Iubiți credincioși și credincioase,
Cu bucurie sărbătorim Intrarea Domnului nostru
Iisus Hristos în Ierusalim. Evenimentul acesta a fost profețit de proorocul
Zaharia care ne spune: ,,Bucură-te foarte, fiica Sionului, veselește-te, fiica
Ierusalimului: iată Regele tău vine la tine, drept și mântuitor, smerit și
călare pe asin, pe mânzul asinei” (9, 9). Scopul venirii în Iersusalim a
Mântuitorul Iisus Hristos este acela de a aduce lumina (Isaia 60, 1) dar și
pacea și o nouă Împărăție care se va întinde ,,de la o mare până la cealaltă
mare și de la Eufrat până la marginile pământului” (Zaharia 9, 10).
Praznicul de astăzi îl continuă pe cel al Bunei
Vestiri prin care s-au împlinit promisiunile proorociilor mesianice începute
chiar după căderea în păcat a protopărinților neamului omenesc, Adam și Eva
(Fac. 3, 15).
Această Intrare a Domnului relatată de Sfântul
Evanghelist Ioan 12, 1-18 trebuie înțeleasă ca o Intrare a Domnului în fiecare
cetate înțelegând aceasta fiecare așezare, casă ori suflet creștin. Afirmația
aceasta se bazează pe scrierea unui specialist al tainelor Sfintei Scripturi
care ne mărturisește că însuși cuvântul Ierusalim, lipsește din textul ebraic,
iar Cetatea sfântă este îndrumată a îmbrăca haină de sărbătoare, căci s-au sfârșit
umilințele din trecut (Nicolae Neaga, Hristos
în Vechiul Testament, Editura Renașterea, Cluj-Napoca, 2004, p. 89).
Așadar, cetatea noastră curățată prin post
înfrumusețată de credință și fapte bune își primește astăzi pe Mântuitorul ei.
Cinstiți credincioși și credincioase,
Evanghelistul Ioan arată bucuria oamenilor care
l-au întâmpinat pe Mântuitorul Iisus Hristos într-o procesiune măreață. În cale
I-au așezat crenguțe înverzite și haine (Matei 21, 8). Cu ramuri în mâini I-au
strigat: ,,Osana! Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului,
Împăratul lui Israel!” (Ioan 12, 13). Cuvântul ,,Osana” a fost luat din Psalmul
117, vs. 25-26 care se traduce prin ,,Mântuiește!”. O invitație făcută de om,
Fiului lui Dumnezeu de a-l izbăvi din robia întunericului și a morții.
Salcia e socotit a fi un arbore binecuvântat, După
o legendă, când Maica Domnului, în drumul spre Golgota, năzuia plină de durere
să ajungă cât mai degrabă la Fiul Său, la o cotitură numai ce i se așterne în
cale un pârâu. La rugămințile Sfintei Maici, salcia de la marginea pârâului,
și-a plecat vârful și ramurile, făcând punte peste pârâu; Maica Domnului a
binecuvântat-o, zicând ,,binecuvântată să fii în ziua de Florii, ținută în mână
de copii”. Salcia simbolizează Evanghelia, căci precum aceea rămâne vie și după
ce i se taie toate ramurile, astfel și Evanghelia poate fi împărțită la toate
popoarele și totuși rămâne aceeași, întreagă, vie și făcătoare de viață (Victor
Aga, Simbolica biblică și creștină.
Dicționar enciclopedic, Editura Învierea, Timișoara, 2005, p. 326).
Să ne bucurăm că Mântuitorul Iisus Hristos vine la
noi în chip de rob: ,,S-a deşertat pe Sine, chip de rob luând,
făcându-Se asemenea oamenilor” (Fil. 2, 7) pentru a ne face părtași de bucuria
comuniunii cu Dumnezeu și sfinții Lui.
Cu acest
prilej dorim tutoror credincioșilor din parohie și filie care își sărbătoresc
ziua de onomastică LA MULȚI ANI!