Wekerle Sándor, generalul Nicolae Petala și Octavian Furlugeanu.

       Realizată după un plan bine stabilit, cu o bogată bibliografie și o deosebită ilustrație fotografică și documentară, studiul dedicat localității Clopodia umple un gol în cercetarea monografică locală.