marți, 5 martie 2019

Patriarhul Iustin Moisescu, apărătorul bisericilor bucureștene


       Patriarhul Iustin Moisescu s-a născut în 5 martie 1910 în familia învățătorului-erou Ioan Gh. Moisescu din comuna Cândești, Câmpulung Muscel. Mama, Maria I. Moisescu a fost reazemul familiei formată din doi băieți și două fete. După clasele primare absolvite în localitatea natală și clasa întâi de liceu la Câmpulung, viitorul Patriarh al României a urmat cursurile Seminarului ,,Miron Patriarhul” pe care le-a terminat ca șef de promoție (1930). Cu sprijinul Patriarhului Miron Cristea din acea vreme a frecventat cursurile Facultății de Teologie din Atena (1930-1934) cu o specializare la Facultatea de Teologie Catolică din Strasbourg și un doctorat în teologie la Atena (1937).
       La reîntoarcere în țară a fost numit profesor de limba latină la Seminarul ,,Nifon Mitropolitul” (1937-1938), profesor de Noul Testament la Facultatea de Teologie din Varșovia (1938-1939), Cernăuți-Suceava (1940-1946) și București (1946-1956). La cea din urmă instituție de învățământ a susținut în cadrul disciplinei biblice trei cursuri: ,,Evanghelia de la Ioan”, ,,Epistolele pastorale” și ,,Apocalipsa”.
         Înlăturat din învățământ de autoritățile comuniste[1] profesorul de teologie Iustin Moisescu a fost hirotonit diacon (23 februarie), preot (24 februarie) și arhiereu (15 martie).

    Pe 18 martie 1956 a fost instalat ca arhiepiscop al Sibiului și mitropolit al Ardealului care cuprindea 6 județe. Nu a acceptat niciun compromis[2] și s-a remarcat prin dârzenie, cinste și corectitudine. A înființat revista eparhială ,,Mitropolia Ardealului” și a eliberat două vile ocupate până acum de Centrul Militar și Miliția din localitate. Locuințele au fost oferite angajaților de la Centrul Eparhial și Institutul Teologic.
    Ca mitropolit al Ardealului a participat la solemnitățile de canonizare a Sfântului Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș (1956) alături de alți ierarhi din Sfântul Sinod. Trupul Sfântului Iosif a fost spălat cu toată pietatea de Mitropolitul Iustin[3].
      Ales și apoi investit în 13 ianuarie 1957 arhiepiscop al Iașilor și mitropolit al Moldovei și Sucevei a păstori la Iași timp de douăzeci de ani cu remarcabile contribuții gospodărești și culturale.
           
   Ucenic al marelui ierarh, actualul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române amintește de zestrea lăsată în anii păstoririi ca mitropolit al Moldovei: Spiritul practic cu care a fost înzestrat Mitropolitul Iustin s-a concretizat în cele trei clădiri de la Centrul eparhial, peste 70 de biserici și capele noi, 52 de case parohiale, 5 noi sedii de protopopiate și alte 5 renovate și extinse, a restaurat integral sau parțial 20 de mănăstiri și schituri și a înființat 10 muzee de artă bisericească[4].
     A sprijitit pe elevii seminariști, pe tinerii absolvenți ai cursurilor de Magisteriu în Teologie (studii doctorale). Astfel că la Seminarul de la Neamț a primit pe tinerii de atunci: Ștefan Alexe, Ilie Georgescu, Vasile Bria și Mircea Păcurariu.
     În cadrul editurii Mitropoliei au fost tipărite alături de monografii de biserici, albume de artă și Psaltirea lui Dosoftei (1974) în care Mitropolitul Iustin dădea prima judecată de valoare în ceea ce privește versificarea dosofteiană drept întâia realizare de literatură română cultă[5] îmbrățișată de critica românească.  
       După trecerea la cele veșnice a Patriarhului Justinian Marina, Mitropolitul Iustin Moisescu a fost ales (12 iunie 1977) apoi înscăunat (19 iunie) ca arhiepiscop al Bucureștilor, mitropolit al Ungrovlahiei și Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române păstorind până la moarte (31 iulie 1986).
        Ca Patriarh s-a remarcat prin câteva realizări notabile: inițierea și tipărirea unei colecții patristice intitulată ,,Părinți și Scriitori bisericești (PSB)” proiectată în 90 de volume, a inițiat volumele Arta creștină în România în 5 volume, o ediție sinodală a Bibliei (1982), a Noului Testament (1979), precum și manuale pentru învățământul teologic. O contribuție aparte o reprezintă lupta pentru salvarea bisericilor bucureștene.

    Regimul comunist a urmărit pas cu pas dezrădăcinarea populației care trăia la sate și orașe urmând un mod de viețuire tradițional. Încetul cu încetul a fost declanșată lupta de clasă față de celălat. Primii care au căzut victime au fost marii proprietari funciari, de fabrici și uzine, a urmat dislocarea populației dintr-o regiune în alta (Deportarea în Bărăgan – 1951), suprimarea profesiunilor liberale, modernizarea prin distrugere a satului și transformarea populației în mucitori industriali sau agricoli.
      Asaltul final împotriva clădirilor orașului a fost dat de cutremurul din 4 martie 1977. Conducerea de Stat a dorit realizarea unui Centru politic-administrativ intitulat Casa Republicii care deschidea un nou bulevard: Victoria Socialismului.
       Pentru realizarea acestui lucru au dispărut trei cartiere ale orașului București: Uranus, Antim și Rahova cu clădiri vechi, biserici și mănăstiri cu o vechime de 200-300 de ani. Arhitectul Gheorghe Leahu, martor al demolărilor din Capitală, afirmă că: ,,Între 1983-1987 au fost demolate cartiere întregi. S-au dărâmat 450 ha. ale Bucureștiului tradițional, o suprafață echivalentă cu cea a orașului italian Veneția sau a două-trei arondismente ale Parisului”[6].
           
    Patriarhul Iustin a continuat să poarte de grijă Bisericii. La Iași ca Mitropolit a încredințat restaurarea catedralei mitropolitane și a Centrului eparhial arhitectului G. M. Cantacuzino și fost deținut la Canal. Ajuns Patriarh a luptat împotriva demolării bisericilor și mănăstirilor prin: proteste oficiale, audiențe la șeful Statului și a militat pentru salvarea acestora chiar și parțial: a rămas în multe cazuri biserica care a fost translată împreună cu clopotnița dar au dispărut celelalte dependințe: casa parohială în cazul bisericilor de mir, chiliile, trapezele, în cazul mănăstirilor.
   În calea buldozerelor au fost obiective de patrimoniu național dar și biserici mai noi. În locul demolărilor au apărut berării, blocuri de locuințe dar și spațiu verde. În niciunul din aceste distrugeri nu a existat nici un acord din partea Patriarhiei implicit al Patriarhului Iustin. În multe din cazuri a existat doar ordin verbal de demolare, aceasta realizându-se în câteva zile, uneori în zi de sărbătoare: Duminica, Sfinții Împărați Constantin și Elena sau Schimbarea la Față a Domnului. Procedeul folosit în distrugerea acestora a fost: dinamitarea lor dar și folosirea buldozerelor pentru nivelarea terenului.

      În multe din aceste cazuri Patriarhul Iustin a trimis studenții teologi pentru a salva obiectele de cult: icoane, cărți de slujbă, veșmite, policandre și strane ș. a..
    Credincioșii pe de altă parte au inițiat proteste către autoritățiile administrative punându-se în fața buldozerelor. De la demolarea bisericii Spirea Veche avem o astfel de mărturie: Oamenii care cu disperare înconjuraseră biserica spre a o apăra de amenințarea catastrofală au fost goniți de milițieni, în urmă alegându-se praful și pulberea. În durerea lor sfâșietoare, ei ridicau de jos câte o cărămidă, o sărutau, unii luându-o cu ei pentru a le sfinți casa și ca pe o relicvă ce le amintea frânturi ale proprilor trăiri, ale unor vremuri dispărute pentru totdeauna[7].
           
   În anul 1981 și 1984 au fost demolate 10 biserici din mănăstiri: ,,Buna Vestire-Rahova” (1981), ,,Sfântul Nicolae-Crângași I”, ,,Izvorul Tămăduirii-Crângași II”, ,,Albă Postăvari”, ,,Izvorul Tămăduirii”, ,,Spirea Veche”, ,,Ghergiceanu” (1984). Tot în 1984 a fost demolat și Ansamblul Mănăstirii Cotroceni. În anii 1985-1986 au dispărut biserica Nicolae Sârbi și mănăstirea Pantelimon.
     Tot în această perioadă au fost salvate prin translare 8 biserici și clopotnițe din București și una în țară: Schitul Maicilor (1982), Biserica Olari (1983), Sf. Ilie-Rahova (1984), Biserica Mihai Vodă, Clopotnița bisericii Mihai Vodă, Palatul Sinodal-Mănăstirea Antim (1985), Sf. Ioan-Piață (1986), Sf. Gheorghe-Capra (1986). La Reșița a fost translată biserica Pătru Iacob (1985).
     Translarea bisericilor a vizat două etape: consolidarea bisericilor și apoi strămutarea pe un nou amplasament. Cel care a realizat acest procedeu a fost ing. dr. Eugen Iordăchescu.

    Se păstrează mărturia unei audiențe a Patriarhului la Președenția țării și argumentul împotriva dărâmării bisericii Sfântul Gheorghe Nou: Mi-a relatat apoi, pe scurt, că pe la orele 13,00 l-a chemat Ceaușescu ca să-i spună că îl critică în zadar pentru demolarea unor monumente bisericești, de vreme ce cu un secol în urmă au mai fost dărâmate asemenea clădiri în București. Atunci Patriarhul i-a răspuns: ,,Da domnule președinte, știu toate aceste lucruri, dar țineți seama că monumentele amintite au fost distruse de regimul burghez și nu de puterea populară!”. La care Ceaușescu a rămas fără replică.
   Este biserica –Sf. Gheorghe Nou– unde a fost înhumat voievodul-martir Constantin Brâncoveanu și unde au fost prohodiți Eminescu și Caragiale, domnule președinte…”. Și în acest fel lăcașul a fost salvat, fiind apoi restaurat pe banii Bisericii, sub atenta îndrumare a Patriarhului Iustin, în forma în care se vede astăzi[8].
    În cadrul Frontului Democratic al Unității Socialiste, Patriarhul Iustin l-a interpelat pe Nicolae Ceaușescu pentru refacerea Palatului de la Ruginoasa: ,,-Domnule președinte, Palatul făuritorului României moderne se află într-o stare jalnică, dacă statul nu are bani să-l restaureze va încerca Biserica să spele această rușine națională”. De aici i s-a tras mai multe necazuri, între care cea mai oribilă a fost otrăvirea de către generalul de securitate Nicolae Pleșiță[9].
      Teolog, dascăl, slujitor al altarului, harnic și priceput administrator Patriarhul Iustin Moisescu a reușit să îmbăgățească zestrea spirituală și materială a Bisericii și deschiderea acesteia către nevoile credincioșilor. Întreaga activitate s-a fundamentat pe prețuirea arătată preoțimii: Prețuia preotul, îl aprecia la valoarea lui sacerdotală, supranumindu-l ,,sfântul preot de la țară”, care ducea greul slujirii misionare, ziua și noaptea, mergând la căpătâiul bolnavului spre a-i împărtăși cele necesare pentru suflet și pentru trup[10].



[1] † Calinic, Episcop al Argeșului și Muscelului, ,,Să ne amintim de Patriathul Iustin”, în vol. Un stâlp puternic în vremuri de furtună. Dr. Iustin Moisescu, Mitropolitul Moldovei și Sucevei (1957-1977). In Memoriam, Editura Trinitas, Iași, 2006, p. 72. (Se va prescurta în continuare Un stâlp puternic în vremuri de furtună…).
[2] † Visarion Rășinăreanul, ,,O duioasă evocare – Mitropolitul Iustin Moisescu al Ardealului”, în vol. Un stâlp puternic în vremuri de furtună…, p. 81
[3] Valentin Bugariu, Sfântul Iosif cel Nou de la Partoș, ocrotitorul Banatului, Editura Tiparnița, Arad, 2016, p. 9; 12.
[4] Dumitru – Gică, Păduraru, ,,Simpozionul Dr. Iustin Moisescu – Mitropolitul Moldovei și Sucevei (1957-1977)”, în vol. Un stâlp puternic în vremuri de furtună…, p. 15.
[5] Patriarhul Iustin, Dosoftei Mitropolitul și alte scrieri, Editura Argeșului și Muscelului / Anastasia, București, 2003, p. 153.
[6] Nicoleta Ionescu-Gură, Dimensiunea represiunii în România în regimul comunist. Dislocări de persoane și fixări de domiciliu obligatoriu, Editura Corint, București, 2010, p. 329.
[7] Lidia Anania, Cecilia Luminea, Livia Melinte, Ana-Nina Prosan, Lucia Stoica, Neculae Ionescu-Ghinea, Bisericile osândite de Ceaușescu, București 1977-1989, Editura Anastasia, București, 1995, p. 50.
[8] Cristian Moisescu, ,,Un gând de pioasă aducere aminte”, în vol. Un stâlp puternic în vremuri de furtună…, p. 130-131.
[9] Ștefan Oprea, Slujirea preoțească și activitatea misionară în gândirea și scrisul patriarhilor Iustin Moisescu și Teoctist Arăpașu, Editura Doxologia, Iași, 2015, p. 105.
[10] † Adrian, Arhiepiscop emerit, ,,Frânturi de inimă la Comemorarea a douăzeci de ani de la trecerea la cele veșnice a Patriarhului Iustin Moisescu”, în vol. Un stâlp puternic în vremuri de furtună…, p. 59.