sâmbătă, 18 aprilie 2020

Bucuria mărturisirii


Iubiți credincioși și credincioase,

Hristos a înviat!

Am fost împreună cu Mântuitorul în acest Post al Paștilor când din pricina situației medicale ne-am rugat lui Dumnezeu la casele noastre. Însă în liniștea rugăciunilor publice din Sfânta noastră biserică am avut poate mai abitir ca niciodată un cor frumos al păsărilor, a colțului ierbii și al florilor care au fost alături de suferințele Crucii din Săptămâna Mare și totodată primul martor al Învierii.
 Rugăciunea este pentru noi creștinii convorbirea cu Dumnezeu. Așa că în Sfintele Liturghii, în Denii, în celelalte laude oficiate am întărit sentimentul unității parohiale prin pomenirea tuturor credincioșilor vii și adormiți. Ba mai mult, antimisul a primit pe toți cei care au dorit să fie de față la venirea în trup și îndumnezeirea omului realizată de Hristos Domnul. De aceea credem că rugăciunea nu e o teleconferință spațială, ci o întâlnire în Dumnezeu[1].
Trăim vremuri deosebite în care vedem din media de lupta inegală a personalului medical împotriva bolii și a morții. De multe ori afirmăm că omul a fost creat după chipul lui Dumnezeu, adică din veșnicia, atotputernicia și bunătatea lui Dumnezeu. Și atunci când și unde a apărut neputința, suferința și moartea?
Toată boala și moartea afirmă Sfinții Părinți nu își au obârșia în Dumnezeu, ele nu sunt lucrarea mâinilor lui Dumnezeu ne spune Sf. Vasile cel Mare, durerea, pătimirea, stricăciunea și moartea nu vin de la Dumnezeu ne învață Sf. Maxim Mărturisitorul.
Teologii afirmă că boala și moartea sunt urmarea păcatului. Neascultarea față de Dumnezeu care a culminat cu autonomia creaturii față de Creator l-a condiționat temporal pe om care de acum s-a supus în fața bolii și morții. Însă consecințele sunt mult mai grave. Boala care l-a afectat pe om a atins Cosmosul întreg. Omul explică Sf. Maxim, primind, prin harul lui Dumnezeu Care l-a creat, autoritatea de a dispune ca stăpân de lumea întreagă, folosind rău această stăpânire […], și-a întors lucrarea împotriva naturii și a introdus în ea, ca și în întregul cosmos, alterarea actuală[2].
Semn distinctiv al morții sunt îmbrăcarea protopărinților Adam și Eva în hainele de piele, adică piei moarte care nu erau necesare omului la facerea lui. Sf. Grigorie de Nyssa ilustrează ce a luat omul de la animal: împreunarea sexuală, concepția, nașterea, întinăciunea, alăptarea la sân, hrana, scurgea seminței, creșterea de la mic la desăvârșit, floarea vârstei, bătrânețea, boala, moartea, adică ceea ce astăzi numim biologic[3].

Cinstiți credincioși și credincioase,

Sărbătorim Paștile ca moment desăvârșit în care Fiul lui Dumnezeu a biruit suferința și moartea ca Fiu al Omului. Sfânta Evanghelie de la Ioan din Duminica Paștilor ne încredințează de faptul că toate au fost aduse la existență prin Cuvântul cel veșnic al lui Dumnezeu: ,,La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul. Acesta era întru început la Dumnezeu. Toate prin El s-au făcut; și fără de El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut. Întru El era viață și viața era lumina oamenilor” (1, 1-4).
Vindecarea vine din partea Fiului lui Dumnezeu. Neascultarea lui Adam este preschimbată de noul Adam în ascultare. Căderea protopărinților este refăcută prin Mântuitorul care a realizat pe Crucea Golgotei, mântuirea obiectivă a întregului neam omenesc: ,,Așadar, precum prin greșala unuia a venit osânda pentru toți oamenii, așa și prin îndreptarea adusă de Unul a venit, pentru toți oamenii, îndreptarea care dă viață. Căci precum prin neascultarea unui om s-au făcut păcătoși cei mulți, tot așa prin ascultarea Unuia se vor face drepți cei mulți” (Rom. 5, 18-19).
Restaurarea chipului omului celui primordial până la asemănare cu Dumnezeu este realizată de ,,trupul lui Hristos” al cărui cap este Biserica prin harul Sfântului Duh care este împărtășit prin Sfintele Taine. Astfel, că așa cum odinioară Dumnezeu a creat lumea prin Fiul în Duhul Sfânt, tot astfel Sfânta Treime este cea care reface chipul plin de har și de slavă de dinainte de păcatul strămoșesc.
Dincolo de a fi o clădire, un spațiu, Biserica este potrivit Sfântului Maxim Mărturisitorul, tip și simbol al Cosmosului. În Biserică, omul este transfigurat și hristic întreg omul, în toate dimensiunile lui, cu toate simțurile și funcțiile psihosomatice unite cu Hristos printr-o unire profundă[4].
Sfânta Liturghie, Sfintele Taine, laudele, ierurgiile, celelalte rugăciuni ocazionale sunt atâtea trepte în însușirea mântuirii obiective de fiecare persoană în parte. Harul dumnezeiesc este împărtășit prin Tainele Bisericii, credința și faptele bune reprezintă efortul personal al fiecărui credincios.
Textele rugăciunilor comune ne arată cum prin slujirea lui Hristos dobândim mântuirea. La Denia de Duminică seară în cadrul Canonului avem următoarea cântare care ne arată deslușit cum Hristos luând trupul oamenilor a dat acestuia posibilitatea de a fi părtaș Împărăției lui Dumnezeu: ,,Mărire Ție, Dumnezeul nostru, mărire Ție! Însumi am venit să slujesc lui Adam celui ce sărăcise, cu al cărui chip m-am îmbrăcat de bunăvoie Eu, Ziditorul, bogat fiind cu dumnezeirea, și să-Mi pun sufletul Meu răscumpărare pentru dânsul, Cel ce sunt nepătimitor cu dumnezeirea”[5].
Biserica oferă prin prezența harului și vindecarea de boli și izbăvirea de moarte. Doar aici omul se renaște prin Botez, primește prin Mirungere, darurile Sfântului Duh, iar prin Euharistie însuși Trupul și Sângele Domnului. Rugăciunea eclezială, comunitară desăvârșește rugăciunea personală de la casele noastre. Numai în Biserică găsim căile duhovnicești de vindecare: rugăciunea euharistică, ungerea cu untdelemn sfințit, agheasma, Crucea, exorcismul și medicina biblică.

Dreptmăritori creștini și creștine,

Am avut în izolarea socială impusă ca remediu de dispariție a temutului virus Covid 19 pe parcursul câtorva săptămâni și timpul de a reflecta la distrugerea în fiecare zi a Pământului agresat de poluarea apei, solului și atmosferei, creșterea procentului de radioactivitate, înmulțirea zgomotelor. Dezvoltarea ,,civilizației” umane a dus la dispariția unor plante și animale, toate acestea cu rezultate negative pentru om, locuitor al acestui spațiu.
Lăcomia acumulării de capital a dus la un asalt împotriva mediului, uitând că pământul este locul în care supraviețuim cum s-a exprimat în teolog grec din prima jumătate a veacului trecut.
Lipsa precipitaților, tăierea pădurilor, inundațiile, tornadele, furtunile de nisip sunt urmările agresiunii împotriva Pământului.
Biserica are în cărțile ei de ritual rugăciuni pentru diferite întâmplări din natură (furtună, ploi, secetă), pentru sfințirea fântînii, a casei etc., rugăciuni în care credinciosul dialoghează nu numai cu Dumnezeu, obiectul invocării sale, ci și cu natura pe care vrea s-o înduplece să-i fie binevoitoare. O solicită să-l ajute, nu se ridică împotriva ei și n-o amenință cu distrugerea[6].
Cel puțin un lucru cred că putem învăța din izolarea socială și anume importanța oamenilor în societate, fiecare la locul și rostul său. Teologia ortodoxă vorbește de Taina fratelui, de ajutorarea acestuia după modelul Bisericii Primare[7]. 
Să încercăm și noi ca fiecare după puterea noastră să cinstim așa cum se cuvine Praznicul Paștilor, sărbătoarea biruinței vieții asupra morții și a virtuții împotriva păcatului!
Un gând de mulțumire adresez voluntarilor care au făcut posibilă părtășia de Praznic tuturor credincincioșilor din parohie și filie!



[1] Bartolomeu Anania, Cartea deschisă a Împărăției. O însoțire liturgică pentru preoți și mireni, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2007, p. 133.
[2] Jean Claude Larchet, Teologia bolii, trad. Vasile Mihoc, Editura ,,Oastea Domnului”, Sibiu, 2005, p. 33.
[3] Panayotis Nellas, Omul – animal îndumnezeit. Perspective pentru o antropologie ortodoxă, trad. Ioan I. Ică jr., Editura Deisis, Sibiu, 1999, p. 88.
[4] Panayotis Nellas, op. cit., p. 152.
[5] Tipic bisericesc întocmit de pr. lect. Vasile Itineanțu, Editura Arhiepiscopiei Timișoarei, Timișoara, 2003, p. 266.
[6] Nicolae Corneanu, Quo Vadis? Studii, note, comentarii teologice, Editura Mitropoliei Banatului, Timișoara, 1990, p. 190.
[7] Oliver Clément, Întrebări asupra omului, traducere de Iosif Pop și Ciprian Șpan, Editura Episcopiei Ortodoxe Române Alba Iuliei, Alba Iulia, 1997, p. 127.