marți, 1 septembrie 2020

Tedeum la început de An Bisericesc la Birda


   Marți, 1 septembrie de la orele 10,00 a fost oficiată slujba Tedeumului la începutul noului An bisericesc în biserica cu hramul ,,Nașterea Maicii Domnului” din parohia Birda. Cu acest prilej s-au înalțat rugăciuni cu caracter special pentru iertarea greșelilor, binecuvântarea noului An bisericesc, depărtarea mâniei și patimilor, întărirea în dreapta credință, sănătate și lungime de zile poporului, ploi la bună vreme și rouă aducătoare de roadă.
   Tot cu acest prilej s-a făcut pomenirea Sfântului Cuvios Dionisie Exiguul, călugăr scit cu contribuții deosebite cu privire la stabilirea datei Sfintelor Paști pentru creștini.
    La un secol după Ioan Casian, un alt dobrogean a adus lumina Apusului, acesta a fost Dionisie Exiguul. El s-a născut în anul 470, în Dacia Pontică şi se pare că a fost crescut şi educat în una din mănăstirile de aici, prin grija unuia dintre călugării locului, numit Petru[1]. Pentru a se desăvârşi, a luat drumul Răsăritului, din Constantinopol a plecat la Roma chemat fiind de papa Ghelasie pentru a se îngriji de arhiva şi biblioteca de aici. S-a închinoviat la mănăstirea Sfânta Anastasia de la poalele Palatinului, s-a împrietenit cu Cassiodor şi a predat dialectica la Vivarium, între anii 540 şi 545. La început, a tradus din Părinţii răsăriteni, canoanele sinoadelor ecumenice, întocmind şi o antologie de texte patristice, un florilegiu din Părinţii Bisericii Catolice Universale, editând şi Decretele pontificale. Dintre operele originale, amintim pe cele legate de calculul pascal: Cartea despre Paşti. Argumente pascale şi alte două scrisori pe aceeaşi temă. În calculul pascal, punctul de plecare nu mai era Diocleţian, ci Întruparea Domnului: ,,Eu n-am voit să pun baza ciclurilor mele amintirea acelui om fărădelege şi persecutor, ci mai degrabă am ales să socotesc anii de la Întruparea Domnului nostru Iisus Hristos, pentru ca astfel să fie tuturor mai cunoscut începutul nădejdii noastre[2]. Dionisie a înlocuit anul 248 al lui Diocleţian cu anul 532 după Hristos[3]. Ciclul dionisian a fost primit la Roma apoi în întreaga Italie, iar cu sprijinul lui Carol cel Mare (†814) în întreg Apusul. Începutul calendarului se făcea cu Bunavestire, acest calcul fiind acceptat cu unele îndreptări şi folosit în întreaga lume creştină. Prin elaborarea tabelei sale, pascale, părintele erei creştine, a înfăptuit o grandioasă revoluţie şi a pus baza numărătoarei noastre, adică de la naşterea lui Hristos. Aceasta echivalează în mod evident cu un adevărat progres. Odată cu el, computul alexandrin s-a încetăţenit definitive în Occident[4]. Dionisie era un foarte bun cunoscător al Sfintei Scripturi, neîntrecut în mânuirea limbilor greacă şi latină, traducând fluent din una în cealaltă, era înţelept şi simplu în atitudinile sale, erudit şi smerit, cu vorbă puţină, feciorelnic şi blând, înfrânat la toate, fără a osândi pe cei care nu se puteau înfrâna asemenea lui. Era un ortodox desăvârşit şi ataşat întru totul rânduielilor părinteşti, răspundea strălucit la orice întrebare ce i se punea[5].



[1] Nestor Vornicescu, Primele scrieri patristice din literatura noastră, secolele IV-XVI, Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1984, p. 66. (Se va prescurta în continuare Primele scrieri patristice…).
[2] Ibidem, p. 72.
[3] Gheorghe I. Drăgulin, David Popescu, Cuviosul Dionisie Exiguul. Două epistole despre problemele datei Paştilor şi elementele calcului calendaristic şi pascal, în rev. ,,Mitropolia Olteniei”, 1987, nr. 1, p. 44.
[4] Ibidem, p. 47.
[5] Nestor Vornicescu, Primele scrieri patristice…, p. 67.