Preacuviosului cin
monahal, Preacucernicului cler
şi preaiubiţilor credincioşi din Patriarhia Română,
şi preaiubiţilor credincioşi din Patriarhia Română,
Har, bucurie şi pace
de la Dumnezeu Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh,
iar de la noi părinteşti binecuvântări!
iar de la noi părinteşti binecuvântări!
Preacuvioşi şi
Preacucernici Părinţi,
Iubiţi fraţi şi surori în Domnul,
Continuând
tradiția începută în anul 2008, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a
proclamat anul 2019 ca fiind „Anul omagial al satului românesc (al
preoţilor, învățătorilor şi primarilor gospodari)”, precum şi „Anul
comemorativ al patriarhilor Nicodim Munteanu şi Iustin Moisescu şi al
traducătorilor de cărți bisericești”, în Patriarhia Română.
Prin această inițiativă, s-a
dorit evidențierea faptului că satul este spațiul în care s-au format şi s-au
păstrat, de-a lungul timpului, multe dintre valorile autentice spirituale,
culturale şi identitare ale poporului român.
Împreună cu
omagierea satului românesc, anul 2019 constituie prilej de comemorare a
traducătorilor de cărți bisericești, respectiv prilej de evocare a două mari
personalități ale Ortodoxiei românești, anume vrednicii de pomenire: Patriarhii
Nicodim Munteanu (6 decembrie 1864 – 27 februarie 1948) și Iustin Moisescu (5
martie 1910 – 31 iulie 1986).
Acești doi distinși
întâistătători ai Bisericii Ortodoxe Române, ambii fii ai satului românesc,
și-au adus contribuția, în special prin ostenelile lor cărturărești și
pastoral-misionare, la întărirea conștiinței românești și luminarea
credincioșilor prin credință și cultură.
Dreptmăritori creștini,
În mai multe
rânduri, Sfânta Scriptură pune în evidenţă rolul satului. Astfel, în Vechiul
Testament, satul este deseori amintit ca loc de împlinire a profețiilor sau a
voii lui Dumnezeu între oameni (cf. Ieşire 8,
13; Levitic 25, 31; Judecători 5, 7; Neemia 6,
2; Iezechiel 38, 11), dar şi ca spațiu de păstrare și de valorificare
a tradițiilor poporului ales (cf. Estera 9, 19).
Iar în Noul Testament,
evangheliștii dau mărturie că „Iisus străbătea toate cetăţile
şi satele, învăţând în sinagogile lor, propovăduind Evanghelia împărăţiei
şi vindecând toată boala şi toată neputinţa în popor” (Matei 9,
35; Marcu 1, 38; Marcu 6, 6; Marcu 8,
27; Luca 5, 17; Luca 9, 12).
Prin urmare,
se poate observa că Mântuitorul Iisus Hristos a propovăduit Evanghelia Sa nu
doar în cetăți, ci şi în sate. De pildă, satul în care mergea El adesea
era Betania, unde locuiau Lazăr şi surorile lui, Marta şi Maria.
După Învierea din morți, Domnul
Iisus Hristos S-a arătat ucenicilor Săi, Luca şi Cleopa, ca un călător
necunoscut, și S-a alăturat acestora în drumul lor spre un „un sat care era
departe de Ierusalim ca la şaizeci de stadii, al cărui nume era Emaus”.
În acest
sat, Emaus, Mântuitorul a săvârșit prima frângere a pâinii de după
Învierea Sa din morți. La Emaus, El S-a făcut cunoscut ucenicilor Luca şi
Cleopa, după ce, pe cale, „le-a tâlcuit lor din toate Scripturile cele
despre El” (Luca 24, 13-32). Aşadar, Iisus dăruieşte şi
oamenilor de la sat lumina Învierii Sale împreună cu arvuna vieții veșnice.
Pentru țăranul
român, locuitor al satului, Dumnezeu a fost și este o prezenţă tainică, nu o
idee abstractă.
La sat, poate
mai mult decât la oraș, prezența harică a Creatorului în natură este mai ușor
percepută și apreciată, deoarece țăranul înțelege mai bine că valoarea naturii
înconjurătoare este dată de faptul că aceasta este darul lui Dumnezeu pentru
om, dar care trebuie cultivat în relație de recunoştinţă faţă de Dăruitor.
Țăranul
creştin sau locuitorul satului cultivă cu evlavie ţarina şi iubeşte patria lui
pământească ca fiind dar primit de la Dumnezeu, spre a se pregăti aici pentru
patria eternă cerească, din Împărăția Preasfintei Treimi. În acest sens,
Sfântul Apostol Pavel spune: „Nu avem aici cetate stătătoare, ci o căutăm pe
aceea ce va să fie” (Evrei 13, 14).
Creațiile
populare perene din lumea satului sintetizează filosofia profundă a
înţelegerii sensului sfânt al vieţii și al morții, așa cum evidențiază
părintele Dumitru Stăniloae, în citatul următor: „omul și firea întreagă sunt
transfigurate prin Taina Sfintei Împărtășanii, prin lumina ce țâșnește din
Trupul Domnului prezent în ea. La Liturghie, țăranul român se deprindea să vadă
lumea cu alți ochi, învăța să o vadă poleită în albul strălucirii dumnezeiești,
plină de taina prezenței divine, a luminii taborice. Peste toate strălucea
lumina sărbătorii. De aceea, și el se îmbrăca în straie albe, curate, ca să fie
solidar cu lumina dumnezeiască răspândită peste fire, ca să închipuie prin ele
nestricăciunea veșmântului care nu i se va mai fura”[1].
În contextul
acestei armonii dintre țăran și Dumnezeu, dintre sat și veșnicie, activitatea
preotului, a învățătorului și a primarului gospodar ne arată că viața satului
nu se desfășoară oricum, ci aceasta ține seama de anumite reguli sau datini
împământenite de veacuri, care înseamnă tradiție moștenită și transmisă de-a
lungul generațiilor.
Astfel,
preotul, care propovăduiește Evanghelia Împărăției lui Dumnezeu, îl învață pe
omul de la sat să se roage, îi ascultă durerile şi îl dezleagă de păcate, îi
sfințește viaţa, casa şi rodul muncii prin slujbele Bisericii.
Preotul este
prezent în toate momentele importante din viața creștinului, în special la
naștere, la căsătorie și la înmormântare, iar în comunitatea rurală preotul
îndeplinește rolul său de păstor duhovnicesc al unei parohii, într-o relație
mult mai statornică decât în comunităţile urbane cu multe parohii.
Alături de
preot, în satul românesc, un rol important l-au avut și îl
are învățătorul sau învățătorii, cei care, mai întâi în tinda
bisericilor, apoi în școli sau în spații special amenajate, i-au învățat pe
copiii sătenilor să scrie, să citească și să se comporte cu bunăvoință și
demnitate.
Nu în ultimul
rând, un rol important în viața satului îl are primarul harnic,
care, ca principală autoritate publică locală aleasă de comunitate, este
chemat să fie primul gospodar al comunităţii, exemplu pentru ceilalţi săteni
prin modul în care ştie nu doar să se îngrijească de propria sa gospodărie, ci
şi să arate fidelitate și grijă pentru bunăstarea consătenilor săi.
Mulţi primari au afirmat
deopotrivă dragostea lor față de satul românesc și față de Dumnezeu,
contribuind mult atât la buna gospodărire a satului, cât și la construirea de
lăcașuri sfinte, acolo unde acestea lipseau sau erau neîncăpătoare.
Biserica,
şcoala și primăria, adeseori învecinate, îngrijite şi primitoare, sunt adesea
clădirile emblematice ale comunităţii rurale româneşti, prin care se exprimă
mai ales ataşamentul locuitorilor față de propriile valori spirituale,
culturale şi gospodăreşti, adică buna rânduială și buna chivernisire a satului.
Vitregiile
îndurate în ultimul secol de țăranul român, prin colectivizarea forțată,
prin plecarea sătenilor la oraș ca urmare a industrializării și, mai nou, prin
emigrarea sătenilor în străinătate, au avut efecte grave la nivelul identităţii
și mentalității sale, lovind adânc în normalitatea sau în firescul vieţii sale
tradiţionale și generând în mediul rural transformări negative de ordin
spiritual, cultural și demografic.
De aceea,
astăzi, satul românesc este oarecum răstignit între idealizare
nostalgică și abandonare practică, între identitate
tradiţională și supraviețuire precară. Sărăcia, șomajul,
dezvoltarea rurală insuficientă și emigrația spre țări mai dezvoltate au
condus la o criză majoră în satul românesc, care se zbate între tradiție
culturală și supraviețuire materială.
În faţa unor
asemenea realități triste, pe care nu le poate ignora, Biserica Ortodoxă
Română depune eforturi pentru dezvoltarea rurală durabilă şi pentru salvarea
satului românesc, inclusiv prin proiecte desfășurate la nivel național sau
regional, precum Proiectul „Alege școala!”, destinat prevenirii și diminuării
abandonului școlar, sau Programul „Sănătate pentru sate”, concretizat prin
organizarea unor acțiuni medicale umanitare, având ca beneficiari persoane
defavorizate din mediul rural.
În special
preotul este chemat să fie activ în viața comunității,
deoarece activitatea religioasă, liturgică şi pastorală nu are doar o
consecinţă cultică sau spirituală, ci ea influenţează și viaţa socială, aduce
un spor de calitate vieții într-o anumită comunitate, aduce speranţă şi creează
o comuniune spirituală mai intensă.
Iar când se realizează
o cooperare benefică între preot, învățător și primar, se creează speranță
mai multă și comuniune spirituală mai intensă.
Iubiți
credincioși,
Între
vlăstarele satului românesc se numără și doi harnici întâistătători ai
Bisericii Ortodoxe Române, pe care îi comemorăm în anul 2019. Este vorba
despre Patriarhii Nicodim Munteanu și Iustin Moisescu.
Pe vrednicul
de pomenire Nicodim Munteanu, al doilea Patriarh al Bisericii noastre (30
iunie 1939 – 27 februarie 1948), îl cinstim pentru ampla activitate misionară,
culturală și socială pe care acesta a desfășurat-o, cu mult curaj şi
jertfelnicie, în timpuri deosebit de grele, în vremuri de criză economică și
război, sub presiunea factorilor politici ostili din țară și din străinătate.
Fiu al satul
Pipirig din munţii Neamțului, Patriarhul Nicodim rămâne în istoria
Bisericii și a poporului român o figură reprezentativă, de o verticalitate
luptătoare și cu o demnitate înțeleaptă. El a dat dovadă de conștiință
misionară, mai ales prin faptul că s-a implicat în scrierea și traducerea mai
multor cărți, mai ales a unor lucrări de teologie biblică și teologie
pastorală.
Activitatea sa
publicistică și editorială numără peste o sută de lucrări traduse și prelucrate
din limba rusă, în mare parte cărți de predici, lucrări teologice și broșuri
având conținut religios. Acestora li se adaugă alte câteva lucrări originale,
pe care Patriarhul Nicodim le-a publicat spre folosul sufletesc al păstoriților
săi.
O parte dintre
aceste lucrări sunt adresate locuitorilor satelor românești, pe care Patriarhul
Nicodim i-a învățat Ce să creadă și cum să trăiască (București, 1905)
sau Cum se cuvine să stea creștinul în biserică la slujba Sfintei
Liturghii (București, 1907).
Patriarhul Nicodim a arătat un
interes deosebit și pentru traducerea textului Sfintei Scripturi. În 1913, a
publicat Mica Biblie, iar pentru Biblia sinodală din 1936, a tradus 24 de cărți
din Vechiul Testament.
La inițiativa
și cu binecuvântarea sa, în anul 1944 a fost tipărită o nouă ediție a Sfintei
Scripturi, pentru care Patriarhul Nicodim a tradus 24 de cărți din Vechiul
Testament și toate cele 27 de cărți ale Noului Testament.
Cel de-al
doilea vrednic patriarh pe care-l comemorăm anul acesta, Iustin Moisescu,
s-a născut la 5 martie 1910, în satul Cândești din județul Argeș. I-a succedat
Patriarhului Justinian Marina în scaunul patriarhal, fiind cel de-al patrulea Patriarh
al Bisericii Ortodoxe Române.
A fost ales în
data de 12 iunie 1977 și a păstorit până la moartea sa, în 31 iulie 1986,
punându-și în valoare vocația de om cu o cultură temeinică și vastă.
Eleganța și
erudiția sa academică au fost rodul unei vieți dedicate studiului, fiind, ca
profesor, mitropolit și patriarh, o personalitate cu o temeinică formare
universitară de tip european, cu o cunoaștere profundă a scrierilor Sfinților
Părinți.
Într-o
perioadă în care regimul politic comunist încerca să impună societății
românești ateismul materialist, Patriarhul Iustin a acordat o atenție deosebită
activității editoriale, dăruind literaturii teologice în limba română lucrări
fundamentale.
Între acestea se numără o nouă
ediție sinodală a textului Sfintei Scripturi (Noul Testament din 1979
şi Biblia sinodală din 1982), precum și cărți de cult diortosite
dimpreună cu manuale noi pentru învățământul teologic liceal și universitar.
Totodată, el
este inițiatorul marii colecții de traduceri din scrieri patristice intitulată Părinți
și scriitori bisericești (PSB), proiectată a avea 90 de volume.
Începând cu
anul 2007, această însemnată colecție patristică în limba română a intrat în
proces de reactualizare, ca o cultivare a moștenirii spirituale luminoase pe
care Preafericirea Sa ne-a lăsat-o.
Așadar, Părintele
Patriarh Iustin rămâne în memoria Bisericii noastre ca un om echilibrat, un
teolog erudit și un păstor înțelept, prin fidelitatea sa față de tradiția
ortodoxă, patristică, prin temeinica sa pregătire academică, prin sobrietatea
sa în relațiile umane, precum și prin bunătatea și dărnicia sa
părintească, exprimate adesea discret, dar eficient[2].
Prin
activitatea bogată de traducători pe care au desfășurat-o, atât Patriarhul
Nicodim Munteanu, cât și Patriarhul Iustin Moisescu continuă şirul
traducătorilor de scrieri bisericești, care, prin osteneala lor, au contribuit
atât la introducerea limbii române în cult și în cultura românească, cât și la
transmiterea adevărului de credință în limba poporului român.
Fără munca de
veacuri a traducătorilor Sfintei Scripturi, ai cărţilor de cult şi ai
scrierilor sfinţilor părinţi, credincioşii români nu ar fi avut acces, în limba
proprie, la frumusețea și profunzimea Cuvântului lui Dumnezeu şi nici la
înțelegerea sfintelor slujbe sau la bogatele învățături patristice.
Limba unui
popor se maturizează şi se sfințește atunci când ajunge să exprime Cuvântul lui
Dumnezeu.
Maturizarea
limbii române a avut loc în secolele XVI-XVII, în spațiul bisericesc, odată cu
traducerea primelor cărți de cult şi a Sfintei Scripturi. Acestea au fost cele
dintâi documente și monumente ale limbii române literare și ale culturii
românești.
Astfel, după
tipărirea în limba română a Bibliei de la Bucureşti, în anul 1688, prin
strădaniile unor traducători precum diaconul Coresi, mitropoliții Teofil și
Ștefan şi Sfântul Antim Ivireanul în Țara Românească, Sfinţii Varlaam și
Dosoftei în Moldova, Sfântul Simion Ștefan în Transilvania şi mulţi alţi
ostenitori, spre sfârşitul veacului al XVIII-lea toate cărțile de
cult au fost traduse în limba română și au circulat în toate provinciile
românești.
Așadar, în
anul 2019 sunt comemorați toți traducătorii, care, prin efortul lor, din
dragoste faţă de Cuvântul lui Dumnezeu, față de limba română şi față de popor,
au transmis adevărul de credință, contribuind astfel la menținerea unității de
credință și de limbă a neamului românesc.
Iubiți frați și surori în Domnul,
Cu ajutorul
Bunului Dumnezeu, ne aflăm la începutul Postului Naşterii Domnului, numit şi
Postul Crăciunului.
Această
perioadă este, în primul rând, o pregătire, o sfințire a sufletului și a
trupului nostru, prin Spovedanie şi Împărtăşanie, dar și prilej de
întrajutorare și milostenie. Faptele milosteniei creştine, privite ca roade ale
dreptei credințe, sunt expresia concretă a iubirii noastre smerite față de
Dumnezeu și de oameni.
Prin urmare,
și în acest an, ne adresăm preoţilor şi credincioşilor mireni ai Sfintei
noastre Biserici cu îndemnul părintesc de a organiza, la parohii,
mănăstiri, protopopiate şi la centrele eparhiale, colecte de bani, alimente,
haine şi medicamente.
Acestea vor fi
distribuite celor aflaţi în suferinţă şi în lipsuri, familiilor defavorizate cu
mulţi copii, bătrânilor și persoanelor singure fără copii sau rude, cu
precădere celor care locuiesc în mediul rural.
Având
încredinţarea că veţi arăta şi în acest an dărnicie creştină şi veţi răspunde
cu dragoste chemării noastre părinteşti în această lucrare sfântă de binefacere
și ajutorare, vă mulţumim pentru generozitatea arătată în anii precedenţi şi vă
reamintim cuvintele Domnului Iisus Hristos: „Fericiți cei milostivi, că aceia
se vor milui” (Matei 5, 7).
Cu rugăciune,
post și milostenie, ne vom pregăti mai bine pentru slăvitul Praznic al Naşterii
Domnului nostru Iisus Hristos, Fiul veşnic al lui Dumnezeu, Care S-a făcut Om
din iubire milostivă pentru oameni și pentru mântuirea lor.
În încheiere,
cu multă prețuire, vă îmbrățișăm părintește și vă împărtășim binecuvântarea
apostolică: „Harul Domnului nostru Iisus Hristos şi dragostea lui Dumnezeu
Tatăl şi împărtăşirea Sfântului Duh, să fie cu voi cu toţi!” (2
Corinteni 13, 13).
† DANIEL,
Arhiepiscopul
Bucureştilor,
Mitropolitul Munteniei şi Dobrogei,
Locţiitorul tronului Cezareei Capadociei
şi Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Mitropolitul Munteniei şi Dobrogei,
Locţiitorul tronului Cezareei Capadociei
şi Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
†
Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei
†
Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului
†
Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului şi Mitropolitul
Clujului, Maramureşului şi Sălajului
†
Irineu, Arhiepiscopul Craiovei şi Mitropolitul Olteniei
†
Ioan, Arhiepiscopul Timişoarei şi Mitropolitul Banatului
†
Petru, Arhiepiscopul Chişinăului, Mitropolitul Basarabiei şi Exarhul
Plaiurilor
† Iosif,
Arhiepiscopul Ortodox Român al Europei Occidentale şi Mitropolitul Ortodox
Român al Europei Occidentale şi Meridionale
† Serafim,
Arhiepiscopul Ortodox Român al Germaniei, Austriei şi Luxemburgului şi
Mitropolitul Ortodox Român al Germaniei, Europei Centrale şi de Nord
†
Nicolae, Arhiepiscopul Ortodox Român al Statelor Unite ale Americii și
Mitropolitul Ortodox Român al celor două Americi
† Nifon, Mitropolit
onorific, Arhiepiscopul Târgoviştei şi Exarh Patriarhal
† Teodosie,
Arhiepiscopul Tomisului
† Pimen,
Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor
† Irineu,
Arhiepiscopul Alba Iuliei
† Varsanufie,
Arhiepiscopul Râmnicului
† Ioachim,
Arhiepiscopul Romanului şi Bacăului
† Calinic,
Arhiepiscopul Argeşului şi Muscelului
† Ciprian,
Arhiepiscopul Buzăului şi Vrancei
† Casian,
Arhiepiscopul Dunării de Jos
† Timotei,
Arhiepiscopul Aradului
† Ignatie, Episcopul
Huşilor
† Lucian, Episcopul
Caransebeşului
† Sofronie, Episcopul
Ortodox Român al Oradiei
† Iustin, Episcopul
Ortodox Român al Maramureşului şi Sătmarului
†
Nicodim, Episcopul Severinului şi Strehaiei
† Antonie, Episcopul
de Bălți
† Veniamin, Episcopul
Basarabiei de Sud
†
Vincenţiu, Episcopul Sloboziei şi Călăraşilor
† Andrei, Episcopul
Covasnei şi Harghitei
† Galaction, Episcopul
Alexandriei şi Teleormanului
† Ambrozie, Episcopul
Giurgiului
† Sebastian,
Episcopul Slatinei şi Romanaţilor
†
Visarion, Episcopul Tulcii
† Petroniu, Episcopul
Sălajului
† Gurie, Episcopul
Devei şi Hunedoarei
† Siluan, Episcopul
Ortodox Român al Ungariei
† Siluan, Episcopul
Ortodox Român al Italiei
† Timotei, Episcopul
Ortodox Român al Spaniei şi Portugaliei
† Macarie, Episcopul
Ortodox Român al Europei de Nord
† Mihail, Episcopul
Ortodox Român al Australiei şi Noii Zeelande
† Ioan
Casian, Episcopul Ortodox Român al Canadei
† Varlaam
Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal
† Ieronim Sinaitul,
Episcop-vicar patriarhal
† Timotei
Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor
† Calinic
Botoşăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor
† Ilarion
Făgărăşeanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului
† Vasile Someşeanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului
† Paisie Lugojeanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timişoarei
† Marc Nemţeanul,
Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Europei Occidentale
† Sofian Braşoveanul,
Episcop-vicar al ArhiepiscopieiOrtodoxe Române a Germaniei, Austriei şi
Luxemburgului
† Damaschin
Dorneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților
† Emilian
Crișanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Aradului
† Timotei
Sătmăreanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului
și Sătmarului
† Atanasie de
Bogdana, Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei
† Teofil de
Iberia, Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Spaniei și
Portugaliei
[1] Pr. Dumitru Stăniloae, Opere
complete, Reflecţii despre
spiritualitatea poporului român, vol. IX, Ed. Basilica, Bucureşti, 2018, p.
336.
[2] † Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe
Române, ,,Cuvânt înainte” la volumul Patriarhul
Iustin Moisescu: un stâlp neclintit în vremuri potrivnice, Ed. Basilica,
București, 2019, pp. 7-8.