miercuri, 28 noiembrie 2018

100 de ani de la Unirea Bucovinei cu România. Contribuția Bisericii


100 de ani de la Unirea Bucovinei cu România
-Contribuția Bisericii-

            Pe 28 noiembrie românii aniversează 100 de ani de la Unirea cu România. Provincia istorică a Bucovinei este situată în nordul Moldovei. Încă din veacul al XIV-lea, Bucovina a făcut parte din Principatul Moldovei fiind împărțită administrativ în Ținutul Cernăuților și Ținutul Sucevei. Ca urmare a atitudinii pe care Imperiul Habsburgic a avut-o în conflictul dintre Imperiul Otoman și cel Țarist (1668-1774) a primit în 1775 Bucovina. Noii stăpâni s-au folosit de vechiul principiul divide et impera prin care Curtea vieneză a stimulat animozitățile religioase și naționale în afirmare, pentru a le arbitra în avantajul ei[1].

            Acest tip de politică a prins și în Bucovina unde rutenii (ucrainenii) s-au așezat între Nistru și Prut tocmai în perioada când Bucovina a fost administrată de austrieci. Această pătrundere masivă a modificat raportul demografic între autohtonii români și nou-veniții slavi, în nordul provinciei în defavoarea pământenilor[2].
            Imperiul Habsburgic a organizat Bucovina sub forma unui ducat. În interior au existat presiuni ale ucrainenilor care s-au organizat în formațiuni paramilitare, în rândul cărora au intrat și militari ucraineni proveniți din armata austro-ungară[3]. Rutenii au militat pentru înființarea unei episcopii proprii în nord apoi au revendicat Mitropolia Greco-Ortodoxă de la Cernăuți păstorită de ierarhi români. Au existat lupte pentru numirea de consilieri bisericești ruteni ajungându-se până la cerința alegerii unui arhiereu slav.
            Istoricul Ion Nistor atribuie vina, pentru înfrângerile de pe teren bisericesc ale românilor, deputaților și politicienilor români – fără deosebire de partid – care luptau între ei în loc să se grupeze în jurul mitropolitului și să-și întoarcă arma contra năvălitorilor ruteni[4].
           
       Curentul vienez l-a cuprins și pe Aurel Onciul, fiul profesorului cernăuțean de teologie Isidor Onciul. După un doctorat în Drept și Economie politică, Aurel Onciul a fost directorul unei bănci din Brno, Cehia apoi a revenit în Bucovina. Deși tânăr și energic a fost ,,lipsit de scrupule și străin de orișice sentiment național. El a fost partizanul împărțirii Bucovinei între români și ucraineni[5].  Pentru a-și împlini scopul politic a creat rând pe rând mai multe partide care nu au cunoscut consacrarea, unele cu viață efemeră de câteva luni. Primul a fost Partidul Țărănesc (1903), Partidul Național (1912), apoi Partidul Țărănesc Român (1914). În viața politică au activat alte partide, unele care luptau pentru drepturile românilor. Se cereau printre altele: dezvoltarea învățământului național prin completarea claselor românești de la gimnaziul Superior de la Suceava, crearea unuia inferior la Câmpulung, înființarea unei bănci ipotecare a Bucovinei, a Căilor Ferate din Bucovina, sprijinirea progresului românilor bucovineni pe temeiul legii, limbii și obiceiurilor, sprijin pe teren național și cultural.
            Între partidele care susțineau obținerea de drepturi pentru români se numărau Partidul Național Român care însă a pierdut alegereile pentru Dieta Bucovinei în 1904. Între cei 3 vicepreșendinți era și preotul Vasile Găină. Iancu Flondor a creat și condus Partidul Creștin Social Român, în conducerea căruia s-a aflat și pr. prof. Teodor Tarnavschi de la Facultatea de Teologie din Cernăuți. Tot Iancu Flondor a reactivat Partidul Național Român în 1909.

            Datorită patriotismului arătat, românii au fost socotiți iredentiști. Cercurile imperiale au dezlănțuit noi persecuții și represalii asupra românilor care au fost urmăriți pentru portul tricolorului[6]. Tot un bucovinean (n. 14 oct. 1853 la Șipotele Sucevei) Ciprian Porumbescu este autorul muzicii pentru cântecele: ,,Trei culori” și ,,Pe-al nostru steag e scris unire”. Celebrul compozitor a urmat Facultatea de Teologie din Cernăuți (1873-1877) dar a fost și președinte al Societății Culturale ,,Arboroasa” care a militat în rândurile studenților români de la Universitatea din Cernăuți pentru păstrarea unității culturale cu confrații români din Transilvania și Regat. Porumbescu a miltitat prin muzică pentru unitatea românilor din toate provinciile românești. Profesor de muzică la Gimnaziul românesc din Brașov (1881-1883) a întreprins în 1882 un turneu în Banat. Ocazia venirii în Banat a celebrului compozitor bucovinean a reprezentat-o jubileul de 25 de ani al Corului de la Chizătău, cea mai veche corală românească din mediul rural. Cu acest prilej au fost realizate concerte la Lugoj, Chizătău, Timișoara, Arad, Radna-Lipova și Caransebeș. Românii bănățeni îl cunoșteau și îl iubeau: ,,Am observat că pe la Chizătău, adică prin Lugoj, Timișoara, Caransebeș etc., oamenii mă cunosc mai bine decât la noi în Bucovina. Și cu respect se purtau față de mine…”[7]. Tot în Banat, de asta dată la Oravița a fost realizată o reprezentanție a operetei ,,Crai nou” pe muzica lui Ciprian Porumbescu și versurile lui Vasile Alecsandri. Această reprezentare a fost prima a operetei într-un teatru zidit (7 ianuarie 1889).
            În alegerile din 1904 au fost aleși 29 de deputați cărora li s-au adăugat 2 viriliști (membri de drept): Mitropolitul Vladimir Repta și rectorul Teodor Tarnavschi. La alegerile din 1907 românii au obținut 5 mandate din cele 14 atribuite Bucovinei în Parlamentul de la Viena.
           
           Biserica Greco-Orientală a fost lipsită de autonomie de care însă se bucurau și Biserica Romano-Catolică și cea Evanghelică. În condiții grele la cârma Mitropoliei s-a aflat Vladimir Repta (1841-1926) cunoscut pentru manifestările românești încă din copilărie și tinerețe. În timpul studiilor gimnaziale de la liceul din Cernăuți (1856-1864) ,,umbla îmbrăcat în costum popular românesc, fiind mândru de obârșia sa”. Profesor de Noul Testament la Teologia din Cernăuți și decan în 4 rânduri a promovat literatura română. A făcut parte din comitetul de conducere al Societății pentru Cultura și Literatura Română în Bucovina, fiind ales vicepreședinte al acestei asociații[8]. În anul 1902 a fost ales mitropolit al Bucovinei și Dalmației păstorind până în 1918, apoi recunoscut de Regele României păstorind până în 1926 când a cerut retragerea de la conducerea Mitropoliei.
            În timpul Războiului a fost deportat la Praga de unde a revenit la Cernăuți în 25 noiembrie 1918. De acum a militat prin presă pentru Unirea cu România: ,,Ca în ajunul praznicelor mântuitoare ale creștinătății să ne înfrânăm patimile și ambițiunile deșarte, să punem interesul național mai presus de interesele noastre personale, cu un cuvânt să ne primenim sufletele după cuviință pentru a ne putea împărtăși și de măreția celei mai fericite clipe din întreg trecutul nostru: Unirea Bucovinei cu România”[9].
            Între clericii care au luptat pentru Unire sunt amintiți: Iraclie Porumbescu, Juvenal Ștefanelli, Simion Florea Marian, Dimitrie Dan, Isidor Onciul, Eusebiu Popovici, Teodor Tarnavschi și mulți alții.

            Tribunalele erau pline de preoți acuzați pentru militantism unionist. Unul din aceste cazuri a fost cel al părintelui Brăileanu din Frumosu, care a fost acuzat că ar fi spus parohienilor săi că austriecii nu au niciun drept asupra Bucovinei pe care au răpit-o Moldovei. Românismul părintelui Bărăileanu era cunoscut în Bucovina. Lui i se conferise decorația ,,Steaua României”, ordinul fiindu-i înmânat chiar de regele Carol I[10].
            În Războiul din 1914-1918 au participat alături de trupe, preoții militari Virgil Nistor, Ludu și Dionis Nistor în Bucovina, iar pe frontul de vest de Gavril Boca și Bolohan.
            Pe urmele ,,Arboroasei” conduse de Porumbescu au ființat și alte societăți studențești care au desfășurat activități culturale și naționale. Ele organizau conferințe, festivaluri, baluri și excursii. Societatea studențească ,,Junimea”, de pildă, organiza baluri la care se aducea muzică românească militară și era locul în care se întâlnea toată elita românească. În 1903 a luat naștere Societatea studențească ,,Bucovina” care a editat un ,,Almanah literar”. Ion Nistor și Sextil Pușcariu au inițiat Societatea ,,Mazililor și Răzeșilor bucovineni” care edita și un ziar[11].
           
     ,,Gazeta Bocovinei” condusă de Sextil Pușcariu și-a început activitatea publicistică pe 22 octombrie 1918 la Cernăuți. În primul număr au fost fixate obiectivele mișcării naționale a românilor bucovineni: ,,Vrem să rămânem români pe pământul nostru strămoșesc și să ne ocârmuim singuri, precum o cer interesele noastre românești”[12].
            La 14/ 27 octombrie 1918 a avut loc la Cernăuți Adunarea Constituantei din Bucovina compusă din reprezentanții tuturor partidelor politice. Consiliul a fost condus de Iancu Flondor și preotul Dionisie Bejan în calitate de secretar. Această Constituantă a hotărât ,,unirea Bucovinei integrale cu celelalte Țări românești într-un stat național, independent”, în care scop va acționa ,,în deplină solidaritate cu românii din Transilvania și Ungaria”[13].
            Venirea armatei române a fost primită cu bucurie. Populația românească aștepta entuziamată pe străzi și în piețele din Cernăuți, precum și în celelalte orașe intrarea armatei române. Îi așteptau pe militarii români cu tricolorul în mână[14].
            În ziua de 28 noiembrie 1918 în sala de marmură a Palatului Mitropolitan din Cernăuți s-a întrunit Congresul reprezentanților populației din Bucovina, la care au luat parte 74 de români, 7 germani, 6 polonezi și 13 ruteni. Președintele Consiliului Național a fost preotul Dimitrie Bejan care a deschis ședința folosind cuvintele ,,Dreptului Simeon” la Întâmpinarea Domnului Iisus Hristos: ,,Acum slobozește pe robul Tău Stăpâne după cuvântul Tău în pace, că văzură ochii mei mântuirea neamului!”.

            Iancu Flondor a dat citire moțiunii Congresului: Se declara că ,,Bucovina în cuprinsul granițelor sale istorice, este și rămâne de-a pururea unită cu Regatul României”[15].
            Societatea românească din Bucovina a păstrat cu sfințenie sentimentul unității de neam și țară prin limbă, credință, obiceiuri și tradiții. Biserica, societățile culturale și presa românească au fost tot atâtea instituții care au promovat Unirea Bucovinei cu România.
            Bucovina de Nord cu Ținutul Herța au fost anexate de Uniunea Sovietică la 28 iunie 1940, iar din 2 august ele au fost integrate Ucrainei situație în care se află și astăzi.
           




[1] Mihai Bărbulescu, Dennis Deletant, Keith Hitchins, Șerban Papacostea, Pompiliu Teodor, Istoria României, Editura Enciclopedică, București, 1998, p. 291.
[2] Florin Constantiniu, O istorie sinceră a poporului român, Editura Enciclopedic Gold, București, 2011, p. 285. (Se va prescurta în continuare O istorie sinceră…).
[3] Florin Constantiniu, O istorie sinceră…. p. 286.
[4] Alexandrina Cuțui, Clerul ortodox bucovinean și Marea Unire din 1918, Editura Militară, București, 2018, p. 217. (Se va prescurta în continare Clerul ortodox bucovinean…).
[5] Alrxandrina Cuțui, Clerul ortodox bucovinean…, p. 218; Florin Constantiniu, O istorie sinceră…, p. 287.
[6] Alexandrina Cuțui, Clerul ortodox bucovinean…, p. 219.
[7] Constantin-Tufan Stan, Ioan Vidu. Doinitorul Marii Uniri, Editura Eurostampa, Timișoara, 2017, p. 44.
[8] Alexandrina Cuțui, Clerul ortodox bucovinean…, p. 227.
[9] Alexandrina Cuțui, op. cit., p. 247.
[10] Ibidem, p. 274.
[11] Ibid., p. 251; 253.
[12] Florin Constantiniu, O istorie sinceră…. p. 286.
[13] Florin Constantiniu, op. cit., p. 286.
[14] Alexandrina Cuțui, Clerul ortodox bucovinean…, p. 287.
[15] Alexandrina Cuțui, op. cit., p. 290-291.