duminică, 17 martie 2019

Duminica Ortodoxiei în parohia Birda


   În prima Duminică a Postului Mare a fost oficiată Vecernia în ajunul sărbătorii în biserica din Birda urmată de Utrenia și Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare în biserica cu hramul ,,Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” din localitatea Sîngeorge, filie a parohiei Birda.
    La momentul potrivit s-au împărtășit cu Trupul și Sângele Domnului mai mulți credincioși și copii.
         La chinonic a fost citită Pastorala Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la Duminica Ortodoxiei. În îndemnul adresat credincioșilor, ierarhii Bisericii atrag atenția cu privire la înlocuirea icoanei cu propria fotografie așezată virtual pe diferite rețele de socializare: ,,De aceea, o imagine proprie, o fotografie a sinelui devine pentru mine un idol: o postez pe toate rețelele de socializare, aștept cu nerăbdare să fie cât mai distribuită și mai apreciată, ceea ce coincide cu faptul de a mă afirma între ceilalți. Postez cât mai multe fotografii, deci exist. Important este să fiu privit în mod personal de ochii celorlalți. De aici începe să se nască idolatria: îmi place să fiu adulat, apreciat în funcție de imaginile pe care vreau să le selectez și să le livrez în spațiul public și care s-ar putea să nu exprime de fapt cine sunt cu adevărat dincolo de imaginea exterioară”.

      După otpustul Sfintei Liturghii a fost vernisată expoziția ,,Icoana Satului Românesc”. Fotografiile au fost realizate de artistul german Kurt Hielscher în 1931 în aproape toate provinciile românești. Satul românesc de odinioară s-a rostuit pe temelia credinței ortodoxe.
   Pentru țăranul român Dumnezeu este o prezență apropiată, diurnă, prietenoasă. El este prezent mereu și pretutindeni. ,,Vede Dumnezeu!”, spune țăranul, conștient că ochiul veghetor și ocrotitor și atotvăzător al Domnului depășește puterile limitate ale omului în a sesiza întâmplătile și a detecta adevărul lor intrinsec cu claritate și cu dreptate. Cel mai propriu ar fi să spună că Dumnezeu este mereu în preajmă (Costion Nicolescu, Elemente de teologie țărănească, Ed. Vremea XXI, București, 2005, p. 200).
   În vatra satului, ridicarea casei, a fântânii, a porții casei sunt tot atâtea acte ale credinței. Prezența bisericii în sat sau în cimitir veghează pe creștinii așezați aici, troița și crucea de hotar sunt tot atâtea mărturii materiale a credincioșiei țăranului român.