Pe 19 septembrie 1990 a trecut pragul acestei vieți celebra cântăreață de
muzică populară și romanțe Ioana Radu (1917-1990). Copil fiind pe vremea când exista un singur post
de televiziune am remarcat emisiunile muzicale care de obicei încheiau
programul zilnic de difuzare al televiziunii. După 1989 m-am reîntâlnit cu
muzica printr-o nouă oportunitate pentru mine și anume achiziționarea de casete
audio care cu trecere anilor a devenit o colecție respectabilă atât prin număr,
cât și prin diversitatea genurilor muzicale.
De departe însă m-am simțit atras de muzica Ioanei Radu, de timbrul vocal și bogăția repertoriului. Cu prilejul împlinirii pe 19 septembrie 2020 a treizeci de ani de la trecerea în veșnicie m-am simțit îndatorat să mărturisesc în scris câte ceva din viața și activitatea Ioanei Radu așa cum a fost ea creionată în istoria muzicii românești.
Ioana Radu s-a numit după actele de stare civilă, Eugenia Braia și s-a
născut în Cetatea Băniei, Craiova pe 17 februarie 1917 în casa lui Constantin
Braia într-o familie numeroasă formată din patru copii: Maria; Giugiu, Nuna
și mezina Eugenia. Tatăl după lăsarea la vatră din armată și-a deschis o
prăvălie și o crâșmă. De aici de pe prispa birtului a cules viitoarea mare
interpretă celebra melodie: ,,La fereastra cu zorele”[1].
Înzestrată cu simț muzical
de la naștere, copilul Eugenia a deprins primele taine ale muzicii cu lăutarii
din cârciumă atât cântecul popular, cât și romanța. În vremea cât a fost elevă
la Liceul ,,Elena Cuza” din Craiova a fost remarcată de profesoara de muzică,
Elena Simionescu. După primele clase ale liceului a urmat cursurile unei școli
profesionale. Din acest timp începuturilor a obținut primele premii: Premiul cu
coroniță, diplomă la orele de muzică și laude în cancelaria școlii[2].
Radioul era în perioada
interbelică modul de informare și culturalizare, alături de presa scrisă. La
radio a ascultat modelul: La ea, la Maria Tănase, era gândul Janei. Cum să facă
să-i prindă felul, deosebitele nuanțe, întorsăturile? Căuta mereu în inima
galenei și de câte ori o ,,prindea”, Jana era numai urechi. O urmărea pe
această Marie, cărei nu-i știa decât glasul și cântecul fermecător. În luni de
zile de ascultare, Jana îi învățase toate cântecele. Și pe cele hăulite, și pe
cele săltărețe[3].
În 1936 la 19 ani, Eugenia a plecat spre București atrasă de modelul
ei, Maria Tănase și de…cântec. În noaptea Anului Nou: Singură cu imaginea
ei, a îndrăznit ,,Plec la București!”. Soțul dormea. Ea și-a pitit banii în
cordonul lat al rochiei, a ridicat gulerul paltonului și a pornit-o spre gară.
La opt și cincisprezece, trenul de București pleca din Corabia. La o fereastră
Jeana privea întristată. Într-o mână avea o batistă pentru lacrimi, iar în
cealaltă într-un batic, galena și casca. Drumul ei spre Maria Tănase[4].
La București a găsit găzduire în casa surorii Mia Braia. Prin soțul
acesteia, Petre Alexandru a reușit să se înscrie la un concurs organizat de
Societatea Română de Radiodifuziune la care s-au înscris 800 de candidați și au
fost declarate reușite doar două Eugenia Nedelea (Rodica Bujor) și Eugenia
Braia (Ioana Radu). Cu acest prilej, Ion Filionescu, pianistul lui George
Enescu și membru în juriu i-a schimbat numele apropiindu-l de vatra țărănească:
La radio, Filionescu i se adresează Eugeniei Braia: ,,Te așteaptă-o cale lungă
și grea, dar ai cu ce te lupta. Eu, acum, în locul dumitale mi-aș aduna o
traistă de cântece, câteva costume populare, tot curajul de pe lume și gata!...
Ba nu-i gata!... Ți-ar trebui un nume mai legat de brazdă… Eu ți-aș zice… Ioana
Radu. Ce părere ai?”. Janei știindu-l din comisie, încă îi mai tremura
inima.
-
Dumneavoastră
știți mai bine, totul e să-mi poarte noroc…[5].
Din programele muzicale ale vremii am găsit-o
alături de orchestrele Vasile Julea și Costică Trandafir care o acompaniau pe
Rodica Bujor și… Maria Tănase. Din 1940 s-a păstrat o înregistrare cu orchestra
lui Vasile Julea pe disc Odeon a câtorva melodii populare[6].
Primul contract a fost iscălit de Ioana Radu cu Mielu Teodorescu din Ploiești la care a avut casă, masă și mașină care a navetat la București de trei ori pe săptămână pentru emisiunile de la radio. La Ploiești a venit după Cristian Vasile și a cântat la Restaurantul și grădina ,,Azuga”. Aici a fost acompaniată de orchestra fraților Melak, originari din Lugoj.
De acum apar primele
melodii imprimate pe disc. Pe prima pagină a catalogului, Ioana Radu a înregistrat
melodia: ,,Di, di, dii murgule dii…” și ,,Piatra-i piatră…”.
După șase luni de contract
la Ploiești, Ioana Radu s-a mutat la Restauranul ,,Potcoava” din București.
Aici a cântat cu orghestra condusă de Spirescu-Oltenița care i-a devenit al
doilea soț.
La opt ani după debutul
bucureștean de la ,,Potcova”, Ioana Radu a trecut la Restaurantul ,,Princiar”
și ,,Motanul negru”. După război, Ioana
Radu a activat pe scena cinematografului ,,Moșilor” fiind primul contract
cu scena și cârciuma ,,Fierea”, botezată ,,Bucegi”. Ioana Radu și-a continuat
activitatea concertistică la Radio,
Teatrul de Estradă ,,Constantin Tănase”, Circul de Stat și Orchestra de Muzică
Populară ,,Barbu Lăutaru” din București[7].
În anul 1947 în organizarea
Uniunii Sindicatelor de Artiști, Scriitori și Ziariști a fost sărbătorit
Grigoraș Dinicu cu prilejul împlinirii a 40 de ani dedicați muzicii. La
concertul festiv au cântat Maria Tănase și …Ioana Radu.
A plecat în diverse turnee în țară. ,,Estrada în Turneu” în Gorj, în Banat. În acest ultim popas pe șoseaua ce lega Orșova de Caransebeș s-a produs un accident de autobuz. Șoferul mașinii a ieșit în decor iar Ioana Radu a rămas cu sechele pe viață folosind de acum pentru a păși cadrul și bastonul.
Cu prilejul împlinirii a 50 de ani de viață și 31 de activitate, în
1967 a solicitat un spectacol de ,,adio” și a primit trei locații: Timișoara,
Arad și Cluj-Napoca. Cu ocazia împlinirii a 70 de ani de viață a fost organizat
la Sala Radio un spectacol aniversar intitulat ,,Omagiu romanței”[8].
Regizorul Pompiliu Gâlmeanu a realizat un film documentar ,,Omagiu romanței: Ioana
Radu” (25 mai 1987). Regizorul a fost remarcat de istoria filmului datorită
bogăției de pelicule (750 ca regizor, scenarist, editor și crainic) și a
metodei de lucru: De remarcat faptul că își întocmește singur scenariile și
comentarile filmelor sale, care au o tematică diversă, fiind adevărate poeme
închinate unor mari oameni ai istoriei și culturii noastre sau a unor
evenimente naționale memorabile[9].
Ioana Radu a rămas alături de două mari festivaluri: ,,Crizantema de Aur” de la Târgoviște și ,,Maria Tănase” de la Craiova (1967). A rămas alături de tinerii interpreți ai romanței și muzicii populare. La Târgoviște a fost atentă cum se cântă, a îndrumat cum să cânte, a dialogat îndelung cu poeții și compozitorii, a încurajat pe cei care se străduiau[10].
Darul pentru împlinirea a 70 de ani de viață și 51 de carieră muzicală
a continuat cu prezența într-un film, ,,O zi în București” (mai 1987).
Regizat de Ion Popescu-Gopo, filmul este un joc ,,pe note” (cu muzici de …
George Grigoriu, Ion Vasilescu, Aurel Giroveanu, H. Mălineanu, (…) Vasile
Vasilache…), agrementat cu plimbări cântate, dansate sau poetizate ale unei
distribuții cu apritudini, deopotrivă hazlii, muzicale și lirice: Angela
Similea, Ioana Radu, Gică Petrescu[11].
A realizat câteva reportaje
și interviruri la Televiziunea Română, ,,Romanța amintirilor”[12];
,,Maria Tănase în inima mea”[13]
și ,,Interviu cu Ioana Radu acordat Marioarei Murărescu” (1987)[14].
Activitatea artistică a
fost apreciată de iubitorii muzicicii românești de la cei prezenți în
restaurante și săli de spectacole până la conducătorii Statului. Ioana Radu a devenit Artistă enerită (1957)
și Artist al Poporului (1964)[15]
și a fost răsplătită cu Medalia
,,Ordinul Meritul Cultural, clasa a II-a” (1968)[16].
Din bogatul repertoriu amintim: romanțele: ,,Te-aștep pe-același drum…”, ,,Nu se poate”, ,,Aș vrea iar anii tinereții”, ,,Omagiu Ioanei”, ,,De ce să pleci?”, ,,Ce te-ai face, inimă”, ,,Mă simt mai tânără ca niciodată”, ,,De tine nu-mi mai este dor”, ,,Lampa”, ,,Stai, tinerețe, pe loc”, ,,O adoram de vreme-ntreagă”, ,,Mi-e dor de nopți cu lună plină”, ,,Să treci prin lume fără dor”, ,,Car frumos cu patru boi”, ,,Mi-e dor…”, ,,E Rița fecioara”, ,,Dor de răzbunare”, ,,N-ai să ști niciodată”, ,,Am început să-mbătrânesc”, ,,Te rog să uiți că te-am iubit”, ,,Cine mi te-a scos în cale”, ,,Îți amintești?”, ,,În micul orășel uitat de lume”, ,,De dragul tău…”, ,,Dacă nu te-ndramnă dorul”, ,,În chioșc fanfara cânta”, ,,Primăvara…”, ,,Trece-un car cu boi pe drum”, ,,Adio clipe fericite…”, ,,Dacă-n douăzeci de toamne”, ,,Ciobănaș cu trei sute de oi”, ,,Din ochii care-au plâns”, ,,Mai rămâi lângă mine”, ,,Trubadurul”, ,,De ce nu vii?”, ,,La umbra nucului bătrân”, ,,Toată lumea-mi zice lotru”, ,,M-a trimis mama la vie”, ,,Am, acasă, patru boi” și melodiile populare: ,,De-aș trăi ca bradu-n munte”, ,,Bate vântuʼ vinerea”, ,,Mai vino seara pe la noi”, ,,Inimă cu venin mult”, ,,Leliță Ioană”, ,,Piatra – Piatră!”, ,,De la moară pânʼ la gară”, ,,Tudoriță nene!”, ,,Cine zice puiul…”, ,,Di, di, dii murgule dii!”, ,,Boala-i boală de e boală!”, ,,Gheorghe-Gheorghe”, ,,Bulgăraș de gheață rece”, ,,Pe vale țațo, pe vale”, ,,Pe deal, pe la Cornățel”, ,,Dragostea pe unde-ncepe”, ,,Dragă mi-a fost calea-ncoace”, ,,M-aș duce și eu la nuntă”, ,,Spune, măiculiță, spune!”, ,,La puțul cu cinci izvoare”, ,,Dealu-i deal și valea-i vale”, ,,Astă iernă era iarnă”, ,,Anicuța neichii dragă”, ,,M-a-mbătrânit supărarea”, ,,Aș muri, moartea nu vine”, ,,Dorule și-o boală grea”, ,,Geaba-i lună, geaba-i stele”, ,,Pelin beau, pelin mănânc”, ,,I-auzi valea cum răsună”, ,,Dă Doamne și omului!”, ,,Mă sui pe dealul Cernii”, ,,Măi Smarando, măi”[17].
Melodiile au fost difuzate
la radio și televiziune, concerte dar și arhivate pe casete, discuri vinil și
CD-uri, dar și pe diferite compilații: ,,Romanțe” și ,,Tangoruri celebre
românești”.
Ioana Radu rămâne un model
uman și profesional de jertfă pentru împlinirea unui ideal. Culegerea
folclorului a fost pentru Ioana Radu un crez pe care l-a împlinit în desele
turnee realizate în țară. Credința și urmarea unui model, apropierea valorică
de el a fost lungul drum al vieții al îndrăgitei interprete. Romanța
revendicată din doină, o comoară a folclorului nostru[18]
a fost interpretată spre a ilustra bogăția sufletească a neamului românesc.
[1] Harry Negrin, Romanța unei vieți: Ioana Radu, Editura Muzicală, București, 1987,
p. 16 (Se va prescurta în continuare Romanța
unei vieți…).
[2] Harry Negrin, Romanța unei vieți…, p. 20.
[3] Harry Negrin, op.
cit…, p. 25.
[4] Harry Negrin, Romanța
unei vieți…, p. 39.
[5] Harrry Negrin, op. cit., p. 69.
[6] https://www.youtube.com/watch?v=Q9L4743HRvE, accesat în 9. 06. 2020.
[7] Elisabeth Bouleanu, ,,Viața de film a reginei
romanțelor…”, în https://adevarul.ro/locale/alexandria/viata-film-reginei-romantelor-romanesti-ioana-radu-fost-casatorita-cinci-avut-pasiune-motociclete-1_56826a2d37115986c6edd029/index.html,
accesat în 4. 06. 2020.
[8] https://www.youtube.com/watch?v=1dgu1OElJCY,
accesat în 9. 06. 2020.
[9] Victor Petrescu, ,,Pompiliu Gâlmeanu,
Pelicula și condeiul ca modalitate de expresie”, în ,,Curier. Revistă de
cultură și bibliologie”, nr. 45 / 2017, p. 57.
[10] Harry Negrin, Romanța unei vieți…, p. 183.
[11] Călin Căliman, Istoria filmului românesc (1897-2017), Editura Contemporanul,
București, 2017, p. 437-438.
[12] https://www.youtube.com/watch?v=ubPUmhwAnRM, accesat în 9. 06. 2020.
[13] https://www.youtube.com/watch?v=EFahJtIRfiM,
accesat în 9. 06. 2020.
[14] https://www.youtube.com/watch?v=Jv8AFoYFYwI,
accesat în 9. 06. 2020.
[15] Decretul nr. 3 din 13 ianuarie 1964 al
Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne, pentru conferirea de titluri
și ordine unor cadre artistice, publicat în Buletinul Oficial nr. 1 din 22
ianuarie 1964.
[16] Decretul nr. 797/1968 privind conferirea
ordinului și medaliei Meritul Cultural unor membri ai colectivelor artistice
din instituțiile muzicale de concerte și spectacole.
[17] Harry Negrin, Romanța unei vieți…, p. 237-239.
[18] https://crizantemaaur.ro/about/,
accesat în 9. 06. 2020.