duminică, 12 aprilie 2020

Sfântul Mucenic Sava de la Buzău


Un rol important în răspândirea creştinismului la nordul Dunării, în sud-estul Munteniei şi sudul Moldovei l-a avut Constantin cel Mare, care încheie în anul 332 o pace cu goţii. Socrate consemnează: ,,în acel timp barbarii sarmaţi şi goţi au năvălit în teritoriul roman, dar grija împăratului pentru biserici n-a încetat”[1]. De aici deducem existenţa unei Biserici în Dacia, organizată, care în secolul al IV-lea a permis creştinarea în masă a populaţiei autohtone şi a unui număr mare de barbari, iar viaţa bisericească s-a dezvoltat în mod liber şi rapid. Constantiu al II-lea l-a exilat aici pe călugărul Audius din Mesopotamia, şi ucenicii săi care reprezentau o grupare mai mult schismatică decât eretică. Audius a fost renumit în epocă prin curăţia vieţii, prin rigorismul ascezei sale ca şi prin râvna şi credinţa în Dumnezeu[2]. În Dacia a rămas mai mulţi ani şi a convertit mai mulţi păgâni la creştinism, a înfiinţat mănăstiri în care se practica vieţuirea monahicească, fecioria şi asceza[3].
            La nordul Dunării, între anii 370 şi 372 are loc persecuţia lui Atanaric, în care au căzut primii martiri. Actul martiric al Sfântului Sava Gotul ne aduce informaţii despre o Biserică organizată şi independentă care se afla în comuniune dogmatico-canonică şi în relaţii de corespondenţă cu Biserica din Capadocia[4]. Din act aflăm naţionalitatea şi credinţa sfântului: ,,trăind în Gothia, în mijlocul unei seminţii îndărătnice şi perfide, acesta s-a arătat ca un luminător în lume, imitând pe sfinţi şi strălucind cu ei în faptele cele după Hristos […] căci el era drept în credinţă, cucernic, gata către toată ascultarea cea cu dreptate; blând, neiscusit în cuvânt, nu însă în cunoştinţă; apărător al adevărului, în mod paşnic, făcând să tacă idolatrii dar nu cu mândrie, ci purtându-se după cum se cuvine celor smeriţi; liniştit şi cumpănit la vorbă, foarte silitor spre orice lucru bun…”[5]. În mijlocul acestui popor, el cânta psalmi în biserica unde slujea preotul Sansala, primul sacerdot daco-roman cunoscut; s-a refugiat, în 372 într-o altă comunitate pentru a serba Paştile împreună cu preotul Guthicas, pe drum i s-a arătat un bărbat foarte mare şi luminos, care i-a poruncit să se întoarcă acasă. A treia zi de Paşti a fost prins împreună cu Sansala şi chinuiţi. Sfântul Sava a fost legat cu o grindă şi înecat în apele râului Museos (Buzău). Martiriul a avut loc la 1 aprilie 372 în timpul împăratului Valens (364-378), fiind în vârstă de 38 de ani. Moaştele sale au fost cerute de Sfântul Vasile cel Mare şi au fost trimise, alături de o scrisoare concepută în urma povestirii lui Sansala, probabil de Bretanion – episcopul Tomisului. Sinaxarul Bisericii constantinopolitane menţionează faptul că ar fi fost ars pe acoperişul unei case. Din cele relatate, vedem că în nordul Dunării nu avem de a face cu misionari, ci cu o biserică organizată: nu e vorba numai de existenţa unor misionari şi creştini sporadici, izolaţi, ci exista chiar o Biserică organizată la sate şi oraşe, cu episcopi, preoţi şi credincioşi[6].


[1] Epifanie Norocel, Pagini din istoria veche a creştinismului la români, Editura Episcopiei Buzăului, Buzău, 1986, p. 206. (Se va prescurta în continuare Pagini din istoria veche a creştinismului…).
[2] Ioan Rămureanu, Mişcarea audienilor în Dacia Pontică şi nord dunăreană (secolele IV-V), în rev. ,,Biserica Ortodoxă Română”, 1978, nr. 9-10, p. 1054.
[3] Ioan Rămureanu, op. cit., p. 1063.
[4] Epifanie Norocel, Pagini din istoria veche a creştinismului…, p. 208.
[5] Ştefan C. Alexe, 1600 de ani de la moartea Sfântului Sava Gotul, în rev. ,,Biserica Ortodoxă Română”, 1972, nr,. 5-6, p. 557.
[6] Actele martirice, studiu introductiv, traducere şi note de I. Rămureanu, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1997, p. 307; 312.