vineri, 22 octombrie 2021

Ritualul ortodox al înmormântării pe înțelesul tuturor

 

Unei astfel de teme îi răspunde părintele Mihail Adeodatus Ungureanu, doctor în Teologie (2006) și paroh la biserica din Cucuteni, com. Lețcani din județul Iași, în 135 de pagini ale volumului Ritualul ortodox al înmormântării pe înțelesul tuturor, Editura Doxologia, Iași, 2011.

Conținutul acestei cărți, de popularizare își propune să scoată în evidență slujba înmormântării însoțită de toate momentele liturgice care o însoțesc.

Prima etapă o reprezită pregătirea trupului celui adormit, pentru viața de dincolo de momânt: spălarea trupului, așezarea în coșciug, lumânarea care luminează la capul celui adormit. Apoi slujba Panehidei și a procurării celor necesare slujbei de înmormântare (coliva, colacul, vinul).

Următorul capitol, este destinat Slujbei înmomântării propriu-zise tălmăcită pas cu pas (rugăciuni, cântări, citiri biblice, cuvânt de învățătură). Tot aici sunt prezentate alte slujbe de înmormântare care sunt făcute la timpuri speciale (Sf. Paști), unor membri ai Bisericii (clerici) sau slujba de înmormântare a copiilor.

Pentru a da forță explicării Slujbei înmormântării și a pomenirilor, părintele dr. Mihail Ungureanu face trimitere la temeiurile de pomenire din Vechiul și Noul Testament și cărțile de cult.  

Toate aceste momente liturgice pregătesc pe cel adormit și cei prezenți de vederea Împărăției lui Dumnezeu. Prefața acestei ,,Viu va fi sufletul meu” este iscălită de cunoscutul liturgist ieșean pr. prof. univ. dr. Vasile Nechita, care întărește prezentarea acestor momente cu prilejul înmormântării cu bucuria Învierii: ,,Viața omenească a creștinului ortodox este un permanent ritm liturgic nou și înnoitor, în care omul primește lumină din lumina lui Hristos, intră în sensul și în lumina de har a sărbătorilor Bisericii, așteptând învierea morților și viața veacului ce va să fie. Prin taina prezenței lui Hristos în ea și prin taina rugăciunii, Biserica devine întreagă o inimă care bate în ritmul inimii lui Dumnezeu, devine Trupul Lui eclezial, frânt pentru iertarea păcatelor și înviat din morți prin slava Tatălui” (p. 13-14).