joi, 30 aprilie 2020

Un roman al dictaturii: 1984 George Orwell, O mie nouă sute optzeci și patru, trad. Dana Crăciun, Ed. Polirom, Iași, 2019, 342 p.


    De curând am vizionat filmul ,,Nineteen Eighty-Four” care reprezintă ecranizarea unui roman politic scris de George Orwell, jurnalist britanic care a activat înainte și după cel De-al Doilea Război Mondial.
            Romanul descrie societatea Globului după un război mondial nuclear dintre Est și Vest din anii ʼ50. Structurat în 3 capitole romanul ilustrează viața lui Winston Smith din Londra.
            El debutează cu imaginea Fratelui cel Mare: ,,un bărbat de vreo patruzeci și cinci de ani, cu o mustață neagră, deasă, și trăsături frumoase, dar aspre” (p. 5). Această figură domină orașul fiind prezent pe fiecare palier al blocului unde locuia Smith, ,,pe monede, pe timbre, pe coperțile cărților, pe pancarte, pe afișe, pe pachetele de țigări – peste tot” (p. 33). Fratele cel Mare urmărește astfel orice mișcare a societății Oceaniei, el patronează Partidul, organizează Săptămâna de Ură, inițiază torturile și execuțile celor care se opuneau într-un fel sau altul politicii Statului. Finalul acestor activității o reprezenta aderarea la această politică. La capătul puterilor, Winston Smith concluzionează: ,,Obținuse victoria asupra lui însuși. Îl iubea pe Fratele cel Mare” (p. 327).
            Mizeria și degradarea reprezintă suportul pe care s-a ridicat puterea politică: holul blocului mirosea a varză fiartă, a preșuri vechi și cârpe, în bucătăria familiilor se găsea doar pâine neagră și gin iar cantina oferea celor abonați tocăniță care ,,era mai mult zeamă” în care erau ,,niște cubulețe dintr-o materie rozalie și buretoasă, probabil ceva derivat din carne” (p. 55). În afară de acest piesaj dezolant existau produse care puteau fi compărate de pe piața neagră: zahăr, pâine albă, gem, lapte (p. 155).
            Romanul prin personajul principal reface viața cotidiană a Oceaniei. Winston Smith lucra la Ministerul Adevărului care se ocupa de știri, divertisment, educație și arte. În fond Smith era unul care se ocupa de cenzurarea ziarelor care ajungeau să fie rescrise și apoi arhivate după politica Partidului.
            ,,Idealul stabilit de Partid era ceva imens, teribil și sclipitor, o lume de oțel și beton, cu mașinării mostruoase și arme înspăimântătoare, o nație de războinici și fanatici mărșăluind înainte, perfect sincronizați, toți gândind aceleași gânduri și scandând aceleași lozinci, muncind, luptând, triumfând și persecutând necontenit: trei sute de milioane de oameni, toți cu chipuri identice. Realitatea o reprezentau orașele părăginite și insalubre, unde oameni subnutriți își târau pașii încoace și încolo în pantofi găuriți și locuiau în clădiri peticite de secol nouăsprezece, care miroseau veșnic a varză și a veceuri stricate” (p. 80).
            Populația era supravegheată printr-un instrument terifiant numit tele-ecran, așezat pe peretele de la Răsărit. Această mașinărie infernală oferea diverse știri din economie și armată pigmentată de muzică militară, programe sportive. Dar prin acest instrument se putea interacționa între Partid și cetățean, printr-un asfel de ecran a fost prins și personajul principal pentru a fi acuzat de ,,crima de gândire”.
            Puterea Partidului sta în supraveghere și pedepsire pe de o parte și în oamenii fideli pe de alta. Un astfel de om al Partidului era și Tom Parson, vecin de apartament cu Smith. ,,Era un ins durduliu, dar activ, de o prostie paralizantă, un morman de entuziasme imbecile, unul dintre caii aceia de bătaie care nu pun niciodată nimic la îndoială și de care depinde stabilitatea Partidului chiar mai mult decât Poliția Gândirii” (p. 26).
            Disidența lui Winston Smith a început în 4 aprilie 1984 când a cumpărat un carnețel dintr-un magazin de vechituri și un toc de cerneală, lucruri care nu se mai găseau de mult în celelalte magazine. Printr-o însemnare și-a început seria consemnărilor și anume nremulțumirea că la Cinema au rulat numai filme de război (p. 12) și s-au încheiat cu sloganul: ,Jos Fratele cel Mare” scris de 5 ori cu litere de tipar (p. 22).
            În cadrul minutelor de ură în care erau condamnați dușmanii Partidului a cunoscut o femeie mult mai tânără, Julia de care s-a îndrăgostit și a  trăit o frumoasă poveste de dragoste pigmentată de trăiri erotice, culinare și politice, o dezvelire a societății pornind de la nevoile omului către cele comunitare.
            Tot împreună au cunoscut lucrarea Colectivismul oligarhic. Teorie și pracrică alcătuită de Emmanuel Goldstein, dușmanul Partidului. Goldstein îl întruchipează pe Lev Davidovici Troțki, ideologul bolșevismului.
            Din această carte cei doi au aflat lucruri nespuse de Partid. Locuitorii celor trei mari puteri se aflau într-un permanent război: Eurasia, partea de nord a Europei și Asiei din Portugalia până la Strâmtoarea Bering; Oceania formată din cele două Americi, insulele din Atlantic, inclusiv cele Britanice, Australia și nordul Africii și Estasia compusă din China și țările din sudul ei, insulele nipone, Manciuria, Mongolia și Tibet.
            Partidul Oceaniei avea două mari scopuri, primul era să cucerească întreaga suprafață a planetei și apoi să suprime posibilitatea gândirii independente (p. 209).
            Societatea Oceaniei era împărțită între Partid și masele ignorante. La rândul lui Partidul era divizat în cel Interior socotit creierul Partidului și cel Exterior, mâinile acestuia.
            Pentru curajul dezvoltării gândirii independente, Winston Smith și Julia au fost prinși și duși în Ministerul Iubirii, un loc ,,cu adevărat înspăimântător” (p. 8). Clădirea nu avea deloc ferestre, iar accesul se făcea ,,doar pătrunzând printr-un labirint de sârmă ghimpată” (p. 8). Aici, Smith a fost supus intergogatoriul, torturii. Testul final l-a reprezentat numărul degetelor. Dacă pentru știință 2+2=4, pentru morala Partidului este suma celor două cifre e 5. După mai multe reprize de suferință fizică pigmentă cu cea sufletească în care este descrisă șubrezenia, dispariția persoanei: ,,-Ești o eroare în sistem, Winston. Ești o pată care trebuie ștearsă. [...] Putrezești, spuse el. Te dezintegrezi, știi ce ești? Un sac de gunoi” (p. 284; 300), Smith în finan recunoaște că nu știe câte degete i-a arătat torționarul Oʼ Brien.
             Cu ,,lacrimi în ochi”, semn al neputinței, Smith își arată iubirea față de Fratele cel Mare, cel nemuritor la finalul romanului.