vineri, 28 octombrie 2016

Pr. Dan D. Gîrjoabă, Gânduri de lumină, Editura Tiparnița, Arad, 2016, 149 p..

Spunea un Profesor timișorean că orice carte tipărită reprezintă o boală învinsă. Este cred eu, ceea ce distinsul Părinte Dan D. Gîrjoabă a reușit să realizeze cu prima sa carte tipărită. După o îndelungată și rodnică ucenicie în presa bisericească parohială, - amintim aici de - publicația ,,Anghelos”, realizată de C. Sa, prin intermediul căreia își trimite gândurile de lumină în sufletele și casele credincioșilor păstoriți cu atâta seriozitate a actului pastoral, a strâns în paginile revistei cele mai frumoase din aceste gânduri ca mărturie statornică peste ani a misiunii prin presa scrisă.
            Autorul, s-a născut în Timișoara în 13 martie 1987, a absolvit Colegiul Economic ,,Francesco Severio Nitti” și Facultatea de Teologie (2006-2010) și Facultatea de Drept și Administrație Publică (2008-2012) din Timișoara, cursuri postuniversitare de masterat în Teologie la Arad (2010-2012). În prezent este doctorand în domeniul fundamental Istorie în cadrul Universității din Oradea. Din 2011 este preot slujitor la biserica ,,Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din parohia Sînmihaiu Român, protopopiatul Timișoara I.
            Cartea beneficiază de două cuvinte introductive iscălite de C. Păr. Prof. Dr. Petrică Zamela și Păr. Ioan Brânzei. Aflăm din aceste rânduri lucruri de căpătâi și anume: ,,Gândul… este preludiul faptei, al sentimentului înveșnicirii noastre. […] Meditația generează reflecția poate îndrepta mintea spre adevăr și sufletul spre mântuire. Părintele în meditațiile sale ne îndeamnă să urcăm pe scara virtuților, spre treptele Sfintelor Taine, pentru a deveni – candidați la mântuire”. (p. 1; 5-6).
            Structurată în două capitole, la care se adaugă cuvintele introductive și o generoasă bibliografie, volumul propune învățături sublime sub forma unor Meditații, eseuri și reflecții (Cap. I) în Rânduri și gânduri (Cap. II).
            Cartea are o țintă finală mântuirea, fericirea ea poate fi cucerită prin pocăință, cruce ș. a..
            Suntem mereu în starea unor ,,Candidați la mântuire”. Dincolo de a socoti mântuirea o eternă fata morgana, autorul accentuează o realitate și anume aceea că ,,mântuirea începe azi și viața (…) are perspectiva eternității. După documentele de bază ale creștinismului, moartea făpturii umane este nu numai un accident survenit în urma greșelii celor care au acționat împotriva firii lor, ci și o evitare a permanetizării ‹‹nefirescului›› adică a consecințelor păcatului neascultării”. (p. 10). Lupta creștinului o reprezintă deprinderea iubirii, cheia de accedere în Împărăția gătită de la facerea lumii: ,,Iar dacă ar întreba cineva în ce fel poate deprinde cel care nu simte un îndemn, care nu se simte înzestrat spre acest exercițiu, să ne amintim ceea ce o anume știință a formulat cu câtva timp în urmă: ‹‹funcția creează organul››, inima fiind – în afara funcțiilor biologice – organul iubirii. Este necesară doar încrederea în chemarea Celui care ne-a asigurat: ‹‹îndrăzniți, Eu am biruit lumea›› (Ioan 16, 33)”. (p. 15).
            Pocăință este socotită o prioritate ,,mereu uitată”. Pentru cititorul atent vom vedea că lupta începe dintru început: Cum poate fi uitată o prioritate? și aceasta mereu, adică se creează o indiferență față de aceasta.
            După ce autorul dă o definiție a Pocăinței sprijinindu-și cuvintele pe Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți reușește să aducă Teologia înaltă în zăgazurile vieții creștine cotidiene. Ceea cred eu este încă o biruință a scrisului Părintelui Dan: ,,Dacă Împărăția este cea care ‹‹se apropie de noi››, atunci înțelegem că fără pocăință, Sfânta Treime nu are cum să-și facă sălaș în noi. Fără baia pocăinței adevărate, ne asigură și toți Sfinții Părinți, niciunul nu vom putea sub nicio formă să redobândim ‹‹haina de nuntă›› adevărată. Astfel nu ne putem îmbrăca în Sfântul Duh, ci ne pregătim să fim ‹‹aruncați în întunericul cel mai din afară››” (Matei 22, 13). p. 16-17.
            Examenul clasic al pocăinței în reprezintă aropierea de Sfintele Taine, mai întâi prin nevoință (post), iar apoi plenar prin plinirea acestora. Taina Spovedaniei reprezintă ,,strana mântuirii”. Observăm că autorul în argumentarea sa se folosește de un alt adevăr de credință și anume practicarea Sfintelor Taine ca trepte spre Dumnezeu: ,,Pe măsură ce omul înaintează în viață, această haină luminoasă a vieții se întunecă din cauza păcatelor, se pătează de fărădelegi și trebuie spălată mereu, în mod ritmic și conștient, prin Botezul lacrimilor, adică prin Sfânta Taină a Spovedaniei. Ea este indispensabilă pentru creșterea noastră în Hristos, așa cum este necesară curățenia casei, spălarea trupului sau igiena. Spovedania este așadar curățirea sufletului de păcate în fața lui Dumnezeu care iartă păcatele și în prezența preotului duhovnic care dă prin Duhul Sfânt sfaturile și testamentul duhovnicesc care trebuie urmate în fiecare caz în parte”. (p. 27). O etapă a Spovedanie o constituie și meditarea la păcatele săvârșite. Părintele autor vorbește ,,despre ,,o perioadă de bilanț interior, de gândire retrospectivă și anticipativă asupra vieții noastre, amintirea vieții de păcate și hotărârea de a abandona vechea viață, un clasament interior al căderilor noastre, de la păcatele mici până la cele omorâtoare de suflet, sunt necesare înainte de vorbirea cu Dumnezeu. Inima ușurată de rugăciune, simte mai acut nevoia de pocăință”. (p. 40).
            Tot ca mărturie a vieții parohiei unde slujește părintele Gîrjoabă stau dovadă două texte ale unor cuvântări susținute de autor de astă dată în fața preoților cu prilejul cercului pastoral: ,,Minunile din Cărțile 1-2 Regi ale Vechiului Testament” și al conferinței preoțești semestriale: ,,Parohia astăzi. Misiunea, vocația ei în societatea contemporană”.
            Toate aceste gânduri de lumină se adaugă din belșug asupra hotărârii de a-i urma lui Hristos. Folosirea persoanei I și a timpului prezent dă un plus de valoare meditaților părintelui care își au obârșia în persoana sa și în prezentul activității pastorale din parohie.

            Felicităm autorul iar cititorilor le dorim răgaz pentru descoperirea unor bucăți din sufletul său pentru înnobilarea sufletelor noastre.