miercuri, 5 septembrie 2018

Ce este Ruga sau hramul bisericii?


       Cu pași repezi dar siguri ne apropiem de Rugă sau hramul bisericii noastre. Într-un An Centenar al cinstirii Actului de la Alba Iulia de la 1 Decembrie și al oamenilor care au participat într-un fel sau altul la împlinirea acestui vis de veacuri al românilor uniți prin limbă, cultură și religie.
            Suntem în acest an mai dezbinați ca niciodată cum a întărit într-un cuvânt Mihai Șora, omul mai vechi chiar decât Unirea. Într-o vreme  în care globalizarea economică și chiar culturală și-a pus amprenta pe viața cotidiană a tuturora cu o țintă precisă unificarea sau nivelarea oricărei forme de identitate de manifestare conștientă a valoririlor proprii. La această presiune externă se adaugă și răni mai vechi ale noastre. Una ar fi vulgarizarea limbajului, chipului omului și familiei. Plăcerea, interesul personal și imediat face încet să transforme un popor într-o populație mai ușor de manevrat.
            Hramul sau Ruga este sărbătoarea ocrotitorului bisericii, în cazul nostru al ,,Nașterii Maicii Domnului”, adică un eveniment din istoria Bisericii. Hramul bisericii este totodată actul ei de botez. Cu prilejul târnosirii (sfințirii) sfântului lăcaș acesta primește și un nume care-i devine protector. ,,Prin târnosire hramul devine îngerul păzitor al bisericii, patronul său spiritual, religios-moral. După iconografia ortodoxă, icoana sa se așează pe iconostas în rândul întâi, la dreapta, alături de sfintele icoane împărătești: Mântuitorul Iisus Hristos și de Sfânta Fecioară”. (Simion Radu, ,,Hramul Bisericii și însemnătatea lui”, rev. ,,Mitropolia Banatului”, 1977, nr. 10-12, p. 719).
            Hramul devine așadar îngerul bisericii ce veghează întreaga comunitate. Cuvântul ,,hram” vine din limba slavonă și înseamnă ,,casă”, o casă excepțională în care locuiește Dumnezeu cu aleșii Săi. Se pare că numele acesta l-a dat patriarhul Iacob, care, fugind de mânia fratelui său Naum, s-a culcat într-o câmpie, cu capul pe o piatră și a avut un vis minunat. A văzut o scară care unea cerul cu pământul, pe care o urcau și coborau îngerii Domnului. Sculându-se, a rostit: ,,Locul acesta este casa lui Dumnezeu și poarta cerului” și a uns piatra cu untdelemn sfânt și l-a numit evreiește Betel, casa lui Dumnezeu (Facere 28, 12-10). Experiența vieții religioase confirmă că cel ce petrece în rugăciune în această casă i se pare că cerul a coborât pe pământ sau că s-a înălțat la cer în familia divină, în comunitate cu îngerii și cu sfinții. (Simion Radu, art. cit.).
            Una din semnificațiile prăznuirii hramului stă în mărturisirea unității credinței și a vieții în Hristos al celor care se adună cu acest prilej în lăcașul de cult. Un semn văzut al unității tuturor credincioșilor este și Rânduiala binecuvântării și tăierii colacului. Această slujbă este oficiată fie la Sfânta Liturghie de hram, fie la Vecernie. Materialele întrebuințate în acest scop sunt: colacul, vinul, lumânările, tămâia, iar din obiectele de cult: crucea, sfeșnicul și cădelnița. La acestea se adaugă un cuțit pentru tăierea colacului și un prosop care, în timpul tăierii colacului, cu un capăt se așează pe umărul preotului, cu scopul protejării veșmintelor, iar cu celălalt capăt se petrece sub colac, încât fărâmiturile rezultate în timpul tăirii colacului, deja sfințit, să nu ajungă pe pământ. Toate acestea se așează pe o masă acoperită în mijlocul sau în curtea bisericii, unde va avea loc oficierea. (Branislav Stancovici, ,,Rânduiala binecuvântării și tăierii colacului”, rev. ,,Altarul Banatului”, 1993, nr. 4-6, p. 71).
            Participarea la slujba hramului s-a bucurat din trecut de o cinste deosebită. La mănăstiri cu acest prilej se organizau de către bisericile parohiale pelerinaje însoțite pe calea către mănăstire de cântări bisericești, lumânări aprinse și prapori (steaguri) toate ca expresie a credinței și a dragostei creștine. Astăzi în viața bisericii de parohie, a bisericii noastre în special, hramul este o zi deosebită, ziua amintirii slujitorilor bisericii din trecut dar și a comuniunii credincioșilor din biserica de astăzi. Prezența la hram este deja o mărturisire a credinței. Când credinciosul exclamă: ,,Mă duc la hram!”, semnificativ mărturisește – mă duc să mă unesc cu viața de har a hramului, a sfântului comemorat, să mă sfințesc și să fiu fericit! În timp ce îngerul păzitor al credinciosului se îngrijește de salvarea unui singur suflet creștinesc, hramul bisericii ocrotește viața și se îngrijește de mântuirea tuturor credincioșilor. (Adrian Carabia, ,,Satul și credința la început de mileniu III” în ,,Calendarul Arhiepiscopiei Timișoarei”, 2003, p. 175).
            Hramul poartă în zona Banatului de Câmpie un sinonim mai general, cel de Rugă, adică de manifestare prin rugăciune a unei zile speciale din istoria unei comunități. Și cum biserica este îndeobște clădirea cea mai veche dintr-o comunitate, sărbătoarea hramului s-a transformat în sărbătoarea localității.
            E drept că din vremuri mai vechi Ruga era cinstită prin joc, apoi prin bal. În cele două manifestări sărbătorești erau evidențiate: cântecul, jocul, portul popular, valorile tradiționale nepieritoare din tezaurul spiritualității românești. În vremuri în care limba și credința erau îngrădite, poporul românesc din Banat a cinstit Ziua Rugii ca zi în care mai abitir ca în celelalte și-au pus în valoare zestrea spitituală.
            Rugăciunea de la biserică era urmată de prânzul festiv împreună cu goștii zilei și apoi de cânt, joc și voie bună.
            În literatura bănățeană ni s-a păstrat chipul ,,Rugii de la Vălișoara” din romanul Altare Dărâmate: ,,... După slujbă, sau cum zic bănăţenii, «după biserică», Simeon Bogdan îşi luà pălăria din cap şi începeà oraţia de chemare la masă a tuturor, cari au venit. În ziua rugii, toate «negreţele» erau la masa lui. În casa parohială remâneau numai trăsurile.
Şi ce «rugi» erau acele Dumnezeule. Se gărboviau mesele de friptură iar vestitul vin de la Şumig se strecurà îngâmfat de tăria lui în şir nenumărat de sticle pe masă.
Şi’n vreme ce oaspeţii petreceau, Floria stând la capătul coridorului cântà la «naţionale» de se desfăceà sufletul omului.
Şi aşezat odată la masa lui Bogdan, voe de sculat nu mai aveai. Trei zile durà ruga şi aceste trei zile trebuiau făcute acolo lângă masă cu noapte cu tot în orice împrejurări. Aşà erà «zăconu» la Vălişoara”.
Biserica oferă într-o lume tot mai fragmentară și prin prăznuirea hramului o dimensiune religioasă, una morală și una de unitate comunitară
Așa că de pe acum petrecere cu folos tuturor!