sâmbătă, 21 decembrie 2019

Gânduri la sărbătorirea satului Sângeorge


Împlinirea a 700 de ani de la prima atestare documentară conoscută este fără îndoială un prilej de bucurie pentru locuitorii satului Sângeorge și de ce nu pentru întreaga comunitate rurală a Comunei Birda și pentru fiii satului plecați departe de casa nașterii și a copilăriei.
Este și un prilej de bucurie și pentru cei adoptați de comunitatea sătească din Sângeorge între care mă număr și eu. Am cunoscut în puțini ani de când slujesc aici, câteva din trăsăturile spirituale ale oamenilor de aici: religiozitatea, hărnicia și căldura sufletească arătată cu fiecare prilej.
Satul este scăldat de râul Bârzava cel care izvorăște din Munții Semenicului și trece prin mai multe localități urbane și rurale. Înainte de a ieși de țară, râul scaldă satul Sângeorge, comunele Denta și Partoș și primește ca ultim afluent de dreapta, pârâul Birdeanca. În acest aret (zonă) a Bârzavei s-a temeluit o adevărată civilizație a locului. Cel mai cunoscut reprezentant al acesteia este protopopul și scriitorul Mihail Gașpar (1881-1929), care a realizat cel mai izbutit portret al dorului după locul nașterii în schița În vraja trecutului. Permiteți-mi să citez un fragment în care fiecare –cred– din participanții de astăzi pot idetifica copilăria petrecută la Sângeorge: ,,Unde sunteţi voi senine zile de copilărie? Unde sunteţi voi nădejdi tainice, hrănite cu atâta căldură?
Aţi trecut, v’aţi perdut în zbuciumul luptelor grele, v’aţi întors îndărăt în lumea aceea de fericire, în raiul sufletesc, în care omul ajunge a trăi o singură dată numai... în copilărie. (….)
Fericiţi ani de copilărie!
Mărgăritare scumpe voi, a sufletelor obosite, de ce treceţi atât de repede? De ce nu remâneţi pe vecie aproape de suflet, mângându’i sinamăgirea fericită a crederei în toate, îmbrăcând şi cele mai urite lucruri în vestmântul auriu al idealului.
După ani de zile mi’au remas intacte primele impresii, câmpiile netede ale frumosului colţ de ţară, a iubitului meu Banat, cu satul naşterii mele ascuns în dosul unei pădurice de băgrini, cu casele şiruite bine, cu coperişele cu muşchiu verde, scăldate în năpraznica căldură a verii. Pe undeva, pe de laturi, se scurg încet la vale valurile leneşe, galbine ale Bârzăvei, aducând nisipul galbin tocmai din ,,codru” de la Bocşa. Prin urechi, pare că aud şi acum sunând, accentul moale al graiului nostru bănăţenesc, din gura oamenilor pururea veseli, pururea dispuşi la cântece şi veselii”[1].
Din această zonă a râului își localizează o altă schiță gașpariană izvodul (obârșia): nu departe de Pădurea Mănăstirii s-a aflat birtul Săndulesii. Localizat în drumul ,,bine bătut” pe drumul dinspre Bocșa spre Timișoara, era un loc de refacere după greul drumului, un han unde călătorul de la sfârșitul veacului al XIX-lea a găsit cele necesare hranei : ,,Prin negura deasă se vădi o dungă neagră. Păreà o pată murdară pe întinderea curată a covorului de zăpadă. Simţi o uşoară înfrigurare. Prin suflet îmi tremurau în goană toate poveştile copilăriei mele, poveşti crâncene de încălcări de hoţi, de lupte cu lupi, cari au avut loc tocmai în prajma acestei păduri urgisite” (La Birtul Săndulesii)[2].
Numele satului, Sângeorge se înscrie în toponimicele des întâlnite în Transilvania și Banat și anume acela de a boteza satele (și alte locuri) cu nume de sfinți[3].
Există o ipoteză de lucru a originii satului Sângeorge care la prima generație de locuitori au fost lucrătorii Mănăstirii Sf. Gheorghe din imediata apropiere. Această presupunere este întărită de un istoric bisericesc care afirmă fără tăgadă acest lucru. Satul a aparținut Mănăstirii și doar în lipsa actelor doveditoare a trecut în propietatea administrației financiare a statului: ,,Cum Mănăstirea Sf. Gheorghe și-a pierdut în războiul austro-turc, început în anul 1716 documentele doveditoare asupra pământului, a avut de înfruntat mari greutăți în apărarea posesiunilor sale uzurpate de sătenii din Ciacova și Berecuța care au ocupat tot pământul lăsând mănăstirii doar pădurea. Aceste neînțelegeri cu locuitorii satelor amintite, au fost facilitate, în cea mai mare măsură, de faptul că erariul încă în anul 1722 a luat de la mănăstiri 1174 jugăre și 800 de stânjeni cu satul Sângeorge, care, de atunci s-a numit Sângeorge Cameral, fără să se acorde mănăstirii nicio compensație”[4].
Mănăstirea în vremea stăpânirii habsburgice a avut o situație bună. În momenntul în care s-a pus problema închiderii unor vetre monahale, la 16 ianuarie 1777 Mănăstirea Partoș a fost închisă iar călugării și odoarele au fost trimise la Mănăstirile Sf. Gheorghe și Vodița. Cu acest prilej a ajuns la Sângeorge un Minei slav care a aparținut Sfântului Iosif cel Nou de la Partoș. Cartea a avut și o însemnare: ,,Acastă carte este a Mitropolitului Iosif al Timișoarei”[5].
Prima atestare documentară o avem din 1319 când este pomenită villa Sancti Georgy, într-o diplomă în care magisterul Gallus se plânge că: ,,…Gregorius i-a luat 16 căpițe de fân și le-a dus în satul Sanctus Georgio”[6].
Mănăstirea Sfântului Gheorghe este ctitoria ultimului despot din familia Brancovici, Iovan (coregent 1493; despot între 1496-1502). Sub presiunea otomană a căzut Belgradul, cuibul domniei lui Gheorghe Brancovici care a fost despot (1427-1456), gospodar al Belgradului și al împrejurimilor. În Banat, despotul Gh. Brancovici a organizat primirea refugiaților sârbi din Serbia care a fost așezați pe domeniile familiei.
Despotul Gheorghe Brancovici a stăpânit în zona aceasta o moșie și un castel în localitatea Uifalu (Satu Nou) între Folea și Șipet[7].
Este interesantă familia ctitorului Mănăstirii Sf. Gheorghe, Iovan Brancovici care a fost căsătorit cu Ielena Jakșici și a avut 5 fete. Despina Milița s-a măritat în jurul anului 1505 cu domnitorul Neagoe Basarab, iar Ielena a III-a a fost soția lui Petru Rareș între 1529-1936. Fratele despotului Iovan, Dorde s-a călugărit și a primit numele de Maxim. În 1504 Maxim Brancovici a ajuns în Țara Românească unde a fost ipopsifit mitropolit al Țării Românești de către Sf. Nifon, patriarhul Constantinopolului. Mitropolitul Maxim Brancovici l-a convins pe domnitorul Radu al IV-lea să mute capitala țării de la Bistrița la Târgoviște. Tot aici a fost adusă și Mitropolia. Ajuns Patriarh al sârbilor în 1516, Maxim l-a trimis la Târgoviște pe ieromonahul Macarie care a tipărit aici primele trei cărți de slujbă în slavonă: Liturghierul (1508), Octoihul (1510) și Teraevanghelul (1512)[8].
Prin despotul Iovan avem Mănăstirea Sf. Gheorghe, prin fiicele Despina Milița și Ielena avem două familii domnești în Muntenia și Moldova cunoscute prin valorile spirituale a familei nobiliare românești din Evul Mediu: credință, educație și păstrarea tradiților. Fratele despotului Maxim, abil diplomat și gospodar a dat Țării Românești o nouă capitală și un tipar local care a imprimat primele cărți pe teritoriul românesc. Importanța acestor tipărituri este una deosebită pentru cultura românească. Prin Maxim Brancovici a fost tipărit pentru întâia oară Liturghierul, grecii și latinii l-au imprimat mult mai târziu la Veneția și Roma în 1526.
Sfântul Mare Mucenic Gheorghe este hramul nu doar al mănăstirii, ci și patronul întregii comune Birda. Stema localității îl reprezintă pe Sfântul Mucenic al lui Hristos într-o înfățișare des întâlnită[9]: Sfântul care învinge balaurul.
În calendarul popular românesc Sângeorzul are o însemnatate deosebită. El împarte anul pastoral în două anotimpuri simetrice: vara – între Sângeorz și Sâmedru, și iarna – între Sâmedru și Sângeorz. El poartă la brâu cheile anului cu care Sângeorz închide iarna și deschide vara la 23 aprilie[10].
Tot în cadrul culturii sătești, una din preocupările locuitorilor din Sângeorge o reprezintă oieritul. Dincolo de finalitatea materială meșteșugul acesta este făuritor de limbă românescă. Un Dascăl timișorean nota: ,,Cum de la văraticul din goliştea Carpaţilor până la iernaticul de la şesuri e drum, nu glumă, care trebuia bătut periodic se poate afirma răspicat că acest neîntrerupt cutreier dinspre munte către câmpie şi invers, ritmat nu numai de zvonul tilincilor, ci şi de perindarea anotimpurilor, a contribuit în mare măsură la statornicirea graiului mioritic[11].
Iată doar câteva motive să ne bucurăm împreună de sărbătorirea satului Sângeorge. Nostalgia după casa părintească și copilăria fericită, nobilitatea locului, prezența Sfântului Iosif cel Nou de la Partoș, ocrotitorul Banatului, calitățile sufletești și unele ocupații sunt elementele viețurii omenești pe acest ,,petic” de pământ românesc. Ca semn al prețurii asupra acestor valori, apare din 2012 revista de cultură și religie rurală ,,Arhanghelul”, botezată astfel de la hramul bisericii ortodoxe române cu hramul ,,Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” din Sângeorge.
La mulți ani satului și gânduri de lumină locuitorilor și fiilor satului!


Preot dr. Valentin Bugariu
-Parohia Ortodoxă Birda-


[1] Mihail Gașpar, Dʼale vieții, Ediție critică, studiu introductiv, tabel biobibliografic și note de Valentin Bugariu, Editura Eubeea, Timișoara, 2008, p. 34-35.
[2] Mihail Gașpar, op. cit., p. 159.
[3] Iorgu Iordan, Toponimia românească, Editura Academiei Române, București, 1963, p. 243.
[4] Vasa Lupulovici, Mănăstirile sârbești din Banat (1865-1918), Editura Mirton, Timișoara, 2007.
[5] Valentin Bugariu, Sfântul Iosif cel Nou de la Partoș, ocrotitorul Banatului, Editura Tiparnița, Arad, 2016, p. 30.
[6] Remus Crețan, Vasile Frățilă, Dicționar geografico-istoric și toponimic al județului Timiș, Editura Universității de Vest, Timișoara, 2007, p. 116.
[7] Sașa Iașin, Familiile nobiliare sârbești din Banat, în secolele al XV-lea și al XVI-lea, Editura Mega, Cluj-Napoca, 2015, p. 90.
[8] Ljubivoje Cernović, Sârbii din România. Din evul mediu timpuriu și până în zilele noastre, traducere din limba sârbă: Ivo Muncian, Uniunea Sârbilor din România, Timișoara, 2005, p. 21-22.
[10] Ion Ghinoiu, Calendarul țăranului român. Zile și mituri, Editura Univers Enciclopedic Gold, București, 2017, p. 144.
[11] G. I. Tohăneanu, Ciudata viață a cuvintelor. Publicistică, vol. I, Ediție îngrijită și selecție de Valentin Bugariu, Editura Tiparnița, Arad, 2018, p. 18.