Domnul S-a înălțat la ceruri ca
să trimită lumii pe Mângâietorul. Cerurile au gătit scaunul Lui, norii suirea
Lui. Îngerii se minunează văzând un om mai presus decât ei. Tatăl primește pe
Acela pe Care Îl are în sânuri de-a pururi; Duhul Sfânt poruncește tuturor
îngerilor Săi: Ridicați, căpetenii porțile voastre! Toate neamurile bateți din
palme, că S-a suit Hristos unde era mai înainte. (Stihirile de la Doamne
strigat-am).
Iubiți
credincioși și credincioase,
Hristos
s-a înălțat!
După Înviere,
Mântuitorul a rămas timp de 40 de zile pe pământ arătându-Se femeilor
mironosițe, ucenicilor, Apostolului Toma cu fiecare prilej I-a încredințat de
realitatea Pătimirii, a morții și a Învierii. Despre această petrecere a
Mântuitorului ne vorbește și Fericitul Augustin: ,,Dacă Hristos a rămas
patruzeci de zile cu Apostolii Săi, nu a rămas exact atâtea zile fără motiv.
Poate ar fi fost suficiente douăzeci de zile, poate treizeci, dar cele
patruzeci de zile reprezintă iconomia Lui pentru toată lumea aceasta. Altădată
am vorbit despre semnificația numărului 10 înmulțit cu patru. Vă reamintesc
celor care m-ați ascultat. Într-adevăr, numărul zece simbolizează toată
înțelepciunea. Această înțelepciune a fost răspândit în cele patru părți ale
lumii, în întreaga lume. Și anotimpurile sunt împărțite în patru. Anul are
patru anotimpuri, iar lumea are patru puncte cardinale. Astfel, zece înmulțit
cu patru face patruzeci”. (Augustin, 2014, p. 368).
În acest fragment din Evanghelia de la Luca,
9, 36-53 Iisus se arată ucenicilor în Ierusalim, îi învață și apoi se înalță la
cer. În primele 8 versete Iisus Domnul și Învățătorul le dă dovezi ale
posibilității Învierii din morți: vederea mâinilor, a picioarelor, simțirea
trupului. Aflăm mai multe mărturii despre acest moment al (re)vederii Domnului
din textele paralele. Potrivit Scripturii lui Marcu: Iisus ,,i-a dojenit pentru
necredința și împietrirea inimii lor…” (Marcu 16, 14); El a venit seara ,,în
aceea zi de-ntâi a săptămânii, și ușile fiind încuiate…” (Ioan 20, 19). Acest
moment al (re)întâlnirii a fost și timpul în care le-a reamintit despre
suferința primită: ,,…Fiul Omului trebuie să pătimească multe și să fie
defăimat de către bătrâni și de către arhierei și de către cărturari și să fie
omorât, iar a treia zi să învie”. (Luca 9, 22). Din toate aceste dovezi aflăm
că întâlnirea lui Iisus cu ucenicii Lui s-a petrecut într-o casă din Ierusalim,
în zi de Duminică prin supunerea Sa examenului organelor de simț: vederea și
tactil. Cu acest prilej le-a reamintit că așa trebuia să pătimească, iar
apogeul acestei părți a revederii o constituie cerința de a mânca. Tot
Fericitul Augustin ne spune: ,,Domnul putea atunci să mânânce și să bea dași nu
avea trebuință. Era o necesitate să facă acestea, pentru că aceea viețuiau încă
în timp, cărora avea să se arate, le arata și urmele rănilor, deși putea să
învie fără de ele precum dărui orbului din naștere ochii ce nu-i avea în
pântecele mamei sale. De aceea se și zice înainte de moartea lui nu numai că
mânca și bea, ci și că simțea foame și sete; iar după Înviere numai că mânca și
bea. Pentru că trupul ce nu era să moară mai mult nu avea lipsurile trupului
muritor; dar avea facultatea de a mânca. Iar ucenicilor S-a arătat nu spre a
veni în ajutorul trupului, ci spre a-i convinge de realitatea trupului Său”.
(Olariu, 1894, p. 629).
Finalul
acestei probe îi transformă pe ucenici în apostoli, încredintându-i de
realitatea Învierii: ,,Ceea ce era de la-nceput, ceea ce noi am auzit, ceea ce
cu ochii noștri am văzut, ceea ce am privit și ceea ce mâinile noastre au
pipăit despre Cuvântul vieții”. (I. Ioan 1, 1).
Cinstiți
credincioși și credincioase,
Încredințați
fiind de realitatea Învierii Domnului, Iisus în învață despre dovezile
mesianice din Legea lui Moise, Prooroci și Psalmi. Textele paralele menționează
două: ,,Din pricina chinului El nu-și deschide gura; ca o oaie la-njunghiere
S-a adus și ca un miel fără de glas în fața celui ce-l tunde, așa El nu-și
deschide gura”. (Isaia 53, 7) și ,,În două zile ne va vindeca, în cea de-a
treia ne vom ridica și vii vom fi-naintea feței sale”. (Osea 6, 2). Cu acest
prilej are loc o descoperire a lui Dumnezeu Fiul: ,,Atunci le-a deschis mintea
ca să priceapă Scripturile”. (Luca 24, 45).
Încredințarea
și luminarea sunt cele două etape care fac posibilă propovăduirea celor
experimentate: ,,Și-ntradevăr, mare este taina credinței celei bune: Fost-a El
arătat în trup, îndreptățit în Duh, văzut de îngeri, propovăduit între neamuri,
crezut în lume, înălțat întru slavă”. (I Timotei 3, 16). Propovăduirea este
urmată de botezul celor care vor crede. (Matei 28, 19).
În Betania a
avut loc și momentul în care Mântuitorul a împlinit primul cuvânt rostit
ucenicilor: ,,Pace vouă” (Luca 24, 36) prin binecuvântare. Această minune a
avut loc pe Muntele Măslinilor. (Fapte 1, 12). Părintele Zosim Oancea numește
acest munte, colina veșniciei.
Momentul
Înălțării a produs bucurie în sufletele ucenicilor. Dacă cu prilejul Patimilor
Domnului ei au fost confuzi, de astă dată au fost plini de bucurie datorită
încredințării. ,,Astăzi diavolul își plânge înfrângerea, trupul nostru ridicat
la ceruri; astăzi păcatul s-a împrăștiat ca fumul prin Înălțarea lui Iisus
Hristos; astăzi diavolul se tânguiește zicând: ,,Ce voi face, bietul de mine?
Răpind de la mine toate cele din veac asemenea unui șoim ager, m-a lăsat singur
și, de pretutindeni bătând din aripi, m-a aruncat la pământ. M-a amăgit Fiul
Mariei. (Epifanie, 2014, p. 484).
Ucenicii
deveniți apostoli adică mărturisitori și propovăduitori ai celor văzute și
înțelese s-au întors la Ierusalim neîndepărtându-se de templu unde au lăudat și
binecuvântat pe Dumnezeu. Lauda era continuată cu rugăciunea din casă,
strămoașa rugăciunii publice a creștinilor: ,,Și zi de zi într-un cuget
stăruind în templu, și-n casă frângând pâinea, împreună își luau Hrana întru
bucurie și întru curăția inimii”. (Fapte 2, 46).
Binecredincioși
creștini și creștine,
Lumina,
bucuria și pacea măritului Praznic al Înălțării Domnului ne-a încredințat și pe
noi, că trupul nostru omenesc va învia și se va înălța la cer. Să ne lăsăm
mânați și noi de îndemnul pastoral al Fericitului Augustin: ,,Să ne curățească
prin harul Său; să ne curățească prin ajutorul și mângâierea Sa! Frații mei,
prin El și întru El vă rog din suflet să faceți asupra de măsură fapte bune, să
fiți milostivi, să aveți bunăvoință și să dați dovadă de dărnicie! Iertați degrabă
ceea ce s-a greșit față de voi! Nimeni să nu țină mânie împotriva altcuiva, ca
nu cumva Dumnezeu să nu-i mai asculte rugăciunea!”. (Augustin, 2014, p. 349).
Pentru noi
românii, Înălțarea Domnului și și Ziua Eroilor neamului căzuți în toate
locurile și timpurile pentru libertatea, independența și unitatea neamului
românesc. O zi, deci, specială de rugăciune și aducere aminte a jertfei
înaintașilor pentru unitate, limbă și credință creștin-ortodoxă.
Așadar în
bucuria Înălțării Domnului, la umbra jertfei eroilor să mulțumim pentru toate
Domnului în Sfânta Treime: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Amin!
Bibliografie:
Epifanie, 2014
– Sfântul Macarie Egipteanul, Sfântul Grigorie de Nyssa, Sfântul Epifanie de
Salamina, Scrieri duhovnicești și omilii,
trad. Maria-Iuliana Rizeanu, Florin Filimon, Ilie Toader, Editura Basilica
a Patriarhiei Române, București.
Augustin, 2014
– Fericitul Augustin, Predici la marile
sărbători, vol. I, trad. Corneliu Pop, Editura Basilica a Patriarhiei
Române, București.
Olariu, 1898 –
Iuliu Olariu, Manual exegetic la Sfânta
Scriptură a Tesamentului Nou, vol. I, Sinopticii, Tipografia Diecezană, Caransebeș.