marți, 24 martie 2020

Gânduri la Buna Vestire



Praznicul Bunei Vestiri a debutat cu Slujba Privegherii (Vecernia unită cu Litia și Utrenia) și continuă cu Sfânta Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur unită cu Vecernia. Sărbătoarea Bunei Vestiri deschide primăvara, așa cum Nașterea Maicii Domnului face începutul toamnei. Ea este numită în popor Blagoveștenia și are o însemnătate deosebită din punct de vedere al calendarului popular: În această zi sosesc rândunelele și începe cucul a cânta, în grădini se aprindeau focuri. Femeile strângeau apa provenită din neaua netopită pentru a fi folosită în practicile de medicină și cosmetică populară[1].
Din punct de vedere religios, ziua de Buna Vestire are o semnificație aparte pe care o aflăm din troparul praznicului: ,,Astăzi este începutul mânturii noastre și arătarea tainei celei din veac. Fiul lui Dumnezeu fiul Fecioarei Se face, și Gavriil harul îl binevestește. Pentru aceasta și noi, împreună cu dânsul, Născătoarei de Dumnezeu să-i strigăm: Bucură-te cea plină de har, Domnul este cu tine”[2].
Importanța Bunei Vestiri este deosebită pentru istoria mântuirii noastre. Pe ușile împărătești este ilustrată tocmai icoana Bunei Vestiri, care deschide ușile împărătești ale altarului pentru a ne face părtași vieții și activității Mântuitorului de la ieslea Betleemului (Proscomidiar) și jertfa de pe cruce și mormântul Domnului (Sf. Masă).
În aceste vremuri grele pentru sănătatea trupească a omenirii prin pomelnicele credincioșilor am constituit comunitatea noastră parohială. La Litie ne-am rugat lui Dumnezeu să ,,păzească sfânt lăcașul acesta, țara aceasta și toate orașele și satele: de ciumă, de foamete, de cutremur, de potop, de foc, de sabie, de năvălirea altor neamuri și de războiul cel dintre noi; pentru ca milostiv, blând, lesne iertător să fie nouă bunul și iubitorul de oameni Dumnezeul nostru, și să împrăștie toată mânia care se pornește asupra noastră și să ne izbăvească pe noi de mustrarea Lui cea dreaptă care este asupra noastră și să ne miluească pe noi”[3].
Păcatul, boala și moartea sunt cele trei realități ale lumii în care trăim. Păcatul reprezintă abaterea de la ținta omului și anume Dumnezeu. Prin acest lucru, omul a primit ,,hainele de piele” (Fac. 3, 21). Un teolog grec spune că prin primirea acestor haine omul a luat și mortalitatea biologică, iar viața s-a transformat în supraviețuire. Dumnezeu însă nu lasă această stare generală, omul nu moare, ci doar păcatul. Starea această se transformă în binecuvântare: ,,Se arată astfel marea mirare a înțelepciunii, iubirii și puterii lui Dumnezeu. Diavolul îl ademenește pe om și-l prăbușește în prăpastia stricăciunii, unde îl ține legat împreună cu moartea. Dumnezeu, îngăduind moartea, o întoarce împotriva stricăciunii și împotriva cauzei stricăciunii, cât și păcatului. Limitează în acest fel însuși răul și relativizează căderea. Planul Lui inițial  privitor la viața veșnică și fericită în El a omului, rămâne intact. Explicând acest mister al infinitei milostiviri divine, Sfinții Părinți învață că Dumnezeu a suportat și îngăduit moartea ,,ca răul să nu devină nemuritor” (Sfântul Grigorie Teologul). Și privind de la această înălțime moartea, o ridiculizează: ,,Să stăm, deci, cu vitejie, râzând de moarte”[4].
Buna Vestire este în acest context o Evanghelie, adică o Veste Bună. La şase luni de la zămislirea Elisabetei, arhanghelul Gavriil a fost trimis de Dumnezeu în cetatea Nazaretului în casa lui Iosif şi el a vestit Fecioarei Maria această vestire slăvită şi minunată, de nerostit, de necugetat, cap şi temelie a tuturor celor bune.
Care au fost cuvintele arhanghelului şi cât de pline au fost ele de taină? Bucură-te cea plină de har! (Luca 1, 28). A spus ,,bucură-te” spre a nimici întristarea dintâi şi ursita vrăjmăşiei şi din pricina harului celui nou făcut acum cunoscut oamenilor, iar ,,plină de har” din pricina bogăţiei podoabelor Fecioarei şi a harurilor care au venit peste ea.
Şi arhanghelul a vestit cele două lucruri. După ce a adăugat: Domnul este cu tine! (Luca 1, 28). Aceasta este deci bogăţia desăvârşită a Împăratului. Aceasta este împlinirea făgăduinţei: Însuşi Cuvântul lui Dumnezeu, Cuvânt mai înalt decât cuvântul a intrat în pântecele Fecioarei Maria. S-a unit cu firea omenească nu printr-o sămânţă, ci prin puterea Celui Preaînalt şi prin venirea Duhului Sfânt.
Vedeţi însă înţelepciunea Preasfintei Fecioare, şi înalta treaptă a iubirii sale de feciorie. Ea a primit cuvântul arhanghelului, dar a fost uimită de cuvintele sale. De aceea, răspunde şi spune: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat? (Luca 1, 34). Iar aceasta nu se poate, fiindcă am fost închinată fără de prihană lui Dumnezeu, iar, pe de altă parte, fără bărbat zămislirea nu este cu putinţă. Căci aşa de mare a fost frica şi grija sa de a nu fi lipsită de fecioria ce domnea în inima sa, şi de a rămâne în feciorie până la sfârşit, cum ni s-a împărtăşit de cuvintele de-Dumnezeu-purtătorilor noştri părinţi.
Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău! (Luca 1, 42). Căci roadele celorlalte femei au fost sub blestemul ivit din păcatul întâiului Adam şi al Evei, şi au venit pe lume prin căsătoria trupească şi stricăciunea păcatului, dar numai acest rod, rodul pântecelui tău, e binecuvântat, căci a crescut nu din sămânţă de bărbat, nici din stricăciunea păcatului, ci fără sămânţă şi fără stricăciune a îmbrăcat din tine trup şi n-a săvârşit niciun păcat, şi n-a fost viclenie în gura sa[5].
Sfântul Nicolae Cabasila tâlcuind semnificația Praznicului ne învață că întreită este bucuria ascestei zile: ,,… pentru Creator, pentru creatură şi pentru Mama Creatorului. Dumnezeu Creatorul Se bucură pentru că poate săvârşi în sfârşit minunatul schimb prin care primeşte, golindu-Se, sărăcia noastră, ca să ne îmbogăţească, umplându-ne de dumnezeirea Lui. P. 252. Creatura se bucură văzându-L pe Stăpânul în mijlocul robilor, nu însă dezbrăcat de stăpânirea sa dumnezeiască, ci asumându-L pe rob, nu căzând din înălţime, ci ridicându-l sus pe cel umil. P. 252. Iar Mama Creatorului, cauta tuturor acestor minuni, se bucură nu numai pentru că acestea s-au făcut prin ea, ci şi pentru că Dumnezeu a lucrat această ridicare a omului nu numai din (ek) ea, ci prin (dia) intermediul ei. Dumnezeu nu a luat pur şi simplu trup din ea, ci ea însăşi oferindu-I din carnea şi sângele ei acest trup viu ca El să-l replăsmuiască. Mai mult, ea este cea care L-a atras pe pământ pe acest Meşter divin; prin viaţa ei nepătată, prin sufletul ei mai curat ca lumina, prin trupul ei duhovnicesc mai sfânt decât heruvimii, prin avântul erosului divin al minţii ei, Fecioara a făcut atât de frumoasă natura omenilor, încât a reuşit să atragă spre ea ochiul lui Dumnezeu scârbit de ticăloşiile oamenilor; şi aşa Acesta S-a făcut om din pricina ei”[6].
Așadar, Praznicul Bunei Vestiri ne aduce bucuria că nădejdea celor de demult nu a rămas fără de rod, blestemul se preface în binecuvântare, iar plăcerea și durerea sunt depășite prin schimbarea țintei omului înăbușit de cele pământești în favoarea reîntoarcerii la scopul creației sale: comuniunea cu Dumnezeu.
Chiar dacă trăim vremuri grele, aflați sub presiunea panicii, în lupta pentru supraviețuire biologică să ne încredințăm în Vestea cea Bună a Praznicului de astăzi. Promisiunea proorocilor rodește acum prin glasul Arhanghelului Gavriil: ,,În luna a şasea, îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea, numită Nazaret, la o fecioară logodită cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David. Iar numele fecioarei era Maria. Şi, intrând la ea, i-a spus: „Bucură-te, o, plină de har, Domnul este cu tine!”. Ea s-a tulburat la acest cuvânt şi cugeta în sine ce fel de salut ar putea fi acesta. Însă îngerul i-a spus: „Nu te teme, Marie, pentru că ai aflat har la Dumnezeu.  Vei primi în sân şi vei naşte un fiu şi-l vei numi Iisus.  Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt şi Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său; şi va domni peste casa lui Iacob pe veci, iar domnia lui nu va avea sfârşit”. Maria a spus către înger: „Cum va fi aceasta, din moment ce nu cunosc bărbat?” Răspunzând, îngerul i-a spus: „Duhul Sfânt va veni asupra ta şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; de aceea, sfântul care se va naşte va fi numit Fiul lui Dumnezeu. Iată, Elisabeta, ruda ta, a zămislit şi ea un fiu la bătrâneţe, şi aceasta este luna a şasea pentru ea care era numită sterilă, pentru că la Dumnezeu nimic nu este imposibil. Atunci, Maria a spus: „Iată, slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău”. Şi îngerul a plecat de la ea. (Luca 1, 26-38).







[1] Ion Ghinoiu, Calendarul țăranului român. Zile și mituri, Editura Univers Enciclopedic Gold, București, 2017, p. 108-109.
[2] Antologhion, Editura Mitropoliei Banatului, Timișoara, 1984, p. 365.
[3] Antologhion, p. 165-166.
[4] Panayotis Nellas, Omul – animal îndumnezeit. Perspective pentru o antropologie ortodoxă, trad.  Ioan I. Ică jr., Editura Deisis, Sibiu, 1999, p. 98; 102.
[5] Sfântul Maxim Mărturisitorul, Viaţa Maicii Domnului, traducere şi postfaţă: diac. Ioan I. Ică, Editura Deisis, Sibiu, 1998, p. 19-26.
[6] Ioan I. Ică, Maica Domnului în teologia secolului XX şi în spiritualitatea isihastă a secolului al XIV: Grigorie Palama, Nicolae Cabasila, Teofan al Niceei, studii şi texte, Editura Deisis, Sibiu, 2008, p. 253.