sâmbătă, 29 octombrie 2016

Viorel Dorel Cherciu, Subvertirea religiozității în Banat, Editura Eubeea, Timișoara, 2016, 597 p.

Cercetătorul Dr. Viorel Dorel Cherciu propune cititorilor spre reflecție un nou volum care s-ar putea ușor considera un manual al Istoriei bisericești din Banat văzută din documente de arhivă, deci fără vreo cosmetizare ulterioară. Acest demers inedit este completat cu informații din 383 volume consultate, toate demonstrând temeinicia studiului la care s-a înhămat pentru dezvelirea religiozității ortodocșilor din Banat.
            Dacă celelalte demersuri de istorie bisericească pornesc de la instituție sau persoană (eparhie, învățământ teologic, medalioane de ierarhi etc.) de astă dată studiul începe din avlia Bisericii punându-se în discuție cum este reflectată primirea Creștinătății prin intermediul a 16 teme: Botez, Cult, Cruce, Sărbătoare, Boală, Disciplină, Cununie, Epitropie, Filantropie, Alcoolism, Post, Cantorat, Pelerinaj, Magie și Moarte.
            În legătură cu Taina Sfântului Botez, autorul vorbește de importanța molitvei care ,,îmbisericește” până la Botez. ,,Nou-Venitul în Lume - ‹‹homo animalis›› - ca să se preschimbe în ‹‹homo spiritualis››, trebuie să treacă Proba de Apă - ‹‹Potopul›› salvaționist în numele Sfintei Treimi, care în fapt, este o consacrare a Nașterii cu Temei”. (p. 15).
            El era săvârșit prin ,,tornare” (vara) și prin ,,stropire” iarna”. Iarăși sub influență catolică nou botezatului nu i se administra Taina Împărtășaniei. Pentru coloniștii veniți în Banat din părțile Sibiului și așezați la Bazoș acest lucru a fost obiect de corespondență cu forurile bisericești în cursul anului 1931. Un caz îl reprezintă locul oficierii Sf. Tainei, pentru biserica din Șuștra ,,sub treptele corului”, care din nou trădează aceeași influență manifestată de astă dată în arhitectura bisericească: baptisteriul era așezat sub turnul clopotniță în dreapta (vezi și bisericile din Birda și Butin spre exemplificare).
            Cultul public (Doxologia) este concretizat în: rugăciuni sub formă de molitfe, ectenii și diferite formule sacramentale; cântări și imne liturgice: tropare, condace, stihuri, canoane, irmoase ș. a.; lecturi biblice: paremi, psalmi, catisme, sinaxare, Apostol, Evanghelie; acte liturgice, adică mișcări rituale, gesturi, procesiuni, vohoade. (p. 24). Toate acestea formează Cultul divin public exprimat prin: Laude, Sfinte Taine și ierurgii și Sfânta Liturghie. Cu toate acestea în ceea ce privesc slujba de seară (Vecernia) și cea de dimineață (Utrenia) acestea nu se săvârșesc regulat din diferite pricini: La Hisiaș, Vecernia se săvârșește doar iarna, pentru că vara ,,cantorii sunt la lucrul câmpului” mărturisea preotul George Găescu în 1925.
            Un alt slujitor al altarului de astă dată din Ohaba Lungă, Pavel Văcărescu începe: ,,la 6 1̸2 oare dimineața și încopciază Utrenia cu Sfânta Liturghie, însă cu durere că nu prea cercetează credincioși[i] sfânta biserică, afară când nu am cantor căci cantorul nostru e din Rădmănești”. (p. 25).
            Pământul reprezenta binecuvântarea belșugului dar și cazna sudorii de fiecare zi a omului, fie credincios ori preot: ,,Lucrătorul Pământului era bineînțeles, stăpânit de ‹‹Pofta Privirii››, însă ‹‹Crucea vizibilului›› îl ‹‹focusa›› în Ochi, Ogorul (nu întotdeauna ‹‹al Ortodoxiei››), Livada de Fân, Pădurea, Stâna de Oi, Pășunea, Grădina ș. a. m. d., nefiind deloc un ‹‹Discipol al Văzului›› în sensul lui Ioan Evanghelistul, încât să ‹‹Vadă›› Supraspiritualul Iconic. Dacă e s-o spunem ‹‹pe-a dreaptă››, nici preoții nu aveau ‹‹sub braț›› Gramatica Formelor Vizuale, căci cu mâinile  ‹‹țineau hățurile›› ca ‹‹animalele de tracțiune›› să are Holda: cei doi popi de la Dubos, Matei și Alexa, aveau vite de înjugat și ‹‹când cineva avea nevoie de vreo slujbă, mergea la câmp la dânșii, căci aveau în traistă cartea de rugăciune și, pe loc, le citea cele de folos, iar boii rumegau pe brazdă››”. (p. 73).
            O realitate de netăgăduit în lume atât în trecut, cât și astăzi o reprezintă boala fizică și cea spirituală. O frumoasă definiție dă dr. Viorel Dorel Cherciu acesteia, dar și a grijii doar față de trup: ,,Istoria Universală a Umanității ne relevă faptul că nu a văzut decât puține perioade ‹‹sănătoase››, fiind ‹‹cangrenată›› de Boli. Taina Suferinței nu o poate dezlega decât Hristos, însă Omul Modern a uitat aproape cu desăvârșire cine este adevăratul  ‹‹Doctor al Lumii››. Fiecare epocă istorică a fost amprentată de o Boală: Antichitatea – Lepră; Evul Mediu – Ciumă; Renașterea – Sifilis; Romantismul – Tuberculoza; Modernitatea – Cancerul. Îngrijorarea și Spaima de Boală își are originea în  ‹‹Crezul inversat›› că ‹‹Trupul este Chipul Sănătății nu Sufletul››”. (p. 74).
            Pentru o exemplificare ni se dau fel de fel de bolnavi. Un exemplu concludent este cel al preotului Vasile Ilie din Ficătari care a suferit de ,,reumă în picioare și junghiuri”.
            În lumina dreptului bisericesc stă și disciplina. Ne sunt înfățișate mai multe abateri și delicte de la norma canonică. Un caz deosebit a fost cel al preotului Adam din Coștei, tatăl omului politic Petru Groza. ,,Preotul acuzat a fost citat la sediul Protopopiatului Belinț, în 22 octombrie 1912 să fie ‹‹ascultat la protocol››, însă nu s-a prezentat fiind bolnav. El a fost audiat în 7 noiembrie a. a. Venit în această parte a Banatului, la îndemnul lui Ioan Mețianu, Consitoriul Diecezan din Arad l-a îndemnat să facă ‹‹toate slujbele după obiceiul locului››. Aici a trebuit să țină slujbele – chiar și Liturghia – ‹‹pe mic››, adică, să rostească ecteniile ‹‹pe sărite…›› ca să se scurteze serviciile religioase, iar credincioșii să fie la ‹‹amiază›› acasă. Se întâmpla câteodată să nu pomenească la ‹‹vohod›› pe episcop sau pe rege, deoarece suferea de ‹‹morb de inimă››, care-i provocau accese de sufocare. În anul 1891, această comună bisericească a fost instalat preotul Groza, avea cu toate ‹‹numele urmele simțului creștinesc și ale culturei nu››-1912”. (p. 113-114).
            Căsătoria reprezenta și încă reprezintă primirea binecuvântării lui Dumnezeu în Sfânta Taină prin care un bărbat și o femeie pot conviețui împreună. În studiul închinat acestei realități eclesiastice, autorul pomenește de apariția în veacul al XIX-lea a instituților de stare civilă care au erodat autoritatea Bisericii. Sub această presiune apar în administrația parohială, matricolele care consemnau Cununiile religioase.
            Practic se arată faptul că Logodna și Cununia se săvârșeau separat în unele parohii, prima la casa parohială, cealaltă la biserică, primitorii acestei Taine ,,fugeau” de contribuția bisericească a plății unei taxe în multe cazuri simbolice: 1 coroană. La acestea toate se mai adăuga și sărăcia accentuată dar și mentalitatea unor credincioși: ,,În Percosova există mai multe opreliști: traiul rău cu soacra, rudenie, nu voiește fără ospăț, dar din cauza sărăciei nu-l poate face, conviețuirea rea, nu are divorțul bisericesc. […] La Gherman, nu se cunună religios nici gratis pentru că ‹‹îi batjocoresc›› sătenii -1910”. (p. 147).
            Epitropul era considerat tutorele afacerilor bisericești, el administra bunurile fixe și mobile ale Parohiei. Cu toate acestea arhiva menționează cazuri de epitropi aleși care erau în procese cu bisericile care trebuia să le administreze, ori nereguli în administrarea corectă a banilor Bisericii. Nostim este cazul epitropului al doilea de la Parohia Chizătău care ,,‹‹a fost prins cu straița la mărul lui Nicolae Ciolac noaptea furând›› de către paza satului Traian Sulă și Ioan Pistrui, care mai apoi l-a ‹‹închis›› la comună. – 1914”. (p. 160).
            Filantropia veacurilor trecute a fost ilustrată de ridicarea de biserici și școli confesionale, dar și ajutor dat de Eparhia Caransebeșului unor sate cu prilejul inundațiilor din 1887. Cronica anilor a reținut mai mulți astfel de binefăcători, noi am consemnat gestul a doi oameni: ,,Zelosul preot Adam Treica din Susani – Protopopiatul Făgetului a dăruit birul său preoțesc pe șapte ani, în valoare de 600 fl. edificării bisericii din Tapia – Protopopiatul Lugojului. – 1890. […] Preoteasa Ecaterina Iancu, venerabilă matroană lasă […] o parte din averea sa, școlii confesionale din Ghilad”. (p. 183).
            Odată cu sistematizarea satelor în vremea administrării imperiale, centrul civic al fiecărei localități era populat de Primărie, Biserică, Școală și Birt. Cum drumul către cel din urmă era întotdeauna mai ademenitor decât cel către Biserică s-au întâmplat și excese de la morala creștină. ,,Existau Parohii unde mulți ‹‹ortodocși›› stăteau ‹‹călare pe butoi›› și ‹‹trăgeau la măsea›› așa încât într-un an, consumul de alcool, aduce profituri ‹‹astronomice›› Comerciantului (învățătorul George Popovici de la Nadăș se adresează Consitoriului Diecezan din Arad pentru neplata salariului pe 3 luni, în anul 1913, în timp ce credincioșii ‹‹varsă›› anual la birturi 10.000-15.000 coroane; repararea bisericii și a casei parohiale de la Coșteiul Mare din anul 1909 a costat 3.283 cor. 43 fileri)”. (p. 198).
            Cantorele, cântărețul are o importanță deosebită. Dacă în trecut el era considerat ‹‹șăgârt de popă››, adică Învățăcel în cele sfinte, treptat acesta s-a ,,sindicalizat” cerând, uneori impunând plată pentru slujba Bisericii. Ba, alții nu au primit nimic din partea Ministerului Cultelor, ,,Diploma” fiind ,,Daficea”. Așa au fost cântăreții din: Berecuța, Șemlacu Mare, Gătaia, Șipet, Voiteg, Opatița, Sângeorge, Ciacova, ,,Săraca” și Cebza. Cu toate acestea existau în această zonă coruri bisericești: Banloc, Cebza, Ciacova, Ghilad, Macedonia, Omor, Partoș, Petroman, Stamora Germană, Toager, Tolvădia și Voiteg. (p. 267).
            Prin fiecare din temele cercetate, autorul, Dr. Viorel Cherciu, președintele Asociației Culturale ,,David Voniga” din Giroc își propune și reușește să sondeze viața religioasă așa cum a fost ea în Banat. Cartea a apărut în condiții grafice excepționale la prestigioasa editură timișoreană Eubeea condusă de doamna dr. Nina Ceranu.
            În anexele generoase ale volumului am găsit date despre epitropii, corul bisericesc și eroii din comuna Birda. Îi redăm în cele ce urmează:

               Seria epitropilor parohiilor ortodoxe din Banat

Birda:

1888-1890 Nicolae Dragotă, David Dragoș
1891-1893 Iosif Petruț, Ioan Petcu
1894-1896 Ioan Bolocan, Ioan Petcu
1897-1899 Toma Crețu, Nică Toșin
1900-1902 Petru Bolocan, David Stoia
1903-1905 – Martin Luca, Ștefan Stoianovici
1906-1908 Nicolae Dragotă, Trifu Țieran
1909-1911 George Petruț, Pavel Pluștea
1912-1914 Nicolae Muntianu, Procopie Ițu
1915-1917 Nicolae Muntianu; Avacum Stoianovici
1918-1920 Achim Nedelcu, Petru Cercel
1921-1923 Trifu Țieran, Ilie Petrică
1924-1926 Tudor Dragoș, Ilie Petrică
1927-1931 Aurel Ițu, Pavel Pluștea
1932-1937 Ștefan Stoianovici, Nicolae Petruț.
1938-1946 Procopie Ițu, Octavian Stam, Vichentie Ofițer
1946-1949 Octavian Stan, Nedelcu Trifu, Vichentie Ofițer.
1949-1951 David Muntian, Cornel Pluștea, Octavian Stan
1951-1954 Lazăr Vit, David Muntian, Nicolae Sfetcu
            1954-1958 Simion Stoiciu, Lazăr Vit, Zaharie Murgea.      

Coruri bisericești și societăți religios-culturale

Birda

,,Societatea Corală” s-a înființat în 27 decembrie 1929 de către Dr. Valeriu Boleanțu. S-au ,,înscris” 28 de tineri din comună.
La 5 ianuarie 1930 primește denumirea ,,Corul Doina din Birda”. Biroul de conducere este constituit din: preot Ioan Mărgineanțu, Octavian Bolocan, Vasile Bolocan, învățător Ioan Bocșan. Comitetul se compune din 6 persoane: Simion Datcu, Ioan Ițu, Alexandru Stoianovici, Cornel Pluștea, Octavian Stan și Traian Ciolac.
Corul era instruit de Guga Vidu din Mercina pentru 4.000 lei ̸ lună.
Împărțindu-se pe voci, avea această componență:
Tenor I: Ioan Stoiciu, Ioan Nedelcu, Savu Ristiu, Ghipa Ionescu, Simion Datcu, Pavel Murgea, Ioan Cercega, Ștefan Ofițer.
Tenor II: Vasile Bolocan, Cornel PLuștea, Octavian Stan, Traian Ciolac, Todor Grăsoane, Dionisie Datcu.
Bas I: Alexandru Stoianovici, Alex. Ofițer, Ioan Ițu, Vasile Văleanu, Iosif Almăjan, Ioan Periat.
Bas II: Pavel Ițu, Trifu Țieran, George Ițu, Vasile Bolocan, Ștefan Bogdan, Moise Petruț, Petru Dragoș, Petru Nedelcu, Simion Mercea.
Fete: Elena Pluștea, Eufemia Mărgineanțu, Anița Agostescu, Sofia Geția, Eva Cercel, Ana Bogdan, Floare Ristiu, Aurora Nedelcu, Iulca Ițu, Silvia Dragotă.
Din 23 aprilie 1930, corul este condus de Pavel Ițu, Ștefan Bogdan și Pavel Murgea. Până în anul 1939, când s-a desființat din cauza războiului, a cântat în biserică, la casa culturală și a concertat la Opatița, Gătaia, Sculea și Berecuța.

Eroi, răniți și mutilați în cele două războaie mondiale
Birda

1914-1918
Vasile Datcu, David Jebelean, Vasile Nedecu, George Cercel, Nica Murgea, Ioan Cercega, Alexandru Bolocan, Augustin Nedelcu, George Ghilezan, Vasile Nedelcu, Lazăr Drupată, Ioan Bolocan, Petru Dragoș, Trifu Bolocan, Simion Ițu, Simion Jivan, Ioan Jivan, Ioan Gărău, Moise Brânda.
1940-1944.

          Petru Bolocan, Ioan Bolocan.