sâmbătă, 15 octombrie 2016

Ioan Traia, Cătălin Balaci, Groși. Contribuții monografice, Editura Eurostampa, Timișoara, 2016, 165 p..

Dorința de cunoaștere a satelor bănănețene ne este astâmpărată cu o nouă realizare monografică închinată satului Groși din județul Timiș. Autorii, prof. Ioan Traia și dr. Cătălin Balaci sunt reputați cercetători în dezvelirea istoriei, tradițiilor bănățene, fiind ostenitori în cadrul Muzeului Satului Bănățean din Timișoara.
            Din Argument-ul cărții aflăm de imboldul neostoit al autorilor în cunoașterea satului: ,,Există în om o vie și firească curiozitate față de trecutul său și al comunității de unde provine. Întoarcerea spre obârșii, spre rădăcinile din care-și trage sevele, spre evenimentele, tradițiile și mentalitățile care l-au creat ca om, comunitate, popor au constituit preocupări generoase ale unor truditori ai scrisului. Din această pleiadă de truditori, mulți s-au aplecat cu dăruire, trudă și competență spre a lumina unele din tainele trecutului și nu puțini au avut ca obiect de cercetare chiar istoria unui sat, a unei comunități, având în vedere valorificarea trecutului istoric și cultural al unui sat”. (p. 5).
            Acestei dorințe oneste de cercetare se mai adaugă și faptul –deloc neglijabil– că singurul nostru cosmonaut Dumitru Dorin Prunariu își are obârșia din Groșii Banatului. Pentru a certifica acest lucru, autorii volumului de față apelează în demersul lor științific la un fragment dintr-o monografie închinată cosmonautului bănățean: ,,Ilie Prunariu, bunicul dinspre tată, era unul dintre cei mai școliți oameni din Groși, sat al comunei Margina, județul Timiș. Făcuse Primul Război Mondial și fusese primar o perioadă în frumoasa localitate de pe Valea Begheiului. A lucrat mulți ani la pădure și a murit la 87 de ani.
            Bunica Maria, deși provenea din părinți înstăriți, a avut de suferit ‹‹grație›› zgârceniei acestora. Fată isteață din Coșevița se va mărita cu Ilie, flăcăul care o pețise, chiar și fără zestre. Împreună vor avea trei copii: Simion (tatăl personajului), Saveta și Valeri. Ultimii doi vor rămâne în sat, trăindu-și durerea de a nu fi avut copii.
            La casa bunicilor, aflată la capătul satului, venea Dorin în perioada vacanțelor și se bucura de minunățiile oferite de generoasa natură”. (p. 7).
            În cuprinsul a IV capitole (Cadrul geografic, Istoricul satului Groși, Biserica și Școala și Așezări, toponime, administrație) autorii încearcă și reușesc să refacă istoria unui sat din epoca veche și până în zilele noastre folosind o bogată și valoroasă bibliografie formată de lucrări de diverse specialități: geografie, istorie, toponimie, etnografie, pedagogie, lingvistică, teologie ș. a. Între autorii ,,clasici” în întocmirea oricărei monografii îi amintim selectiv pe: Paul Binder, Nicolae Bocșan, Gheorghe Ciuhandu, Remus Crețan, Vasile Frățilă, Fr. Griselini, Liviu Mărghitan, Florin Medeleț, Ioan Munteanu, Ion B. Mureșianu, Nicolae Săcară, I. D. Suciu, Dumitru Țeicu, Aurel Țintă și mulți alții.
            Cel dintâi capitol este destinat geografiei locului (Relief, Clima, Hidrografia, Solurile, Vegetația și Fauna). Având un caracter introductiv nu vom zăbovi asupra conținutului acestuia poate doar în a aminti formarea reliefului: ,,Relieful comunei este destul de variat, ca rezultat al unui proces îndelungat de evoluție în care s-au format și pus în loc șisturi cristaline. Din punct de vedere geologic teritoriul comunei este așezat pe un teren cristalin la peste 500 m adâncime, peste care s-au depus orizonturile panonice constituite din marnă, intercalate cu nisip și argilă”. (p. 13-14).
            Așezarea umană din Groși s-a format în pădurile de stejar, gorun și tei a locului. Pentru identificarea istoriei vetrei satului, autorii, Ioan Traia și Cătălin Balaci pornesc de la istoria Banatului, a așezării așa cum apare aceasta menționată în cărți deja apărute dar și în arhivele bisericești și naționale. Debutul cap. al II-lea destinat Istoricului satului, începe cu o mărturisire sinceră asupra ineditului cercetării: ,,Lipsa unor cercetări arheologice sistematice nu ne permite să ne pronunțăm cu certitudine asupra vieții pe aceste meleaguri. În stadiul actual al cercetărilor, în absența unor săpături arheologice sistematice în hotarul satului, precum și din cauza publicării parțiale a descoperirilor sau a nepublicării rezultatelor unor cercetări, se știe destul de puțin despre peisajul arheologic al satului Groși”. (p. 21).
            Cu toate acestea, autorii reușesc prin analogie cu studierea microzonei să tragă câteva concluzii acceptabile pentru epoca veche. Descoperiri neolitice au fost identificate la Bulci și Căprioara, cele din epoca bronzului la Bulci și Birchiș, din cea a fierului cu cele două subdiviziuni ale ei, Hallstatt și La Tène la Bulci și în sfârșit romane la Birchiș, Bulci și Căprioara. Aceste descoperiri atestă locuirea ținutului din vechime. Pentru cei care vor citi această monografie, autorii, desigur specialiști, în demersul lor punctează caracteristicile fiecărei faze de locuire umană; dezvoltarea agriculturii, adaptarea economiei la zonele de relief, constituirea relațiilor sociale întemeiate pe familia de tip patriarhal, apariția comerțului. (p. 25-28).
            După epoca începuturilor, cea de-a doua subdiviziune cronologică este cea a Voievodatului bănățean, perioada în care Banatul era deja organizat la venirea ungurilor în Câmpia Panonică în veacul al IX-lea. Voievodatul lui Glad, apoi al lui Ahtum și-a avut capitala la Morisena (Cenad) și a stăpânit Țara Banatului până la Criș. (p. 35). Prin trădarea lui Ahtum de fratele său Chanadinus a avut loc intervenția maghiară. O concluzie pertinentă asupra acestei epoci este lăsată de autori: ,,Moartea lui Ahtum nu înseamnă lichidarea voievodatului, ci doar schimbarea celui ce-l conduce. Acest principiu al unei singure familii stăpânitoare de țară, cu reprezentanți aleși din ramura principală sau ramuri colaterale, este și o realitate a întregului Ev Mediu românesc, indiferent de zonă. Voievodatul bănățean condus de Ahtum este numit de izvoarele citate o țară terra regnum (regat). El îngloba atât Banatul, cât și Crișana”. (p. 36).
            Acum apar și primele atestări documentare care sunt puse de autorii Monografiei Groșilor nu pe seama unei populări a ținutului, ci pe apariția relațiilor feudale. ,,O adevărată ‹‹explozie›› de atestări documentare ale așezărilor bănățene se produce în secolul al XIV-lea, îndeosebi în a doua jumătate a sa. Ea nu poate fi pusă nicidecum pe seama unei populări masive, ci doar pe momentul în care aceste așezări intră în sfera relațiilor de producție de tip feudal și de instituționalizare a acestor relații. Atestarea documentară relativ târzie a comitatelor, ca forme politico-administrative – 1156 Arad, 1177 Timiș, 1197 Cenad, 1200 Caraș - este o dovadă a acestei lentei pătrunderi spre est. Rezistența vechilor forme de organizare autohtonă –cnezatele– a determinat această încetineală organizatorică”. (p. 38).
            Prin Groși este atestat ,,drumul sărarilor”. Drumul pornea din Căprioara până la Căpâlnaș, iar de acolo spre sud-vest prin Groși, Zorani și Margina unde se unea cu Drumul Mare. (p. 46).
            ,,Prima atestare a satului Groși ar putea fi anul 1508-1519, când se amintește ca proprietate a lui Abrahamfy. Și în materialul cules de Nicolae Ilieșiu în perioada interbelică pentru a redacta o monografie a Banatului am găsit aceeași informație legată de prima atestare a satului Groși”. (p. 49).
            Sub ocupația turcească (1552-1716) satul a fost locuit (Ion Lotreanu) iar locuitorii au fost siliți să se adapteze împrejurărilor. În 1595 Sigismund Bathory a donat posesiunea Groși împreună cu alte sate lui Ștefan Iosika. La venirea lui Ștefan și Valentin Török la Margina au luat parte și iobagii George Sârb și Stan Gorjan din sat.
            După înlăturarea jugului de lemn cu cel de fier, habsburgic este pus pe provincia dintre Dunăre și Mureș. Primul guvernator, contele Claudiu Floriund Mercy (1718-1734) a împărțit Banatul în 11 districte printre care și Lipova care îngloba și satul Groși. Localitatea este menționată și în conscripția din 1717 cu 16 case.
            Din timpul Dualismului amintim înființarea Partidului Național Român în 1869, a Astrei (1896), mijloace prin care s-a trezit conștiința națională a românilor din Banat. Din Primul Război Mondial satul a dat 14 eroi, 4 răniți și doi voluntar întorși din prizonierat. (p. 66-67).
            În preajma evenimentului Marii Uniri s-a format și în Groși Garda Națională din 18 persoane între care și Ilie Prunariu. O măsură mult așteptată după unirea Banatului cu România a fost Reforma agrară din 1921. ,,Prin reforma agrară din 1921, în satul Groși au fost împroprietărite 57 de persoane cu 1-2 iugăre, după cât pământ au avut înainte de aplicarea reformei agrare. În plus, a fost împroprietărită școala de stat cu un 1 iugăr”. (p. 72).
            În cel de al Doilea Război Mondial satul a dat un erou pe frontul de Răsărit. După 1948 a fost impus regimul comunist. Chiar dacă nu s-a putut realiza colectivizarea agriculturii ,,satul era supus plătirii unor cote ruinătoare, schimbările produse în mentalitatea și munca sa, întreținute de autorități, au afectat puternic ființa țăranului bănățean”. (p. 75).
            Capitolul al III-lea este ocupat de Biserică și Școală, ca cele două instituții tradiționale de educație ale poporului român.
            În microzona Groșilor au fost atestate mai multe biserici și mănăstiri catolice: Bulci, Căpâlnaș, Sanctul Michel care la origine au fost biserici ortodoxe ,,luate de aceste ordine în perioada ofensivei catolice”. (p. 83-84).
            ,,Primul lăcaș de cult se pare că a fost adus aici din Ostrov, în a doua jumătate a secolului al XVII-lea. Pe o Cazanie de la Iași (1643) avem o însemnare a presbiterului Alexandrescu din Groși, 21 Nov. 1864”. (p. 88). Din 1767 avem și numele unui preot, Gheorghe Nestorovici, născut în Pojoga și hirotonit la 16 ian. 1764. Parohia cu 48 de case făcea parte din Protopopiatul Lipovei. (p. 89).
            Biserica de lemn de astăzi cu hramul ,,Adormirea Maicii Domnului” a fost adusă în sat la 1826 din Căpâlnaș unde a fost ridicată în 1741. ,,Biserica este construită din lemn de gorun pardosit cu pământ, acoperită cu șindrilă, după spusa locuitorilor, ctitori, antrepenori, sculptorul și pictorul nu se știe cine sunt. Dimensiunile clădirii în interior, lungimea de 19 metri, lățimea de 7 metri, înălțimea de 7 metri. Stilul în care este zidită biserica este stilul roman după cum se vede de la arhitectură și pictură. Hramul ei vechi și actual: Cuvioasa Parascheva”. (p 90). Biserica a fost târnosită la praznicul Bunei Vestiri în 1822 de episcopul Ștefan Stancovici, prilej în care hramul a devenit Sfânta Cuv. Parascheva.
            În prezentarea bisericii, autorii dau date despre celelalte bunuri ale lăcașului liturgic: pictură, antimis, clopote, troițe și cruci, cartea veche bisericească, obiecte de cult, cimitire. Tot cu acest prilej sunt amintiți preoții, cântăreții, epitropii, vizitele canonice etc.         
            Alături de Biserică, Școala Confesională apoi de Stat are ca punct de naștere anul 1838. Construcția, întreținerea și modernizarea a revenit parohiei. (p. 123). Primul învățător consemnat a fost Partenie Ungur din Bata 1830-1838. Preotul Ilie Moțiu a fost și învățător în perioada 1878-1883 și ctitor al școlii împreună cu păstoriții săi. (p. 125).
            În cadrul activității culturale amintim Asociația religioasă ,,Sfântul Gheorghe” (1929) care a avut 33 de membrii. Aceasta a dispus de Cor, a organizat manifestări cultural-religioase. Corul a susținut concerte și la Margina, Sintești și Temerești. (p. 129).
            Preotul Ioan Bucșa a înființat o filială a Astrei în 1944 cu 44 de membrii și cor școlar. Tot aici sunt amintiți: intelectualii satului și portul popular.
            Cel din urmă capitol, IV, propune cititorilor mai multe date legate de așezări, toponimie și administrație. Am reținut aici două informații: o legendă cu privire la întemeierea satului și etimologia așezării pe care le redăm spre exemplificare: ,,Tradiția populară ne spune că satul Groși a fost întemeiat de trei ciobani, care în transhumanță cu turmele de oi au găsit aici locuri bune de pășunat. Desigur că, locurile fiind izolate, departe de administrația stăpânilor austro-ungari, cei trei ciobani: Stan Gorjan din Gorj, Gheorghe Sârbu – din Hațeg și Ioan Ursu– din Vărădia, și-au construit stâne și colibe de locuit pe terenurile pe care le-au păscut cu turmele lor. Astfel Stan Gorjan și Gheorghe Sârbu au pus stânele și au întemeiat așezări pe dealul Cerceaja, și Ioan Ursu pe dealul ce-i poartă numele (Ursu). Din lipsă de apă, cu timpul, aceștia s-au stabilit pe actuala vatră a satului, pe așa numita uliță a Crâstenilor (după 1600). S-au mai așezat aici și alte familii, venite de pe Valea Mureșului – Căpâlnaș, între cele mai vechi fiind cunoscută familia Crista, nume pe care îl poartă și astăzi familii din sat.
            Numele satului se pare că vine de la cuvântul ‹‹groș›› care conform Dicționarului Limbii române înseamnă ‹‹buștean››.
            În limbajul actual ‹‹groșii›› sunt bucăți de lemn, fasonate, care se folosesc în construcția caselor, introducându-se între ‹‹căței›› (stâlpi ciopliți, cu șanțuri pe două fețe în care se introduc capeții groșilor). La începutul existenței comunității, toate casele s-au construit din ‹‹bușteni›› și ‹‹groși›› între ‹‹căței››. De aici și numele satului Groși”. (p. 139-140).
            Prin prezenta carte încercatul, harnicul și priceputul monograf Ioan Traia aflat cel de-al zecelea volum monografic și dr. Cătălin Balaci la debut reușesc să ofere locuitorilor satului o monografie a toposului binecuvântat din pădurea Făgetului o carte de vizită a contituității firești în vatra satului. Cartea este totodată și un manual al locului atât de necesar astăzi când există pericolul dezrădăcinării de casa părintească. Prin toate filele volumului răzbate credincioșia locuitorilor față de sat, biserică, școală, tradiții și obiceiuri. Într-un trecut nu atât de îndepărtat localitatea si-a avut oamenii săi care nu l-au părăsit contribuind la fala de astăzi a acestuia, fie că e vorba de meșterii lemnari care au reparat în cursul anilor biserica, fie truda învățătorilor localnici și a celorlați intelectuali care au pus umărul la dezvoltarea satului.
            Sincere felicitări autorilor, iar cititorilor răbdare și atenție în dezvelirea unei bucăți de suflet care de astă dată poartă numele de Groșii Banatului!