joi, 19 august 2021

420 de ani de la moartea Viteazului

 

Imaginea voievozilor români s-a păstrat foarte bine în memoria nu doar a contemporanilor dar și peste veacuri. Doar așa ne explicăm că numele acestora este întărit de un adjectiv care caracterizează activitatea: mare, bun ori viteaz.

Astăzi, 19 august se împlinesc 420 de ani de la moartea lui Mihai Viteazul, apărător al creștinătății și primul domn al celor trei țări românești: Muntenia, Moldova și Transilvania.

Există în literatura istorică monografii închinate domnitorului muntean începând cu Nicolae Bălcescu, bănățeanul Ion Sârbu, preot în Rudăria (azi Eftimie Murgu, Caraș-Severin) și cea mai nouă iscălită de preotul profesor Alexandru Moraru de la Cluj-Napoca, Domnitorul Mihai Viteazul (1593-1601. Erou al națiunii și martir al Bisericii străbune, Editura Renașterea, Cluj-Napoca, 2018, 188 p..

Prefața acestei cărți este semnată de I.P.S. Andrei, Mitropolitul Clujului în care dezvăluie aplecarea domnitorului asupra sentimentului religios.

Autorul, Alexandru Moraru își începe volumul cu ,,mărturisirile de credință” ale Domnului Mihai(l) care domnește ,,din mila lui Dumnezeu” sau ,,cu mila lui Dumnezeu” (p. 29).

Bun strateg și conducători de oști, Mihai Viteazul aderă la Liga Sfântă într-o mult așteptată cruciadă împotriva otomanilor: ,,În această țară [Țara Românească] aș fi putut trăi liniștit, singur și fără nicio frică, dacă nu mă simțeam chemat de credința mea față de Maiestatea Voastră și față de întreaga creștinătate. Eu însă nevrând să sporesc puterea turcilor prin ostașii mei, spre distrugerea creștinilor, de bunăvoie m-am arătat gata a lua parte la Liga creștină, fapt prin care mi l-am făcut pe tiran [pe sultan] dușman de moarte și însetat de sângele meu”; și așa s-a și întâmplat (p. 32-34).

În paginile cărții sunt consemnate relațiile cu ierarhia bisericească, ctitoriile și danile făcute.

Concluzia volumului se rezumă la două cuvinte ,,Erou și martir”. După uciderea sa, trupul a rămas undeva pe Câmpia Turzii, iar capul a fost așezat în Mănăstirea Dealu de paharnicul Turtulea.

Pe locul unde se crede că a fost înmormântat trupul Viteazului, la inițiativa Mitropolitului Bartolomeu Valeriu Anania a fost ridicată Mănăstirea Mihai Vodă cu hramul ,,Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil” (p. 95).

Întreaga scriitură pledează pentru cunoașterea personalității Voievodului precum și a credinței sale despre care Andronic Cantacuzino, diplomat la Constantinopol nota: ,,…păstor bun, creștin cu milă pentru săraci și cu frică de Dumnezeu” (p. 97).