duminică, 4 februarie 2024

Pe urmele Sfinților Trei Ierarhi: Filantropie bizantină și asistență socială

 

    Sărbătoarea Sfinților Trei Ierarhi reprezintă un popas duhovnicesc special în timpul anului bisericesc. Este ziua în care îi pomenim pe trei mari ierarhi ai Bisericii: Sfântul Vasile cel Mare (329-379), arhiepiscopul Cezareii Capadociei, Sfântul Grigorie de Nazianz (330-390) și Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407), arhiepiscopii Constantinopolului și totodată ziua în care cinstim în mod deosebit Ziua Educației Creștine în parohia Birda și filia Sângeorge.

            În acord cu tematica Anului omagial dedicat pastorației și îngrijirii bolnavilor ne vom referi la activitatea Sfinților Trei Ierarhi, pionierii filantropiei și asistenței sociale în Imperiul Bizantin. În demersul acesta ne vom sprijini pe o lucrare cunoscută în teologia ortodoxă care aparține cunoscutului bizantinolog grec Demetrios J. Constantelos (1927-2017), preot în Arhiepiscopia Ortodoxă Greacă din America și profesor universitar la Universitatea Rutgers din New Jersey din 1965. Volumul, cu titlul Filantropia bizantină și asistența socială, a fost tradus de dr. Florina Georgeta Mureșan și publicat la Editura Doxologia a Mitropoliei Moldovei și Bucovinei de la Iași, în 2014 (407 p.).

            Bizantinii au moștenit de la greci grija față de cei bolnavi. Conceptul de filantropie este asociat cu cel de iubire (agape) și implică un sentiment viu de bunăvoință față de orice persoană, indiferent de identitatea sau comportarea acesteia[1]. La vechii greci, filantropia însemna iubirea divinității față de om, iar Platon definește conceptul cu iubirea divinității față de om, care oferea pacea și dreptatea și îi elibera pe oameni de învrăjbire și războaie. În epoca homerică (1175-750 î. Hr.) a civilizației grecești filantropia a însemnat ajutor acordat cerșetorilor, săracilor și străinilor. Aceeași grijă a fost acordată orfanilor cărora li s-a arătat dragoste și compasiune.

            Lui Zeus i-au fost dați în grijă săracii, iar principiul care orienta activitatea filantropică a fost acela că ,,omul imită divinitatea când face fapte bune[2]. Aspectul teoretic al filantropiei a fost precizat de Sfântul Apostol Pavel, care, într-o epistolă (Tit 3, 4) către ucenicul Tit afirmă că Întruparea lui Hristos a reprezentat o manifestare a harului și a milei divine, o noțiune des întâlnită în textele patristicii.

            Învățătura care a conferit filantropiei dimensiunea ei teocentrică este cuprinsă în cuvintele Mântuitorului: ,,Căci Fiul omului n-a venit să I se slujească, ci ca El să slujească și să-Și dea sufletul răscumpărare pentru mulți” (Marcu 10, 45). Astfel, filantropul, după modelul Mântuitorului devine un slujitor[3].

            Bazele filantropiei sunt teologice, și anume încercarea de a fi plăcut lui Dumnezeu și de a-L imita. Sf. Grigorie de Nazianz îi îndemna astfel pe oameni: ,,Dovediți că sunteți așa cum Dumnezeu este pentru cei nefericiți, imitându-I îndurarea. Nu există nimic mai dumnezeiesc în om decât a face fapte bune”.  Se considera că filantropia exprimă căința și întoarcerea la Dumnezeu. Filantropia avea o bază morală și religioasă, Sf. Vasile cel Mare era convins de acest lucru: ,,Dacă nu ai avut milă, scria el, nu vei primi milă; dacă nu l-ai primit pe cel sărac în casa ta, nu ți se va deschide Împărăția Cerurilor; dacă nu l-ai ospătat  pe cel flămând, nu te vei bucura de viața veșnică”[4].

            Într-o predică despre milostenie, Sf. Ioan Gură de Aur îndeamnă: ,,Vă implor fără încetare, mântuiți-vă sufletele și răscumpărați-le pentru Judecata de Apoi, folosindu-vă averile... eliberați-vă de povoara păcatelor cu ajutorul iubirii de oameni... fiți milostivi ca să vi se arate arate și vouă milă... căci așa cum Sfântul Botez îl spală pe om de păcatele sale, tot așa filantropia curăță sufletul omului generos de păcatele sale[5].

            Biserica statornicise o tradiție în privința operelor caritabile. Cel de-al 59-lea canon al colecției de legi bisericești păstrată sub numele de Canoane Apostolice prevedea ca atât episcopii, cât și preoții trebuie să practice filantropia. Ca administrator al proprietăților și al banilor Bisericii, episcopul trebuia să dea săracilor tot ceea ce era de prisos[6]. Cel de-al 17 canon al Sinodului de la Niceea (325) recomanda ca în fiecare oraș al imperiului să fie construit un spital.

            Liturghia era o rugăciune și totodată un moment de educație religioasă. În Liturghia Sf. Vasile cel Mare și în cea a Sf. Ioan Gură de Aur există rugăciuni cu caracter social, așa cum este Rugăciunea de după Epicleză: ,,Doamne, pomenește pe aceia care își aduc aminte de cei săraci. Răsplătește-te lor cu bogatele și cereștile Tale daruri. Dăruiește-le lor cele cerești în locul celor pământești, cele veșnice în locul celor vremelnice, cele nestricăcioase în locul celor stricăcioase...Pe prunci îi crește, tinerețile le călăuzește, bătrâneților le întărește, pe cei slabi de suflet îi îmbărbătează, cu cei ce călătoresc pe ape, pe uscat și prin aer împreună călătorește, văduvelor le ajută, pe orfani îi apără, pe cei robiți îi izbăvește, pe bolnavi îi tămăduiește... Adu-ți aminte, Doamne, de cei ce sunt în judecăți, în închisori, în prigoniri, în amară robie și în orice fel de necaz, nevoie și strâmtorare”[7].

            Fratele Sf. Vasile, Sf. Grigorie de Nyssa învață că filantropia este ,,însușirea caracteristică naturii divine”. Dincolo de ajutorul social, Sf. Grigorie, cerșetorul și săracii sunt ,,frații întru Hristos” care trebuie priviți cu dragoste și grijă frățească.

            Cel dintâi care a organizat sistematic filantropia a fost Sf. Vasile cel Mare. Ajuns episcop în 370 și-a așezat reședința într-un complex social. Acesta includea un spital de boli infecțioase și o instituție pentru cei nevoiași . Aceste așezăminte sunt cunoscute sub numele de Vasiliada și erau situate la periferia orașului.

            Inițiative filantropice au avut și Sf. Ioan cel Milostiv al Alexandriei care a purtat de grijă celor 7.500 de săraci ai eparhiei sale, dar și patriarhul Tarasie al Constantinopolului (784-806) care a ajutat pe bolnavii de lepră și pe cei cu dizabilități, i-a hrănit pe cei flămânzi și a protejat orfanii și văduvele. În timpul iernii, patriarhul a dat haine și pături celor nevoiași.

            Mănăstirile ofereau adăpost, hrană și îngrijire medicală. În veacul al VI-lea, mănăstirea Sf. Ecaterina din Sinai oferea adăpost la 600 de persoane pe zi. Mănăstirile dăruiau la marile praznice diferite produse săracilor: vin, carne, miere, fasole etc.

            Împăratul era un model de filantropie, întemeietorul Imperiului Roman de Răsărit, Constantin cel Mare a distribuit bisericilor fonduri care să fie destinate exclusiv acțiunilor filantropice pentru ,,săraci, orfani și femei decăzute”. De asemenea el a înființat case pentru cei sărmani și bătrâni, precum și alte instituții. Împărăteasa Flacilla (†386), soția lui Teodosie cel Mare a manifestat compasiune față de leproși, iar împărăteasa Eudoxia (401-460), soția împăratului Teodosie al II-lea a înființat mai multe spitale și locuințe pentru străini. Pe lângă împărați au fost și binefăcători privați între care a fost Sf. Anisia din Tesalonic.

            Între instituțiile filantropice ale Bizanțului primele au fost spitalele. Alături de acestea au mai funcționat leprozerii, maternități, dispensare oftalmologice și instituții de primire a copiilor abandonați. Bizantinii și-au adus o contribuție deosebită în multe ramuri ale medicinei, ca: anatomia, antropologia, fiziologia, igieno-epidemiologia, farmacologia terapeutică, patologia, parazitologia, neurologia-psihiatria, otorinolaringologia, dermatologia, toxicologia, fizioterapia, hidroterapia, stomatologia, dietetica și oftalmologia[8].

            Au existat spitale în Constantinopol, Tesalonic, Niceea, Castoria, Adrianopol, Efes, Theodosiopolis, Corint, precum și în alte orașe de provincie. Cel mai cunoscut spital era cel din Cezareea Capadociei, spitale construite pe lângă biserici, așa cum a fost cel de pe lângă biserica Sf. Irina din Constantinopol. Episcopul Bassianos al Efesului conducea un spital cu o capacitate de 70 de persoane în reședința eparhială.

            Împăratul Iustinian a mărit și înzestrat spitalul din Ierusalim, de la 100 la 200 de paturi și prevăzut cu un buget anual de 1.850 de solidi. Același împărat a ridicat spitalul din Antiohia și refăcut prin reamenajare și spitalul din Pythia din Bitinia.

            O descriere completă o avem de la spitalul care a funcționat în Mănăstirea Pantocrator din Constantinopol. Întemeiată în 1136 de împărații Ioan al II-lea Comnenul și soția sa Irina, mănăstirea a avut un spital. Spitalul Pantocratorului avea cinci clinici principale. Prima dintre ele includea zece paturi pentru bolnavii care necesitau intervenții chirurgicale. Cele opt paturi ale celei de-a doua clinici erau destinate pacienților cu probleme oftalmologice și intestinale. Cele doisprezece paturi din a treia clinică erau rezervate femeilor bolnave. Cele douăzeci de paturi din celelalte două clinici erau folosite în tratarea unor maladii obișnuite. Spitalul a fost dotat cu șaizeci și unu de paturi deservite de treizeci și cinci de medici. Tipicul mai adăuga că în fiecare noapte cinci medici, patru bărbați și o femeie, trebuiau să rămână în spital[9].

            Un alt tip de instituții sociale au fost azilurile pentru străini numite Xenon-uri. Astfel de așezăminte au fost amintite de Sf. Ioan Gură de Aur fiindcă a-ți arăta ospitalitatea față de un străin, era ca și cum I-ai fi arătat-o lui Hristos.

            Oameni ai Bisericii au ridicat astfel de așezăminte: Sf. Sava la Ierusalim, egumenul Pavel al Mănăstirii Teoctist din Ierusalim, preotul Isaac, ucenicul Sf. Antonie cel Mare a pus bazele unui xenon în deșertul Nitriei. Tot în Egipt, la mănăstirea lui Isidor din Teba se găsește un astfel de așezământ. Alte instituții pentru străini au funcționat pe lângă alte mănăstiri: Sf. Mihail, o altă mănăstire din zona Manganei și alta în Bitinia, un alt xenodocheion a fost la Mănăstirea Gelsion din Asia Mică. Ele au existat și pe lângă biserici, cum e cazul celei din Nitriei, cea de pe lângă Sf. Irina din Constantinopol.

            Un loc deosebit îl are Xenon-ul lui Samson din Constantinopol. Descendent al lui Constantin cel Mare, Samson a fost hirotonit preot de către patriarhul Mina (536-552), datorită evlaviei și acțiunilor sale umanitare. Samson practica și medicina și se spune că l-a vindecat pe Iustinian de o boală gravă. Așezământul social care a funcționat până la începutul secolului al XV-lea a fost localizat în partea nordică a bisericii Sfintei Sofia din capitală.

            Al treilea tip de așezăminte sociale au fost căminele pentru bătrâni care erau în Antiohia, Alexandria, Ierusalim, Tesalonic, Heracleea, Niceea, Efes, Nicomidia și Corint. Cel mai vechi gerocomeion a fost fondat de Sf. Împărăteasă Elena, mama Sf. Constantin cel Mare.

            Cele mai multe date le avem de la azilul Pantocratorului destinat persoanelor vârstnice, unde 24 de ,,schilozi, șchiopi și handicapați”, urmau să primească adăpost și protecție. Șase asistente au fost angajate pentru a se ocupa de ei. Directorul complexului i se cerea în mod expres să nu accepte persoane sănătoase sau capabile să-și câștige singure existența. Rezidenților li se oferea pâine, vin, fasole uscată, ulei, brânză, bani de haine și lemn pentru foc și încălzit și daruri speciale la diferitele sărbători religioase[10].

            Ultimele patru instituții sociale cunoscute din mediul bizantin au fost: orfelinatele și așezămintele pentru săraci. Pe lângă orfelinate au funcționat cămine pentru copii așa cum a fost cazul cel din Mânăstirea ,,Sf. Ap. Filip” din Constantinopol. În categoria așezămintelor pentru săraci, este cunoscut cel din Alexandria care a avut două etaje: primul ocupat de bărbați, iar al doilea a revenit femeilor. Date avem și despre existența în Imperiu a unor case pentru reeducarea tinerelor și case pentru orbi.

            Filantropia însoțea rugăciunea și era manifestarea vizibilă a acesteia. Rând pe rând, împărați, episcopi, preoți, monahi, medici au întemeiat așezăminte sociale în care au fost îngrijiți cei aflați în suferințe trupești și sufletești, deoarece orice instituție socială era dependentă de mănăstire sau parohie.



[1] Demetrios J. Constantelos, Filantropia bizantină și asistența socială, Editura Doxologia, Iași, 2014, p. 29 (Se va prescurta în continuare Filantropia bizantină…).

[2] Demetrios J. Constantelos, Filantropia bizantină…, p. 41.

[3] Demetrios. J. Constantelos, op. cit., p. 44.

[4] Ibidem., p. 54-55.

[5] Ibid., p. 59.

[6] Ibid., p. 109.

[7] Ibid., p. 113-114.

[8] Ibid., p. 225.

[9] Ibid., p. 247-248.

[10] Ibid., p. 315.