duminică, 14 august 2016

Prohodul Maicii Domnului în parohia Birda

În cursul Postului Adormirii Maicii Domnului au fost oficiate slujbe religioase zilnice compuse din Acatistul Adormirii și Nașterii Maicii Domnului, precum și Paraclisul Maicii Domnului. Sâmbăta și Duminica a fost săvărșite slujbele Vecerniei și a Sfintei Liturghii.
            Duminică de la orele 1800 în rânduiala Privegherii a fost oficiate Vecernia, urmată de Prohodul Domnului, cu procesiunea din afara bisericii cu hramul ,,Nașterea Maicii Domnului” din Birda și Utrenia.
            Cu acest prilej al sărbătorii Maicii Domnului a fost pregătit și susținut un cuvânt de învățătură ocazional:

Adormirea Maicii Domnului în cugetarea Sfinților Părinți


            Evenimentul Adormirii e tratat pe larg de patru scriitori orientali: Sf. Modest al Ierusalimului, Sf. Andrei Criteanul, Sf. Gherman al Constantinopolului şi Sfântul Ioan Damaschin.
            Tradiţia bisericească păstrează un întreg dialog funebru între Fiu şi Mama Sa: ,,E timpul să te iau la Mine, mamă! Aşa cum ai umplut de bucurie pământul şi pe cei de pe pământ, tu, cea cu dar dăruită, tot aşa bucură acum şi pe cele cereşti! Fă să strălucească sălaşurile Tatălui Meu! Fă bucurie şi duhurilor sfinţilor. Văzând cinstita ta mutare la Mine, mutare escortată de îngeri, aceste duhuri sunt sigure că prin tine va sălăşlui şi o parte din ele în lumina Mea. Vino cu veselie! Bucură-te şi acum, aşa cum te-ai bucurat şi mai înainte. Faţă de toţi şi faţă de toate, ai vrednicia titlului: cea plină de dar. (…) Încredinţează-mi Mie trupul tău, pentru că şi Eu am pus dumnezeirea Mea în pântecele tău. Dumnezeiescul tău suflet va vedea slava Tatălui Meu. Trupul tău neîntinat va vedea slava Unuia – Născut Fiului său. (…) Copilul meu, în mâinile Tale îmi dau duhul meu. Primeşte sufletul meu, drag Ţie şi pe care l-ai păstrat fără vină. Ţie îţi încredinţez trupul meu şi nu pământului (…)”[1].
           [2].
Cu acest prilej a fost trimis din nou arhanghelul Gavriil care o înştiinţează despre ieşirea din această viaţă şi mutarea sa la Fiul Său: ,,Fiul şi Domnul tău te cheamă. E ceasul venirii la Mine, a Maicii Mele! De aceea m-a trimis să-ţi vestesc din nou, binecuvântată între femei! Astăzi, aşa cum ai umplut de bucurie pe locuitorii pământului, aşa vei bucura oştirile cereşti prin urcarea ta, tu cea binecuvântată care ai făcut să strălucească încă şi mai mult sufletele sfinţilor. Bucură-te! cum ai strigat odinioară, căci iei numele plin de har ca o cinste veşnică. Bucură-te, cea plină de har, Domnul este cu tine! Rugăciunile şi cererile tale urcă la Fiul tău în ceruri şi potrivit cererii tale îţi porunceşte să laşi această lume să urci în sălaşele cereşti, şi să fi alături de El în viaţa veşnică şi fără sfârşit! Când Sfânta Născătoare de Dumnezeu Maria a auzit aceasta, s-a umplut de bucurie şi a dat îngerului răspunsului ei dintâi: Iată roaba ta! Fie mie şi acum după cuvântul tău!”
            Sfinţii Apostoli au purtat trupul Născătoarei de Dumnezeu spre locul de odihnă din Ghetsimani şi acolo au aşezat trupul în pământ de către Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel. O întâmplare este redată de Părinţi şi anume aceea a lui Atonie care a vrut să doboare trupul Maicii, nebunia sa nerămânând nepedepsită. Arhanghelul Mihail în chip nevăzut a retezat mâinile acestuia care au rămas spânzurate de catafalc. Uluit şi zvârcolindu-se de durere el şi-a dat seama că greşise, cerându-şi iertare lui Iisus a fost vindecat. Atonie s-a botezat numaidecât şi l-a mărturisit pe Hristos înaintea iudeilor pătimind pentru aceasta cu moarte de mucenic[3].
            După trei zile de şedere în mormânt, trupul Maicii Domnului s-a înălţat la cer. A treia zi de la înmormântare a fost şi Toma care s-a încredinţat de această minune. Faptul cu pricina este relatat de Sfântul Maxim: ,,…A auzit şi el psalmodia dulce a îngerilor şi i-a rugat pe Sfinţii Apostoli să deschidă mormântul cinstit pentru a vedea trupul slăvit al Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Fericiţii Apostoli au ascultat cererea fratelui lor prin porunca Duhului Sfânt şi au deschis mormântul cu frică şi când l-au deschis, n-au mai găsit trupul slăvit al sfintei Maici a lui Hristos, căci fusese mutat de acolo unde voise Fiul şi Dumnezeul ei”[4].
         [5]. Iar anii ei se numără aşa: la şapte ani au adus-o părinţii Domnului la Ierusalim, în templu a rămas şase ani şi jumătate; în casa lui Iosif şase luni până când a primit vestea cea bună a bucuriei a toată lumea, la cincisprezece ani a născut; cu fiul ei a fost treizeci de ani, care fac împreună cu ceilalţi patruzeci şi opt; după Înălţarea Fiului a fost în casa lui Ioan Teologul, în sfântul Sion, împreună cu el şi cu cei ce erau aici douăzeci şi patru de ani; care împreună cu ceilalţi fac şaptezeci şi doi de ani[6].
   Epifanie Monahul lasă literaturii postpatristice un portret al Maicii Domnului: ,,De statură era mijlocie, iar unii spun că era ceva peste cea mijlocie, pielea avea culoarea grâului, părul era blonziu, ochii frumoşi de culoarea alunii aurii, sprâncene negre, nasul drept, mâinile, degetele şi faţa lungi, plină de graţie şi frumuseţe dumnezeiască, neînfumurată, nesofisticată, neatrasă de moliciune, având o smerenie covârşitoare”
            Pe vremea împăratului Leon cel Mare (457-474) doi patricieni Galbios şi Candidos au aflat în casa unei fecioare înaintată în vârstă veşmântul Maicii Domnului.  Acest veşmânt (maforion) a fost găzduit în veacul al V-lea în biserica din Vlaherne, iar brâul Maicii Domnului a fost adus în veacul următor şi aşezat în biserica Chalkoprateia, lângă Sf. Sofia. Ambele biserici sunt localizate în Constantinopol, capitala Imperiului.




[1] Ioan G. Coman, Şi Cuvântul trup S-a făcut. Hristologie și mariologie patristică, Editura Mitropoliei Banatului., p. 414-416 şi p. 420.
[2] Sfântul Maxim Mărturisitorul, Viaţa Maicii Domnului, traducere şi postfaţă de diac. Ioan I. Ică jr., Editura Deisis, Sibiu, 1998, p. 99.
[3] Sfântul Ioan Maximovici, Cinstirea Maicii Domnului în tradiţia ortodoxă, trad. Cristian Maxim, Editura Icos, Cluj-Napoca, 2000, p. 22.
[4] Sfântul Maxim Mărturisitorul, Viaţa Maicii…, p. 109-110.
[5] Epifanie Monahul şi Preotul, Cuvânt despre viaţa Preasfintei…, în vol. Epifanie Monahul, Simeon Metafrastul, Maxim Mărturisitorul, Trei vieţi bizantine ale Maicii Domnului, ediţia a II-a, traducere şi postfaţă de diac. Ioan I. Ică jr., Editura Deisis, Sibiu, 2007, p. 11.
[6] Epifanie Monahul şi Preotul, op. cit., p. 25.