sâmbătă, 15 iulie 2017

,,Bocșa Culturală”, nr. 2 (97) ̸ 2017

Am primit la parohie prin amabilitatea doamnei bibliotecar Gabriela Șerban, managerul Bibliotecii Orășenești ,,Tata Oancea” din Bocșa și redactorul - șef al revistei de cultură a orașului de pe Bârzavă.
Cuprinsul acestui număr, bogat și diversificat în același timp propune de-a lungul a 44 de pagini, file și rubrici apreciate de cititorii fideli ai acestei publicații din Banatul de Munte. Amintim în treacăt: ,,Editorial”, ,,Evenimente”, ,,Aniversări”, ,,Comemorări”, ,,Dascăli care au fost”, ,,Să ne prețuim valorile”, ,,Povestea vorbei”, ,,Istorie” locală, literatură (poezie și proză), creații ale copiilor.
Într-un manual de inițiere în tainele jurnalismului, un autor american atunci când vorbește de rolul și rostul Editorialului în economia revistei, îl cataloghează ca fiind ,,o floretă” și nu ,,un ciocan”. Este ceea ce își propune și –cred eu – realizează Gabriela Șerban, ,,A venit Tata Oancea să vă aducă lumină!”. Un dialog despre personalitatea locului realizat cu scriitorul Toma George Maiorescu un personaj deosebit al vieții culturale românești. Născut la Reșița în 8 Decembrie 1928, licențiat în litere și filozofie la București a fost în anii devenirii ,,reporter și marinar, agricultor și profesor, poet, prozator, pedagog, director de reviste, globe-trotter, colecționar și restaurator de icoane vechi, realizator de reportaje și filme Tv, președinte de partid  [] și șomer (1982-1990). După 1990 îl găsim consilier în Consiliul Național al Audiovizualului și membru în Consiliul de conducere al Uniunii Scriitorilor din România”. (p. 2).
Din acest dialog am selectat fragmentul legat de Tata Oancea pe care îl redau pentru frumusețea portretului în întregime: ,,Din când în când, în curtea noastră (n.r. la Reșița), mai exact pe treptele care duceau în grădină, grădina era sus pe deal, ședea un om, un bătrân fără să fie bătrân, dar avea plete care-i cădeau pe umăr, avea o barbă ascuțită și lângă el era un fel de schelă de lemn, pe care o purtau și geamgiii, supraetajată, pe care erau depuse cărți și reviste, și diferite afișe, și diferite indicații în cuvinte pictate în culori violente. Omul acesta stătea în curte atunci când bunicul meu nu era acasă și-l aștepta. Bunicul meu a fost pictor și profesor de desen și îl învăța pe omul care-l aștepta să deseneze iconostase. Ca să aibă o pâine. Aceasta era pâinea pe care i-a asigurat-o bunicul meu lui Tata Oancea. Acela care, în conștiința mea, avea să devină Tata Oancea”. [].
M-a condus prin „imperiul” lui care era o cămăruțã și în curte un fel de magazie în care erau toate, cred că toate cărțile de valoare care au apãrut de-a lungul secolelor în Banat. Era o bibliotecă absolut fantastică! Erau acolo și un pult cu litere de plumb, dar și litere de lemn, unde-și tipărea „Vasiova”. El singur își culegea frazele și făcea textele, el singur se ducea cu schela aceea supraetajată pe spate cu cărți și reviste prin iarmaroace, era prezent la toate târgurile și striga: „A venit Tata Oancea să vă aducă lumină!” Asta era viața lui. Lângă ușa de la intrare era un fel de statuie, cam de 1,5 m. construită din biletele de tren pe care le-a folosit toată viața și era foarte mândru, pentru că acestea arătau drumurile pe care le-a făcut. (p. 2-3).
Paginile dedicate ,,Evenimente” –lor locale ilustrează câteva activități realizate de Primăria și Biblioteca Orășenească: ,,Festivalul Național Concurs de interpretare vocală a cântecului popular românesc ‹‹Aurelia Fătu-Răduțu››”. Autorul, Ioan Liuț, directorul festivalului ajuns la cea de-a XXIV- ediție face un istoric al desfășurării festivalului itinerant la Reșița, apoi la Băile Herculane pentru ca din 1993 la Bocșa. Anul acesta Concursul s-a bucurat de prestigioși interpreți de muzică populară și concurenți din Bistrița Năsăud, Timiș, Sibiu și Caraș-Severin. Marele Premiu a fost atribuit Mădălinei Mîrza din Bistrița Năsăud.
Gabriela Șerban amintește de alte două evenimente de prestigiu: o expoziție de icoane vechi intitulată ,,Icoana, fereastră spre cer” la Berzovia și Bocșa. Cele 57 de icoane expuse între care și câteva realizate de Filip Matei ,,poartă parfumul vremurilor vechi, dar, mai ales, poartă sfințenia rugăciunilor de sute de ani și o încărcătură spirituală deosebită. (p. 9).
Cel de-al doilea îl reprezintă constituirea un cerc de tineret în parohia Bocșa Română numit ,,Mugurii Ortodoxiei”.

Revista poate fi consultată la biblioteca din Bocșa.